|
Auteur: |
|
|
Faust, nog ff wachten! |
|
ik ben geen expert erin (verre van) maar de 3 zweden uit mn icq lijst hebben geens van 3 muzieklessen op school (tijdje geleden was er ergens anders ook zoon vraag en toen heb ik ze maar ff lastig gevallen) ze luisteren overigens ook geens van 3en metal My madness, my sadness |
|
quote: goejuh vraag, ik kan er geen antwoord op geven. Wel een hypothese; Hoe hoger je richting het noorden gaat, hoe minder daglicht men heeft. Ik zou graag eens het verband (als die er is) met de hoeveelheid daglicht en "duistere" of "blije" muziek ter sprake willen leggen. quote: heb ik ook vaker gehoord, ik weet er te weinig van om iets nuttigs te zeggen, maar uiteraard ben ik benieuwd. quote: iemand met antwoorden, ik ben ook wel nieuwsgierig? Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
Ik heb ooit wel es begrepen, dat Scandinavische hitlijsten vaak wat andere muziek dan hier bevatten (denk b.v. aan nightwish etc) misschien dat de stap daardoor kleiner is naar metal en er gewoon meer metalvolk rondloopt en dus meer bandjes? Maar ik weet het ook niet zeker ofzo... |
|
. [Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 20-11-2003 23:09] |
|
quote: Mijn vriendin woont in Kopenhagen en ik heb veel vrienden/bekenden in Denemarken, Noorwegen en Zweden die in bands spelen (Dizzy Mizz Lizzy, Tim Christensen, Borknagar, Spiral Architect, Nocturnal Rites, Evergrey, Loch Vostock etc.). Ook heb ik met Sun Caged een gig gedaan in Kopenhagen in mei, en ben ik nu bezig een tourtje door Denemarken en Zweden te fixen in november. Dus ik weet het een en ander.... Voorop staat het feit dat er in Scandinavie minder stress is, en meer vrije tijd. Werkweken zijn daar standaard 35 uur (7 uur per dag) en werkdagen (kantoortijden) zijn daar veel vroeger dan hier (8 tot half 3 ofzo). Dus men heeft daar veel meer vrije tijd (na het werk). Ook staat Scandinavie bekend om de artistieke cultuur. In Nederland planten we maar lukraak onooglijke gebouwen neer die allemaal helemaal niet bij elkaar passen. In Scandinavie wordt overal over na gedacht en zijn gebouwen vaak erg mooi en winkelstraten geen bende, maar een lust voor het oog. Om nog maar te zwijgen van de waanzinnige (omvangrijke) natuur. Ook wordt er dus erg veel gedaan aan kunst. Veel toneelstukken (vaak met live-band achter het podium) en dans en ballet. En niet zo suf als je hier wel 's op TV ziet, maar echt gewoon indrukwekkende gave stukken met waanzinnige muziek (om maar een voorbeeld te geven: half Pain Of Salvation speelde in het orkest van de Zweedse versie van de musical Jesus Christ Super Star). Ik heb in Kopenhagen en Århus (Denemarken) en Malmö (Zweden) echt heel erg indrukwekkende dingen gezien. Daar kan Nederland nog wat van leren. Dat werkt allemaal erg inspirerend. Wat betreft scholen en zalen... Conservatoria hebben ze daar uiteraard ook. Verder zitten de scholen min of meer net zo in elkaar als hier (een enkele middelbare school heeft muziekles, maar de meeste niet). Omdat Scandinavie duur is (lees: goede economie) is het krijgen/spelen van optredens er "raar". Er zijn een aantal fondsen/verenigingen die zalen subsidie geven voor het boeken van bands die bij die verenigingen zijn aangesloten (complex systeem). Dus als je daar lid van bent zit je wel redelijk goed. Verder is het krijgen van gigs net zo als hier. Niet makkelijk. Echter, de verdiensten in Scandinavie zijn extreem goed. Er wordt daar ook gerekend in gage per muzikant, en niet per band. Als muzikant krijg je in Denemarken voor een gig (in een gemiddeld zaaltje) zo'n 1500 kronen (250 Euro ofzo). Dus da's voor onze standaard extreem veel, maar aangezien daar alles duurder is, is het daar niet zo heel erg gek. Men verdient daar met een gemiddeld baantje 7000 Gulden netto per maand. Maar een biertje kost een tientje en een komkommer 5 Gulden. Om nog maar te zwijgen van de huur van een kamer of huis (kopen is er bijna out of the question... studentenkamertje kost snel 3000 Gulden per maand). Dus als Nederlandse band is het daar lekker verdienen als je er vervolgens niet je boodschappen hoeft te doen. Kosten heb je er vaak dik uit. Wij (Sun Caged) konden afgelopen mei met de opbrengst van 1 gig de kosten van de trip en 6 man 2 nachten in een (goedkoop) hotel dekken. [Dit bericht is gewijzigd door Redelijk op 06-08-2002 3:26] |
|
Machtig interessant en leerzaam verhaal Redelijk! Thanx! Ik heb een videoclip van een optreden van Entombed waar je balletdansers en danseressen doorheen ziet zwieren; gaf me een vervreemdend gevoel en ook wel lachwekkend hoewel ze daar bloedserieus bezig waren; LG Petrov met brullen en die frele danseresjes met huppelen voor zo'n songfestival decor. Op zich best fascinerend dus. Toch heb ik nog een vraag: hoe komt het dat al die gasten ook nog eens zo ontieglijk goed zijn (ik dacht toch echt klassiek geschoold enzo) en vaak ook multi-instrumentalist? Ik dacht dat dat kwam door doorlopend muziekonderwijs, maar dat is dus dan niet zo. Is het dus die cultuur die heel kunstzinnig en dus ook muzikaal ingesteld is? Heel veel mogelijkheden om les te krijgen enzo? Ik vind dat hier in Nederland bijv. vies tegenvallen. Wat ik bijv. zo frappant vond is een interview met Jesper Stromblad, de gitarist van In Flames die zijn geld verdient met vioolles geven (en les aan ontspoorde kinderen; weet niet meer of dat ook viool was), en op Hammerfall drumt etc. Bekendste allrounder in het death-genre zal wel Dan Swano van Edge of Sanity zijn. Maar er zijn dus nog veel meer allrounders en vaak ook nog eens muziekdocenten; je leest er wel eens over als er een bandswissel ontstaat omdat er een opstapt naar een andere band: (Thyrfing, Immortal en bergen andere bands) gasten die meerdere instrumenten beheersen maar ook nog es op hoog niveau! Over dat klassiek geschoolde ben ik ook erg geinteresseerd aangezien er vaak klassieke structuren in blackmetal zitten terwijl de meeste mensen het als een bak ruisende herrie ervaren. Emperor (ook de oude) is hier een goed voorbeeld van. Dwaallicht: Over die golf vanuit de Bay area heb ik wel eens gelezen in een interview met Obituary dat het met name te maken had dat er enorm veel oefenruimtes (quote: "hele straten") in die buurt waren. [Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 06-08-2002 4:44] The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
Oke nu is het dan toch opvallend dat bijvoorbeeld zweden geen enkel groot metalfestival kent, er zijn verscheidenen pogingen gedaan, maar na 2 of 3 jaar failliet gegaan. Een tweede leukigheid is dat dark tranquillity en the haunted beide de zweedse grammy's gewonnen hebben (entbombed al jaren genomineerd maar valt steeds buiten de prijzen). Zo'n prijs hebben we helemaal niet in nederland (de popronde is echt waardeloos). Nu dan zweedse metal is in het "buitenland" veel populairder dan in zweden zelf, net zoals veel bands onwijs populair zijn in japan zonder enig aanzien in de rest van de wereld te genieten. ik den dat over 10 jaar veel metal weer uit een ander land zal komen. momenteel is de zweedse melodieuze metal stroming gewoon onzettend populair, in nederland iig wel. maar is dit ook zo in amerika? ik vraag het me af aangezien dark tranquillity het niet kan betalen daarheen te gaan, en als de amerikanen ze echt graag gewild hadden dat hadden ze wel gezorgd dat ze konden komen. (zelfs geweldige bands moeten vechten voor hun gigs en krijgen nog steeds geen kloot betaald) |
|
In vele scandinavische landen is muziek een verplicht vak.. van het eerste leerjaar tot het laatste jaar middelbaar.. willen of neit, ze zullen muziek leren.. Terwijl wij misschien een jaartje notenleer krijgen en wat op onze blokfluit mogen knoeien.. Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you... |
|
dan zouden in ons land alle autistische en moeilijk opvoedbare kinderen echt onwijs muzikaal moeten zijn (daar is muziek ook een verplicht vak) bovendien is muziek een verplicht vak op alle vrije scholen. en veel middelbare scholen hebben een goed eigen muziek lokaal soms zelfs met oefenruimtes waar voldoende apparatuur beschikbaar is. muziek is ook gewoon een eindexamen vak hier. nu moet ik wel zeggen dat die middelbare school met ofen ruimtes (herman jordan lyceum in zeist) wel katja en birgit schuurman heeft voortgebracht en denise jannah (jazz zangeres) oja en die michele van het eurovisiesongfestival. misschien dat het dan idd helpt, maar nog steeds weinig metal. |
|
quote: Bij jullie misschien wel, maar in België niet dus.. Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you... |
|
maar jullie hebben wel danse macabre en k3 niet te vergeten |
|
quote: Al vind ik gunter nog zo'n toffe kerel.. Danse Macabre vind ik pokkeslecht... K3 daarentegen Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you... |
|
EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ K3 HEERSCHT Wiegen Meister ! |
|
Ik heb op Wacken nog met een vage zweed gepraat en die vertelde mij dit: In Zweden zijn wel veel metalbands, maar over het algemeen zijn die in eigen land veel minder populair dan daarbuiten. Metalconcerten hebben daar vaak een waanzinnig lage opkomst, nauwelijks of nog niet eens genoeg om de kosten te dekken. Ook helpt het niet natuurlijk dat Zweden zo'n ontzettend groot land is (bijv. van zuid naar noord zweden is een lagere afstand dan van zuid zweden naar italie!) met een relatief erg lage bevolkingsdichtheid. Dus metalconcerten zijn er niet veel en als ze er zijn zijn ze erg kleinschalig. Maar wat de zweedse metalheads missen aan concerten maken ze weer goed met het kopen van cds. Volgens die jongen kopen zweedse metalheads juist waanzinnig veel cds en komen die bands daarmee ook regelmatig hoog in de verkooplijsten. Zenial |
|
hieruit blijkt ook dat zweden een groot tekort aan metaldudettes heeft, dus naar zweden om die lekkere metaldude te vinden, weinig concurrentie |
|
quote: quote:Ik denk dus dat dat te maken heeft met het feit dat men meer vrije tijd heeft. Ook is klassieke muziek in Scandinavie onder de jeugd geen taboe, zoals hier. Veel metalheads hebben ook gewoon Bach en Mozart in hun cd-collectie. quote: Naja dat schijnt dus per land te verschillen. In Denemarken is het iig niet zo. quote: Exact. quote: Geen idee hoe het met muzieklessen daar zit. maar je vindt het in Nederland tegenvallen? Waarom dan? Muziekscholen vind je overal, en veel goeie muzikanten (van bekende bands) geven ook les. |
|
quote: misschien moeten ze in Nederland ook scandinavische T.V. kanalen op de kabel zetten . |
|
Blablabla bah bah bah wat een hoop ongefundeerd geblaat weer. Niet van o.a. Redelijk dan. Scandinavië wordt op de één of andere manier nog steeds verafgod (sinds de black metal-hausse) en dat is geheel onterecht. Meer metal dan ons kikkerland vind je niet. Elk weekend minstens 5 metalconcerten, alle bands willen hier komen optreden etc. Eerlijk gezegd is Scandinavië voor de meesten van jullie denk ik teveel een sprookjesbeeld. Realiteit is dat er geen fuck te doen is, vooral niet qua metalconcerten. Ze moeten vaak naar Duitsland om iets te kunnen zien. Lees de reviews in een blad als Scream maar eens. De meeste metalbands daar is één en al inteelt. Ofwel: alle leden spelen minstens in 3 andere bands. Nou, dan zit je al snel aan -tig bands. Dat er daarom hier een beeld leeft dat er zoveel metals wonen is gewoon totaal onterecht. Vooral in Noorwegen. Daar moet je naar studentensteden als Bergen, Trondheim en Oslo om überhaupt een verwaalde metal tegen te komen. Grappige is dat het 8 van de 10 keer nog om een metaltoerist gaat ook. Door m'n uiterlijk (prototype Noor?) ben ik regelmatig gevraagd door Poolse meisjes en Vlaamse boeren waar er nu iets metals was te beleven in de stad (in gebroken Engels natuurlijk). Metal heeft daar ook weinig kans want in de meeste zalen mogen ze geen alcohol schenken. Bovendien kost een biertje al gauw 6 euro. Ofwel: als er een concertje is dan komt er vaak niet veel man op af. Je mag dan überhaupt als tiener niet naar binnen (weet het niet precies meer maar 21 is geloof ik minimum leeftijd). Metalconcerten zijn dus ook schaars. Meestal te vinden in de bekende kroegen en een paar keer per jaar is er bijvoorbeeld in Oslo een grote naam als Iron Maiden te vinden. Satyricon was vorig jaar wel een week lang op de radio met de nieuwe plaat maar dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat de nieuwe minister van cultuur in Noorwegen metal niet langer onder het kleed wou schuiven JUIST omdat het zo'n belangrijk exportprodukt is geworden voor Noorwegen (de inkomsten van metal als exportprodukt overstegen zelfs een aantal belangrijke takken). Verder stimuleren ze in Scandinavië eigen muziek. De top 40 bestaat er veel uit popbands van eigen bodem. De Lillos, Postgirobygget, CC Cowboys etc. Die zingen dan ook in hun moerstaal. In Zweden promoten ze ook de eigen muziek en daar is op dit moment hun eigen Rammstein (Deathstars) een grote hit. Verder wordt metal daar behoorlijk onder het kleed geschoven. In Zweden is het metalgehalte desalniettemin een stuk hoger dan in Noorwegen. Het blijft echter verschrikkelijk moeilijk om qua optredens enige poot op de grond te zetten, zelfs voor zo'n grote naam. Kijk maar eens bij een gemiddelde Scandinavische band naar hun giglist. Als er al wat staat is het vaak het buitenland. Hier krijgen ze niet alleen meer geld, het is hier ook nog eens gezelliger (mensen zijn een stuk losser) en het bier vloeit hier rijkelijk. In Scandinavië zelf krijgen ze vaak een belachelijk lage gage of spelen ze voor alleen maar bier (of krijgen ze helemaal geen drinken backstage). Nu is bier daar al zoveel waard dat voor een krat bier spelen wel wat meer waard is dan hier. Er zijn maar een paar festivals (Arvika, Moshfest zijn aardige en zeer gezellige voorbeelden) die voor metal echt iets bieden. Voor de rest proberen de bands vooral naam te maken in het buitenland omdat ze dondersgoed weten dat hun kansen hier het hoogst zijn omdat er nog steeds een hele groep simpele zielen hier zitten die alles uit het noorden toch wel slikken/verafgoden. ApornicA: trading chicks for gigs. |
|
Klein addendum: sommige zalen mag je dan wel binnen vanaf 18, ligt aan het barbeleid (sterke drank of alleen bier). ApornicA: trading chicks for gigs. |
|
Ik had wel eens een keer met een zweed gechat en die vertelde mij dat de muziek veeeeeel meer gepromoot wordt in zweden dan hier. Ze moge gebruik maken van gratis oefenruimtes, de instrumenten zelf kunnen voor lage prijzen in bruikleen worden aangeschaft enz.. Dat zal wel ook 1 vd redenen zijn waarom er veel getalenteerde muzikanten in zweden rondloopt.. toch blijft nl het metalland trilililili |
|
hier heb je dat ook hoor, voor lage prijzen in bruikleen e.d. Ga maar eens naar een muziekschool. Veel korpsen steunen op 'lease-instrumenten' die de spelers later over kunnen kopen voor weinig. ApornicA: trading chicks for gigs. |
|
ik weet he tfijne er niet van, maar een noorse band waarmee ik ook op tour ben geweest wist me te vertellen, zonder in details te treden, dat er idd staatssubsidies bestaan voor artiesten (waaronder muzikanten dus ook vallen) i said: "drink more honey", not: "drink more, honey" |
|
quote: kalf !! |
Index / Muziek algemeen |