Argentumfeles |
|
|
|
|
Posted 21-08-2002 20:42 by Argentumfeles |
|
|
"De maatschappelijk 'sterke man' is in zijn privéleven vaak een kind ten opzichte van zijn eigen gevoelsstoestanden." - Carl Jung: Persoonlijkheid en overdracht.
"Men zegt dat het egoistisch of 'ongezond' is je zoveel met jezelf bezig te houden - 'het eigen gezelschap is het slechtste; daar wordt je alleen zwaarmoedig van' - dat zijn de briljante opinies over onze menselijke aard. Ze zijn echter diep geworteld in onze westerse mentaliteit. Wie zo denkt, heeft zich kennelijk nooit afgevraagd hoeveel plezier anderen beleven aan gezelschap van een dergelijke miserabele lafaard." - Carl Jung: Persoonlijkheid en overdracht.
"Het overgrote deel van de mensen is volstrekt niet in staat zich individueel in de ziel van een ander te verplaatsen. Dit is zelfs een uiterst zelfzame kunst, die bovendien niet al te ver gaat. Ook de mens die we het beste menen te kennen, en die ons zelf bevestigt dat we hem volkomen begrijpen, is in wezen een vreemde voor ons." - Carl Jung: Persoonlijkheid en overdracht.
"We moeten overigens erkennen dat niets moeilijker te dragen is dan wijzelf. ('Ge zocht de zwaarste last, toen vond ge uzelf', zegt Nietsche)." - Carl Jung: Persoonlijkheid en overdracht.
De mana-persoonlijkheid: "Ik erken dat er een psychische factor in mij werkzaam is, die zich op de ongelofelijkste manier aan mijn bewuste wil kan onttrekken. Deze brengt me op de merkwaardigste ideeen, veroorzaakt ongewilde en ongewenste stemmingen en emoties, brengt me tot verbazingwekkende handelingen, waarvoor ik geen enkele verantwoordelijkheid kan aanvaarden, verstroort mijn relaties met andere mensen op irriterende wijze, enzovoort. Ik voel me machteloos tegen dit feit, en het allerergste is dat ik er verliefd op ben, zodat ik haar ook nog moet bewonderen." - Carl Jung: Persoonlijkheid en overdracht.
"De mana-persoonlijkheid is enerzijds een wezen met superieure kennis, anderzijds een wezen met een superieure wil." - Carl Jung - Persoonlijkheid en overdracht.
"Hoe meer levenslopen men heeft gezien, en hun geheime motivering heeft onderzocht, des te indrukwekkender komt naar voren hoe sterk de onbewuste motieven werken, en hoe beperkt de vrijheid en opzettelijkheid van onze keuze is." - Carl Jung - Persoonlijkheid en overdracht.
Over de psychische dissociatie van de massamens: "...Wordt namelijk de innerlijke versterking van het individu niet bewust tot stand gebracht, dan vindt ze spontaan plaats, en wel in reeds bekende gedaante: de massamens zal dan namelijk op onvoorstelbaar harde wijze tegen zijn medemensen gaan optreden. Hij wordt een zielloos kuddedier, slechts geregereerd door paniek en begeerte. Zijn ziel echter, die alleen in en vanuit de menselijke relaties leeft, gaat verloren. De bewuste voltrekking van de innerlijke vereniging klampt zich aan de menselijke relaties vast als aan een onmisbare voorwaarde, want zonder een bewust erkende en aanvaarde betrokkenheid op de medemens bestaat er in het algemeen geen synthese van de persoonlijkheid." - Carl Jung - Persoonlijkheid en overdracht.
Ik herken hier soms mezelf in en soms heel duidelijk bepaalde individuen in mijn omgeving.
|