IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Daar waarover men niet spreken kan...
attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 22-12-2001 15:37 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Daar waarover men niet spreken kan. daarover moet men zwijgen.

een prachtige spreuk die dwaallicht ergens neerzette. maar is het niet beter om te schrijven

daar waarover men niet kan spreken moet je alles te weten zien te komen door middel van onderzoek etc???


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 22-12-2001 16:59 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Hij is niet van mij hoor, die uitspraak. Hij is van Ludwig Wittgenstein.

Hij bedoelde: dat wat we niet kunnen weten, daarover moeten we niet speculeren. Dus ook niet onderzoeken oid. Wittgenstein herintroduceerde de mystiek in de filosofie.


Volthor Kahn
Wolf among sheep
Usericon van Volthor Kahn
Posted 22-12-2001 17:01 by Volthor Kahn Wijzig reactieProfiel van Volthor KahnQuote dit bericht

ik heb een heel trimester gehad over 'het verzwegen verleden'

oftewel, al die dingen uit het verleden waar men liever over zwijgt, omdat men ze liever vergeet

soort van collectieve amnesie door allerlei trauma's
maar ja, die zijn meestal ook wel een keer verwerkt
meestal als de generatie die het bewust heeft meegemaakt bijna uitgestorven is


Eyes the mirror of the soul, in mine the reflection of the world in my head. A world where everything is ancient, where all weak things die. Cursed are all who look into these eyes


Volthor Kahn
Wolf among sheep
Usericon van Volthor Kahn
Posted 22-12-2001 17:02 by Volthor Kahn Wijzig reactieProfiel van Volthor KahnQuote dit bericht

quote:
Op 22 december 2001 16:59 schreef Dwaallicht het volgende:
Hij is niet van mij hoor, die uitspraak. Hij is van Ludwig Wittgenstein.

Hij bedoelde: dat wat we niet kunnen weten, daarover moeten we niet speculeren. Dus ook niet onderzoeken oid. Wittgenstein herintroduceerde de mystiek in de filosofie.


ah, een echte agnost dus
en terecht
dat is filosofisch gezien het beste te onderbouwen


Eyes the mirror of the soul, in mine the reflection of the world in my head. A world where everything is ancient, where all weak things die. Cursed are all who look into these eyes


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 22-12-2001 22:48 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 22 december 2001 16:59 schreef Dwaallicht het volgende:
Hij is niet van mij hoor, die uitspraak. Hij is van Ludwig Wittgenstein.

Hij bedoelde: dat wat we niet kunnen weten, daarover moeten we niet speculeren. Dus ook niet onderzoeken oid. Wittgenstein herintroduceerde de mystiek in de filosofie.


ik vind het woord KUNNEN zeer belangrijk. wanneer weet je of je iets niet kan weten??? dit verandert toch in de loop der tijd? bijvoorbeeld, hoe kan je ooit weten hoe atomen zijn opgebouwd zou je dan denken? iets wat enkele decennia geleden niet voor mogelijk werd gehouden. maar met nieuwe technieken is het toch (deels) gelukt! in die zin is de stelling van witgenstein niet absoluut.
ik vind het overigens wel een zeer mooie zin


Duxmortem
MURDER JUNKIE
Usericon van Duxmortem
Posted 22-12-2001 23:00 by Duxmortem Wijzig reactieProfiel van DuxmortemQuote dit bericht

Zo'n mooie zin vin ik het niet...maar das natuurlijk ook totaal irrelevant. Ik ben het er wel mee eens dat er veel te veel gespeculeert wordt, waarna die speculaties weer door anderen gebruikt worden als bron voor hun speculaties...en das nou onze wetenschap.


SCUM FUCK


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-12-2001 1:16 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 22 december 2001 22:48 schreef attila_de_hun het volgende:
ik vind het woord KUNNEN zeer belangrijk. wanneer weet je of je iets niet kan weten??? dit verandert toch in de loop der tijd? bijvoorbeeld, hoe kan je ooit weten hoe atomen zijn opgebouwd zou je dan denken? iets wat enkele decennia geleden niet voor mogelijk werd gehouden. maar met nieuwe technieken is het toch (deels) gelukt! in die zin is de stelling van witgenstein niet absoluut.
ik vind het overigens wel een zeer mooie zin


Het is geen stelling! Het is een filosofische, abstracte uitspraak die niets met een reductionistisch-wetenschappelijk werelbeeld te maken heeft.
Juist daarom blijft hij zijn waarde behouden.


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 23-12-2001 2:06 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Aambeien?


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 23-12-2001 6:55 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Om ff lekker ongefundeerd uit de hoek te komen: ik vind dat speculaties -mits in de traditie van het idee van 'logos'- relevant zijn in de zin van de zoektocht ('Perennial quest') in het leven.

Om op speculaties door te redeneren/speculeren is een verraderlijke weg, maar een die -mits voorzichtig betreden- wellicht tot nieuwe inzichten kan leiden.

Die laatste mogelijkheid -onder genoemde omstandigheden- maakt speculeren potentieel waardevol imho.

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 24-12-2001 1:57]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


SheRa
Usericon van SheRa
Posted 24-12-2001 14:37 by SheRa (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van SheRaQuote dit bericht

Het probleem is vaak denk ik dat zaken voor feiten worden gehouden, terwijl er zo veel is dat we niet weten, en ook nooit te weten zullen komen. Het schijnt moeilijk te zijn toe te geven dingen niet te weten. Een mogelijk antwoord hoeft niet altijd het juiste te zijn.

En ik vind het inderdaad een heel mooie uitspraak.


Dead things grow from deep inside...


XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 24-12-2001 14:50 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/dennisjanssen

Maar zeg nou even eerlijk...welke zaken weten wij nou eigenlijk heel zeker? Zijn er nou ECHT dingen waarover we het hebben, die we ook zelf hebben ondervonden en waar we voor de honderd procent alles vanaf weten? Ik dacht het niet! Dat wil dus zeggen dat bijna alles waar we over praten speculatie is en we dus beter overal onze bek over kunnen houden.


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-10-2005 21:06 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

dat is helemaal niet zeker, en zelfs dat niet!


signature


Oud Vuil
Usericon van Oud Vuil
Posted 20-10-2005 21:58 by Oud Vuil Wijzig reactieProfiel van Oud VuilQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

Min keer min is plus.



Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-10-2005 22:08 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

zo niet, dan toch


signature


DecomposingBitch
Schwa
Usericon van DecomposingBitch
Posted 21-10-2005 11:30 by DecomposingBitch Wijzig reactieProfiel van DecomposingBitchQuote dit bericht

quote:
Op 22 december 2001 16:59 schreef Dwaallicht het volgende:
Hij is niet van mij hoor, die uitspraak. Hij is van Ludwig Wittgenstein.

Hij bedoelde: dat wat we niet kunnen weten, daarover moeten we niet speculeren. Dus ook niet onderzoeken oid. Wittgenstein herintroduceerde de mystiek in de filosofie.


Dat was toch de man van het Taalspel? Proberen alle talen terug te brengen naar een basistaal? Maar hij kwam erachter dat dat niet ging, omdat taal afhankelijk is van grammatica en klemtoon... Tenminste, zoiets staat mij nog bij van mijn filosofische kennis...

Ik vind altijd wel een mooie: Toen pissen plassen werd, is het gezeik begonnen.
Oftewel: Toen we beschaafd probeerden te gaan doen, ging het pas goed mis.


"Victimize me, vilify me. Vilipend and amend the sins you condign. You are nothing and you speak for all that never was."


~Narsil
Usericon van ~Narsil
Posted 21-10-2005 11:42 by ~Narsil Wijzig reactieProfiel van ~NarsilQuote dit berichthttp://www.myspace.com/phobos_kim

Het is toch echt wel "DAT waarover men niet spreken kan..."


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 21-10-2005 11:50 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

[OT]Hey Narsil, hoe gaat het nog? [/ot]


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


~Narsil
Usericon van ~Narsil
Posted 21-10-2005 11:52 by ~Narsil Wijzig reactieProfiel van ~NarsilQuote dit berichthttp://www.myspace.com/phobos_kim

Goed hoor, druk druk tegenwoordig. En ginder?


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 21-10-2005 11:57 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 21 oktober 2005 11:52 schreef ~Narsil het volgende:
Goed hoor, druk druk tegenwoordig. En ginder?

mwoa, op het gemakske, morgen Female metal voices fest en er staan nog wat concerten op de agenda (oa A Flock of seagulls in de Steeple, Qntal en Faun in Gent en mss ook Iconoclasm in Sint niklaas)


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


~Narsil
Usericon van ~Narsil
Posted 21-10-2005 12:08 by ~Narsil Wijzig reactieProfiel van ~NarsilQuote dit berichthttp://www.myspace.com/phobos_kim

Naar Female Voices krijg je me met geen stokken, te duur en totaal m'n ding niet


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 21-10-2005 12:09 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2005 11:30 schreef DecomposingBitch het volgende:
Dat was toch de man van het Taalspel? Proberen alle talen terug te brengen naar een basistaal? Maar hij kwam erachter dat dat niet ging, omdat taal afhankelijk is van grammatica en klemtoon... Tenminste, zoiets staat mij nog bij van mijn filosofische kennis...

Ik vind altijd wel een mooie: Toen pissen plassen werd, is het gezeik begonnen.
Oftewel: Toen we beschaafd probeerden te gaan doen, ging het pas goed mis.

Dat klinkt meer als J. Derrida, dat is namelijk een taalfilossof die zich bezig houdt met taal-deconstructie


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 21-10-2005 12:15 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 21 oktober 2005 12:08 schreef ~Narsil het volgende:
Naar Female Voices krijg je me met geen stokken, te duur en totaal m'n ding niet

ik krijg en kaart gratis van een paar mannen als ik hen wil brengen ernaar, lijkt me een prima deal.


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


DecomposingBitch
Schwa
Usericon van DecomposingBitch
Posted 21-10-2005 14:15 by DecomposingBitch Wijzig reactieProfiel van DecomposingBitchQuote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2005 12:09 schreef ghoulliette het volgende:
Dat klinkt meer als J. Derrida, dat is namelijk een taalfilossof die zich bezig houdt met taal-deconstructie


Van die lieven man heb ik werkelijk nooit gehord, en ik heb het even nagekenen in mijn reader en Wittgenstien heeft ook een taalspel filosofie. Maar die heeft hij veranderd in de loop der jaren,'men spreekt ook over de vroege en de late Wittgenstein'.


"Victimize me, vilify me. Vilipend and amend the sins you condign. You are nothing and you speak for all that never was."


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 22-10-2005 18:37 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2005 14:15 schreef DecomposingBitch het volgende:
Van die lieven man heb ik werkelijk nooit gehord, en ik heb het even nagekenen in mijn reader en Wittgenstien heeft ook een taalspel filosofie. Maar die heeft hij veranderd in de loop der jaren,'men spreekt ook over de vroege en de late Wittgenstein'.

Yep, de oude Wittgenstein is die van de "Tractatus Logico-Philosophicus", een schier onleesbaar werk vol met honderden en honderden logische stellingen. De "Philosophische Untersuchungen" zijn later, veel "leesvriendelijker" en die handelen meer rond taalspelen ja en het idee dat je van het ene betekenisgebied via een overlappend betekenisgebied naar een heel ander betekenisgebied kunt associeren, terwijl dat laatste gebied dan niets meer met het eerste te maken heeft. En ook bv. schaken en voetbal, heeft zo op het oog niets met elkaar te maken maar allebei zijn een spel. Maar waarom dan?

Jacques Derrida is een Frans warhoofd met helemaal onleesbaar proza die trekt een waar rookgordijn op om o.a. duidelijk te maken dat tekst en contekst niet van elkaar los te koppelen en zijn en dat achter het rookgordijn niets anders is dan nog een rookgordijn. Dat de realiteit zich onttrekt aan betekenis, etc. Ik heb wel eens wat origineel werk van hem proberen te lezen (nou ja.... wel vertaald), tering jantje, wat schrijft die man moeilijk.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


~Narsil
Usericon van ~Narsil
Posted 23-10-2005 1:02 by ~Narsil Wijzig reactieProfiel van ~NarsilQuote dit berichthttp://www.myspace.com/phobos_kim

Derrida is best wel leuk... je moet een stukje lezen en stoppen om een tijdje na te denken, en dan weer een stukje

Het is wel voer voor levensbeschouwelijke discussies.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 23-10-2005 11:24 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 21 oktober 2005 11:50 schreef Beli Mawr het volgende:
[OT]Hey Narsil, hoe gaat het nog? [/ot]


Dit is niet goed te praten.

[Dit bericht is gewijzigd door Schaep op 23-10-2005 11:28]


Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen