|
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5 | ||||
Auteur: |
|
|
Dank u, Dank u! Ik zal zeker eens dark tranquility gaan proberen en swordmaster en alle andere bands die hier langs zijn gekomen Teloorgang! --> https://youtu.be/fDebPivKw00 |
|
quote: Goeie uitleg: ik heb er nog aan toe te voegen dat ik Eucharist samen met At the gates als grondleggers van deze stijl zie; kan me nog herinneren dat Eucharist verguist werd omdat ze drumhakpartijen onder melodieuze gitaarleads legden. Probleem met deze band is dat de soundproduktie vaak nogal mankerend was. In 1993 nam het genre een vogelvlucht omdat de tweede deathmetalgolf aan het versuffen was en door releases als Dark Tranquillity's Skydancer dat zeer mooie poetische teksten met een epische uitvoering combineerde met acoustische stukken erbij, maar het toch compact hield. En niet te vergeten de absolute CULTklassiekers INTERNAL DECAY - A FORGOTTEN DREAM (lekker getergd!) en de minicd van DECOLLATION - CURSED LANDS die Gothenburgstijl met trashy riffs en Nocturnus-achtig keyboard werk combineerde (wie kent ze?). Absolute genreklassieker kwam in datzelfde jaar uit: SENTENCED - NORTH FROM HERE!!!!!!! Episch en zeer afwisslende coposities, maar vooral duister en hard knallend!!!! Ook zeer vermeldingswaardig is de tweede cd van Unanimated (Ancient god of evil) die qua sound en door de geweldige strot heel dicht bij Dissection komt; verplichte kost voor Dissection aanhangers!!! Daarna is het door het succes van In Flames allemaal en stuk meer powermetal/vrolijker geworden... Ook niet verkeerd, maar ik heb nog geen enkele naaper gehoord die het niveau kon evenaren. Bands als Soilwork vind ik een veel modernere versie van Gothenburg; het drijft er een beetje vandaan door de wat popliedjes-achtige composities compleet met catchy refreintjes enzo. [Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 14-08-2002 14:34] The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
Hmmz ik heb nu al een tijdje gezocht, maar nog niet echt iets gevonden dat op de eerste in flames lijkt Lunar strain en subterranean heerschen! maar de andere göteborg bands en de nieuwe in flames hebben echt veel minder melodieuze/acoustische stukjes op hun cd's Zijn deze 2 cd's gewoon uitzonderingen of kan ik niet zo goed zoeken? Teloorgang! --> https://youtu.be/fDebPivKw00 |
|
quote: Heerschend album idd. |
|
quote: Dat kan wel zijn, maar zitten er ook zoveel melodieuze stukken in als in lunar strain?? Teloorgang! --> https://youtu.be/fDebPivKw00 |
|
Het lijkt wel alsof jij een boodschappenlijstje afgaat zeg, met je muziekkeuze. - 3 melodieuze stukken - 5 overgangen van bruut naar rustig en andersom - 2 akoestische intermezzootjes - 1 intro |
|
quote: is ook neej, ik ben gewoon verslaafd aan akoestische stukken...en ja ik luister ook klassiek soms...maar daar zitten geen gitaren en drums en grunt in dus die combinatie ervan is fantastisch voor mij...maar ik was al bekend met lunar strain en subterranean toen ik dit topic aanmaakte, en hoopte eigenlijk dat er meer cd's waren die hier op leken..maar veel göteborg bands schijnen gewoon op een cd een stuk of 2 acoustische stukjes erop te hebben..en ik wil meer ... Teloorgang! --> https://youtu.be/fDebPivKw00 |
|
Er lijkt volgens mij maar 1 cd op Lunar strain en dat is The gallery van Dark tranquillity. En daar heb je dan ook direct de beste Gothenburg albums (samen met Slaughter of the soul). Kan iemand mij hier ook wat vertellen over de band The great deciver van de ex-zanger van At the gates? Ik hoor namelijk van een aantal mensen dat het moderne hardcore is en van andere mensen dat het het vervolg op Slaughter of the soul is. I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell. |
|
Eujm.. Amortis luisteren!!! Daar zitten in elk nummer dat ik ken acoustische stukken. Alleen is het toch wel iets anders dan In Flames, vooral wat bruter Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken. |
|
SWORDMASTER & DISSECTION!!!!!!!!!!!! |
|
Dissection is nou niet echt Göteborg stijl, ok.. ze komen wel uit Göteborg, maar verder houd de vergelijking wel op dacht ik |
|
Nou, Heer Thelema, ik vind van wel en verder houdt deze discussie ook op! |
|
quote: Idd. In het kader van accoustische stukken is de latere Opeth ook wel aan te raden. |
|
quote: nou, wat zijn we toch weer aardig... |
|
quote: Opeth is heerlijk... Still Life is mn favoriet |
|
quote: dissection heerscht idd! en swordmaster staat ook nog op mijn uitcheck lijst Als er echt zoveel acoustische stukken inzitten dan zal ik hem eens wat naar boven schuiven Teloorgang! --> https://youtu.be/fDebPivKw00 |
|
ff een vraagje: Waarom gaan bands als At The Gates en Soilwork door voor Gothenburg metal, terwijl The Haunted als thrash metal te boek staat. De muziek van Callenish Circle wordt dan weer omschreven als death/thrash. Verder kom ik vrij vaak tegen dat At The Gates en Soilwork (neo-)thrash-bands zouden zijn. Ik ben eerlijk gezegd de draad een beetje kwijt wat nou het verschil is tussen Gothenburg metal en death/thrash. Iemand die hier wat zinnigs over te zeggen heeft? Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
|
Soilwork Göteborg metal? Vreemd... De term 'neo-thrash' zegt me niets. De Göteborg stijl kwam volgens mij flink in zwang zo rond 1996 met als bekendste vaandeldragers Dark Tranquility, Dissection, In Flames en uiteraard At The Gates (ik heb het dus over de albums uit die tijd, niet het latere werk) en het schromelijk onderschatte Sacramentum. Pak Zweedse death metal (ouwe Dismember, ouwe Entombed e.d.) maar dan vermengd met melodieuze riffjes + twinsolo's die zo uit het oeuvre van Iron Maiden en Judas Priest zouden kunnen komen. Dat was de stijl die toen opgeld deed en die in korte tijd zo populair werd. Thrash vind ik er niet in terug (behalve misschien sommmige thrashy stukjes in de latere At The Gates?). Typerende voorbeelden zijn In Flames' 'Lunar Strain', beide Dissection full lengths, 'Terminal Spirit Disease' van At The Gates en 'The Gallery' van Dark Tranquility. Als geheel is mij vooral bijgebleven de melodieën van Sacramentum en sommige prachtige stukjes poezie van At The Gates. |
|
quote: Over welke Swordmaster praat jij hier? (Album/EP)? [Dit bericht is gewijzigd door ouwe op 05-03-2004 0:15] |
|
quote: Soilwork is blijkbaar een beetje een voorbeeld van vlees noch vis. De een vindt het geen death metal en zegt dat het thrash is en andersom. Maar de een noemt de hele golf van The Haunted, Soilwork, Darkane en zo melodic death metal (Gothenburg) en de ander heeft het over thrash. Maar om dan weer het verschil aan te geven met de "echte" thrash uit Amerika of Duitsland, noemen ze het dan maar neo-thrash, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar blijkbaar is er niet echt overeenstemming over. Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
|
quote: Sorry, maar mensen die dat doen hebben niet echt historisch besef (voor zover je van historisch besef kunt spreken natuurlijk als je nagaat dat we hierover midden jaren '90 praten). Melodic death metal, OKEE (stretching it) en natuurlijk is er overlap met andere soorten metal, zoals bv. Göteborg-stijl death metal, maar die naam is in eerste instantie gegeven aan de stijl die At The Gates, Dissection etc. begonnen zijn. Nogmaals, met de term 'neo-thrash' kan ik niet zoveel. Bijzonder onduidelijk, echt zo'n term die door een journalist gebruikt is en om onduidelijke reden verder opgepikt wordt. |
|
Probeer the Crown, The Haunted, Nightrage, Pathos en Dark Tranquility..niet allemaal even door At the gates beinvloed, maar ze komen allemaal wel uit de buurt van Gothenburg..ben er zelf vorig jaar zomer nog geweest Don't be afraid to take a big step if one is indicated. You can't cross a chasm in two small jumps. |
|
quote: Ah ok. Het begint me een beetje te dagen... Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
|
laatst zei nog iemand tegen mij dat bands als cradle of filth en dimmu borgir Göteborg metal waren .. |
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5 |
Index / Heavy Metal | Vorige pagina | Volgende pagina |