Huigsloot |
|
|
|
|
Posted 03-10-2005 14:33 by Huigsloot |
|
|
Paradiselost
Onlangs kocht ik de CD Paradise lost van de groep Paradiselost. Volgens zeggen was het al hun tiende CD die ze gemaakt hadden. Ik had echter nog nooit van ze gehoord. De plaat klinkt echt goed, lekker tempo en goed gitaarwerk. De verpakking verbergt echter ook een verrassing, in de vorm van een soort raadsel. Overal vind je woorden waarin een paar letters missen, als je echter alles bij elkaar zet ontstaan er twee woorden
Carte posta. Het Latijns voor: bladzijde aan de deurpost. Onder één van die plaatsen waar een ‘verminkt’ woord staat wordt ‘our saviour’ vermeld. Nu staat er op twee plaatsen inderdaad een bladzijde aan een deurpost afgebeeld. Op de CD zelf en onder de plaats waar de CD ingeklemd zit. In de deuropening zie je iemand staan met een vissersnet in zijn handen en een kroon op zijn hoofd. Het hoofd met die kroon staat op de bladzijde onder de CD en op de CD zelf staat: ‘over’ en een Hebreeuwse letter. Deze heeft wat weg van een M maar de knik is er niet, de bovenzijde is horizontaal, zoals in de wiskunde het teken voor pi maar dan zonder golfje. Toen ik afgelopen zaterdag de gemeentegids van onze kerk opensloeg stond daar een artikel in over de namen van God die de bijbel gebruikt. Met groot en vet daar midden in afgedrukt diezelfde Hebreeuwse letter. Het was de eerste letter die in het Hebreeuws voor Jahweh gebruikt wordt.
Die bladzijde met die letter aan deurpost doet dan automatisch denken aan het bloed dat de Israëlieten moesten smeren in Egypte om niet aan de engel des doods ten prooi te vallen.
Temeer dat deze CD gaat over de mensen die achterblijven als ze hun redder negeren.
Ook de tekening op de hoes krijgt dan een heel andere insteek. Twee figuren die met zwaarden zijn doorstoken. Dat doet denken aan de tekst uit Jesaja.
Jes. 53:5 Hij werd doorstoken om onze weerspannigheid, om onze zonden gebroken; hij werd gestraft; ons bracht het vrede, en dank zij zijn striemen is er voor ons genezing.
Als je dus de muziek van deze groep via Internet haalt, of het gewoon kopieert, mis je dus een belangrijk deel van de intentie van dit album. Soms zit de kloe gewoon in het tekstboekje ( ook de CD Division bell van Pink Floyed b.v.) verborgen of ergens in de overige verpakking en kun je de bedoeling van de groep niet ontdekken als je dat niet hebt.
Perry Huigsloot
|