IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Metal-scriptie: Reageer! Vorige pagina | Volgende pagina
Dappere-Speerwerper
Stoethaspel
Usericon van Dappere-Speerwerper
Posted 24-10-2006 12:05 by Dappere-Speerwerper Wijzig reactieProfiel van Dappere-SpeerwerperQuote dit berichthttp://myspace.com/clemensk

1. Metalliefhebbers hebben een agressief imago. Dit komt o.a. door hun uiterlijk en hun liefde voor metalmuziek.

Ja!

2. In tegenstelling tot voorheen hoef je je als metalliefhebber niet meer te beperken tot zwarte bandshirts, kogelriemen en spijkerjacks met opnaaiemblemen.

Ja!

3. In metalmuziek draait het vaak om geweld, dood en verderf en satanisme.

Ja!

4. Als metalliefhebber heb je wel eens te maken met discriminatie vanwege je uiterlijk.

Ja!

5. (Overmatig) drankgebruik hoort nu eenmaal bij metalliefhebbers.

Ja!

6. Metal kan gevaarlijk zijn: jongeren kunnen worden beïnvloed door de negatieve boodschap overgebracht door tekst en muziek in metal.

Ja!

7. De Nederlandse metalscene ziet er de laatste jaren beter uit dan ooit.

Ja!

8. Metal is een way of life.

Ja!

Enkele vragen:
9. Wat vind je leuk aan metal?

Bier drinken, en "Sleejur" schreeuwen!

10. Draag je tijdens concerten andere kleren dan normaal?

Ja!

11. Ben je geïnteresseerd in politiek en/of religie?

Ja!

12. Speel je een instrument (en in een band)?

Ja!



Sander S
Usericon van Sander S
Posted 24-10-2006 13:34 by Sander S Wijzig reactieProfiel van Sander SQuote dit bericht

Wat geeft iedereen zoal aan metal-cd's uit per maand?

En hoevaak bezoek je concerten?


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 24-10-2006 13:35 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 24 oktober 2006 13:34 schreef Sander S het volgende:
Wat geeft iedereen zoal aan metal-cd's uit per maand?


Dat ligt er maar net aan wat er uitgekomen is natuurlijk..

quote:

En hoevaak bezoek je concerten?


Dat ligt er maar net aan welke bands aan het touren zijn..


Dappere-Speerwerper
Stoethaspel
Usericon van Dappere-Speerwerper
Posted 24-10-2006 13:44 by Dappere-Speerwerper Wijzig reactieProfiel van Dappere-SpeerwerperQuote dit berichthttp://myspace.com/clemensk

@ SanderS. misschien kun je dit onderzoek uitvoeren in het "lollig-topic"



stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 24-10-2006 13:45 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

quote:
Op 24 oktober 2006 13:34 schreef Sander S het volgende:
Wat geeft iedereen zoal aan metal-cd's uit per maand?

Wel nul euries. Ik ben een arme student....ofzo.
quote:
En hoevaak bezoek je concerten?

Nou minstens 1x per maand toch wel. Denk ik.


Subtiel kamerolifantje


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 24-10-2006 13:48 by windkracht10 Wijzig reactieProfiel van windkracht10Quote dit bericht

quote:

4. Als metalliefhebber heb je wel eens te maken met discriminatie vanwege je uiterlijk.



Dat was al van voor we into metal waren.


mvg wk10


spectre
Usericon van spectre
Posted 24-10-2006 13:49 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 24 oktober 2006 13:45 schreef stigma het volgende:
Wel nul euries. Ik ben een arme student....ofzo.



Toen had ik er juist het meeste geld voor


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 24-10-2006 13:54 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

Nouja zeg! Stripte je voor extra money ofzo? Ik kan nauwelijks de zuurstof die ik inadem betalen *dramatisch liedje*


Subtiel kamerolifantje


spectre
Usericon van spectre
Posted 24-10-2006 14:13 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Nee, mijn stufi was flink hoog.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 24-10-2006 14:14 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

[neuriet]Cry me a river....



Melk is Goed
Usericon van Melk is Goed
Posted 24-10-2006 14:19 by Melk is Goed Wijzig reactieProfiel van Melk is GoedQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2006 14:09 schreef Sander S het volgende:
Hallo lezers van het Zware Metalen-forum!

Momenteel ben ik voor mijn opleiding ‘Muzikaal Ondernemerschap’ aan de Fontys Rockacademie te Tilburg, bezig aan een scriptie over metalbands in Nederland (hoe zien zij hun toekomst in de Nederlandse muziekscene?) en over de metal-doelgroep (de metal-liefhebbers; hoe ziet deze groep eruit?)
Ik doe dit onderzoek aan de hand van interviews en literatuuronderzoek. Ook wil ik wat stellingen voorleggen aan lezers van dit forum.

Zelf ben ik ook een metalliefhebber, maar ik zou ook graag zou ik enkele reacties hebben van andere metalheads op onderstaande stellingen en vragen:

1. Metalliefhebbers hebben een agressief imago. Dit komt o.a. door hun uiterlijk en hun liefde voor metalmuziek.

2. In tegenstelling tot voorheen hoef je je als metalliefhebber niet meer te beperken tot zwarte bandshirts, kogelriemen en spijkerjacks met opnaaiemblemen.

3. In metalmuziek draait het vaak om geweld, dood en verderf en satanisme.

4. Als metalliefhebber heb je wel eens te maken met discriminatie vanwege je uiterlijk.

5. (Overmatig) drankgebruik hoort nu eenmaal bij metalliefhebbers.

6. Metal kan gevaarlijk zijn: jongeren kunnen worden beïnvloed door de negatieve boodschap overgebracht door tekst en muziek in metal.

7. De Nederlandse metalscene ziet er de laatste jaren beter uit dan ooit.

8. Metal is een way of life.

Enkele vragen:
9. Wat vind je leuk aan metal?
10. Draag je tijdens concerten andere kleren dan normaal?
11. Ben je geïnteresseerd in politiek en/of religie?
12. Speel je een instrument (en in een band)?

Het zijn misschien een hoop stellingen en vragen. Ik vraag je niet om alles te beantwoorden, maar pik er hier en daar iets uit waarover je iets te zeggen hebt. Dat zou niet alleen tof zijn, maar ook nog eens van grote waarde voor mijn scriptie!

Je kunt mij mailen via sandercof@hotmail.com of gewoon hier op dit forum een reactie achterlaten.

Alvast bedankt!

Gegroet, Sander.



Als ik het goed begrijp wil de topicstarter door middel van het voorleggen van deze stellingen aan (o.a.) de mensen op dit forum, achterhalen wat de "gemiddelde metalhead" heeft te zeggen over de publieke opinie rondom metalheads. De topicstarter heeft dus niet noodzakelijkerwijs deze (veelal) vooroordelen zelf in zijn hoofd zitten, maar wil simpelweg weten wat "wij" van deze vaak gehoorde vooroordelen vinden. Dus, here goes.

1) Agressief imago? Gezien van buitenaf, door een niet-metalhead zou ik inderdaad: "ja" zeggen. De gemiddelde mens zal de vaak opzettelijk shockerende shirts van metalheads inderdaad als agressief en wellicht bedreigend ervaren. Lang haar en een voorkeur voor de "kleur" zwart dragen nog eens bij aan dit imago. Buitenstaanders die echter ook maar een beetje met metalheads in contact komen, zullen ervaren dat het toch ook gewone mensen zijn. In veel gevallen zelfs, zoals al gezegd, (ex-)nerds en die zich door hun aangemeten stoere imago willen ontworstelen aan de manier waarop (voorheen) tegen hen aangekeken werd. Namelijk als zijnde softies.

2) Klopt als een bus. Uiterlijk tonen dat je van metal houdt is niet meer een algemeen goed tegenwoordig. Eigenlijk maar goed ook, want wie houdt er nu helemaal van eenheidsworst? Als ik tijdens concerten, maar ook gewoonweg in m'n vriendenkring, kijk, zie ik legio metalheads die zich doodnormaal of (zelfs?) netjes kleden en toch graag naar de nieuwe Devourment luisteren.

3) "Vaak"? Ja, veel bands hebben geweld als thema in hun muziek en texten. Velen echter ook niet. Het hangt ook van het genre af. Veruit de meeste black- en deathmetalbands dwepen inderdaad met geweld en satanisme. Maar metal hoéft natuurlijk niet om dergelijke zaken te draaien. Het kan ook over politiek gaan (Napalm Death), literatuur (Mastodon's Leviathan of bijvoorbeeld Burnt Offerings van Iced Earth), donkerromantische poëzie (My Dying Bride), bovennatuurlijke zaken (Hypocrisy), volharding (Hatebreed) en allerhande andere zaken. Bovendien nemen de vele bands die dwepen met geweld/sex/satanisme zich gelukkig vaak niet serieus en gaat het dus inderdaad puur om een "thema"; een kapstop om de muziek en de texten aan op te hangen. Pure fictie dus, zéér vergelijkbaar met het horrorfilmgenre.

4) Dit geldt natuurlijk alleen voor metalheads die überhaupt uiterlijk tonen dat ze van metal houden. Bij mij blijft het beperkt tot lang haar; shirts met bedenkelijke opdrukken of andere typische metalkleding draag ik niet. Discriminatie vind hier zeker plaats. Denk maar aan kroegen waar je met je lange haar (laat staan met je cannibal corpse shirt) absoluut niet binnenkomt; veelal oudere mensen die je wat raar aan staan te kijken op straat; werkgevers bij wie je een slechte eerste indruk maakt. Maar goed, uiteindelijk wordt zowat iedereen wel op de één of andere manier gediscrimineerd. Zelfs niet-minderheden als vrouwen en "lelijke mensen" worden structureel gediscrimineerd.

5) Daar lijkt het soms wel op ja.... en ik moet zeggen op Wacken dit jaar heb ik me er ook schuldig aan gemaakt. Bier drinken hoort wel een beetje als vanouds bij een metalconcert. Onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn metal en alcoholconsumptie echter niet; een ieder, ook een metalhead, heeft immers de vrije keuze of hij wel het glaasje leeg drinkt of niet. Bij metal denk ik dan ook niet aan mensen die structureel overmatig alcohol gebruiken. Zulk soort mensen vind je in elke uithoek van de maatschappij.

6) Hier ben ik het mee oneens. De wereld zit vol met "boodschappen" die je als "negatief" zou kunnen ervaren. Zet de tv maar eens aan. Zowel non-fictie (nieuws, actualiteiten) als fictie (films, muziek) zijn doorspekt met geweld, sex en andere zaken die door de verkeerde geest als "voorbeeld tot handelen" beschouwd zouden kunnen worden. M.a.w.: voor de labiele geest die niet in staat is werkelijkheid van fictie en goed van slecht te onderscheiden, zou metal inderdaad slecht kunnen zijn. Maar deze persoon zou dan überhaupt zover mogelijk van de huidige maatschappij verwijderd moeten blijven, want in alles wat je ziet, hoort en meemaakt zou zo iemand een aanleiding dan wel een voorbeeld kunnen zien om tot geweld over te gaan.

7) Hmmm... kijk, dit is ineens een heel andere vraag. Niet: wat vind je van deze publieke opinie; maar: wat vind je zelf van de huidige stand van de metalscene. Beter of slechter dan "vroegah", ja goh ik zou het niet weten hoor. Kijk, een plaat met de impact van "Consuming Impulse", "False" of "Diabolical Summoning" heb ik al een tijdje niet meer uit Nederland horen komen, maar of daardoor de metalscene als geheel slechter is dan vroeger? Wel heb ik het gevoel dat metal als geheel aan populariteit aan het winnen is, maar goed dat kan over een paar jaar weer anders zijn; het is maar net hoe de wind waait, every kind of fashion comes en goes als het ware.

8) Nee. Ik zou niet weten wat die "way of life" dan wel mag zijn. Hang je bepaalde principes op aan een muziekgenre waarnaar je dan je leven inricht? Ik in ieder geval niet. Ik luister veel metal en andere stevige muziek, ga vaak naar concerten en heb een x aantal vrienden die diezelfde hobby's hebben. Maar het een "way of life" noemen, dat vind ik onzin.

9) Hier een paar steekwoorden die soms paradoxaal zullen lijken: zwaarte(met stip)/afwisseling/logheid/ritme/muzikaal vernuft/echte live-muziek/rauw/inzet/energie/ontladend/snelheid/emotie/d.i.y./kunst
Met andere woorden de muziek spreekt me gewoonweg enorm aan.

10) Normaal als in thuis of bij vrienden ofzo? Nee absoluut niet. Normaal als in op m'n werk? Ja natuurlijk, maar dat geldt voor zowat iedereen; in je vrije tijd kleed je je nu eenmaal meer "casual" dan voor je werk.

11) Met mate. Niet meer of minder dan de gemiddelde nederlander denk ik. Ik zal de onderwerpen niet overslaan als ze in de krant staan, maar verdiep me er verder niet significant meer in dan de gemiddelde buurman of buurvrouw.

12) Helaas helaas helaas niet. Altijd al willen gaan drummer, maar tijd/geld/geluidoverlast zorgen dat ik er nooit aan toe gekomen ben.

Oke, dat was het.

[Dit bericht is gewijzigd door Melk is Goed op 24-10-2006 20:14]


Jezebel
HuisDraak met Raaf
Usericon van Jezebel
Posted 24-10-2006 17:52 by Jezebel Wijzig reactieProfiel van JezebelQuote dit bericht

quote:
Op 24 oktober 2006 13:35 schreef Snaack het volgende:
Dat ligt er maar net aan wat er uitgekomen is natuurlijk..



Dat ligt er maar net aan welke bands aan het touren zijn..


+1



aerodis
Usericon van aerodis
Posted 24-10-2006 17:58 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Ach, het doet er niet echt toe wat er per maand is uitgekomen imo, er zijn nog zat gave platen die ik mijn kast zou willen hebben staan.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand een maandelijks potje zou hebben speciaal bestemd voor de aanschaf van metal releases, aangezien in allerlei andere genres net zoveel kankervette platen zijn/uitkomen.

[Dit bericht is gewijzigd door aerodis op 24-10-2006 17:58]


Njord
Sea, wind, fish and wealth
Usericon van Njord
Posted 25-10-2006 9:36 by Njord Wijzig reactieProfiel van NjordQuote dit berichthttp://fuzzcraft.com/

Mensen in hokjes stoppen is voor tieners.

De vooroordelen die in dit topic voorbijzeilen stammen grotendeels uit de jaren '70 en '80 (de hardrocktijd); een onderzoek naar metalliefhebbers in 2006 zou er mijns inzien compleet anders uit moeten zien. De verscheidenheid aan leeftijden is anno 2006 zo groot onder metalliefhebbers, dat je weinig kunt concluderen over wat hen beweegt en wat ze er van vinden. Metal is gewoon een brede muziekstroming net als elke andere. Misschien heeft het in absolute zin niet zoveel aanhangers als bijvoorbeeld de hedendaagse R&B stijlen, maar het volk is zo divers dat je met de gestelde vragen de plank volledig misslaat.


| Fuzzphoto.eu - Semipro fotograaf | Fuzzcraft - Zelfbouwer |


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 25-10-2006 9:42 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 25 oktober 2006 9:36 schreef Njord het volgende:
Mensen in hokjes stoppen is voor tieners.

Ik vind mensen in hokjes stoppen nogal russische snuff.


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 25-10-2006 17:55 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

Echt suffe vragen, probeer eens origineel te zijn en stel vragen die daadwerkelijk informatie opleveren. Deze vragen creeeren alleen reacties die voor nagenoeg iedereen hetzelfde zijn. Wat je krijgt is een flinterdun rapportje dat eigenlijk een flut document wordt.
Stel vragen die relevant zijn mbt de stroming en probeer eens uit de doos te denken.


"This one is older than shit, heavier than time!"


Jezebel
HuisDraak met Raaf
Usericon van Jezebel
Posted 25-10-2006 18:10 by Jezebel Wijzig reactieProfiel van JezebelQuote dit bericht

quote:
Op 25 oktober 2006 9:36 schreef Njord het volgende:
Mensen in hokjes stoppen is voor tieners.

De vooroordelen die in dit topic voorbijzeilen stammen grotendeels uit de jaren '70 en '80 (de hardrocktijd); een onderzoek naar metalliefhebbers in 2006 zou er mijns inzien compleet anders uit moeten zien. De verscheidenheid aan leeftijden is anno 2006 zo groot onder metalliefhebbers, dat je weinig kunt concluderen over wat hen beweegt en wat ze er van vinden. Metal is gewoon een brede muziekstroming net als elke andere. Misschien heeft het in absolute zin niet zoveel aanhangers als bijvoorbeeld de hedendaagse R&B stijlen, maar het volk is zo divers dat je met de gestelde vragen de plank volledig misslaat.


Ach joh, dat merkt hij wel als hij een onvoldoende voor zijn scriptie krijgt.



GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 25-10-2006 20:26 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2006 14:09 schreef Sander S het volgende:


1. dit moet je aan top 40 huppelkutjes vragen vrees ik.
2.meeste mensen doen het nu eenmaal maar geen haan die ernaar kraait als je het niet doet.
3. waar, weinig mensen die dat kunnen ontkennen, maar er zijn ook meerdere onderwerpen.
4. waar, dagelijks nog wel
5 niet waar, ik drink nauwelijks. en veel mensen die ik ken ook nauwelijks.
6. kan, maar dan heb je wel een erg zwakke geest.
7. niet helemaal mee eens, maar het gaat indd best goed ja.
8. als je wilt ja.

9.de sfeer rond de muziek. die mis ik bij andere genres meestal.

10.nee

11.ik volg de politiek een beetje en relegie interessert me niet echt.

12. ja en ja.

[Dit bericht is gewijzigd door GrindMaster op 25-10-2006 20:27]


Why doesn't my music get me all the chicks?


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 25-10-2006 20:30 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

Jij bent 14, dan kan je ook nog niet veel drinken.


Fuck the world and fuck you


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 25-10-2006 20:32 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht

hij stelt de vraag en ik ben 14, wat moet ik anders zeggen?


Why doesn't my music get me all the chicks?


Oud Vuil
Usericon van Oud Vuil
Posted 25-10-2006 21:41 by Oud Vuil Wijzig reactieProfiel van Oud VuilQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

5 niet waar, ik drink nauwelijks. en veel mensen die ik ken ook nauwelijks, meneer.



Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 25-10-2006 21:54 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 24 oktober 2006 14:14 schreef Mikeee het volgende:
[neuriet]Cry me a river....






Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 25-10-2006 21:59 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2006 14:09 schreef Sander S het volgende:


1. Metalliefhebbers hebben een agressief imago. Dit komt o.a. door hun uiterlijk en hun liefde voor metalmuziek.

nee, dit komt door een gebrek aan liefde en knuffels in de jeugd


2. In tegenstelling tot voorheen hoef je je als metalliefhebber niet meer te beperken tot zwarte bandshirts, kogelriemen en spijkerjacks met opnaaiemblemen.


das waar, geweren, automutulatie en incest zijn ook ok

3. In metalmuziek draait het vaak om geweld, dood en verderf en satanisme.

en elfjes (heavy metal)

4. Als metalliefhebber heb je wel eens te maken met discriminatie vanwege je uiterlijk.

ja, vooral metal-negers

5. (Overmatig) drankgebruik hoort nu eenmaal bij metalliefhebbers.

en hun kroost

6. Metal kan gevaarlijk zijn: jongeren kunnen worden beïnvloed door de negatieve boodschap overgebracht door tekst en muziek in metal.

jongeren in het algemeen zijn gevaarlijk
metal is the trigger

7. De Nederlandse metalscene ziet er de laatste jaren beter uit dan ooit.

lelijker bedoel je

8. Metal is een way of life.

a way of death

Enkele vragen:
9. Wat vind je leuk aan metal?

de hardheid

10. Draag je tijdens concerten andere kleren dan normaal?

ja, want anders begin je te stinken

ik bedoel : ja
11. Ben je geïnteresseerd in politiek en/of religie?

ja

12. Speel je een instrument (en in een band)?

ja, een jembè



signature


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 25-10-2006 22:18 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

quote:
Op 25 oktober 2006 17:55 schreef 0Tolerence het volgende:
Wat je krijgt is een flinterdun rapportje dat eigenlijk een flut document wordt.



Ik zit waarschijnlijk niet helemaal op dezelfde golflengte, maarehm, wtf?


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 29-10-2006 17:35 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

5) Oud Vuil zei het al niet waar. Ik drink ook zo goed als niet. Heel af en toe een speciaal biertje.
(Ik denk dat het enige dat alle metalliefhebbers gemeen hebben is dat ze metal luisteren).
oké, iemand anders zei het... maar ik ben 26..

6) Ik verwijs je graag door naar dit interview:
http://www.lordsofmetal.nl/showspecial.php?id=48&lang=nl
Met Tom ter Bogt over zijn onderzoek naar popmuziek (in de breedste zin van het woord) en het effect op de luisteraar.

[Dit bericht is gewijzigd door White Tree op 29-10-2006 17:54]



Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen