|
Auteur: |
|
|
Dat ligt maar net aan het soort recensie dat je wilt schrijven. Op ZM hebben ze gekozen voor korte impressies, op andere zines worden albums volledig ontleedt. Dus, je stelt een tamelijk onbeantwoordbare vraag. Laat gewoon je creativiteit de vrije loop |
|
ik heb ook hier het eea aan recensies doorgelezen en op zich hou ik wel van kort en bondig maar volstaan met "dit is een goeie plaat als je van die-en-die-band houdt en afsluiten met de tracklist vind ik weer te gemakkelijk. Aan de andere kant was ik halverwege de Wim Baelus recensies vaak alweer de interesse kwijt. Wel uniek maar dan kan ik beter ik een dichtbundel lezen. Veel recensies vond ik nogal inwisselbaar geschreven, als je begrijpt wat ik bedoel; of dat aan de band ligt, laat ik even in het midden If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever. |
|
Er zijn (echt waar) ook kleine boekjes geschreven over hoe je wat recenseert. Die kun je kopen/ lenen uit de bieb bijv. Op internet zijn vast (lang leven google) ook wel wat tips te vinden. En daarnaast: gewoon doen. Waar je over kunt een recensie over schrijven lijkt me de beste leermeester. De Aardschok lezen kun je echt niet als ervaring tellen. Dan hou je jezelf een beetje voor de gek denk ik. Succes! |
|
Ik vind het altijd wel fijn als je door het lezen van de recensie een goede voorstelling kunt maken van de muziek. Da's helaas lang niet altijd zo. ("snelle deathmetal" of "dansbare meezingers" is me bv. te beperkt hehe) [edit]@ghouliette's Aardschok-opmerking : idd ja [Dit bericht is gewijzigd door FRNK op 09-11-2005 9:58] |
|
Dat je al veel recensies leest is al een goeie zaak vind ik. Het belangrijkste vind ik altijd dat je zo goed en duidelijk mogelijk omschrijft wat de lezer van de muziek kan verwachten, dit in goedlopende zinnen zodat het lekker leesbaar is. En een stukje achtergrondkennis is natuurlijk ook erg belangrijk. Verder is het idd moeilijk te beantwoorden aangezien iedereen z'n eigen stijl vaak een beetje heeft. Succes ermee iig. Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen. |
|
nou ik heb wel meer gelezen dan de Aardschok; de S.O.D. jumps to mind en diverse online en underground magazines (de laatste waarvan ik even de naam niet meer weet (ben al een tijdje uit NL weg). Ik nam aan dat je als euh..."bevoegd en gekwalificeerd recensent" enige basis- en achtergrond kennis diende te hebben voor bijv. muziek danwel de stroming en de (band)geschiedenis. Deze kennis zal natuurlijk wel helpen maar in hoeverre wordt de recensie er beter van (laat staan de plaat zelf...)? Of word ik nou te vaag? If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever. |
|
Wat ik bedoelde is dat het lezen en schrijven twee verschillende dingen zijn. Natuurlijk is kennis van zaken belangrijk en erg handig. Maar het denken te kunnen schrijven omdat je ergens kritiek op hebt, of erover nadenkt en het daadwerkelijk kunnen schrijven zijn twee verschillende dingen. Schrijven moet je of van nature kunnen of leren. En de enige manier om goed te leren schrijven is om het te doen, te oefenen, een eigen stijl te creeren en vertrouwd worden met taal. Zodra je gaat schrijven merk je dat vanzelf. |
|
quote: Dat spreekt voor zich... Ik bedoel: als je als, ik noem maar wat, progfreak een recensie gaat schrijven over het album van een old school blackmetal band, sja, dat wordt niks natuurlijk. Schoenmaker blijf bij je leest, recenseer muziekstromingen waar je in thuis bent. Verder krijgen de meeste e-zines en bladen een compleet promopakket binnen met een stukje achtergrondinformatie/ biografie van de band. Zo niet: even de bandsite checken/ g00glen |
|
quote: Ik lees zelden tot nooit een recensie in zijn geheel. Het enige wat ik wil weten, wat betreft een mij onbekende band, waar lijkt de stijl een beetje op (dus deathmetal, thrash, ...)? En eventueel wat feitjes over de band/release. Meer dan dat heeft een recentie voor mij geen waarde. Het is zelden tot nooit meer dan een mening van een persoon. Voor de een is een productie kut, voor de anders i het sfeerverhogend of whatever... Zo kun je voor ieder punt wel doorgaan. Heel wat jaren naar muziek luisteren hebben mij dat geleerd. Als ik alle cd's weg zou moeten kieperen die tot op het bot zijn afgekraakt door "kenners", dan zou er heel wat cd's verdwijne. maar goed, succes met je "carierre" zou ik zeggen. [Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 09-11-2005 10:14] |
|
quote: Dat komt me op zich wel bekend voor, zo bekeek ik ook vaak de bedanklijstjes in cd boekjes. If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever. |
|
Touché, pussycat! |
|
dank je voor de link, ik had em niet gevonden (en wel gezocht...) If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever. |
|
Dingen waar ik me aan probeer te houden: - probeer eigen stijl te ontwikkelen - probeer een duidelijke opbouw in je verhaal te bouwen (intro, verdieping, samenvatting) - schoenmaker blijf bij je leest - en negeer gezeik van lezers, aangezien die 999 van 1000 keer het niet trekken dat iemand niet hun mening verkondigt. |
|
quote: Hehe, nou last van lezers heb ik voorlopig niet.. If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever. |
|
@Gotspe; voor de orde worden dubbeltopics gesloten dus kan je verder in onderstaand adres: http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic/4164 The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
Index / Algemeen |