IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Jaren 80 vs. 90 (metal!)
Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 20-01-2002 14:10 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Zowel de jaren 80 & 90 liggen al achter ons, dus misschien is het juiste moment om de vergelijking te trekken tussen deze twee decennia.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar de jaren 80 metal, waar bands allemaal nog een eigen geluid hadden, er échte klassiekers gemaakt zijn.

Mijn lievelingsplaten uit de jaren 80 zijn dan ook:

The number of the beast
Seven Churches
Black Metal
The abigail
Reign in Blood / Season in the abyss
Keeper of the seven keys
To mega therion
Altars of madness ( ik reken hem bij den jaren 80 )

enzovoorts....

En nou zijn er in de jaren 90 ook ijzersterke platen uitgekomen ( Nightside eclipse, Storm of the lights bane, Still Life enz...) maar verder zijn er weinig écht invloedrijke platen gemaokt

Ik, Wil Schuurman

Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 20-01-2002 15:03 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

Jaren 80 metal heerscht idd.

Number of the Beast is een prachtnummer!

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar

lord of darkness
death means just life
Usericon van lord of darkness
Posted 20-01-2002 15:09 by lord of darkness Wijzig reactieProfiel van lord of darknessQuote dit berichthttp://www.derdecompagnie.nl

ik vind show no mercy en south of heaven van slayer ook zeer goede platen

defende nos in proelio

Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 20-01-2002 15:18 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

quote:
Op 20 januari 2002 15:09 schreef lord of darkness het volgende:
ik vind show no mercy en south of heaven van slayer ook zeer goede platen

Zeker! Maar na Season in the abyss is het verschrikkelijk slechter geworden... en het gaat nog steeds bergafwaarts... Terwijl de populariteit stijgt v/d band....

Ik, Wil Schuurman

karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 20-01-2002 15:23 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

eerlijk gezegd vind ik de 'nieuwe' metal beter... jaren 90 dus ook. de 'oude' metal vinnik teveel trash enzo en ouwe death vinnik ook minder (uitzonderingen daargelaten)... tis misschien wel origineler enzo maar het trekt me totaal niet

Je moeder.

Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 20-01-2002 15:23 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

Manowar heeft z'n beste platen in de jaren 80 gemaakt!!! En Manowar HEERSCHT

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 20-01-2002 15:46 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Jaren '80 death metal heeft een heel ander gevoel dan de death uit de jaren '90. Op de een of andere manier is het vaak veel meer 'metal' dan de cheesy gore-goofiness die je nu vaak hoort. Ik noem een Infernal Majesty, een Possessed, een ouwe Death of Morbid Angel, ouwe Nocturnus, etc.
Ook thrash/speed metal schopte toen veel meer kont, het was misschien wel langzamer met een brakkere sound, maar WOW wat een riffs...
(dit komt van iemand die in 1994 in de metal kwam).
Alleen wat betreft black metal vind ik de jaren '90 beter, en dan vooral de eerste helft, de hoogtijdagen... maar ook old school black metal is helemaal niet verkeerd.

Deze dagen lijkt er een soort loomheid over de scene te liggen, veel bands raken verveeld met metal en daarom wordt hun metal vervelend en worden zonder verdere gedachte of inhoud 'nieuwe' invloeden in de muziek gebracht; ze hebben niet door dat ze slechts clichés uit andere stromingen gebruiken. Hun muziek klinkt vermoeid en oninteressant. Voorbeelden: zo ongeveer de hele huidige Noorse scene. Death metal heeft een fikse opleving gehad eind jaren '90 al heb ik de indruk dat het nu weer wat minder wordt. De retro-trend is gelukkig ook voorbij, ik ben dol op jaren '80 metal maar het moet wel ECHT zijn, en niet het herhalen van aloude clichés (Infernö bv.). Geef me dan maar MORTEM die met beide benen in de moderne tijd staan maar hun verleden absoluut niet loochenen.

Qua metal als geheel ben ik weinig optimistisch voor de jaren nul van deze nieuwe eeuw, maar ik weet zeker dat er in de underground genoeg maniakken zullen zijn die WEL een fikse pot metal zullen neerzetten. Ik ga dus niet klagen.

attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 20-01-2002 16:07 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

alhoewel beide decennia briljante bands heeft opgeleverd hou ik net iets meer van de jaren 80. in tegenstelling tot dwaallicht mogen van mij wel wat meer deathmetal bands terug naar de roots en weer wat old-school-deathmetal gaan maken. een band als bijv. severe torture doet mij dus niks. alweer de zoveelste copie van cannibal corpse/suffocation. vanmij mogen bands weer wat meer a la oude celtic frost, master pungent stench gaan spelen. maar goed dat is uiteraard voornamelijk een kwestie van smaak.

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 20-01-2002 16:12 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 20 januari 2002 16:07 schreef attila_de_hun het volgende:
alhoewel beide decennia briljante bands heeft opgeleverd hou ik net iets meer van de jaren 80. in tegenstelling tot dwaallicht mogen van mij wel wat meer deathmetal bands terug naar de roots en weer wat old-school-deathmetal gaan maken.

Nee, niet in tegenstelling... Ik vind dat ook! Alleen die retro-TREND waarbij alleen maar cliché's aangehaald werden, dat vond ik erg jammer. Doe het dan ECHT... ipv alleen maar zingen over alcohol en hoog krijsen. Maar verder, de jaren '80 instincten bij Absu, Mortem en wat al niet meer...

P.S. ook ik vind Severe Torture helemaal geen fuck aan

0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 20-01-2002 16:45 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

ik denk dat begin 90 de goude dagen waren voor metal in het algemeen.. Veel goeie platen en bands.

"This one is older than shit, heavier than time!"

XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 20-01-2002 16:52 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/dennis.janssen.946

Voor mij maakt het niet echt uit. Er komen gewoon altijd wel goeie platen uit. Hoewel ik moet zeggen dat ik nieuwere platen vaak beter vind klinken. De topicstarter haalt bijvoorbeeld Keeper of the seven keys van Helloween aan. Ik vind The dark ride (hun laatste) het beste wat Helloween ooit heeft uitgebracht.

I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

McDoom
[Dit bericht is gemodereerd door zillah-morte]
Usericon van McDoom
Posted 20-01-2002 17:00 by McDoom Wijzig reactieProfiel van McDoomQuote dit bericht

Ik hou net zo veel van jaren '80 metal als modernere metal.
IK vraag me alleen af waarom de naam Diamond Head hier nog niet is genoemd?
Hun white album is één van de beste traditonele metal platen uit de jaren '80, vinnik.

attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 20-01-2002 17:37 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 20 januari 2002 17:00 schreef McDoom het volgende:
Ik hou net zo veel van jaren '80 metal als modernere metal.
IK vraag me alleen af waarom de naam Diamond Head hier nog niet is genoemd?
Hun white album is één van de beste traditonele metal platen uit de jaren '80, vinnik.

voor het merendaal van de posters is de N.W.O.B.M toch wel iets uit een ver verleden. zelf vind ik "powergames" van jaguar en "court in the act" van satan beregoed.

bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 20-01-2002 17:45 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Alhoewel er veel goede metal in jaren 80 is gemaakt, gaat mijn voorkeur toch uit naar de jaren 90. Persoonlijk vind ik de jaren 90 metal een vollere,zwaardere,heftigere en brutere(beetje kut te omschrijven) sound hebben.

Bazzio Attacks!!!

McDoom
[Dit bericht is gemodereerd door zillah-morte]
Usericon van McDoom
Posted 20-01-2002 17:50 by McDoom Wijzig reactieProfiel van McDoomQuote dit bericht

quote:
Op 20 januari 2002 17:37 schreef attila_de_hun het volgende:
voor het merendaal van de posters is de N.W.O.B.M toch wel iets uit een ver verleden. zelf vind ik "powergames" van jaguar en "court in the act" van satan beregoed.

Ik heb die periode ook niet echt actief meegemaakt trouwens, alleen de laatste paar jaren van de jaren '80. Die CD van Diamond Head kocht ik bijvoorbeeld afgelopen zomer.
Maar wauw wat is-ie goed!

Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 20-01-2002 20:21 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Gelukkig zijn er ook nog bands uit de jaren 90 die lekker de jaren 80 sound proberen te behouden/na te bootsen:

Nifelheim, Desaster, Destroyer 666 en nog een hele boel meer. Vooral de bands in het black/thrash genre dus!

Ik, Wil Schuurman

Faas Ripsnaas
Usericon van Faas Ripsnaas
Posted 21-01-2002 13:09 by Faas Ripsnaas Wijzig reactieProfiel van Faas RipsnaasQuote dit bericht

de jaren tachtig waren natuurlijk DE jaren voor de metal, maar ik vind dat de jaren 90 ook wel veel invloedrijks hebben voortgebracht:

Pantera - Cowboys from hell
Darktrhone - A blaze in the northen sky
Machine head - Burn my eyes
Paradise Lost - Gothic
Katatonia - Brave murder Day
Anathema - The silent enigma
My dying bride - Turn loose the swans
Opeth - Still Life
the Gathering - mandylion

...en gaat zo maar door

SUPPORT THE WAR AGAINST BLEKMETTUL!!!!

Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 21-01-2002 13:15 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

'k ga voor de jaren 80 en de jaren 90. Hou zelf wel van oude metal bands. Oude Sepultura, Bathory, old Funeral, Iron Maiden ect..
maar ook zeker van de wat nieuwere albums van b.v immortal, tyrfing, thyrane ect..

[Dit bericht is gewijzigd door Cadaveria op 21-01-2002 13:16]

Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!

Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 21-01-2002 20:19 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Toch zou ik zelf ook sommige platen absoluut niet willen missen uit de jaren 90. Sterker nog, 3 van mijn absolute favoriete bands komen allemaal uit de jaren 90 (Emperor, Dissection en Opeth)...

Maar Iron Maiden blijft de kampioen! Beste band ooit

Ik, Wil Schuurman

darkscar
de nedertrol
Usericon van darkscar
Posted 21-01-2002 20:20 by darkscar Wijzig reactieProfiel van darkscarQuote dit bericht

in de jaren 90 kwam cruelty and the beast dus niks kan meer beter dan de jaren 90

Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 22-01-2002 6:19 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

dit vind ik net zo moeilijk als kiezen welk Morbid Angel album beter is: Altars of madness (1989) of Blessed are the sick (1991). Ga je voor combi tussen de waanzinnige agressie en melodie of voor diepzinnige gluiperigheid en compositorisch vernuft?

Je voelt 'em al aankomen: mijn favo periode ligt eind jaren '80 - begin jaren '90 oftewel de tweede deathmetalgolf.

Het begin van de jaren '80 vind ik wel veeeeel beter dan de tweede helft van de jaren '90. In de jaren '80 deed iedereen z'n eigen ding en in de jaren '90 is die naaperij zo uit de klauwen gelopen.

Afgewogen kies ik dus absoluut voor de jaren '80.

Ook omdat er toen legio tijdloze klassiekers opgenomen waren die nu nog steeds boeien terwijl dat niveau in de latere jaren '90 slechts sporadisch is gehaald. Dit geldt ook voor de afgelopen twee jaar; ze zijn er wel, maar je moet ze verdomd goed zoeken!!!!!(Tussen het woud van middelmatigheid)

Groot voordeel van nu is dat thrashmetal weer wordt gevoed met sterke releases: o.a. Destruction, Kreator, Sodom en vooral Hypnosia!!!!!!!!

Ook geweldig en verfrissend is de opkomst van de 'sophisticated hardcore' zoals The Dillinger Escape plan etc.

Stijlen als deathmetal en blackmetal lijken zich 'helaas' gestabiliseerd te hebben. Hopelijk komen er nog wat verrassingen!!!

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 22-01-2002 6:24]

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com