IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : snellezen, mindmapping , en alles wat erbij komt kijken
Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 24-09-2002 16:00 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Ik denk dat iedereen er wel eens van gehoord heeft, super snel lezen en toch alles goed kunnen onthouden.

Ik ben er zelf altijd zeer skeptisch tegenover geweest, maar las laatst weer een artikel over het fenomeen wat toch wel vrij geloofwaardig overkwam.

Wie heeft er ervaring met snellezen, heeft er cursussen gedaan of kent iemand die.. , weet meer over mindmapping, alfastatus, etc..

(voor hen die er nog nooit van gehoord hebben: snellezen is een leesmethode waarbij je ipv de gebruikelijke 250 woorden per minuut ofzo wel 800 - 1400 woorden per minuut kan lezen, en ze ook nog kan begrijpen, volgens de reclames zou iedereen het kunnen leren en heb je er veel profijt van)


Rectum Lobotomy
Usericon van Rectum Lobotomy
Posted 24-09-2002 16:02 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

Nog nooit van gehoord, klinkt wel leuk al zal ik het niet nodig hebben. (lees al behoorlijk snel voor m'n lengte )


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 24-09-2002 16:07 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Het feit dat die methode door Tell-Sell wordt aangeprezen zegt mij genoeg.


Wishmaster
grrrr..
Usericon van Wishmaster
Posted 24-09-2002 16:12 by Wishmaster Wijzig reactieProfiel van WishmasterQuote dit berichthttp://www.vincearts.com

stuur ens een mailtje naar de gemiddelde hipflopper


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 24-09-2002 16:32 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Hmm, ja, heb er destijds op school ook van gehoord en dat je er trainingen in kon doen. Ikzelf lees vrij langzaam, en als ik snel lees dan beleef ik er geen plezier aan (bij het lezen van gewone leesboeken...). Maar ik kan me voorstellen dat het uitermate handig is voor het lezen van bijvoorbeeld studieboeken.

Het schijnt te werken, het is gewoon een bepaalde training die je jezelf aan moet leren.



Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 24-09-2002 16:36 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

En nu graag serieus...

Snellezen is inderdaad een techniek die je kan leren. Wij hebben het op het atheneum gehad bij Nederlands gehad. Snellezen betekend dat je alleen de van belang zijnde woorden leest (heel simpel gesteld: je slaat bijvoorbeeld alle lidwoorden over). Hierdoor lees je als het ware de bladzijde diagonaal inplaats van elke zin van links naar rechts. Het enige nadeel vind ik dat je dingen niet echt leest, maar eerder leert herkennen. (da's vooral lastig bij het onthouden van namen van personen, die naam lees je niet, want in principe doet die er niet toe, maar je herkent 'm iedere keer en plaatst het zodoende iedere keer in de juiste context).


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 24-09-2002 16:38 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

En nu jij graag serieus.



Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 24-09-2002 16:38 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

hehe sorry ik had jou reply nog niet gelezen.


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 24-09-2002 16:39 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen




Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 24-09-2002 16:40 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

Met mindmapping kan je heel snel en overzichtelijk ideeën en de relaties daartussen neer kan zetten...


' Mind Map is a graphic technique for representing ideas, using words, images, symbols and color. Tony Buzan, president of the Brain Foundation, founder of The Brain Trust and creator of the concept of mental literacy developed the technique. Mind Mapping is based on patterns found in nature and research on how humans think and use their minds. You don't have to be an artist to learn Mind Mapping - anybody can learn.'


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 24-09-2002 16:47 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 24 september 2002 16:40 schreef Lord Morgoth het volgende:
Met mindmapping kan je heel snel en overzichtelijk ideeën en de relaties daartussen neer kan zetten...


' Mind Map is a graphic technique for representing ideas, using words, images, symbols and color. Tony Buzan, president of the Brain Foundation, founder of The Brain Trust and creator of the concept of mental literacy developed the technique. Mind Mapping is based on patterns found in nature and research on how humans think and use their minds. You don't have to be an artist to learn Mind Mapping - anybody can learn.'



Mind mapping is inderdaad een manier van aantekeningen maken ..

Het snellezen zelf schijnt het beste te kunnen in een zogenaamde 'alfastatus' , hierbij produceren je hersenen golven met een lage frequentie, circa 7 hertz/seconde ,, overigens zijn er manieren om sneller in deze status te geraken, bijv. door het luisteren naar Barok muziekjes (60 beats per minuut, loopt parallel met de hartslag, wat het lichaam in de alfastatus brengt) of bepaalde stukken van Vivaldi, Bach en Mozart, en new-age muziek met dit ritme..

(Bron: een artikel wat ik hier heb)

Overigens zou je de informatie beter moeten kunnen onthouden door het snellezen, omdat je je hiervoor beter moet concentreren


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 24-09-2002 17:25 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 24 september 2002 16:36 schreef Lord Morgoth het volgende:
En nu graag serieus...

Snellezen is inderdaad een techniek die je kan leren. Wij hebben het op het atheneum gehad bij Nederlands gehad. Snellezen betekend dat je alleen de van belang zijnde woorden leest (heel simpel gesteld: je slaat bijvoorbeeld alle lidwoorden over). Hierdoor lees je als het ware de bladzijde diagonaal inplaats van elke zin van links naar rechts. Het enige nadeel vind ik dat je dingen niet echt leest, maar eerder leert herkennen. (da's vooral lastig bij het onthouden van namen van personen, die naam lees je niet, want in principe doet die er niet toe, maar je herkent 'm iedere keer en plaatst het zodoende iedere keer in de juiste context).
Da's herkenbaar. Ik heb dan ook twee leessnelheden die ik voor verschillende dingen reserveer -- ééntje voor kranten, wetenschappelijke artikelen, info op internet e.d. en ééntje voor toffe boeken. Het is idd mogelijk om pagina's te 'scannen' en toch een verhaal tot je te nemen; wel uitputtend en details herinneren is moeilijk, want je neemt de info op dmv patroonherkenning ipv de informatie filteren uit de woorden en zinnen die je leest.


Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 24-09-2002 18:13 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

Ja inderdaad. Het werd ons op school aangeleerd, en het werkt moet ik zeggen nog steeds erg goed voor mij.


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-09-2002 21:45 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 24 september 2002 18:13 schreef Lord Morgoth het volgende:
Ja inderdaad. Het werd ons op school aangeleerd, en het werkt moet ik zeggen nog steeds erg goed voor mij.



het is niet dat ik jou niet geloof(Ik zou niet durven) maar ik heb zo mijn twijfels. je mist toch erg veel??? veel boeken moet je net uit eerst aandachtig lezen(en ook wetenschappelijk werk) om de inhoud volledig te begrijpen of er het meest uit te halen. ik zou de lord of the rings niet in een turbo speed willenlezen als voorbeeld. ik vind dat je ook de tijd moet nemen om te lezen.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 24-09-2002 21:46 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Snellezen kan zeker, maar werkt enkel op zeer korte termijn. Enkele dagen later ben je het weer gewoon allemaal vergeten.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 24-09-2002 22:26 by Dunne_Hein Wijzig reactieProfiel van Dunne_HeinQuote dit bericht

Voor mij werkt het prima.
Ik weet niet of het helemaal het zelfde is maar ik kan extreem snel tentamenstof doorlezen en dan weet ik globaal waar het over gaat. Altijd goed voor een zesje.

edit: tot frustratie van mn medeleerlingen

[Dit bericht is gewijzigd door Dunne_Hein op 24-09-2002 22:29]


I can't shoot straight unless I've had a pint!


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 24-09-2002 22:36 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

Hmmm... ik ga/kan alleen maar snellezen of diagonaallezen bij heel oninteressante zaken, anders blijven mn ogen toch ergens aan haperen waar ik meer wil over weten hoor.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 24-09-2002 22:41 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 24 september 2002 21:45 schreef attila_de_hun het volgende:
het is niet dat ik jou niet geloof(Ik zou niet durven) maar ik heb zo mijn twijfels. je mist toch erg veel??? veel boeken moet je net uit eerst aandachtig lezen(en ook wetenschappelijk werk) om de inhoud volledig te begrijpen of er het meest uit te halen. ik zou de lord of the rings niet in een turbo speed willenlezen als voorbeeld. ik vind dat je ook de tijd moet nemen om te lezen.
Het hangt er inderdaad vanaf hoeveel en wat voor informatie je wil opnemen. Een goed boek lees ik in ieder geval gewoon aandachtig.


Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 25-09-2002 9:08 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

Ik ook. Lord of the RIngs lees ik bijvoorbeeld echt voor m'n lol. Dat betekend lekker op de bank, zacht muziekje op (Elend of Dargaard oid), goed glas wijn... Efin lekker rustig en relaxed en aandachtig lezen


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 25-09-2002 10:12 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

Het lijkt me wel eens leuk om zo'n cursus te volgen. Geloof dat dat zo'n 7 uur duurt voor 25 euro.
Het is mooi meegenomen dat je het ook daadwerkelijk lukt. Ik heb verschillende lees snelheden. Kranten enzo lees ik erg slorig om het maar zo te noemen. Maar studieboeken ben ik toch wat langer mee bezig omdat ik dan woord voor woord in mijn hoofd wil prenten. Volgens een persoon die die cursus had gevolgt moet dat juist niet.
Ik weet zeker dat het mij een hoop tijd zal schelen.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen