IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Medea en Jason
WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 05-03-2002 15:56 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

Ik weet niet hoe goed jullie kennis is van de Griekse Mythologie, maar ik heb ff een vraagje... Ik moet voor KCV (een vak waarbij je de cultuur en de mythologie van de grieken en romeinen leert kennen) een opdracht maken over de tragedie Medea. Voor degenen die niet weten waar dit over gaat zal ik het ff heel kort samenvatten:
Medea is getrouwd met Jason. Ze hebben 2 kinderen en zijn gelukkig. Alleen had Jason (een kroonprins) altijd koning willen worden. Om koning te worden moet hij trouwen met de prinses van het land waar Medea en Jason nu wonen. Medea wordt woedend als ze hoort dat Jason met de prinses gaat trouwen en vermoord haar door haar te vergiftigen. Ook doodt ze haar eigen kinderen zodat Jason niets meer heeft om op terug te vallen.

Nu is de vraag: "Ken je uit de literatuur of je eigen omgeving een situatie die de houding van Jason rechtvaardigt?"

Aangezien ik een hoge dunk heb van jullie literaire kennis ( ) en jullie mijn omgeving zijn...... vertel!

Bij voorbaat dank.

[Dit bericht is gewijzigd door WickedKimmie op 05-03-2002 15:56]


I spy with my little and verrry evil eye.....


Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 05-03-2002 16:04 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

Wat ik nog meen te weten is dat Jason in het stuk voor de rede, rationaliteit staat, terwijl Medea voor passie staat. Jason zou met de prinses trouwen omdat de rede dat voorschrijft en omdat Medea dan een voorspoedig leven kon lijden. Weliswaar zonder hem, maar zonder geld- en andere zorgen..

Maar ik kan fout zijn..



Ik zal eens proberen wat te vinden op het net..

[Dit bericht is gewijzigd door Sharteel op 05-03-2002 16:05]


Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 05-03-2002 16:08 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

Dank je wel!

Ik vond het tot mn verbazing erg leuk om Medea te lezen. Dat kwam waarschijnlijk ook doordat we het nagespeeld hebben op school en ik de prinses was en dus zeer bloederig dood mocht gaan!


I spy with my little and verrry evil eye.....


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 05-03-2002 16:09 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Het lijkt meer op een strikvraag.
Oke, over het begeren van mensen m.b.t. liefde kan men niet beoordelen.
Maar Jason begeerde de koningin niet maar de troon! -->heeft dus niet direct iets te maken met liefde-->is dus ook immoreel volgens sommigen (mensen die bijv. de Bijbel als leidraad gebruiken)-->is dus verkeerd.

Dit moet je zoeken bij pubers denk ik; zoiets in de trant van "Jolanda liet Pim zakken voor Karel omdat'ie binnenkort 16 wordt en een scooter krijgt. Kan zij mooi gezien worden met een store bink van een Karel..."

Yeah, whatever...


Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 05-03-2002 16:12 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

'k Vind net een schilderij van John William Waterhouse http://www.artmagick.com/paintings/painting1405.asp

Dat volgens mij suggereert dat Medea haar Jason en de rest van haar omgeving door middel van toverdrankjes en dergelijke tracht in te palmen (dat haalde ik er toch uit door de bovenstaande tekst te lezen).. Dus als verzachtende omstandigheid voor Jason: het was zowiezo geen echte liefde ofzo..


Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 05-03-2002 16:13 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

Dat kan....maar ik had de vraag meer begrepen als...dat mn leraar me wilde overtuigen dat er nog wel rechtvaardiging was voor jasons gedrag....en dat vind ik dus niet. Ik vind het in en in slecht gewoon.

was trouwens gericht tegen MB

[Dit bericht is gewijzigd door WickedKimmie op 05-03-2002 16:14]


I spy with my little and verrry evil eye.....


Davy
Ausgebombt!
Usericon van Davy
Posted 05-03-2002 16:15 by Davy Wijzig reactieProfiel van DavyQuote dit bericht

Jason's houding is niet te rechtvaardigen dus hoef je niet verder naar voorbeelden te zoeken

ow ze posten hier snel op elkaar...

[Dit bericht is gewijzigd door Davy op 05-03-2002 16:16]


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 05-03-2002 16:15 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

Dit was de hele opdracht:

Vervolgopdracht Medea.


1. Wie was Aegeus? Klopt het dat Aegeus nooit kinderen heeft gehad?

Aegeus was koning van Athene. Hij had moeite met kinderen krijgen maar kreeg, na het orakel van Delphi geraadpleegd te hebben, toch een zoon, Theseus. Aegeus doodde Androgeus, zoon van Minos en koning van Kreta, en moest sindsdien jaarlijks zeven jongens en zeven meisjes uit Athene naar Kreta sturen als offer voor de Minotaurus. Toen Theseus het monster had gedood en terugvoer, vergat hij de zwarte zeilen van zijn schip te verruilen voor witte, hetgeen het teken zou zijn van zijn zege. Aegeus, door de zwarte zeilen in de waan gebracht dat zijn zoon omgekomen was, stortte zich in de zee die naar hem de Egeïsche Zee werd genoemd.

2. Zoek op: Hoe leerde Jason en Medea elkaar kennen?

Jason, kroonprins aan het hof van Jolkos, moet om de troon te bemachtigen het Gulden Vlies, een gouden ramsvacht, terughalen uit het verre Kolchis. Als het hoofd van zijn Argonauten vervult hij deze levensgevaarlijke opdracht. Het slagen van zijn missie heeft hij grotendeels te danken aan de Kolchische koningsdochter Medea die hem, uiteraard in het geheim, met bovennatuurlijke middelen helpt. Vervolgens gaat Medea mee met de Argonauten en trouwt met Jason.Wanneer ze in Jolkos terugkomen houdt koning Pelias zich niet aan zijn belofte de troon te schenken aan Jason. Medea wreekt zich op Pelias en zodoende moeten ze verder vluchten. Ze komen aan in Korinthe, waar Kreon heerst, en beleven gelukkige jaren. Medea schenkt Jason twee zonen.

3. Ken je uit de literatuur of je eigen omgeving geen enkele situatie die de houding van Jason rechtvaardigt?




I spy with my little and verrry evil eye.....


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 05-03-2002 16:17 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

quote:
Op 5 maart 2002 16:15 schreef Davy het volgende:
Jason's houding is niet te rechtvaardigen dus hoef je niet verder naar voorbeelden te zoeken

ow ze posten hier snel op elkaar...


Tsja....dat kan ik natuurlijk ook gewoon antwoorden....maar dan lijkt het weer alsof ik er geen moeite voor gedaan heb. Het telt wel voor mn schoolexamen!


I spy with my little and verrry evil eye.....


Davy
Ausgebombt!
Usericon van Davy
Posted 05-03-2002 16:21 by Davy Wijzig reactieProfiel van DavyQuote dit bericht

quote:
Op 5 maart 2002 16:17 schreef WickedKimmie het volgende:
Tsja....dat kan ik natuurlijk ook gewoon antwoorden....maar dan lijkt het weer alsof ik er geen moeite voor gedaan heb. Het telt wel voor mn schoolexamen!


Misschien moet je dan voorbeelden zoeken die bewijzen dat zijn gedrag niet rechtvaardig is?


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 05-03-2002 16:21 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

Jep, goed idee....bedankt voor de hulp allemaal!


I spy with my little and verrry evil eye.....


Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen