|
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2 | ||||
Auteur: |
|
|
Dit is een erg delicaat onderwerp...persoonlijk maakt het mij niet zo veel uit wat nou wat is, in mijn ogen heb je alleen de categorieen goede en slechte muziek, met zo'n schemergebied er tussenin... I've been sleeping a thousand years it seems...got to open my eyes to everything... |
|
Dat zou ik nou ook wel eens willen weten want ik loop er ook altijd mee te kloten (weet sinds kort pas het verschil tussen death en black....black=onverstaanbaar geruis, death=verstaanbaar geruis ) [Dit bericht is gewijzigd door WickedKimmie op 12-04-2002 13:34] I spy with my little and verrry evil eye..... |
|
Nee maar sinds ik op dit forum zit leer ik toch wel erg veel over metal ed, maar ook steeds meer termen waar ik nog nooit van gehoord heb. Zou toch handig en leuk zijn als ik (en anderen natuurlijk) dat ook een beetje zou snappen.. |
|
Jeetje da's een eeuwen(!)-oude vraag waar niemand een antwoord op heeft want IEDEREEN heeft een iets-afwijkende mening. Don't worry zolang je "metal" luistert zal je het beetje-bij-beetje inzien "on-your-own-terms" en niet de visie van iemand anders. Er zijn algemene waarden bekend zoals "krijsen=black, grunten=death, bepaalde riffs=thrash, bepaalde imago=hardcore, ad nauseum" maar die ga ik niet eens PROBEREN uit te leggen. Prebeer eerst alle links bij http://www.anus.com/ |
|
ik denk dat als je gewoon veel bezig bent met metal en dus ook verder kijkt en luisterd dan de bands/ muziek die je al kent vanzelf leert wat wat nou eigelijk is. Volgens mij heeft iedereen dat wel gehad dat je in het begin niet weet welke stijl nou waaraan te herkennen is e.d. Net zoals met auto's, ik herken het geluid van een fiat niet boven die van een opel, een auto freak wel... Vaag voorbeeld maar je snapt het wel denk ik... ROCK ON! |
|
sja daar hebben een hoop mensen verschillende opvattingen over heb ik al gemerkt... de een zegt dit en de ander dat.. tis soms wel handig een beetje een richting aan te geven, maar ik vind discussies hierover vaak zinloos , van wat wat is.... Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist. |
|
Volgens sommigen is ook http://www.hessian.org (link via anus.com)een goede bron van info. Ik zelf vind het een beetje pseudo-intellectuel-wannabe gebrabbel. Your Mileage May Vary. |
|
Trash metal: Slayer, Pestilence Death metal: Morbid Angel, Bolt Thrower, Cannibal Corpse, obituary, sinister, houwitser, Immolation, suffocation Black metal: Necrophobic, Dark Throne, Marduk, Cradle of Filth, Dark Funeral, ancient rites, immortal, burzum Heavy metal: Iron Maiden, Manowar, Viking metal: Hades, Enslaved Grind(core): Bloodduster, aborted, agathocles Definities zijn volgens mij vrij moeilijk. Je luistert naar een band, je herkent bepaalde kenmerken en aan de hand daarvan deel je de band in een bepaald hokje in. Deathmetal: muziek is laag, er worden grunts gebruikt, vaak gaan teksten over martelen/ mishandelen/ kapot maken. Blackmetal: muziek is vaak wat hoger, er worden screams gebruikt, teksten gaan vaak over occulte dingen of satanisme, of over het vervolgen van christenen. Heavy metal: muziek heeft veel solo's een vrij hoog geluid er wordt heel hoog gezongen, teksten gaan vaak over "stoere" dingen. |
|
Heel veel metal heeft invloeden uit meerdere genres. Ik vind het persoonlijk maar gemierenneuk vaak. Opzich een beetje onderschijd is logisch, en best te maken. Maar mensen die zich daar erg druk om lopen te maken snap ik echt niet. Dead things grow from deep inside... |
|
Precies, het belangrijkste is dat het METAL is. Het is alleen wel zo, dat als je meer verschillende woorden hebt om de muziek te beschrijven je er ook aandachtiger naar kunt luisteren omdat je verschillende elementen herkend. Over verschillende stijlen nadenken is daarom goed, je wordt er een "bewuste" metalhead van :-) |
|
SQT ik zal ff een voorbeeld geven van "mening(ver)(ge)schillen": quote: Pestilence niet want bijv. "Consuming Impulse"!! is regelrechte DM... quote: Necrophobic hoewel een mengsel van BM/DM neigt veel meer righting DM vanwege song-opbouw IMO. Darkthrone in den beginne ook DM maar dat terzijde. quote: Skullfucker: ben jouw voorbeelden niet aan het afzeiken, alleen voorbeeld van (terechte) meningsverschillen aan het aankaarten. [Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 12-04-2002 13:57] |
|
Percies, dat is goed :-) Het is natuurlijk ook niet altijd even duidelijk wat voor stijl een band speelt. Centurian bijvoorbeeld maakt brute deathmetal. Toch hebben ze veel solo's hebben ze het over occulte zaken en hebben ze een hekel aan christenen. Tegenwoordig zijn er ook een hoop (in mijn opinie)goede bands als satyricon, emperor en behemoth die grenzen verleggen. |
|
Ik hou zowiezi niet zo van dat labeltjes plakken. Vaak vinden bands dat eens fijn, dat ze in een hokje gepropt worden. Ik hou van muziek en wat voor soort dat dan is interesseert me echt geen f*ck, als het maar lekker is Hush little baby, don't say a word And never mind that noise you heard It's just the beasts under your bed, In your closet, in your head |
|
quote: Misschien moet je eens de termen hier neerzetten die je niet snapt, want ik denk niet dat mensen van plan zijn de betekenis van elke muzieksoort die ze kennen hier neer te gaan pleuren. |
|
Oke um, wat zijn dan de omschrijvingen van trash death black heavy power speed en zo snel weet ik verder even niks Ik kan zelf natuurlijk wel een beetje bedenken wat het allemaal is, maar wat zijn de echte verschillen dan? |
|
het verschil tussen grindcore trash en death is me nog nooit duidelijk geworden. De rest wel Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you |
|
Napalm death is toch grindcore? "Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point." |
|
quote: Ze worden genoemd (terecht of onterecht doet er ff niet toe) "The godfathers of grindcore" ja. Maar met "Harmony Corruption" (1990) gingen ze definitief meer richting DM. Met uitzondering van "Utopia Banished" (1992) welke een beetje van beide genres combineert. Daarna zijn ze een beetje, um...kweenie toch hard maar langzamer geworden. De laatste die ik echt leuk vind is "Fear, Emptiness, Despair" (1994), want de drie albums daarna hebben zelfs rap- en fusion-invloeden. Ik heb de aller laatste niet gehoord (Enemy of the Music Business) maar zo te lezen en horen zijn ze helemaal terug naar de goeie ouwe, rauwe sound!! [Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 12-04-2002 16:53] |
|
nog zoiets ja, grindcore, ook geen idee wat dat dan is, en dark/black/enz wave, klinkt eerder techno achtig moet ik zeggen.. Sorry maar ik snap het echt nog niet |
|
quote: Ja okee, die soorten die je noemde zijn makkelijk idd. Thrash (met een h na de t dus!) en speed is al een discussie over geweest, laat ik maar de algemene consensus aanhouden voor de definities... Heavy metal: voortgekomen uit (bluesy) (hard) rock (uit Led Zeppelin, Deep Purple, Cream, dat soort bands). Heavy metal was de eerste vorm van metal; klankkleur, zang e.d. waren ongeveer gelijk aan voornoemde bands maar heavy metal was een stuk duisterder en minder gericht op duidelijk herkenbare songstructuren. Draai maar eens na elkaar een plaat van Led Zeppelin en Black Sabbath (bv. Paranoid of zo). Veel engelse bands, met Iron Maiden (uiteraard) en Judas Priest als 2 hele bekende namen. Mercyful Fate en King Diamond mogen eigenlijk ook niet ontbreken. De zang (en de muziek) is erg melodieus, nog echt herkenbare 'songs', veel melodieuze soli. Thrash/speed metal: klaarblijkelijk is niet echt duidelijk wat speed metal is, men komt meestal niet verder dan 'een soort thrash metal maar dan minder hard/snel'. Nou ja. In ieder geval gaat het hier om muziek als ouwe Metallica (vòòr 'Master of Puppets'), ouwe Sepultura (vòòr 'Chaos AD'), ouwe Slayer (vòòr 'South Of Heaven'), Dark Angel, Sadus, ouwe Kreator, Destruction, etc. Sommige van deze bands liggen - qua manier van song schrijven en riffgebruik - tegen death metal, maar dat hoor je nog niet echt terug in de sound (een voorbeeld hiervan is Slayer's 'Reign In Blood'; maar hou het toch echt maar op thrash metal, het is eerder een soort voorbode van wat er komen gaat). Power metal: deze term vind ik onzin! Enerzijds worden bands als Pantera ermee aangeduid (en die hebben weer alles gejat van Exhorder, MAAR DAT EVEN TERZIJDE ), dus spierballenrock zeg maar, anderzijds hoor je vaak bands als Rhapsody, Helloween en Gammaray enzo power metal genoemd... wat is het nou?? Als ik even m'n oordeel over die bands opschort (he he) dan moet ik toch tot de conclusie komen dat ze in feite niets anders spelen dan een drukke vorm van heavy metal. Death metal: het (eerst) kwaadaardige neefje van thrash metal (voorbeelden: Possessed, Infernal Majesty, ouwe Death (vòòr Leprosy eigenlijk), etc.) heeft zich vrij snel ontwikkeld tot een zeer eigen stijl. In eerste instantie was het vooral sneller, bruter en lomper dan thrash metal om eind jaren '80/begin jaren '90 dankzij vernieuwers als Death (vanaf 'Leprosy') en Morbid Angel compleet tot uitbarsting te komen (en bijna dood te bloeden). Soms is het zeer technisch, snel, agressief, met een (vaak diepe) grunt als zang, soms is het minder technisch en gewoon LOMP. Death metal heeft ruimte zat voor allerlei invloeden maar zelf is het ook breed genoeg. Technische pure death metal is bv. Suffocation of Immolation.... alleen maar lomp (en vrij oninteressant als je het mij vraagt) is bv. Cannibal Corpse, zeer lomp en evil zijn Incantation en ouwe Morbid Angel (ook technisch!), death/grindcore is dan bv. Cryptopsy, death/jazzy kan ook (Atheist, Gorguts), etc. Voorbeeld van een goede band die old school death metal in een nieuw jasje maakt is Vomitory. Black metal: in feite kan je 3 golven onderscheiden... de eerste golf ging in feite parallel aan death metal, ook ouwe black metal was geent op muziek als Possessed (die ook in hun thematiek zeer 'black metal' waren) maar dan minder technisch en meer, ja, bijna punk-achtig (VENOM!!!), laat ik vooral Celtic Frost niet vergeten te noemen (hoort ook bij death metal genoemd te worden als voorloper) en Hellhammer (meer black) , ouwe Bathory... snelle, kwaadaardige muziek, niet zozeer gefocussed op lompheid en hardheid maar eerder op een soort sfeer, veel spelen in één ritme, veel herhalingen (hypnotiserend!) ... Sodom's 'In the Sign of Evil' is trouwens ook behoorlijk old school BLACK, Onslaught, nog zo'n band, en Demoncy loopt ook al een hele tijd mee. Pre-Incantation band Profanatica is ook nog zo'n duidelijke hybride. Zeer lomp en heavy, veel death metal riffwerk maar een uiterst duistere en occulte atmosfeer die black metal is. 2e golf van black metal: hiermee is black metal groot geworden, eigenlijk door Noorwegen echt op de kaart gezet. Darkthrone (vanaf 'A Blaze In The Northern Sky'), Burzum, Mayhem, Emperor ('Wrath of the Tyrant', 'In The Nightside Eclipse') Immortal ('Diabolical Fullmoon Mysticism' en 'Pure Holocaust') zijn dan namen die meteen opkomen, wereldwijd vonden ze navolging, bandjes kwamen als paddestoelen uit de grond. De muziek? Black metal was de muziek van SATAN (vaak als metafoor gebruikt ivm een onderliggende 'heidense' thematiek) zeer duister en hypnotiserend en ook RAUW. Geen mooie geluidjes! Strak spelen? Maakt niet uit, het gaat om de kwaadaardige sfeer van het moment en als je daaraan gaat bijschaven verlies je dat. Dus: riffs met veel mineur-akkoorden, veel herhaling, veel duisternis, oorverdovend gekrijs, een rauwe produktie (sommige bands maken er meer een potje van dan andere, 4 sporen-opnamen zijn geen uitzondering... ik kan er geen genoeg van krijgen), opzettelijk weinig aandacht voor drumwerk, het gaat eerder om de hypnose, om het gevoel, om het zwarte gat dan om een bepaalde melodieusheid of zo. Op een gegeven moment kwamen er navolgers en wijsneuzen en werd de duisternis die in black metal zat (toen het nog 'echt' was) gecultiveerd en veranderd in een pose. En dan krijg je Satyricon, Dimmu Borgir en alle ellende die dat met zich meebrengt. Gelukkig kwamen er toen (bijv.) een Franse (Belketre, Vlad Tepes, Mutiilation etc.) en een Poolse (Graveland, Veles, Perunwit, etc.) underground opzetten met nieuwe interessante muziek. Ook in Duitsland en Zweden zijn tegenwoordig veel bandjes goed bezig (met rauwe, duistere black metal die de meerderheid hier waarschijnlijk niet tof vindt omdat er geen leuke keyboards of zangeresjes inzitten of zo). De 3e golf (maar dit is 'stretchy at best') is dan die techno black metal van tegenwoordig, Aborym, Zyklon, Diabolicum en dergelijke.... verschrikkelijk bloedverziekend hard, soms drumcomputergebruik, sampletjes/geluidjes e.d., ik vind er geen zak aan omdat ik niets nieuws hoor en het alleen maar een extra 'smaakje' vind dat alleen maar afleidt van het feit dat die bands saaie muziek maken. Al is Diabolicum nog wel lachuh. Dat was typen! Je kan wel raden wat mijn favo muziekstijl is... METAL!! Oh ja er is ook nog doom metal, maar dat is eigenlijk OF langzame death metal (Winter, ouwe My Dying Bride...) OF langzame heavy metal (Cathedral enzo). Ga maar luisteren; ik vind het in ieder geval niet 'anders' genoeg om zo'n extra genrenaam te rechtvaardigen. Al is het wel makkelijk omdat iedereen weet waar je het over hebt; dat is ook het enige waar labeltjes goed voor zijn, om gemakkelijk informatie uit te kunnen wisselen. |
|
quote: ik heb ze ergens december geloof ik nog in de baroeg gezien, tis er de laatste 4 jaar steeds weer beter op geworden met die band, nu straalde het iig ook weer wat uit nu en t klonk ook goed (afgezien dat de zanger af en toe wegviel ) Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist. |
|
Tering man. Grindcore is afgeleid van punk/hardcore en is raaaazendsnelle 'core'. Maar er zit ook veel death metal in. Een band die vitaal was voor de ontwikkeling van grindcore was Repulsion (met hun plaat 'Horrified'). En sorry dat ik het zeg, maar eigenlijk is 'Scum' de enige Napalm Death die je nodig hebt... de rest is derivatief materiaal. Terrorrizer, dat is pas grindcore! Sommige bands kruisen grindcore met noise (bv. Brutal Truth). In ieder geval is het retesnelle muziek, vaak met een grunt (of een krijs, of allebei), enorm lomp weer.... er is een hele zwik grind/death bands die het over bloederige troep hebben (bv. Haemorrhage, Exhumed etc.) en die eigenlijk gewoon Carcass coveren Darkwave is een onzinnige term. Meestal slaat het op soundscape-achtige muziek, maar sommige mensen noemen folk/medieval al darkwave (waarom?????? ik heb geen idee)... WAVE komt uit de jaren 80 en is geloof ik dingen als Joy Division en The Swans al moet je me niet neerschieten als ik dat fout heb, zoveel weet ik er niet van af. Het is verwant aan gothic, geloof ik. Techno is de 'intelligentere' housemuziek, maar ook weer een rare, onduidelijke term hoor. Ambient tenslotte (sommige mensen noemen 'darkwave' weer 'ambient'; snap jij het nog??) is geinspireerd door Kraftwerk en Tangerine Dream enzo.... het is elektronische muziek, gericht op verschuivende geluids-texturen en asynchrone ritmes. Warp records heeft in de jaren 90 veel ambient uitgebracht met als bekendste voorbeeld Autechre. Dan gaan mensen ambient weer verwarren met new-age synthpulp maar dat is dus niet de bedoeling. Ambient is zeker geen makkelijke muziek! Biosphere is ook ambient, en wellicht iemand als Null ook. |
|
quote: Tering, das een lap tekst. Ik heb hem voor de helft gelezen maar ik moet nu gaan. In ieder geval bedankt dit zijn mooie richtlijnen! Neem er maar eentje op mijn kosten |
|
quote: hahah dat vind ie vast fijn Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist. |
|
Ik geloof wel dat die tekst van Dwaallicht je aardig op weg zal helpen ja MuayThaigerrr!! |
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2 |
Index / Muziek algemeen | Volgende pagina |