IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Zomertijd geschiedenis Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 31-03-2002 0:03 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Van de knmi-site:

In Nederland is de zomertijd in 1977, vanwege deoliecrisis, opnieuw ingevoerd; ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht. Uitvinder is de Londense aannemer William Willett, die in 1907 op een pamflet schreef: "Gedurende de helft van het jaar schijnt de zon al een paar uur als wij nog liggen te slapen en gaat ze al onder als we thuiskomen van ons werk. Waarom zetten we de klok in die periode niet vooruit?" Volgens zijn becijferingen zou de natie tweeëneenhalfmiljoen elektriciteitskosten kunnen besparen. Zijn ideeën werden eerst belachelijk gemaakt maar twee jaar na het uitbreken van de eerste Wereldoorlog werd de zomertijd in de hele wereld geruisloos ingevoerd als besparende maatregel.

Tot begin de 20e eeuw had nagenoeg elke plaats in ons land zijn eigen tijd, omdat voor de tijdbepaling werd uitgegaan van de hoogste stand van de zon. Omdat de zon in het oosten opkomt en in het westen ondergaat werd de hoogste zonnestand in het oosten van ons land een kwartier eerder bereikt dan in het westen van het land.

De komst van de spoorwegen maakte invoering van een landelijke standaardtijd noodzakelijk. Van 1909 tot 1940 kende Nederland de "Amsterdamse tijd", die 20 minuten voorliep op de Europese tijd. Overgang naar de huidige Middeneuropese Tijd vond plaats op 16 mei 1940: op bevel van de Duitse bezetters werd de klok toen één uur en 40 minuten vooruit gezet. Die zomertijd duurde ook gedurende de winters van 1941 en 1942. Pas in november 1942 werd de klok weer één uur teruggezet. In de jaren 1943-1945 gold alleen 's zomers de zomertijd, maar in 1946 werd deze voor een periode van dertig jaar geheel afgeschaft. Voor de tijdrekening die we nu kennen is de aarde verdeeld in 24 zones, waarin een standaardtijd geldt. Als maatstaf (universele tijd) wordt de tijd van Greenwich in Engeland genomen. Nederland en het grootste deel van Europa liggen in de zone ten oosten daarvan, waarin het een uur later is dan in Greenwich, de Middeneuropese Tijd.

Zo, dat weten we dan ook weer. Best leuk


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 31-03-2002 0:07 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

afschaffen die ellende. de omschakeling naar zomertijd vind ik altijd erg zwaar.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 31-03-2002 0:12 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Het is idd vrij zwaar.

Maar ja, als je het afschaft wordt het in de zomer om half vier licht. Da's ook minder.


Natascha
Usericon van Natascha
Posted 31-03-2002 0:15 by Natascha Wijzig reactieProfiel van NataschaQuote dit berichthttp://www.studiomystica.nl

dus klok niet vergeten vanavond!


www.studiomystica.nl --> Design & Photography


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 31-03-2002 0:18 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 31 maart 2002 0:12 schreef Dwaallicht het volgende:
Het is idd vrij zwaar.

Maar ja, als je het afschaft wordt het in de zomer om half vier licht. Da's ook minder.


euh.. dat is inderdaad ook niet alles . hoe doen die lui dat die boven de poolcirkel leven toch?


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 31-03-2002 0:19 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Geen idee hoe ze dat doen... slapen met zonnebril of zo?

Vergeet ook niet dat de zomertijd in eerste instantie als energiebesparende maatregel is ingevoerd. Daar wil ik wel een uurtje slaap voor inleveren.

Bovendien mag je dan ergens in september plots een uur LANGER slapen.


Sassette
Usericon van Sassette
Posted 31-03-2002 3:16 by Sassette Wijzig reactieProfiel van SassetteQuote dit berichthttp://jakobavisser.hyves.nl/

Cool de zomertijd is al in gegaan op zm


How Will I Laugh Tomorrow When I Can't Even Smile Today


linknl
MONEY talks BULLSHIT walks
Usericon van linknl
Posted 31-03-2002 3:19 by linknl Wijzig reactieProfiel van linknlQuote dit bericht

zit net tijdens een game te vertellen tegen een yank dat het al 2 uur is, en nog geen minuut later zeg ik het is 3 uur hij begreep er geen ruk meer van


Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 31-03-2002 11:19 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

Ik was die klok dus weer vergeten grmbl

Maar goed..de zomer komt er nu dus echt aan
*begint vast met inslaan van factor 310*


Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


LordJohn_2
You can run but you can't hide...
Usericon van LordJohn_2
Posted 31-03-2002 12:50 by LordJohn_2 Wijzig reactieProfiel van LordJohn_2Quote dit bericht

quote:
Op 31 maart 2002 3:19 schreef linknl het volgende:
zit net tijdens een game te vertellen tegen een yank dat het al 2 uur is, en nog geen minuut later zeg ik het is 3 uur hij begreep er geen ruk meer van


daar stond de Yank toch ff van te kijken


Sticking feathers up your butt doesn't make you a chicken


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 31-03-2002 13:03 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

damn maar t was toch wel een kort nachtje want iedereen stond hier natuurlijk wel weer keurig vroeg op voor het paasontbijt *yawn*


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


Sarjenka
Greetings and felicitations children of technology
Usericon van Sarjenka
Posted 31-03-2002 15:45 by Sarjenka Wijzig reactieProfiel van SarjenkaQuote dit berichthttp://nightmarepatrol.net/sarjenka/weblog

volgens een geleerde is het instellen van de zomertijd zelfs "gevaarlijk" (ivm het lange paasweekeinde), lees en "huiver" ikzelf vind het nonsens...

In de nacht van 30 op 31 maart wordt de klok weer 1 uur vooruit gezet waarmee de zomertijd een feit is. Op zich is dit een prettige gebeurtenis omdat het tijdens de avond een uur langer licht blijft en kinderen bijvoorbeeld langer buiten kunnen spelen Voor anderen juist een probleem omdat de nacht 1 uur korter duurt en het slaap/waak ritme enigszins verschoven wordt. De dinsdagochtend kater (i.v.m.Pasen) is daardoor iets heviger en de concentratie en de alertheid is verminderd waardoor een verhoogt risico voor ongelukken ontstaat op de Nederlandse wegen door slaperige chauffeurs. Een bijkomend probleem is dat veel middelbare scholieren die langere afstanden naar school moeten fietsen nu plotseling in het donker de weg op moeten.

Prof.dr.ir. Ton Begemann is voorzitter van de Stichting Onderzoek Licht & Gezondheid uit Eindhoven en benadrukt dat mensen extra voorzichtig moeten zijn als ze dinsdagochtend de weg op gaan. Het slaap/waakritme namelijk wordt geregeld door onze biologische klok. Deze bevindt zich in de hersenen en staat via het netvlies in het oog in direct contact staat met de buitenwereld. Licht via het oog zorgt ervoor dat de biologische klok wordt 'gelijkgezet' met onze (astronomische) 24uurs klok. Bij jonge mensen is het
slaap/waakritme redelijk elastisch en kan men zich eenvoudig aanpassen aan de nieuwe tijd. Toch zeggen de wat oudere mensen vaak nog dagenlang last te hebben van de nieuwe situatie en blijven soms wel een week moeite houden met op tijd opstaan. Een oplossing hiervoor is om tijdens de ochtend, direct na het opstaan zoveel mogelijk licht via het oog binnen te krijgen. Deze 'lichttherapie' helpt het slaap/waakritme om naar een vroeger tijdstip te verschuiven waardoor de problemen in veel gevallen snel zijn verdwenen. Ook kan men de 2e Paasdag gebruiken om zo vroeg mogelijk, naast de gebruikelijke eieren, ook de lentezon te zoeken om zodoende het ritme naar een vroeger tijdstip te schuiven.


[Dit bericht is gewijzigd door Sarjenka op 31-03-2002 15:46]


If you can't eat it or fuck it, then kill it...


Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 31-03-2002 20:05 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

jaja


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


Rectum Lobotomy
Usericon van Rectum Lobotomy
Posted 01-04-2002 0:03 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

quote:
Op 31 maart 2002 13:03 schreef FireFox het volgende:
damn maar t was toch wel een kort nachtje want iedereen stond hier natuurlijk wel weer keurig vroeg op voor het paasontbijt *yawn*

Ja idd ik dus ook godverredomme.
nu toch maar ff m'n bed opzoeken...


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 01-04-2002 0:08 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ik kwam er vanmiddag pas om 13.30 achter toen ik iemand belde die hier om 13.00 zou zijn.. waar blijf je nou? nou jij deed niet open! Huh maar tis pas 12.30 nee hoor, zomertijd! Fok!


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 03-04-2002 4:08 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Ik heb een vraag over de jaartelling in het algemeen; ik geloof dat ze in het middenoosten bijvoorbeeld nog in 1431 leven ofzo en in China in de 40de eeuw ofzo.

Wie weet de exacte jaartellingen over de hele wereld?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 31-08-2018 12:15 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Nu maar hopen dat Juncker het er door krijg in Brussel. Dan is het ByeBye wintertijd.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 31-08-2018 12:22 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Ah in ieder geval blijft dan de zomertijdsindeling behouden.

Voor de rest laat je niets gek maken over lichamelijke effecten. Je smartphone, TV, computer gedrag en de overdaad aan lampen om ons heen verstoren zoveel meer dat volgens mij een wekelijkse verzetting van de klok minder effect zou hebben.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 31-08-2018 12:26 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Met een baan in ploegendienst zal dat uurtje niet veel uitmaken voor mijn ritme. Ik vind het alleen zo\n gedoe om steeds klokken te moeten verzetten.

En eerlijk gezegd denk ik dat het wat betreft energiebesparing in de huidige 24 uurs economie lang niet meer zoveel zal schelen als in het verleden.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 31-08-2018 12:27 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ik dacht dat de wintertijd de standaard tijd was en de zomertijd erbij verzonnen.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 31-08-2018 13:56 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

@ XXL:De bedoeling was om energie te besparen maar het wordt erg betwijfeld of het ooit zin heeft gehad. Ook voor de jaren 70 80 bleek niet veel besparing te zijn. dus economisch gezien heeft het weinig zin, en weinig zin gehad.

HEt idee bestond al vanaf 1895 toen zal het misschien wel meer nut gehad hebben. Duitsland had het ook dus we konden tijdens WOII ook al even oefenen.



quote:
Op 31 augustus 2018 12:27 schreef F.Jacobse het volgende:
Ik dacht dat de wintertijd de standaard tijd was en de zomertijd erbij verzonnen.





Alle tijd is verzonnen

Zomertijd wintertijd indeling is in NL van 1976 ingevoerd.
Daarvoor was de wintertijd de officiele tijd. MAar ook die kwam tot stand door afspraken want tot in de 19e eeuw stemde elk dorp zn kerkklok zo af dat om 1200 de zon op zn hoogste punt stond. Echter toen treinverkeer op gang kwam leidde dat tot problemen dat dienstregelingen niet meer klopte, de trein ging zo snel dat je niets had aan die plaatselijke tijd in een dienstregeling. want op de heenreis zou een reis minuten langer duren dan op de terugreis bijvoorbeeld.

Toen zijn de tijdzones dus afgesproken. Nu ligt Nederland erg westelijk in de tijdzone wat wil zeggen dat in de wintertijd we om 1245 de zon op het hoogste punt hebben. En in zomertijd is dat zelfs 1345.

Maar pas in de middeleeuwen werd vastgesteld dat de uren uit 60 minuten bestonden. Daarvoor waren dag en nacht beide in 12 uren verdeeld, winternacht uren waren dus langer dan winter dag uren.

Dus.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 31-08-2018 15:30 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

"Alle tijd is verzonnen" vind ik wel een mooie. Ik ga dat hier op mijn werk uithangen.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 31-08-2018 16:24 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Maar dat is wel zo, ja. Schrikkeljaar, want gedoe, want het komt niet uit, want het is verzonnen. Mooi!




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 28-10-2018 10:32 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Man man man.

Dat hele geneuzel met de afschaffing lijkt een discussie te worden waarbij zelfs de zwartepietendiscussie verbleekt.



Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 25-03-2021 17:44 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Zomertijd is nog een paar dagen toekomst.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 25-03-2021 17:56 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

quote:
Op 1 april 2002 0:08 schreef Snaack het volgende:
Ik kwam er vanmiddag pas om 13.30 achter toen ik iemand belde die hier om 13.00 zou zijn.. waar blijf je nou? nou jij deed niet open! Huh maar tis pas 12.30 nee hoor, zomertijd! Fok!
Werdt de klok vroeger met een half uur verzet dan?


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen