Hou je vast, ik ga een topic beginnen over een pure heavy metal/power metal band. Normaal is dit genre niet echt voor mij weggelegd. Ik mis vaak wat agressie, wat vuur, een spreekwoordelijke peper in de reet. Maar in 2003 leerde ik het Amerikaanse Cage kennen. Een liefde die tot nu toe alleen maar is gegroeid.
Cage bestaat sinds 1992 en heeft dit jaar zijn 5e album uitgebracht. Ikzelf heb ze leren kennen met het 3e album, Darker than black. Dit album deed mij vooral denken aan het oude werk van Iced earth. Een band die ik na The Dark saga aan de kanten had geschoven omdat het heilige vuur daar zoek was. Maar bij Cage hoorde ik dat duidelijk wel.
In 2007 kwam men met Hell destroyer. Een album dat zo energiek was dat het mij direkt deed denken aan Painkiller van Priest. Ik ben geen muzikant dus ik ga geen vergelijking trekken tussen kwaliteit. De kwaliteit van Cage zal vast lager zijn dan die van Priest. Maar de energie en de agressie...!
En in Mei van dit jaar kwam Science of annihilation uit. Hierop nam Cage hier en daar weer wat gas terug zonder in intensiteit in te boeten. Hier en daar steken King diamond invloeden de kop op (Black river falls). En ik ben wederom verkocht.
Voordat ik een lawine aan kritiek over me heen krijg...
Ik zeg nergens dat Cage origineel is of van zeer hoge kwaliteit. Tekstueel is het allemaal een beetje cheesy maar het nodigt wel uit om uit volle borst mee te bulderen. En wat wil een metalfan nog meer?
Het feit is alleen dat Cage een van de weinige heavy/power metal bands is die mij nog echt enthousiast kan laten headbangen. En dat is mij echt goud waard.
http://www.myspace.com/cageheavymetal
[Dit bericht is gewijzigd door XnegativeX op 28-08-2009 20:36]