bastianus |
|
 |
 |
|
Posted 05-01-2009 21:15 by bastianus |
      |
|
Dat viel dus behoorlijk tegen. Ik vraag me af of van Rossem niet door durfde te vragen of dat dit door de EO eruit is gesneden. De keren dat hij doorvroeg was het over waarom in een zo gristelijk land het sociale systeem zo zwak geregeld is en niet in het wetssysteem verankerd. Steeds was het antwoord dat de (fundamentele) gristenen in Amerika ontzettend veel aan liefdadigheid doen. Hierop antwoordde Maarten dat dit zeker waar is, maar dat zonder verankering in het politieke systeem niets fundamenteel is geregeld op het sociale vlak. Een bevredigend antwoord op deze vraag heeft hij van geen enkele gristen gekregen.
Ik weet het antwoord wel, en ik denk van Rossem ook wel. Ik denk namelijk dat gristenen, moslims en andere gelovigen met liefdadigheidswerk de superioriteit van hun signatuur willen benadrukken. Gelovige liefdadigheid komt namelijk niet uit het hart, maar uit de verplichting vanuit het geloof. En is dus indirect toch vaak uit eigenbelang.
Maar zoiets zul je in een EO-documentaire natuurlijk nooit te horen krijgen. Dus nee, ik ben niet serieus EO-fan, omdat ze geen kritiek op hun eigen geloofswereld verdragen. En hun programma's daaraan aanpassen, zodat ook verstokte ongelovigen als van Rossem in hun plaatje passen.
Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.
 |