IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : pentagram Volgende pagina
the wounded immortal
twi rocks
Usericon van the wounded immortal
Posted 11-08-2002 15:22 by the wounded immortal Wijzig reactieProfiel van the wounded immortalQuote dit berichthttp://www.chiromariakerke.be

Wie weet eigenlijk waar een pentagram precies voor staat.

Volgens mij is het gewoon een teken dat gebruikt word als bescherming in de magie.



Grimnir
Wodans leger rijdt door de nacht.
Usericon van Grimnir
Posted 11-08-2002 15:43 by Grimnir Wijzig reactieProfiel van GrimnirQuote dit berichthttp://www.myspace.com/RowanRoodbaert

Er zijn vele uitleggingen van het Pentagram en je kan er natuurlijk een heel mooi verhaal van maken. Maar het blijft gewoon een teken, een markering. Vroeger werdt het door voornamelijk de Katholieke kerk als bescherming tegen magie gebruikt, maar tegenwoordig wordt het overal voor gebruikt. Kijk beijvoorbeeld maar na de tegenwoordige Wicca en Paganisme, daar komen allemaal pentagrammen in voor en elke keer heeft het weer een andere uitleg. Ook op het gebied van satanisme en zwarte magie wordt de Pentagram gebruikt, meestal andersom als een Baphemot. Ook zij hebben weer een andere uitleg...



skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 11-08-2002 15:45 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

de band pantagram, daar zijn er toch ook een stuk of 4 van?


Suck my piss


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 11-08-2002 15:46 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2002 15:45 schreef skullfuck het volgende:
de band pantagram, daar zijn er toch ook een stuk of 4 van?


Hehe, 5 [penta = 5].


the wounded immortal
twi rocks
Usericon van the wounded immortal
Posted 11-08-2002 15:49 by the wounded immortal Wijzig reactieProfiel van the wounded immortalQuote dit berichthttp://www.chiromariakerke.be

maar het gat hier niet over de band he, ik zou het geraag als een serieus topic houden



Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 11-08-2002 15:51 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2002 15:49 schreef the wounded immortal het volgende:
maar het gat hier niet over de band he, ik zou het geraag als een serieus topic houden


Dat zeg ik! Gamma!
Nee, maar het staat dus symbool voor iets [er zit dus een achterliggende betekenis achter], en het heeft iets met 5 te maken.
Oja, en geloof.
Iemand enig idee waar "gram" voor staat? Of is het gewoon een achtervoegsel?


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 11-08-2002 15:59 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

quote:
Op 11 augustus 2002 15:43 schreef Grimnir het volgende:
Ook op het gebied van satanisme en zwarte magie wordt de Pentagram gebruikt, meestal andersom als een Baphemot. Ook zij hebben weer een andere uitleg...


Baphomet.

In de antroposofie wordt het pentragram trouwens gezien als een symbool voor de mens: hoofd, armpjes en beentjes. Ze geloven dat een omgekeerd pentagram kwade krachten aantrekt.

quote:
Op 11 augustus 2002 15:51 schreef Slechtheid het volgende:
Iemand enig idee waar "gram" voor staat? Of is het gewoon een achtervoegsel?


Ja, zie hologram bijvoorbeeld. Betekent zoiets als afbeelding of grafische verbeelding.

[Dit bericht is gewijzigd door elessar op 11-08-2002 16:02]



the wounded immortal
twi rocks
Usericon van the wounded immortal
Posted 11-08-2002 16:05 by the wounded immortal Wijzig reactieProfiel van the wounded immortalQuote dit berichthttp://www.chiromariakerke.be

de naam petagram staat waarschijnlijk gewoon voor vijfhoek.



Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 11-08-2002 16:11 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Het pentagram is 1 van de oudste symbolen gebruikt in rituelen en religie. Ook christenen hebben wel degelijk het pentagram vereerd (de rechtop versie wel te verstaan).

De tempeliers hadden zelfs een soort pentagram cultus. Het pentagram symboliseerde voor hen de vijf conjucties van de planeet Venus. Venus symboliseerde voor hen Maria, dus eigenlijk een soort Maria-verering. Aangezien de tempeliers op een bepaald punt te machtig werden, was dit 1 van de aanleidingen om hen van ketterij te beschuldigen, wat hen naar de ondergang leidde.

In de ruines van de abdijen van de tempeliers zijn nog steeds op bepaalde plekken pentagrammen te vinden.

Dus een "omgekeerd" pentagram in het satanisme is eigenlijk hetzelfde als het omdraaien van het kruis: de tegenstelling duidelijk maken tussen christendom en satanisme.


Dear dirty delightful old drunken old days


the wounded immortal
twi rocks
Usericon van the wounded immortal
Posted 11-08-2002 16:30 by the wounded immortal Wijzig reactieProfiel van the wounded immortalQuote dit berichthttp://www.chiromariakerke.be

dus het pentagram is niet altijd een teken van bescherming



Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 11-08-2002 16:43 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Bescherming? Waar heb je als Satanist nou bescherming voor nodig? Een Satanist is een persoon die enkel denkt aan de vervulling van zijn lusten die hem instinctief naar voren komen, dus niet alleen lust, maar ook wraak en agressie.

De enige bescherming die een Satanist nodig zou hebben, is bescherming tegen zichzelf.


Dear dirty delightful old drunken old days


humanator
spectre
Usericon van humanator
Posted 11-08-2002 16:44 by humanator Wijzig reactieProfiel van humanatorQuote dit berichthttp://www.controlhumandelete.com

quote:
Op 11 augustus 2002 16:11 schreef Schaffelaer het volgende:
De tempeliers hadden zelfs een soort pentagram cultus. Het pentagram symboliseerde voor hen de vijf conjucties van de planeet Venus.
idd, als je venus aan de lucht volgt durende haar periode, zul je merken dat ze de baan van een pentagram trekt... dat de tempeliers hier Maria mee associƫren (de moeder van jesus) is opzich niet zo vreemd, omdat ze nauwe connecties heeft met het hemelvolk


Bloedbomen is wel een heel koel nummer! Vooral doorgaan. Verval, 23 januari 2004 www.wolversveen.tk www.controlhumandelete.com


Morgil
Chick on a mission
Usericon van Morgil
Posted 11-08-2002 16:45 by Morgil Wijzig reactieProfiel van MorgilQuote dit bericht



earth, air, fire, water, spirit

"What's the meaning of the Pentagram?"
Despite popular belief, the Pentagram is not a wicked symbol. The Pentagram represents the four Elements and Spirit. Each point of the Pentagram is associated with an Element where the top point is associated with Spirit. The idea behind it is that by drawing the Pentagram in a certain manner, the Elements and Spirit can be invoked and banished accordingly.



My intentions here are not to confuse anyone, and I'm sure that through studying the methods I've written here you'll have a better idea of what I'm talking about. There is no right or wrong way to work things. What must be taken into concideration is what you feel most comfortable with. Comfort comes before Tradition, and if you feel more comfortable following Tradition, then I stand aside and welcome your beliefs.

For example: In order to invoke Earth, you would simply draw the Pentagram from Spirit, Earth, Water, Air, Fire and back to Spirit. To banish Earth, draw the Pentagram from Earth, Spirit, Fire, Air, Water and back to Earth. I found a flaw with this method in the fact that the directions move against the natural currents of Magick. Invoking should follow in a clockwise direction, in accordance with the sun, and banishing should be in reverse. I changed the method of invoking and banishing to this way...

To invoke Earth, draw the Pentagram from Earth, Spirit, Fire, Air, Water and back to Earth. To Banish Earth, draw the Pentagram from Earth, Water, Air, Fire, Spirit and back to Earth. As you can see, the directions move in the proper flow for both invoking and banishing. Of course for working with the other Elements, the method would be the same when calling those forces which are being used. Feel free to use which ever method you feel the most comfortable using.


[edit- info toegevoegd. Bron: http://www.denofheathens.com ]

[Dit bericht is gewijzigd door Morgil op 11-08-2002 16:48]


the wounded immortal
twi rocks
Usericon van the wounded immortal
Posted 11-08-2002 16:46 by the wounded immortal Wijzig reactieProfiel van the wounded immortalQuote dit berichthttp://www.chiromariakerke.be

quote:
Op 11 augustus 2002 16:43 schreef Schaffelaer het volgende:
Bescherming? Waar heb je als Satanist nou bescherming voor nodig? Een Satanist is een persoon die enkel denkt aan de vervulling van zijn lusten die hem instinctief naar voren komen, dus niet alleen lust, maar ook wraak en agressie.

De enige bescherming die een Satanist nodig zou hebben, is bescherming tegen zichzelf.
het gaat hier wel om een gewoon pentagram en niet om een omgekeerd pentagram



Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 11-08-2002 16:47 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

ah, ok


Dear dirty delightful old drunken old days


Lord Belial
this user is dead
Usericon van Lord Belial
Posted 11-08-2002 18:27 by Lord Belial Wijzig reactieProfiel van Lord BelialQuote dit bericht

en waarom hebben gothics dan een gewoon pentagram en satanisten een omgekeerd.....


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 11-08-2002 18:29 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2002 18:27 schreef Lord Belial het volgende:
en waarom hebben gothics dan een gewoon pentagram en satanisten een omgekeerd.....


Omdat een heleboel mensen [waaronder ik voor ik dit las] totaal niet weten waar het nou eigenlijk voor staat, maar dat ding gewoon kopen omdat ze het mooi vinden, of omdat ze het stoer vinden.


Lord Belial
this user is dead
Usericon van Lord Belial
Posted 11-08-2002 18:32 by Lord Belial Wijzig reactieProfiel van Lord BelialQuote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2002 18:29 schreef Slechtheid het volgende:
Omdat een heleboel mensen [waaronder ik voor ik dit las] totaal niet weten waar het nou eigenlijk voor staat, maar dat ding gewoon kopen omdat ze het mooi vinden, of omdat ze het stoer vinden.
dat denk ik ook dan... ik wist wel dat het omgekeeerde iets met satanisme had te maken, en het gewone iets met hekserij ofzo te maken had.
je moet gewoon op een cu2 van 1 of andere 'gothic' als ik het zo mag noemen kijken. daar staat meestal wel op wat het betekend.


|MoRGaN|
Usericon van |MoRGaN|
Posted 11-08-2002 18:37 by |MoRGaN| Wijzig reactieProfiel van |MoRGaN|Quote dit bericht

"It is a sign by Solomon sagely devised
To be a token of truth, by its title of old
For it is a figure formed of five points
And each line is linked and locked with the next
For ever and ever, and hence it is called
In all England, as I hear, the endless knot"

Er zijn al zo veel interpretaties van gegeven. Vraag is alleen welke de oorspronkelijke is natuurlijk. Hoe, wie, wat en waarom van haar ontstaan?


humanator
spectre
Usericon van humanator
Posted 11-08-2002 18:42 by humanator Wijzig reactieProfiel van humanatorQuote dit berichthttp://www.controlhumandelete.com

venus


Bloedbomen is wel een heel koel nummer! Vooral doorgaan. Verval, 23 januari 2004 www.wolversveen.tk www.controlhumandelete.com


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-08-2002 18:43 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2002 18:32 schreef Lord Belial het volgende:
dat denk ik ook dan... ik wist wel dat het omgekeeerde iets met satanisme had te maken, en het gewone iets met hekserij ofzo te maken had.
je moet gewoon op een cu2 van 1 of andere 'gothic' als ik het zo mag noemen kijken. daar staat meestal wel op wat het betekend.
Da's vast een betrouwbare bron .


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-08-2002 18:45 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

veel satanisten dragen een omgekeerd pentagram. misschien staat de reden daarvoor wel in de necronomicon (of hoe je dat ook schrijft)


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-08-2002 18:46 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2002 18:45 schreef ghoulliette het volgende:
veel satanisten dragen een omgekeerd pentagram. misschien staat de reden daarvoor wel in de necronomicon (of hoe je dat ook schrijft)
De Necronomicon is een hersenspinsel van H.P. Lovecraft.


|MoRGaN|
Usericon van |MoRGaN|
Posted 11-08-2002 18:47 by |MoRGaN| Wijzig reactieProfiel van |MoRGaN|Quote dit bericht

quote:
Op 11 augustus 2002 18:46 schreef Dwaallicht het volgende:
De Necronomicon is een hersenspinsel van H.P. Lovecraft.

Dan zoek je het toch gewoon op in een van die namaak-necronomica?


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-08-2002 18:49 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ja, maar ik bedoel, da's dus ook niet echt een 'geldige' bron.

Anyway, dat stuk over de vier elementen + 'geest' dat Morgil gepost had 'made sense'.
Doet me ook denken aan de oude Grieken, die geloofden in vijf elementen (aarde water lucht vuur ether).

Ook is het zo dat een pentegram met de punt omlaag naar de hel wijst (en met de punt omhoog naar de hemel).

Uiteindelijk is het dezer dagen vooral een 'heidens' symbool dat duidt op tovenarij, magie of in ieder geval iets dat meer is dan ons simpele stervelingen. Het zegt mij iig te weinig om het op mijn lichaam te dragen.


humanator
spectre
Usericon van humanator
Posted 11-08-2002 18:51 by humanator Wijzig reactieProfiel van humanatorQuote dit berichthttp://www.controlhumandelete.com

volgens mij is het feit dat het pentagram op de regel van de gulden snede is gebasseerd nog niet langs gekomen...
bij deze


Bloedbomen is wel een heel koel nummer! Vooral doorgaan. Verval, 23 januari 2004 www.wolversveen.tk www.controlhumandelete.com


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen