Vampire_girl |
rabiës |
|
|
|
Posted 24-01-2002 20:35 by Vampire_girl |
|
|
In Heksen en Demonen van Francis X. King staat het volgende over voodoo:
Soms wordt voodoo als niets meer gezien dan de Haitiaanse variant van zwarte magie en hekserij. In feite is het echter een authentiek volksgeloof, een vermenging van elementen afkomstig uit Afrikaanse geestenverering, Europese magie en populair katholicisme. Het centrale kenmerk ervan is gelijk aan dat van de Braziliaanse Macumba - goddelijke bezetenheid.
Voor de voodoovolgelingen bezitten de goden en godinnen de eigenschap van geslotenheid. Ze dalen af naar de aarde en nemen het lichaam over van gewone mensen, die daardoor tijdelijk goddelijk worden. De in trance verkerende, naar wordt aangenomen 'bezeten' aanbidder transcendeert de menselijke toestand, beseft enige tijd de ontberingen van het gewone leven niet, en brengt in zekere zin een stuk van de hemel of hel over op zijn of haar medeaanbidders.
In voodoo is heel wat zwarte en witte magie opgenomen en tot ergenis van de Kerk neigen voodoovereerders ernaar katholieke ceremoniën en de daarbij gebruikte voorwerpen als beladen met machtige magische eigenschappen te zien.
Maagd der Palmen
Een Haitiaanse boer merkte eens tegen een onderzoek-verrichtende antropoloog op dat 'de dingen van de Kerk altijd zaken van magie zijn.' Katholieke priesters in Haiti beseffen dit geloof terdege en hebben vaak uitgebreide voorzorgsmaatregelen getroffen tegen het stelen van de gewijde hosties, altaarkaarsen, kerkgewaden, voor een heiligenbeeld geplaatste bloemen en zelfs splinters van het altaar. Want verondersteld wordt dat als deze dingen, of een deel ervan, worden gebruikt in een magische betovering - goed of kwaad - de macht van de Kerk in de tovenarij betrokken zal worden.
Zelfs sommige kerkelijke feesten zijn gedeeltelijk overgenomen voor magische doeleinden. Zo zijn zich als katholiek voordoende perlgrims naar het jaarlijkse Haitiaanse feest van de Maagd der Palmen betrapt terwijl zij Baron Samedi vereerden, de voodoogod die 'de heer der kerkhoven' wordt genoemd.
Baron Samedi wordt als een meester in de zwarte magie gezien, vooral als het gaat om lijken, graven en andere onaangename zaken. Baron Samedi houdt daarnaast verband met de eigenaardige seksuele culte des morts, de cultus van de doden, waartegen de Haitiaanse priesters zich uit alle macht verzetten.
Zwart en Paars
Het grote feest van de Haitiaanse dodencultus vindt plaats op Allerzielen, wanneer de vereerders van Baron Samedi, merendeels vrouwen, zich in het zwart en paars kleden en discreet naar afgelegen kerkhoven trekken.
Sommige raken in trance en worden in bezit genomen of door Baron Samedi of door zijn helper Ghede, een kleine god die in de voodoomythologie als de 'grafdelver', de brenger van de dood, geldt. Voor Baron Samedi of Ghede aangezien, worden ze vereerd door hun medecultusaanhangers, die hun buitengewoon onfatsoenlijke liedjes met een voornamelijk seksueel getinte inhoud toezingen en te hunner ere de banda dansen. De banda is vermoedelijk de wellustigste maar tegelijk ook minst romantische dans ter wereld, en op feesten ter gelegenheid van de dodencultus wordt hij soms geheel gedanst door vrouwen, van wie sommigen grote knuppels meedragen om het opgezwollen mannelijke orgaan uit te beelden.
De Amerikaanse journalist W.B. Seabrook, eens een vriend van Aleister Crowley, woonde een keer een door leden van de dodencultus gehouden besloten ceremonie bij en beschreef wat hij zag in zijn boek Magic Island. Ofschoon Seabrook altijd verhalend proza schreef, en ofschoon hij dikwijls de echte aard van de door hem meegemaakt voodooriten verkeerd begreep, is er geen reden om te twijfelen aan zijn bewering dat op het altaar menselijke beenderen lagen dat de priesteres een stem had die leek 'op de aanhoudende doodsratel van een luchtpijp vol slijm of bloed.' Een dergelijke stem hoort bij de fysieke manifestaties van Baron Samedi, door wie de priesteres waarschijnlijk werd bezeten en die, volgens sommige Haitiaanse katholieken, simpelweg een andere naam is voor Satan.
the only pleasure is pain
|