quote:
Op 28 november 2002 11:22 schreef Zenial het volgende:
Ach ja, tegen de tijd dat die ogg vorbis files echt de mp3's gaan vervangen zal ik er eens naar gaan kijken, maar tot die tijd zie ik echt geen reden om met elke nieuwe trend mee te gaan doen.
Nou ja... "trend" impliceert dat het tijdelijk zou zijn maar vergis je niet!
OGG is een "open codec" die net als alle software aangepast en ge-tweaked kan worden.
Omdat -in tegenstelling tot MP3- bovendien geen royalties en commerciele copyrights op berust weet men zeker dat er niet over een paar jaar ineens de licentievoorwaarden veranderen en er geld voor gevraagd zal worden.
OGG is forever, dus de opmars zal langzaam zijn maar ontafwendbaar.
Langzaam omdat er een cirkel bestaat van gebruikers die vraag creeeren en fabrikanten die spelers bouwen bijvoorbeeld.
Geen spelers? Geen vraag naar OGG's.
Onafwendbaar omdat de qualiteit van de codec over 100 jaar nogsteeds ge-tweaked kan worden voor betere psycho-acoustische eigenschappen.
(Hij is nu al veel beter dan MP3)
"Oud" zal het dus nooit worden.
Bitrates zijn bij OGG's overigens GEEN leidraad voor de kwaliteit, lees de FAQ die ik eerder postte. (En ruimte op harde schijven en Flash-media e.d. alleen maar goedkoper zullen worden dus om de bitrate zullen we't binnenkort al helemaal niet meer doen).