IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Canaan - The Unsaid Words [progressive doom]
TekNoir
Usericon van TekNoir
Posted 21-01-2006 19:02 by TekNoir Wijzig reactieProfiel van TekNoirQuote dit bericht

Onheilspellende dark ambient klanken en Gregoriaanse koorgezangen luiden met ‘The Wrong Side of Things’ het album The Unsaid Words van het Italiaanse cult progressive-doom gezelschap Canaan in. Canaan is hiermee alweer toe aan hun vijfde album, na een korte tussenstop bij Prophecy Productions, wederom uitgebracht via het Italiaanse kwaliteitslabel Eibon Records. Canaan heeft vier jaar gebruikt voor dit album. De nummers zijn in een langdurig proces van stukken inspelen door individuele bandleden, en vervolgens knippen en plakken van fragmenten en improvisaties, net zolang totdat er goede songs ontstonden, tot stand gekomen. Typische stukken als ‘The Possible Nowheres’ en ‘This World of Mine’ herinneren direkt aan de melancholisch progressieve sound van vorig werk van Canaan. Voor wie hier niet mee bekend is, zijn er vergelijkingen te trekken met de sfeer in de muziek van Tiamat, Anathema en Katatonia. In Canaan’s muziek zitten, nog verder gestimuleerd door de manier van composeren en opnemen, veel subtiliteiten verwerkt. Hierdoor heeft de muziek enige tijd nodig om volledig op waarde geschat te kunnen worden. Er wordt namelijk veel afwisseling geboden, waarbij de verschillende onderdelen van songs naadloos op elkaar aansluiten, waardoor je aanvankelijk nauwelijks merkt hoe vernuftig de plaat in elkaar steekt. De vocalen zijn meestal clean, met soms een gefluisterde zangstem. Twee Italiaanstalige nummers ‘Senza una Risposta’ en ‘Il Rimpianto’ zijn ingezongen door de zanger van de band Colloquido. De melodielijnen doen vaak Oosters aan. Er staan veel duistere instrumentale stukken op dit album, ‘Sterile’ wordt zo bijvoorbeeld gekenmerkt door samples met een klassiek romantische instrumentatie en duistere synths. Enige puntje van kritiek die er dan ook genoemd zou kunnen worden, is dat de sound soms een beetje steriel overkomt, maar dat zal inherent zijn aan de gekozen aanpak bij deze plaat. Een aanrader.

Band: Canaan(int)
Label: Eibon Records / SPV distro
Genre: gothic
Type: cd
Cijfer: 8
Review door: TekNoir

Ga dit checken, ze zijn terug na ruim 4 jaar.

Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 22-01-2006 0:56 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Ik ken deze band alleen van hun plaat "Blue Fire." Die heeft er wel voor gezorgd dat deze band al een hele tijd op het lijstje "hier moet ik nog meer van checken" staat. Wordt nu dus wel eens tijd denk ik.

Aansluitend bij bovenstaand review: dit is inderdaad geen hap-slik-weg muziek. Hier moet je zeker de tijd voor nemen, bijvoorbeeld met een goed glas rode wijn op een verloren avondje.

Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.

Doomy
Usericon van Doomy
Posted 22-01-2006 4:55 by Doomy Wijzig reactieProfiel van DoomyQuote dit bericht

Canaan is gaaf...

Maar het doom noemen gaat me dan weer te ver

iPim zei: Zeikhoofd... alsof ik me door een 18-jarig kneusje laat afzeiken. Ik kom je nog wel eens tegen op een concert van Jan Smit, kneus!

CTTS
Usericon van CTTS
Posted 28-01-2006 19:20 by CTTS Wijzig reactieProfiel van CTTSQuote dit berichthttp://www.breathe-plastic.org

Dit album vandaag binnen gekregen, doet me erg aan de latere Tiamat denken, vind het allemaal wel redelijk snel saai worden, maargoed waarschijnlijk moet ik het nog een paar keer horen.

Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 05-02-2006 15:02 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Promo net aan gezet, vrij lichte doom dit, met aardig wat gothicrock invloeden erin ... zie er weinig katatonia in eigenlijk, zowel gitaarwerk en zang van beide bands zijn een wereld van verschil ...

En die zang ... tsja ...

Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 07-02-2006 22:21 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com