IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Een op de vier wietgebruikers psychisch afhankelijk Volgende pagina
Vomitory
ridders stinken
Usericon van Vomitory
Posted 06-09-2002 15:13 by Vomitory Wijzig reactieProfiel van VomitoryQuote dit bericht

vers van NU.nl

Uitgegeven: 6-9-2002 13:53

AMSTERDAM - Een op de vier hasjgebruikers die op een willekeurige dag in een coffeeshop te vinden is, is psychisch afhankelijk van hasj of wiet. Dat is één van de conclusies van Antenne 2001, het jaarlijks onderzoek van de Jellinek naar alcohol en drugsgebruik onder Amsterdamse jongeren. Het onderzoek werd vrijdag in Amsterdam gepresenteerd.



Dit jaar heeft de Jellinek onderzoek gedaan naar cannabisgebruik. Cannabis is al jaren de meest populaire drug onder jongeren, op alcohol na.

Vorig jaar juli zijn 230 bezoekers van Amsterdamse coffeeshops ondervraagd. Niet alle coffeeshopbezoekers blijken te blowen: 12 procent heeft de afgelopen maand niet geblowd. Degenen die dat wel deden, besteedden daar gemiddeld 130 euro per maand aan. Tweederde van de blowers rookt dagelijks gemiddeld vijf joints.

De hasjgebruikers beginnen gemiddeld rond hun zestiende jaar met roken. Gemiddeld zijn de coffeeshopbezoekers 27 jaar. Volgens de blowers is een "prettige" bijkomstigheid van roken een vreetkick (73 procent) en dansen (38 procent). Negen procent heeft wel eens paniekaanvallen en paranoia ervaren.

Eenvijfde van de gebruikers zegt negatieve gevolgen van het blowen te ondervinden. Naast psychische moeilijkheden zijn dat lichamelijke klachten of problemen met school en werk. Over het gebruik van andere drugs valt het de Jellinek op dat het narcosemiddel GHB zich steeds verder verspreid onder het uitgaanspubliek. De ontremmende werking van GHB geeft een gebruiker een losser gevoel in de omgang met vrienden en onbekenden. Cocaïne blijkt steeds vaker ook thuis te worden gebruikt in plaats van in het café of in een discotheek.
---------------------------------------------
Iemand ervaring mee?
Ik rook ook regelmatig een joint in het weekeinde. Toch kan ik het makkelijk stellen zonder. Ik ben er altijd van uit gegaan dat een wietverslaving komt door de nicotine die in de shag zit....
In mijn vriendenkring zitten er nogal veel die dagelijks blowen. Daar zitten er een paar bij waarvan ik vind dat ze de laatste jaren "dommer" zijn geworden (minder alert, gevat, goeie uitspraken, etc.). En er is er eentje die totaal over de zeik geraakt als ie een keerje zijn wiet is vergeten.
GEMIDDELD 130 euro per maand????? Fok.....
Hoe zit dat bij julie?


Pritt kills the Brazilian glue-scene


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 06-09-2002 15:15 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Opvallend vind ik wel dat mensen die veel wiet gebruiken erg sloom zijn in doen en denken.

En dat komt echt niet door de sjek.


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 06-09-2002 15:15 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Ik heb bij meerdere mensen gezien dat ze afhankelijk raakten van de wiet. Als je veel gebruikt lijkt me dat ergens niet zo heel verwonderlijk, zeker aangezien het bij de meeste mensen ging omdat ze gebruiken om de realiteit te vergeten. Als je problemen hebt in je leven en je probeert die weg te drukken met wiet (of alcohol for that matter) krijg je een probleem. Als je nuchter bent is het nog veel erger dan de vorige keer dus grijp je weer naar de wiet.. etc.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 06-09-2002 15:16 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

In de titel staat wiet, en in het verhaal staat hasj. Lijkt hetzelfde, is het niet. Wiet gebruik je om een joint te draaien, hasj hoor je te roken in een tjilm of waterpijp.
Ik ben zelf ook afhankelijk van wiet [en hasj], maar tot nu toe heeft dat nog niet tot problemen geleidt.


Vomitory
ridders stinken
Usericon van Vomitory
Posted 06-09-2002 15:17 by Vomitory Wijzig reactieProfiel van VomitoryQuote dit bericht

Jenje, dat noemen ze relaxed


Pritt kills the Brazilian glue-scene


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 06-09-2002 15:20 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Veel blowhoofden worden ook zooo apathisch.
Niks kan hen schelen en zelfs hun vrienden en familie laten ze in de stront zakken.
Een kennis van me had een keer -vanwege een nieuwe baan- een week niet geblowd en die gast ontplofte zowat van de energie! Hij zocht oude bekenden op regelde opeens feestjes enzo, hij was opeens weer reuze gezellig en sociaal geworden zonder z'n gras.
Ik ben wel pro-wiet (blow zelf 1x per jaar misschien) maar doe 't dan GVD met mate.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 06-09-2002 15:22 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 15:17 schreef Vomitory het volgende:
Jenje, dat noemen ze relaxed

nee dat noemen ze de living dead.


JaneDoe
Scan your mind
Usericon van JaneDoe
Posted 06-09-2002 15:23 by JaneDoe Wijzig reactieProfiel van JaneDoeQuote dit berichthttp://www.scanyourmind.com

Er wordt vaak gezegd dat wiet zo onschuldig is... Het bovenstaande bewijst het tegendeel!

Het blijft een drugs, net als alcohol, en dat betekent oppassen.
Gebruik met mate en niet om eventuele problemen te verdringen.

Ik ken een paar mensen in mijn omgeving die bijzonder fanatiek gebruikten, waar ik echt veranderingen aan merkte. Idd minder alert, ego en sloom.


Don't blush when I rip you open


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 06-09-2002 15:25 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 15:23 schreef JaneDoe het volgende:
Ik ken een paar mensen in mijn omgeving die bijzonder fanatiek gebruikten, waar ik echt veranderingen aan merkte. Idd minder alert, ego en sloom.
Toch als je op lange termijn dezelfde hoeveelheid gebruikt treedt er gewenning op. Dus dan funktioneer je eigenlijk normaal.
Als je dan meer gaat gebruiken omdat het effect minder is ben je fout bezig.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 06-09-2002 15:29 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Gewenning ?

Ik zou dan eerder spreken van verslaving.
Ik ken een aantal mensen die elke dag wel blowen en die daardoor toch behoorlijk aan het aftakelen zijn.


JaneDoe
Scan your mind
Usericon van JaneDoe
Posted 06-09-2002 15:31 by JaneDoe Wijzig reactieProfiel van JaneDoeQuote dit berichthttp://www.scanyourmind.com

quote:
Op 6 september 2002 15:25 schreef Slechtheid het volgende:
Toch als je op lange termijn dezelfde hoeveelheid gebruikt treedt er gewenning op. Dus dan funktioneer je eigenlijk normaal.
Als je dan meer gaat gebruiken omdat het effect minder is ben je fout bezig.


Nou dat is dus wat er gebeurde van 1 naar 5 joints op een dag, alleen maar praten over wiet etc.
Maar je kan niet ontkennen dat met regelmatig wiet gebruik toch enkele veranderingen optreden zoals een minder goed functionerend kortetermijnsgeheugen b.v.?


Don't blush when I rip you open


Vomitory
ridders stinken
Usericon van Vomitory
Posted 06-09-2002 15:33 by Vomitory Wijzig reactieProfiel van VomitoryQuote dit bericht

reactie op Jenje:
dat hebben ze alleen zelf helemaal niet in de gaten

[Dit bericht is gewijzigd door Vomitory op 06-09-2002 15:34]


Pritt kills the Brazilian glue-scene


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 06-09-2002 15:33 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 15:31 schreef JaneDoe het volgende:
Maar je kan niet ontkennen dat met regelmatig wiet gebruik toch enkele veranderingen optreden zoals een minder goed functionerend kortetermijnsgeheugen b.v.?
Nu je het zegt ja.
Mijn kortetermijngeheugen is redelijk naar de klote, maar dat is de prijs die ik wil betalen.


Vomitory
ridders stinken
Usericon van Vomitory
Posted 06-09-2002 15:35 by Vomitory Wijzig reactieProfiel van VomitoryQuote dit bericht

hmmm, de prijs die je wilt betalen.... maar voor WAT betaal je dan die prijs?


Pritt kills the Brazilian glue-scene


JaneDoe
Scan your mind
Usericon van JaneDoe
Posted 06-09-2002 15:35 by JaneDoe Wijzig reactieProfiel van JaneDoeQuote dit berichthttp://www.scanyourmind.com

quote:
Op 6 september 2002 15:33 schreef Slechtheid het volgende:
Nu je het zegt ja.
Mijn kortetermijngeheugen is redelijk naar de klote, maar dat is de prijs die ik wil betalen.


Nou weet ik natuurlijk niet hoeveel jij blowd, maar heb je ook problemen met opstaan 's ochtends en wakker worden?
Want de mensen die ken, die veel blowen hebben dat allemaal.


Don't blush when I rip you open


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 06-09-2002 15:36 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 15:35 schreef Vomitory het volgende:
hmmm, de prijs die je wilt betalen.... maar voor WAT betaal je dan die prijs?
Voor het effect dat wiet/hasj/stuff/THC met zich meebrengt. Bij mij wil dit zeggen ontspanning en een goede nachtrust [heb veel moeite om in slaap te komen].


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 06-09-2002 15:41 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 15:33 schreef Vomitory het volgende:
reactie op Jenje:
dat hebben ze alleen zelf helemaal niet in de gaten

Dus is het een verslaving (ontkenning)


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 06-09-2002 15:41 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 6 september 2002 15:36 schreef Slechtheid het volgende:
... [heb veel moeite om in slaap te komen].


Dat bekijk je anderom!
Ik had rond m'n 17de dit nl. ook; ik KON gewoonweg NIET in slaap vallen zonder een paar trekjes blow.
Op een gegeven moment ben ik gestopt met kopen (luiheid) en na een weekje was mijn slaapstoornis spontaan weer weg.



amy
in tragedies we play.......
Usericon van amy
Posted 06-09-2002 15:59 by amy Wijzig reactieProfiel van amyQuote dit bericht

Ik heb kritiek op het onderzoek. Het is nooit verstandig klakkeloos de resulaten van zo'n publicatie voor waar ana te nemen. Echt no way dat ik geloof dat deze steekproef van 230 mensen een representatief gemiddelde geven. Bovendien hadden ze het onderzoek niet alleen in Amsterdam, waar veel drugstoeristen zitten, moeten uitvoeren maar ook in andere steden. Dat zou een veel betrouwbaarder gemiddelde geven. Ik wil het gevaar van geestelijke verslaving hier niet wegwuiven, want dat is er wel degelijk. Ik denk alleen dat 1 op de 4 een grove overschatting van de werkelijkheid is en dat dat getal zwaar genuanceerd moet worden.


JaneDoe
Scan your mind
Usericon van JaneDoe
Posted 06-09-2002 16:00 by JaneDoe Wijzig reactieProfiel van JaneDoeQuote dit berichthttp://www.scanyourmind.com

Ik hoor erg vaak van wietgebruikers dat ze blowen nodig hebben om in slaap te komen.
Is dat niet een beetje een 'smoesje' of is er iets aan de hand wat ze weg zitten te blowen?

Als je een middel nodig hebt om in te slapen ben je er dus afhankelijk van.


Don't blush when I rip you open


Innerlogic
Usericon van Innerlogic
Posted 06-09-2002 16:01 by Innerlogic Wijzig reactieProfiel van InnerlogicQuote dit berichthttp://www.innerlogicmusic.com

Ben zelf al 7 jaar een dagelijkse blower, en rook gemiddeld twee joints op een avond. Idd, alleen 's avonds, begin ik 's middags ben ik 's avonds aardig vermoeid. Het is idd een verslaving, maar ik vind hem wel prettig.

Waarom? Ik word er sociaal makkelijker van, heb minder last van stress en bovendien (belangrijkste) kan ik mij gemakkelijker verliezen in muziek. Vooral als ik zelf speel met mijn Improvisatie bandje (naast mijn hardcore en popbandjes doe ik ook aan geimproviseerde muziek) is een blowtje vooraf een uitkomst. Mijn gedachten blijven zo erg gefocust op het geluid en de rest eromheen is niet meer aanwezig. Stream of consciousness, je word nergens meer door afgeleid.

Nadelen zijn er ook: vermoeidheid (eventueel koppijn), pijn in je strot en bij overmatig gebruik inderdaad alertheid die toch wel achteruit gaat.

Het toverwoord is echter mate. Zolang je het bewust en gecontroleerd met mate doet hoeft het geen problemen op te leveren. Ga je teveel roken dan kun je problemen krijgen zoals die in het topic al genoemd werden.



helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 06-09-2002 16:04 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 6 september 2002 15:59 schreef amy het volgende:
Echt no way dat ik geloof dat deze steekproef van 230 mensen een representatief gemiddelde geven. Bovendien hadden ze het onderzoek niet alleen in Amsterdam, waar veel drugstoeristen zitten, moeten uitvoeren maar ook in andere steden. Dat zou een veel betrouwbaarder gemiddelde geven.
Een huisgenote van mij werkt zelf in een coffeeshop (zonder zelf uberhaupt te blowen, let wel) in Tilburg en deze gegevens komen redelijk overeen met wat ik kan opmaken uit haar verhalen, dus zo heel ver van de realiteit zal het niet zitten.
Bovendien is een populatie van 230 personen nog redelijk te noemen als je kijkt naar hoe sommige onderzoeken opgebouwd zijn. Natuurlijk geldt dat hoe radicaler de verschillen zijn met het verwachtingspatroon van de onderzoeker hoe meer de populatie vergroot wordt, maar toch is 230 geen slechte grootte.


I'm not being rude. You're just insignificant.


amy
in tragedies we play.......
Usericon van amy
Posted 06-09-2002 16:10 by amy Wijzig reactieProfiel van amyQuote dit bericht

Leuk een discussie! 230 is idd geen kleine groep, toch valt er wel over de onderzoeksopzet te discussiëren. Uit eigen ervaring weet ik dat de mensen die daadwerkelijk in een coffeshop gaan zitten dat meestal doen omdat ze daar vaak komen en daar zodoende mensen kennen. De kans dat er mensen ondervraagd worden die vaste klanten zijn en het bijbehorende gebruikerspatroon vertonen is veel groter dan dat er een recreatief gebruiker wordt geinterviewt die alleen even wat komt halen en weer weg gaat.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 06-09-2002 16:12 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Daarnaast koopt 50% van de gebruikers die ik ken zijn/haar wiet/hasj niet in de sjop. Verborgen gebruikers dus, die meestal meer als gemiddeld gebruiken. Iets wat [denk ik] niet in het onderzoek is meegenomen.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 06-09-2002 16:14 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

bij een orgasme worden ook stoffen aangemaakt, die slaapverwekkend werken.
lang leve de natuur


Mortanius
Dark Lord
Usericon van Mortanius
Posted 06-09-2002 16:15 by Mortanius Wijzig reactieProfiel van MortaniusQuote dit berichthttp://www.myspace.com/thearchest

drugs = vuiligheid.

Drugs is voor mensen met een zwak karakter die de realiteit niet aankunnen (bewust of onbewust).


Leading My Soul into dark and Ancient Times where everything was pure and man was in harmony with Nature, where pride and respect were the values of time in opposite with the time now of false values. True are the Ancient Souls, The Past is Alive!


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen