IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Voorversterkers (Tops e.d.)
Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 29-01-2002 23:14 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

Wat is nou eigenlijk de meerwaarde van een goeie Top en andere voorversterkers? Ik geloof best dat het een beter geluid voortbrengt, maar waarom eigelijk? En kan je een Top ook gewoon op een normale gitaarversterker aansluiten of zelfs op je stereo???

Please, enlighten me

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 30-01-2002 12:49 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ok.. Het is heel simpel..
Je hebt om je gitaar te kunnen horen een paar dingen nodig:
-Speaker
-Voorversterker
-Eindversterker

M.b.v. de voorversterker kan je je geluid manipuleren (toonregeling/ distortion e.d.) en de voorversterker versterkt het bewerkte signaal dusdanig dat de eindversterker er iets mee kan.. De eindversterker 'kleurt' het geluid niet (nou.. hoe duurder de versterker, hoe minder hij je geluid 'kleurt') maar maakt het alleen harder, zodat er hoorbaar geluid uit je speakerkast komt..

Een combo bestaat uit alle 3 deze dingen in een kastje, een top bestaat uit een voor- en eindversterker, en tsja, je kan ook alles 'los' krijgen.. Voordeel: vaak zijn losse componenten van een betere kwaliteit. Ook wordt uitbreiden/ upgraden van je set simpeler (ex. i.p.v. je combo inruilen een andere voorversterker kopen).

Op bijna elke versterker zit wel een 'REC-OUT', als het goed is kan je je versterker dan met tulpstekkertjes aansluiten op je stereo. Sluit de speakeruitgang van je gitaaramp NOOIT op je stereo aan want dan blaas je je voorversterker (van je stereo) op..

Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 30-01-2002 17:21 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

dus ik kan ook (wegens geld gebrek) eerst een voorversterker kopen en die op mijn oude amp zetten (via de input)?

Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 30-01-2002 19:15 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

TC Electronics G Major

TC komt ongelooflijk sterk uit de hoek met deze G Major. Dit effect moet je hebben! Naast de talloze effecten van studio kwaliteit is hij ook nog eens uitgerust met een compressor, een noise gate en een uitstekende tuner. Handig is het G Minor voetpedaal dat tevens midi informatie ontvangt en verzend!

Is zoiets bijvoorbeeld ook goed om te gebruiken, of is het dan beter om pedalen te gebruiken?

[Dit bericht is gewijzigd door Bintmeister op 30-01-2002 19:16]

Rectum Lobotomy
Usericon van Rectum Lobotomy
Posted 30-01-2002 19:37 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

Ligt eraan, als je ook live wilt spelen is zoiets dom tot onmogelijk, dan kun je beter een effectpedaal voor op de grond hebben waar je op kan staan (trappen, springen etc.). Dat effectending van je foto is volgens mij alleen handig als je:
-veel verstand heb van die dingen
-alleen op 1 vaste plek thuis zit te spelen
-zeer geschikt voor allerlei extensions etc.
Aleen voor de gevorderde, thuiszittende gitarist dus.
En als je vooral 1 effect wil, bijvoorbeeld fucking rauwe metalsound kun je beter gewoon een metalzone kopen.
Als je iets meer wilt kan ik je de ZOOM 505 zeer aanraden. Zeer goedkoop en zeer goed voor zijn soort.
Hij zal nu wel helemaal geen fuck meer kosten omdat ie al een paar jaar uit is.

rajackar
Rape the houses! Burn the women!
Usericon van rajackar
Posted 30-01-2002 20:05 by rajackar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van rajackarQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/rajackar

quote:
Op 30 januari 2002 19:37 schreef Rectum Lobotomy het volgende:
Ligt eraan, als je ook live wilt spelen is zoiets dom tot onmogelijk, dan kun je beter een effectpedaal voor op de grond hebben waar je op kan staan (trappen, springen etc.). Dat effectending van je foto is volgens mij alleen handig als je:
En als je vooral 1 effect wil, bijvoorbeeld fucking rauwe metalsound kun je beter gewoon een metalzone kopen.
Als je iets meer wilt kan ik je de ZOOM 505 zeer aanraden. Zeer goedkoop en zeer goed voor zijn soort.

Ja, die 505 heb ik ook. Geen super geluid maar ook zeker niet slecht.

De nacht heeft vleugels maar nimmer teugels. * Grindpad * Facebook * http://twitter.com/rajackar

Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 30-01-2002 20:51 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

die metalzone hebbik al, maar ik moet nu nog een goeie versterker en effectenbak hebben

Rectum Lobotomy
Posted 30-01-2002 21:04 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

De ZOOM 505 is gewoon een leuk dingetje die niet snel kapot gaat (errug belangrijk!).
De distortions zijn niet echt geweldig maar die heb je dus niet nodig.
Er zitten gewoon veel rare, vage en leuke effectjes op en je kan heel gemakkelijk eigen effecten maken. Er zitten 24 'patches' op, d.w.z. 24 effecten; als je zelf een effect maakt mot je wel een preset er vanaf flikkeren.
Versterker?
Hier geld weer, ligt eraan waarvoor je het nodig hebt. Als je gewoon thuis speelt of misschien in een beginnend bandje is een Marshall 80 watt wel zeer oke. Heb ik namelijk ook. Kun je makkelijk mee in een band meekomen i.v.m. volume drums etc.
ALs je echt gaat optreden enzo heb je alleen aan een 80 watt niet genoeg en is een voorversterker wel handig omdat je daar gewoon 2 of 3 of nog meer speakers op aan kan sluiten. Beetje hetzelfde idee als met een stereo met speakers.(goede vergelijking?)

Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 30-01-2002 21:19 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Ligt eraan, als je ook live wilt spelen is zoiets dom tot onmogelijk,
dan kun je beter een effectpedaal voor op de grond hebben waar je op kan staan (trappen, springen etc.). Dat effectending van je foto is volgens mij alleen handig als je:

Uiteraard, maar een gitaar is ook pas handig als jer verstand van hebt, dus leren zul je kreng...
quote:

Koop een 9" kastje, volgens mij noem je het zo. Daar schuif je alle effecten zo in, end dan ben je mobiel(er).
quote:

Goed voor thuis EN live optredens, je hebt alleen een goede deluidsman nodig, dan hoef je al die shit zelf niet te regelen tijdens een optreden.
quote:

Hmmm, zelf gebruik ik ook pedaaltjes, maar als ik geld genoeg had ik dit er ook achter zitten.

Zoom 505 heb ik persoonlijk slechte ervaring mee, geluid was redelijk maar dat ding was binnen een 3/4 jaar kapot, geef mij maar die sterke boss pedaaltjes.

Shredhead
Usericon van Shredhead
Posted 30-01-2002 21:27 by Shredhead Wijzig reactieProfiel van ShredheadQuote dit bericht

quote:
...Dat effectending van je foto is volgens mij alleen handig als je:
En als je vooral 1 effect wil, bijvoorbeeld fucking rauwe metalsound kun je beter gewoon een metalzone kopen...

De G major van de foto is niet "alleen voor de thuiszittende gevordere gitarist". Je kunt er een midi voetpedaal op aansluiten en in combinatie met een voorversterker (de g major is alleen een effect processor) heb je een aardige combinatie. Op deze manier issie dus ook prima voor live en/of met repetities te gebruiken.

En of je nou een gevorderde gitarist bent of niet: het zegt niks over je handigheid met effect-apparatuur

En betreft die metalzone...ik ben er geen fan van, maar das een kwestie van smaak. Mijn ervaring is ook dat je met buizen een veel rauwer geluid kunt krijgen dan zonder buizen + dat je geluid meer ballen heeft, waar ik persoonlijk dan weer van houdt.

Maar goed, zoveel gitaristen als er zijn, zoveel smaken zijn er

Rectum Lobotomy
Posted 30-01-2002 21:28 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

quote:
Goed voor thuis EN live optredens, je hebt alleen een goede deluidsman nodig, dan hoef je al die shit zelf niet te regelen tijdens een optreden.

en die heb je niet zomaar als beginnend bandje...

ach ja, het heeft allemaal z'n voors en na's. Het is gewoon een kwestie van wikken en wegen en uiteindelijk rocken .

Shredhead
Usericon van Shredhead
Posted 30-01-2002 21:34 by Shredhead Wijzig reactieProfiel van ShredheadQuote dit bericht

blijft wel dat als je als band een goed geluid hebt (lees: je backline goed afstelt en je geluid zo droog mogelijk houdt) dit het voor een geluidsman alleen maar makkelijker maakt om te mixen.

Als je dus zorgt dat dat alvast dik in orde is, dan ben je al een stuk minder afhankelijk van je geluidsman (zeker voor beginnende bands die het vaak met "de mixer van de zaal/kroeg" moeten doen en die niet altijd weten waar ze mee bezig zijn (weet ik uit ervaring..)

[Dit bericht is gewijzigd door Shredhead op 30-01-2002 21:35]

Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 30-01-2002 21:46 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

kan je zo'n voor versterker ook gewoon op een normale gitaarversterker aansluiten? Dus als je bijv. naar de eofenruimte gaat, dat je alleen je voorversterker mee kan nemen en die op een gitaarversterker aansluit, ipv ook nog dat kabinet mee te nemen...

Rectum Lobotomy
Posted 30-01-2002 22:17 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

pfff, dat weet ik niet zeker, ik zou zeggen van niet want dan heb je in princiepe 2 versterkers.
Misschien wil het wel als je bij de ene het volume uitzet...

Shredhead
Usericon van Shredhead
Posted 30-01-2002 22:36 by Shredhead Wijzig reactieProfiel van ShredheadQuote dit bericht

quote:
Op 30 januari 2002 21:46 schreef Bintmeister het volgende:
kan je zo'n voor versterker ook gewoon op een normale gitaarversterker aansluiten? Dus als je bijv. naar de eofenruimte gaat, dat je alleen je voorversterker mee kan nemen en die op een gitaarversterker aansluit, ipv ook nog dat kabinet mee te nemen...

Als de verterker in de oefenruimte een "send and return" mogelijkheid heeft, kun je de voorversterker rechtstreeks op de eindtrap aansluiten. Je kunt em ook op de normale manier aansluiten, maar dan mot je je geluid wat bijstellen denk ik

Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com