|
Auteur: |
|
|
Z’EV, levende muzikale legende, met uniek concert in Utrechtse synagoge en lezing door Remko Scha. Merkaz, joods cultureel centrum in Utrecht, en PAUME (Platform voor Avantgarde en Urbane Media Exploratie) organiseren op zaterdag 2 oktober een uniek concert van de Amerikaanse avantgarde kunstenaar Z’EV. Z’EV – eigenlijke naam Stefan Joel Weisser – is een van de wegbereiders van muzikale stromingen als industrial, noise en geldt als absoluut voorbeeld voor legendarische bands als Einstürzende Neubauten, Throbbing Gristle and Test Department. Zelf is hij beïnvloed door uiteenlopende vernieuwers, waaronder: componist John Cage, schrijver Samuel Beckett en de Fluxusbeweging. In New York drong de jonge Z”EV al vroeg door tot de voorhoede van de avantgarde. Zo speelde hij onder andere met de beroemde en beruchte Glenn Branca, zoals door oog- en oorgetuige Kim Gordon van Sonic Youth beschreven wordt in de catalogus: ‘Sensational Fix’. Sinds die concerten begin jaren ’80 staat Z’EV bekend om zijn energieke en hoogst originele stijl waarin hij gebruik maakt van een grote variëteit aan (veelal zelfgemaakte) percussie-instrumenten. Z’EV is een van de meest invloedrijke mensen in de post-industriële geschiedenis van de eigentijdse muziek, maar hij is veel meer dan een musicus. Hij is een performance kunstenaar, beïnvloed door de Kabbala en door Afrikaanse, Afro-Caraïbische en Indonesische ritmes, muziek en cultuur. Hij heeft studies gemaakt van onder meer Ghanese muziek en Balinese gamelan. Als een van de eersten introduceerde hij ‘tribal’ esthetiek binnen de westerse cultuur. Jarenlang woonde hij in Nederland, waar hij in Amsterdam gastdocent compositie en improvisatie was aan de Theater School for New Dance Development, maar ook mede aan de wieg stond van gabber en hardcore. Hij trad over de hele wereld op, op zulke uiteenlopende plaatsen als de Documenta in Kassel, en het Amsterdamse Concertgebouw, en had tentoonstellingen in het Kröller-Müller Museum en het Haags Gemeentemuseum. De relatie tussen het visuele schouwspel en het auditieve is essentieel in zijn optredens. In zijn eigen woorden: ‘Ik beschouw wat ik doe als het resultaat van een onderhandeling tussen de instrumenten en de fysieke ruimte die ik creëer, de plaats waar en het tijdstip waarop ik optreedt. Ik zie geen onderscheid tussen ritme, melodie of harmonie.’ Poster uit 1983! Remko Scha is auteur van vele wetenschappelijke artikelen waaronder Electric Body Manipulation As Performance Art: A Historical Perspective waarmee hij samen met co-auteur Arthur Elsenaar in 2003 de Leonardo Award For Excellence van het tijdschrift Leonardo krijgt. Ook maakt hij onderdeel uit van het IAAA, het Institute for Artificial Art Amsterdam. Tijdens de avond op 2 oktober in Merkaz zal hij een lezing geven over ‘De kunst van de resonantie’. Scha geeft inzicht in de visuele representatie van resonantie sinds de 19e eeuw, hij zal allerhande bijzondere apparaten behandelen die geluid in beeld omzetten en natuurlijke fenomenen zoals chladni-patronen verklaren en bespreken. Voor meer info: Merkaz PAUME |
|
Kut muziek dat Z'EV. IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK |
|
jij zou het toch juist leuk moeten vinden in een synagoge |
|
Ik vind zowel de muziek als de setting gaaf. Helaas al andere plannen. |
Index / Concerten |