IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : Favoriete klassieke muziekstuk? Vorige pagina | Volgende pagina
Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 20-01-2007 23:52 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 20 januari 2007 23:50 schreef Hexegot het volgende:
Is waar... Heb zelf nooit die supergrote boxsets aangeschaft trouwens, mede omdat je natuurlijk niks kunt beluisteren in de winkel en ik me in het verleden al eerder vergist heb in Kruidvat-boxjes. De Beethoven-symfonieën door het Concertgebouworkest o.l.v. Wolfgang Sawallisch bijvoorbeeld zijn lang niet zo spectaculair als de namen wellicht doen vermoeden.

En sowieso koop ik liever gewoon een uitvoering van één of een paar stukken waar ik dan ook echt naar luister, dan dat ik voor de heb even het complete oeuvre van deze of gene componist mee naar huis sleep.
Ik ben al een aantal weken behoorlijk in mijn nopjes met Bach en Bose.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 21-01-2007 13:17 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 16 januari 2007 12:45 schreef Chelman het volgende:
Wie is bekend met Ryuichi Sakamoto? Fucking geniaal.



Barbaren.

Verder nog steeds Khachatourian (Sbare Dance) en Shostakovich (alle symphonieen)

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 21-01-2007 13:20]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


rvanderholst
Det var så oerhört nära!
Usericon van rvanderholst
Posted 21-01-2007 14:12 by rvanderholst Wijzig reactieProfiel van rvanderholstQuote dit bericht

Polyphonisch werk van The Tallis Scholars....

Iemand?


I Find That I Am Not There...


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 21-01-2007 14:45 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 21 januari 2007 13:17 schreef Chelman het volgende:
Barbaren.

Verder nog steeds Khachatourian (Sbare Dance) en Shostakovich (alle symphonieen)
Ryuichi Sakamoto is niet helemaal mijn ding.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 26-01-2007 10:13 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

quote:
Op 21 januari 2007 14:12 schreef rvanderholst het volgende:

Polyphonisch werk van The Tallis Scholars....

Iemand?

Thomas Tallis heerst inderdaad. Heb je het toevallig over Spem In Alium?

Bij de weg, je kunt polyphonic gewoon vertalen als 'polyfoon'.


rvanderholst
Det var så oerhört nära!
Usericon van rvanderholst
Posted 26-01-2007 10:17 by rvanderholst Wijzig reactieProfiel van rvanderholstQuote dit bericht

inderdaad Spem In Alium,

Kippenvel!

Heerlijk "polyfoon" !!!


I Find That I Am Not There...


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 28-01-2007 23:35 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

40-stemmig was het toch?

Edit: jup


[Dit bericht is gewijzigd door Hexegot op 28-01-2007 23:36]


Dasyatidae
Hail the Flying Spaghetti Monster!!!
Usericon van Dasyatidae
Posted 05-02-2007 22:41 by Dasyatidae Wijzig reactieProfiel van DasyatidaeQuote dit berichthttp://www.freewebs.com/enccent_zooi/

Elgar - Cello Concerto in E klein.
Ook staat Carmina Burana van Carl Orff, Winter (from the Four Seasons) van Vivaldi en de orgelconcert in D klein van Bach op het lijstje.
Verder nog Elegie van Gabriel Faure (voor cello) en Kol Nidrei van Max Bruch (ook voor cello), en nog een heel hoop.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 05-02-2007 22:43 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 5 februari 2007 22:41 schreef Dasyatidae het volgende:
Elgar - Cello Concerto in E klein.
(...)


Die is tof ja.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 10-05-2007 12:19 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Vespro della Beata Vergine (1610) - Claudio Monteverdi
Een stuk waar je langzaam in wordt gezogen, met de afwisseling van stijlen waarin Monteverdi zich bewoog: de mysterieuze kadans van het gregoriaans, de betoverende polyfonie van de renaissance en de monodie van de barok.

Niets dan ! Ik ben hieraan verslaafd...



Nog een vette aanrader: Mahler No. 4 door Chailly. Het kristalheldere geluid past perfect bij de sprookjesachtige sfeer van dit magische stuk.


Dear dirty delightful old drunken old days


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 10-05-2007 12:20 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Monteverdi is goeie poep, ja.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


murtcelP
Joah!
Usericon van murtcelP
Posted 10-05-2007 12:40 by murtcelP Wijzig reactieProfiel van murtcelPQuote dit berichthttp://www.libithum.nl

Dvorák!!

[Dit bericht is gewijzigd door murtcelP op 10-05-2007 12:40]



Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 10-05-2007 16:10 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Minimale pianomuziek zonder andere poespas, het liefst nocturnes en de middenstukken van veel sonates met als absolute favoriet het middelste deel van de Mondschein Sonate van Beethoven. Heerlijk triest.
Sonates van Scarlatti vind ik vaak ook erg mooi.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 15-02-2011 23:42 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht



signature


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 16-02-2011 2:27 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

gaaf


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 24-01-2013 11:19 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Nu aan het luisteren naar The Planets van Holst


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


adeia
Ruben
Usericon van adeia
Posted 24-01-2013 12:05 by adeia (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van adeiaQuote dit bericht

quote:
Op 24 januari 2013 11:19 schreef PandroidJack het volgende:
Nu aan het luisteren naar The Planets van Holst



Uiteindelijk komt bijna alle filmmuziek en een groot deel van de metal hier uit voort (samen met wat shit van Wagner e.d.).

Vooral de verminderde kwint helemaal in het begin van Mars:


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 24-01-2013 12:23 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Er zijn wel meer invloedrijke componisten geweest dan Holst.. en ik vermoed dat filmcomponisten door de jaren heen ook hun inspiratie uit andere muziekstukken en stijlen hebben gehaald.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 24-01-2013 12:23 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Bij Mars moet ik altijd denken aan starwars en moderne ruimte films mooi dat het dan toch van rond 1900 komt

Beethovens 9e was lange tijd mijn favoriet maar het is nu toch al een tijdje Tchaikovsky met 1812 ouverture.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


kayan
Usericon van kayan
Posted 24-01-2013 12:24 by kayan Wijzig reactieProfiel van kayanQuote dit bericht

Meerdere stukken van Arvo Part en Edvard Grieg

Gorecki Henryk en dan in het bijzonder Symphony no.3

Het mooiste klassieke muziekstuk is naar mijn mening
van Zbigniew Preisner met 'Requiem for my friend'.
Echt kippenvel!


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 24-01-2013 12:30 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 24 januari 2013 12:23 schreef Illusione het volgende:
Er zijn wel meer invloedrijke componisten geweest dan Holst.. en ik vermoed dat filmcomponisten door de jaren heen ook hun inspiratie uit andere muziekstukken en stijlen hebben gehaald.


Tuurlijk, meneer gustav weet heel goed duistere stukken neer te zetten maar voor hem was er ook al genoeg duister werk te vinden. Hij weet het alleen anders vorm de te geven/samen te stellen.

Muziek kent bepaalde patronen waardoor bepaalde stukken duister of vrolijk oid klinken. Je hoeft niet perse naar 1 stuk muziek geluisterd te hebben om op zo'n zelfde iets te komen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 24-01-2013 12:32 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Ik mag tegenwoordig graag eens onderuit zakken met Winter van Vivaldi in de oortjes, maar een favoriet kan ik niet benoemen. Wisselt sterk. Een goede versie van Schubert's 'Ave Maria' kan ik wel altijd waarderen.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 24-01-2013 12:33 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

quote:
Op 24 januari 2013 12:30 schreef ElitE het volgende:
Tuurlijk, meneer gustav weet heel goed duistere stukken neer te zetten maar voor hem was er ook al genoeg duister werk te vinden. Hij weet het alleen anders vorm de te geven/samen te stellen.

Muziek kent bepaalde patronen waardoor bepaalde stukken duister of vrolijk oid klinken. Je hoeft niet perse naar 1 stuk muziek geluisterd te hebben om op zo'n zelfde iets te komen.


Daar ben ik mij uitermate goed van bewust. Ik vond het alleen erg kort door de bocht om één componist voor twee zulke brede genres als nagenoeg enige inspiratie te benoemen.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 24-01-2013 12:51 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Inderdaad dat was ook mijn bedoeling.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


adeia
Ruben
Usericon van adeia
Posted 24-01-2013 13:25 by adeia (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van adeiaQuote dit bericht

Mijn eerdere opmerking was nogal kort door de bocht. Natuurlijk zijn er veel meer componisten en invloeden terug te vinden in filmmuziek en metal.

Waar ik vooral op doelde is dat als je maar ver genoeg gaat graven dat je vaak bij dit soort componisten uitkomt. Weinig periodes in de muziek die zoveel invloed hebben gehad op de muziek die we nu luisteren (dit zal wel weer een nieuw discussiepunt worden )


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen