Zweverige orgelklanken zoals Richard Wright deze maakte in nummers als Set The Controls For The Heart Of The Sun. Schitterende, akkoestische gitaarklanken. Een superontspannend, zweverig en psychedelisch samenspel van instrumenten en een prachtig stemgeluid. Dit is wat direct mijn aandacht trok toen ik het hoorde in een platenzaak in Zwolle. Na aan de eigenaar van de zaak gevraagd te hebben van welke plaat het nummer was dat opstond, heb ik deze vol vertrouwen aangeschaft. En dat zonder enige teleurstelling.
De muziek waar ik het over heb, is van The Amazing. Deze nieuwe band uit Zweden refereert aan akkoestische, zweverige undergroundmuziek uit de jaren '60 en '70, in het straatje van bijvoorbeeld Pink Floyd en Pearls Before Swine, maar ik denk nog wel het meeste van Nick Drake. Liefhebbers van deze muziek raad ik sterk aan om het pas uitgekomen debuut van deze band eens te beluisteren!
Op hun MySpace staan een paar nummers die je kunt beluisteren voor een indruk, maar naar mijn mening staan de betere nummers op hun plaat zelf:
www.myspace.com/theamazingswedes