IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : David Lynch Volgende pagina
flebbie
faalhaas
Usericon van flebbie
Posted 03-10-2009 20:16 by flebbie Wijzig reactieProfiel van flebbieQuote dit berichthttp://www.dopedezign.nl

van wikipedia:

Hij staat bekend als het boegbeeld van de Amerikaanse surrealistische cinema. Lynch staat met name bekend om zijn thrillers waarin hij seks, gewelddadigheid en zwarte humor combineert met stilistische schoonheid en een poging tot technische perfectie. In bijna al zijn films vervormt hij alledaagse elementen uit de Amerikaanse cultuur tot vreemde surrealistische objecten.

Zijn films spelen zich doorgaans af in het Amerika van de plattelandstadjes (Twin Peaks, Blue Velvet) of de uitgestrektheid van Los Angeles (Lost Highway, Mulholland Drive) en de donkere onderbuik daarvan. Het geluid neemt bij het maken van zijn films een net zo belangrijke positie in als het beeld. Voor een groot deel werkt Angelo Badalamenti aan de soundtracks van zijn films, maar ook Lynch zelf componeert muziek en geluidseffecten. Lynch is een regisseur van wie de beeldtaal en de dialogen herkenbaar worden geacht.

films:

* Eraserhead (1977)
* The Elephant Man (1980)
* Dune (1984)
* Blue Velvet (1986)
* Wild at Heart (1990)
* Twin Peaks: Fire Walk With Me (1992)
* Lost Highway (1997)
* The Straight Story (1999)
* Mulholland Drive (2001)
* Inland Empire (2006)


Ik heb ze allemaal gezien, behalve Dune nog niet. Ik vind het echt geniaal wat ie doet. Het begon voor mij allemaal met de serie Twin Peaks, ik was denk een jaar of 15 toen dat voor het eerst op de buis kwam, heel erg bevreemdend. Ik heb laatst het eerste seizoen op dvd gekocht, binnenkort het vervolg nog maar eens aanschaffen, al schijnt dat minder goed te zijn.

Ook "leuk" om te zien is de korte film Rabbits, een soort sitcom met een stel konijnen die (op het eerste gezicht) willekeurig stukken tekst opzeggen, zonder enige coherentie. Er wordt wel regelmatig gerefereerd naar een onduidelijke "it". Af en toe ingeblikt gelach/applaus, op de 1 of andere manier heel eng...





Op 26 april 2011 23:41 schreef Onweerwolf het volgende: Jij hoeft je absoluut geen zorgen te maken over mijn assertiviteit vriend.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 03-10-2009 20:20 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Lost Highway is mijn favo film EVER

de soundtrack is ook ongenaakbaar


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 03-10-2009 20:21 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

die film die zijn dochter regisseerde (Surveillance?) is ook zeer sterk


signature


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 03-10-2009 20:21 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

quote:
Op 3 oktober 2009 20:20 schreef Hypnos het volgende:
Lost Highway is mijn favo film EVER

de soundtrack is ook ongenaakbaar


Dude! We hebben dezelfde favoriete film! We're film-buddies!


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 03-10-2009 20:21 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

SWEEEET!


signature


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 03-10-2009 20:22 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht

Van Dune kun je wel zeggen dat het boek beter was.


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 03-10-2009 20:24 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Twin Peaks, Lost Highway, Mulholland Drive,... Ze krijgen hier ten huize Count Usher regelmatig een re-run.

How's Annie?


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


flebbie
faalhaas
Usericon van flebbie
Posted 03-10-2009 20:29 by flebbie Wijzig reactieProfiel van flebbieQuote dit berichthttp://www.dopedezign.nl

quote:
Op 3 oktober 2009 20:21 schreef Hypnos het volgende:
die film die zijn dochter regisseerde (Surveillance?) is ook zeer sterk


die ken ik niet, zal eens op zoek gaan

en ja lost highway.. dikke vette heersch..


Op 26 april 2011 23:41 schreef Onweerwolf het volgende: Jij hoeft je absoluut geen zorgen te maken over mijn assertiviteit vriend.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 03-10-2009 20:30 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

lekkel


signature


Argh
Usericon van Argh
Posted 03-10-2009 20:30 by Argh Wijzig reactieProfiel van ArghQuote dit bericht

Ik ben ook al jaren fan van het werk van Lynch, voor mij begon dat met Mulholland Dr. daar werd ik zo overdonderd door de vage/naargeestige/duistere sfeer en het warrige verhaal waar duizenden theorieen op los zijn gelaten (geldt overigens voor bijna al zijn films wel). Na het zien van die film heb ik me direct op zijn oeuvre gestort en op dit moment vrijwel alles gezien (incl z'n korte films en "dumbland" flashcartoons). Ben nog naar de NL bioscoop premiere van INLAND EMPIRE (ja zo schrijf je dat; met hoofdletter ja) geweest en ook erg van die film genoten. Ben ook trots bezitter van een Twin Peaks shirt, en die serie heb ik inmiddels al zo'n 3x gezien en staat hier uiteraard in de kast. (ja ook seizoen 2 is erg de moeite waard, het kakt wat in halverwege maar het einde maakt meer dan ooit goed!)

Enige films die ik nog aan mijn DVD collectie moet toevoegen (maar wel gezien heb) zijn Eraserhead en Dune.

Af en toe kijk ik even naar zijn "Daily Weather Report" want het is een markante en vermakelijke man om naar te kijken en luisteren:

http://www.davidlynch.com/dailyreport/index.html


[Dit bericht is gewijzigd door Argh op 05-10-2009 4:16]


Over Pagan/Viking metal en aanverwanten: "Kan je wel janken over je voorvaderen die draaien zich 2x om in het graf als ze die tyfus fluit horen" - © Burzum 2010


flebbie
faalhaas
Usericon van flebbie
Posted 03-10-2009 20:56 by flebbie Wijzig reactieProfiel van flebbieQuote dit berichthttp://www.dopedezign.nl

quote:
Op 3 oktober 2009 20:30 schreef Argh het volgende:
(ja ook seizoen 2 is erg de moeite waard, het kakt wat in halverwege maar het einde maakt meer dan ooit goed!)



Volgens mij haakte Lynch halverwege het 2e seizoen af? Hij wilde niet dat de moord op Laura Palmer opgelost zou worden ofzo.


Op 26 april 2011 23:41 schreef Onweerwolf het volgende: Jij hoeft je absoluut geen zorgen te maken over mijn assertiviteit vriend.


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 03-10-2009 21:23 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

quote:
Op 3 oktober 2009 20:56 schreef flebbie het volgende:
Volgens mij haakte Lynch halverwege het 2e seizoen af? Hij wilde niet dat de moord op Laura Palmer opgelost zou worden ofzo.


Hij kwam terug voor de allerlaatste aflevering (wat meteen ook de beste aflevering van dat tweede seizoen was).


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 03-10-2009 21:30 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

na ga ik af,

kweet nog steeds nie wie het heeft gedaan,

maakt eigenlijk ook niet uit


signature


Argh
Usericon van Argh
Posted 03-10-2009 21:38 by Argh Wijzig reactieProfiel van ArghQuote dit bericht

quote:
Op 3 oktober 2009 21:23 schreef Count Usher het volgende:
Hij kwam terug voor de allerlaatste aflevering (wat meteen ook de beste aflevering van dat tweede seizoen was).


Ik vind de eerste van S2 anders ook erg sterk (ook door lynch geregisseerd btw ) en tot ongeveer afl 16 blijft het tof imo, erna zwakt het wat af, maar afhaken is dan al te laat

[Dit bericht is gewijzigd door Argh op 03-10-2009 21:38]


Over Pagan/Viking metal en aanverwanten: "Kan je wel janken over je voorvaderen die draaien zich 2x om in het graf als ze die tyfus fluit horen" - © Burzum 2010


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 03-10-2009 21:41 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

quote:
Op 3 oktober 2009 21:38 schreef Argh het volgende:
Ik vind de eerste van S2 anders ook erg sterk (ook door lynch geregisseerd btw ) en tot ongeveer afl 16 blijft het tof imo, erna zwakt het wat af, maar afhaken is dan al te laat


Vooral dat modeshow-gedoe halverwege de tweede reeks was om te huilen.


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 03-10-2009 23:44 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Bij Twin Peaks raakte ik al snel de draad kwijt. Had ook niet het geduld om te blijven volgen. Eraserhead vond ik ook erg warrig, maar wel heel fascinerend, vooral dat "kind" van de hoofdrolspeler.
The Elephantman was ook heel traag, maar daar zat m.i. weer een hele mooie ontroerende verhaallijn in en ik vind dat ook zijn mooiste film. Vreemd dat dat de film is waar je het minste over hoort of kan lezen, maar het is ook de minst vervreemdende en typische Lynch-film van allemaal. Misschien dat ik hem daarom ook het mooiste vind.

[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 03-10-2009 23:44]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


flebbie
faalhaas
Usericon van flebbie
Posted 04-10-2009 0:40 by flebbie Wijzig reactieProfiel van flebbieQuote dit berichthttp://www.dopedezign.nl

quote:
Op 3 oktober 2009 21:38 schreef Argh het volgende:
Ik vind de eerste van S2 anders ook erg sterk (ook door lynch geregisseerd btw ) en tot ongeveer afl 16 blijft het tof imo, erna zwakt het wat af, maar afhaken is dan al te laat


doet zij ook nog mee?



Op 26 april 2011 23:41 schreef Onweerwolf het volgende: Jij hoeft je absoluut geen zorgen te maken over mijn assertiviteit vriend.


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 04-10-2009 7:42 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Yep, al wordt haar verhaallijn naar het einde van seizoen twee vrij banaal.


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


R.
Usericon van R.
Posted 04-10-2009 10:33 by R. Wijzig reactieProfiel van R.Quote dit bericht

Vooral het stuk dat Benjamin Horne krankzinnig begint te worden was imo een beetje 'te' kinderachtig voor twin peaks, hehe.

Verders gave serie!

[Dit bericht is gewijzigd door R. op 04-10-2009 10:33]


Sater
Usericon van Sater
Posted 04-10-2009 10:46 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht



one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 04-10-2009 11:15 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 3 oktober 2009 23:44 schreef bastianus het volgende:
Bij Twin Peaks raakte ik al snel de draad kwijt. Had ook niet het geduld om te blijven volgen. Eraserhead vond ik ook erg warrig, maar wel heel fascinerend, vooral dat "kind" van de hoofdrolspeler.
The Elephantman was ook heel traag, maar daar zat m.i. weer een hele mooie ontroerende verhaallijn in en ik vind dat ook zijn mooiste film. Vreemd dat dat de film is waar je het minste over hoort of kan lezen, maar het is ook de minst vervreemdende en typische Lynch-film van allemaal. Misschien dat ik hem daarom ook het mooiste vind.

Dan moet je The Straight Story eens kijken. Niet vervreemdend, wel echt ontroerend, prachtige film.

Ik ben ook fan, alles gezien, Lost Highway is mijn favoriete film EVAH. Als ik het licht van twee koplampen op een snelweg zie krijg ik al kippevel. I'm deeeraaaaaaanged.....


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 04-10-2009 13:02 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Ik ben wel benieuwd naar "My son my son, what have ye done" , hier staat Lynch genoemd als executive producer..

http://www.youtube.com/watch?v=4Yn4ZglUbmI


Northward
Usericon van Northward
Posted 04-10-2009 14:11 by Northward Wijzig reactieProfiel van NorthwardQuote dit bericht

Eraserhead is één van mijn favoriete films. Mulholland dr. en Lost Highway zijn beiden ook goed, alhoewel die laatste weer net iets te vaag voor mij is... De rest moet ik nog eens bekijken.


flebbie
faalhaas
Usericon van flebbie
Posted 04-10-2009 18:52 by flebbie Wijzig reactieProfiel van flebbieQuote dit berichthttp://www.dopedezign.nl

quote:
Op 4 oktober 2009 7:42 schreef Count Usher het volgende:
Yep, al wordt haar verhaallijn naar het einde van seizoen twee vrij banaal.


jammer


Op 26 april 2011 23:41 schreef Onweerwolf het volgende: Jij hoeft je absoluut geen zorgen te maken over mijn assertiviteit vriend.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 04-10-2009 19:06 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Wie van het werk van Lynch houdt vind wellicht het volgende (niet Lynch-gerelateerde) werk ook wel de moeite waard:

- Carnivale -> tv serie. Mijns inziens de serie die het dichtste in de buurt komt van het bekende Lynch sfeertje, ook al heeft de man er verder niets mee te maken.

- Riget -> tv serie. Ook erg gaaf, gemaakt door Lars von Trier. Later opnieuw gedaan onder de naam Stephen King's "Kingdom Hospital".


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 04-10-2009 19:10 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Lynch is kut. Steeds als ik een film van hem kijk vind ik het eerste half uur super gaaf maar hij verneukt het door telkens weer met hetzelfde truukje te komen. Gewoon even alles vaag maken en ik voel altijd allang aankomen dat het op een gegeven moment stopt zonder dat er ook maar iets duidelijk wordt. Nog steeds probeer ik af en toe wel weer serieus naar een Lynch film te kijken, maar zelden trek ik het om de films tot het eind toe uit te kijken. Totaal niet mijn ding.



Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen