Mijn open geest begint steeds meer grip op mijn muzieksmaak te krijgen, jawel.
Ik luister de laatste tijd namelijk erg veel naar Ozark Henry, waarachter Piet Goddaer het brein is. Z'n muziek is vrij moeilijk te omschrijven, maar volgens het altijd betrouwbare Wikipedia is het intelligente pop met rockinvloeden en verwijzingen naar klassieke hoek.
Ik ben een paar jaar geleden bekend geraakt met zijn muziek, door m'n toenmalige vriendin. Daarna een hele tijd niet gesluisterd, maar ik vond onlangs toevallig weer wat mp3's.
Het album dat ik het beste ken is 'The Sailor not the Sea', een album dat ik inmiddels ook besteld heb, samen met Birthmarks.
Momenteel luister ik naar het bij tijd en wijle zeer klassieke The Soft Machine, waarin violen vooral op het laatste deel van het album genoeg speeltijd krijgen. De instrumentale nummers worden afgewisseld door nummers waarop de stem van Ozark Henry een zeer grote rol speelt. Wat menig 'vage muziek'-liefhebber wellicht kan waarderen, is er ook gebruik wordt gemaakt van enigszins vreemde percussie c.q. rare geluidjes door de muziek heen. Dit geeft het een ietwat spacy touch.
Even een stukje van Wikipedia (spelfouten voorbehouden):
"Piet Goddaer is de oprichter en het creatieve brein achter Ozark Henry. De inspiratie voor de bandnaam haalde hij uit een gebergte in de Verenigde Staten, Ozark mountains, en uit het boek "Junkie" van William S. Burroughs.
Piet Goddaer was een avantgardeartiest. Tegenwoordig kan je zijn muziek beter omschrijven als intelligente pop muziek. Er zitten rockinvloeden in en soms zelf wat klassieke invloeden. Hij heeft een duidelijk eigen geluid. Zijn stem is erg herkenbaar. Piet Goddaer schrijft, componeert en produceert zijn albums zelf. Piet Goddaer wil zelf de controle hebben als hij zijn albums maakt, zodat hij op de beste manier het geluid kan vertolken dat hij in zijn hoofd hoort. Naast reguliere studioalbums maakt Piet Goddaer ook soundtracks voor films en series. Ook produceert hij nog voor andere artiesten.
Piet Goddaer zegt weinig tijdens concerten en er gebeuren weinig opwindende dingen tijdens zijn live-shows. Dit blijft beperkt tot wat robotachtige bewegingen en zo nu en dan gespring. Merci, wat hij na elk liedje zegt, is een soort gimmick van Piet Goddaer geworden. Je komt bij zijn shows om naar zijn muziek te luisteren.
Piet Goddaer is hoogbegaafd. Piet heeft vroeger meubels gemaakt en heeft geschilderd en gedichten geschreven. Ook was hij voordat hij bekend werd als Ozark Henry, lid van de rapformatie Word. De muzikale talenten van Piet Goddaer kwamen aan het licht toen hij werkte voor een theatergezelschap. Tegenwoordig is hij bekend in België na enkele hits te hebben gehad met Sweet Instigator en Indian Summer. Buiten België is hij minder bekend."
Met direct even de opmerking dat Indian Summer - van The Sailor not the Sea - een briljant nummer is.
Discografie:
I'm Seeking Something That Has Already Found Me 1996
This Last Warm Solitude 1998
To All Our Escapes 2001
Birthmarks 2001
The Sailor Not The Sea 2004
The Soft Machine 2006
Wat linkjes:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ozark_Henry
http://www.ozarkhenry.com/
Die laatste verwijst naar een MySpace (inclusief ontzettend gaye foto), alwaar ook wat samples te vinden zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 31-07-2007 11:20]