|
Auteur: |
|
|
Ik heb laatst blind/doof de CD 'De Contemplanda Morte' van het Zweedse MORTUUS aangeschaft. Ik had zo eens het vermoeden dat Funeral Mist- en Marduk-vocalist Mortuus hierachter zat. Waarom weet ik niet. In ieder geval had ik het FOUT, hahaha!!! Het draait hier om een Zweeds duo, naar het schijnt, dat zich onledig houdt met het maken van black metal (dezelfde branche waarin hun illustere naam- en landgenoot actief is). Deze sujetten hebben in 2005 een 7" uitgebracht en in 2007 dus de full-length 'De Contemplanda Morte'. Verder is bij mijn weten helemaal niets van ze bekend, althans, dat is in ieder geval niet de bedoeling. Dat haal ik tenminste uit het interview op http://www.theajnaoffensive.com. Op het schijfje staan zes black metal nummers. De sound is sober en transparant, goed in het laag, vocals in het middengebied, duidelijke drums, redelijk scherp, gewoon een goed brok metal. Het instrumentarium is conventioneel, sporadisch hoor je zaken als een kerkklok of het ruisen van de wind maar dit blijft beperkt. De composities zijn ook sober te noemen. De band heeft gewoon een heel duidelijk idee voor ogen (oren) gehad bij het in elkaar zetten van deze muziek en dat hoor je. Dit is nu echte grafmuziek: koud, kil, emotieloos. Het tempo ligt over het algemeen laag. Verwacht geen brute aanval op je gehoor, verwacht ook geen depri-gedweep à la Forgotten Tomb. 'This is death music' zeggen ze zelf en daar kan ik me wel in vinden. Als schimmel in een mausoleum nestelen deze nummers zich in mijn hoofd. Fijne plaat, doe er je voordeel mee, mocht je nieuwsgierig worden. Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
Ik vond de full length enigzins teleurstellend. Al moet ik toegeven dat ik die nog maar 1 keer heb geluisterd. Je beschrijving heeft me wel geprikkeld om 'm nu op te zetten. Edit: Fucking hell! Hij begint wel flink te groeien. Hij is wat moeilijker om in te komen dan bijvoorbeeld Ondskapt, aangezien de muziek ietwat minder expressief (meer ingetogen) is. De nummers worden naarmate het album vordert wel steeds intenser. Echt een plaat die je vaker moet luisteren om hem tot zijn volle recht te laten komen. Even kijken waar dit album te krijgen is. [Dit bericht is gewijzigd door Misere Nobis op 01-06-2007 10:35] |
|
Echt M., geen idee waarom je dat dacht. Ik zelf dacht dat nmlk niet. Maar goed. Ik zal'm eens checken. Ligt hij in/bij de Boudisque? Ik heb de vergelijking met Ondskapt al vaker voorbij zien komen en dat is nou niet echt mijn band. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
Hij lag bij de Boudisque, ik weet niet of ze nog een exemplaar hebben. Het ding is verder prima via mailorder te krijgen. Ik vind zelf dat Ondskapt wat meer franje heeft, meer melodie en ook meer emotie. Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
Ik luister weer naar de full length en opeens weet ik het: dit album doet me nog het meeste denken aan Manes op 'Under Ein Blodraud Maane'. [Dit bericht is gewijzigd door M. op 02-06-2007 1:38] Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
Ook nog maar eens luisteren. NP: Penetrations Of Darkness Op je knie en pijp voor genade! |
|
quote:Kijk, dat is interessant. Op watvoor manier? Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
quote: Ik vond de composities qua opbouw en intensiteit (en misschien ook wel een beetje qua sound) veel van genoemde plaat weghebben. Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
Dan wel zonder de synths, neem ik aan? Jullie zijn allemaal negers! |
|
Heb de nieuwste van hun gedownload en wist niet hoe snel ik m moest bestellen! Hopelijk vandaag binnen! Wat een plaat! Hij staat constant op repeat, hehe! Deze gaat hoog in mijn jaarlijstje komen! Iemand maakte al de vergelijking met Ondskapt. Daar heb ik wel wat van, hoewel ik mortuus wel interessanter vind qua sfeer. Iemand nog andere vergelijkbare bands die ik een kuisterpoging zou kunnen geven? |
|
Zonder enige twijfel 1 van de beste black metalplaten van dit decennium. |
|
Erg fijne sinistere duisternis. If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on the human face...forever! |
|
Geweldige plaat, ja. ...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light... |
|
Ja. Enorm. Np. |
|
Dit jaar komt eindelijk het vervolg op hun debuut. Via Ajna. Hier een ongemasterd voorproefje: If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
En Mortuus op Aurora Infernalis! If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
Index / Heavy Metal |