|
Auteur: |
|
|
Zo! Het werd weer eens tijd om een topic te openen over één van mijn favoriete orkestjes, dat waarschijnlijk net als al mijn andere bandtopics gedoemd is om in de vergetelheid te geraken. :') Ditmaal over Angizia, het Oostenrijkse collectief dat zo’n 13 jaar geleden bij mij voorzichtig een, inmiddels behoorlijk gegroeide, liefde voor experimentele en avant-gardistische muziek aanwakkerde. Angizia is het geesteskind van Michael Haas, ook wel bekend als Engelke. De band werd opgericht in 1994 en speelde aanvankelijk een theatrale vorm van black metal. Na enkele demo’s en een split met Amestigon kwam in 1997 op Napalm Records de debuut plaat ‘Die Kemenaten scharlachroter Lichter’ uit. Ik heb de band in dat jaar leren kennen via een nummer van deze plaat op een Napalm Records sampler die gratis bij het Duitse Ablaze Magazine zat. Een volledig nummer van ruim 16 minuten op een sampler zetten is sowieso al opmerkelijk en mijn aandacht werd direct getrokken. Het nummer is getiteld “Der Kirschgarten Oder Memoiren An Die Stirn Der Kindeszeit” en sloeg bij mij in als een bom. Nog altijd staat het in mijn top 10 aller tijden. Representatief voor de rest van de debuutplaat is het een compleet verknipte, maar oh zo prachtige perfecte mix van theatrale, operetteachtige metal met klassieke piano als voornaamste instrument en daarnaast ook ruimte voor viool, cello en verschillende blaasinstrumenten, alsmede het klassieke rockinstrumentarium en een heel arsenaal aan vocalen, waaronder black metal screams. De muziek klinkt alsof de band eigenlijk een theatervoorstelling geeft. Later werd hier het etiketje ‘Circus Metal’ opgeplakt en hoewel dat een treffende beschrijving is, legt het voor mij toch iets teveel nadruk op de weirde kant van de muziek, terwijl het ook gewoon inhoud heeft en echt heel erg mooi is en met name waanzinnig geniale melodieën bevat. Na de debuutplaat volgden nog 4 albums, die ook alle drie erg de moeite waard zijn, maar waarbij de band wel telkens verder van hun metalroots verwijderd raken. Afhankelijk van je verwachtingen valt dat mee of tegen. Wat ze wel per album steeds beter doen is alle gekte en experimenten subtieler door de muziek verweven waardoor er echt een eigen sound ontstaat die werkelijk uniek is. Na meer dan 5 jaar stilte is de band eindelijk begonnen met het opnemen van een nieuwe plaat die "kokon. Ein schaurig-schönes Schachtelstück" gaat heten en op 11 februari 2011 moet uitkomen. Vandaar ook de aanleiding voor dit topic want als er één plaat is waar ik de afgelopen jaren naar uit heb gekeken dan is het deze wel. Angizia vergelijken met andere bands is behoorlijk lastig. Denk aan een zeer experimentele variant van Therion gekruist met Haggard en Devil Doll, een vleugje Dornenreich en een heel klein beetje mid-era Abigor. Andere aanknopingspunten zou je kunnen vinden in Goethes Erben (maar dan zonder electronica) of Neoclassical a la Ataraxia. Huidige Line-up: Michael Haas (Stimme, Libretto, Plot, Musik), Emmerich Haimer (Gitarre, Kontragitarre, Singende Säge, Musik), Irene Denner (Stimme), Jochen Stock (Stimme), David Six (Piano), Martina Engel (Viola), Nadja Milfait (Cello), Harald Hauser (Bass), Alex Dostal (Schlagzeug), Gabriele Böck (Illustration), Rainer Guggenberger (Stimme), Bernhard Seibt (Klarinette), Aliosha Biz (Violine), Krzysztof Dobrek (Akkordeon), Barbara Rektenwald (Piano) Discografie: Kissarna – Demo (1994) Deze demotape is vooralsnog compleet onvindbaar gebleken. Als iemand hem voor me heeft in welk format dan ook, origineel, op mp3, etc. laat het me weten alsjeblieft. Heidebilder – Split met Amestigon (1996) Die Kemenaten scharlachroter Lichter (1997) Das Tagebuch der Hanna Anikin (1997) Das Schachbrett des Trommelbuben Zacharias (1999) 39 Jahre für den Leierkastenmann (2001) Bovenstaande 3 platen staan ook bekend als ‘The Russian Trilogy’ Ein Toter fährt gern Ringelspiel (2004) Allemaal zwaar de moeite waard! Zoals gezegd is de band inmiddels bezig met een nieuwe plaat: Een voorproefje: Websites: Official MySpace Last.fm Oudere nummers: Van Die Kemenaten scharlachroter Lichter: Van Das Tagebuch der Hanna Anikin: Van Das Schachbrett des Trommelbuben Zacharias: Van Ein Toter fährt gern Ringelspiel: Enjoy! Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
Na 13 jaar pas een Angizia topic OWW? |
Index / Heavy Metal |