|
Auteur: |
|
|
Toch maar eens even een topic over openen. Ik gok dat niet heel veel mensen deze band zullen gaan waarderen maar voor hen die wel zin hebben in iets wat net van de gebaande paden afwijkt is dit wellicht een leuke tip. Fjoergyn komt uit Duitsland en speelt een soort van avant-garde pagan metal. De basis is pagan/folky/viking/black metal maar dan met behoorlijk wat tempowisselingen en opmerkelijke passages er door heen. Aan de ene kant klinkt het vaak nogal van de hak op de tak maar anderzijds zitten er ook mijns inziens heel veel interessante stukken doorheen. Althans op hun derde album 'Jahreszeiten' dan, want de eerste twee heb ik nog niet gehoord. Gisteren heb ik de band live aan het werk gezien in het voorprogramma van The Vision Bleak/Alcest en ook dat klonk zeer behoorlijk. Helaas kwamen de toetsen wel van een bandje. Iemand zei dat het aan Rakoth deed denken en dat vond ik wel een goede vergelijking. Niet zozeer qua sound, geen slavische fluitjes e.d., maar wel qua structuur. Chaotische goed geproduceerde herrie. Qua sfeer deed het me live ook wel wat denken aan Dornenreich en soms zelfs aan het onvolprezen Angizia, hoewel die band nog veel experimenteler is. Verder moeilijk te vergelijken en andere mensen zullen er vast weer hele andere dingen in horen. Sterkste punt vind ik vooralsnog de verschillende soorten zang die allemaal goed tot hun recht komen, zowel op plaat als live. Full-Lengths: Ernte Im Herbst (2005) Sade Et Masoch (2007) Jahreszeiten (2009) Website: http://www.fjoergyn.de/ Sympathieke band! Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
Zoals ik in de topique over gisteren ook al postte is het op zich een hele aardige band, goede idee-en, maar mij echt te blij. Niets mis met goede symfonische/progressieve extreme metal zo af en toe, maar die blije hoempa-achtige stukken trek ik echt niet. Het debuut destijds gekocht. Toen trok ik folk nog wel. Paar weken geleden weer eens een slinger gegeven omdat ik ze gisteren ging aanschouwen; dat was toch wel schrikken. Snel weer uit dat ding. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
Het debuut vond ik destijds erg goed, maar ben nu een stukje minder into folkspul. Moet zeggen dat ik het nog steeds wel aardig vind. De latere albums heb ik ook een kans gegeven, maar het doet me niet genoeg meer. |
Index / Heavy Metal |