IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Succes (en het geloof in de meritocratie) Vorige pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 21:00 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:55 schreef BenKnuckles het volgende:
Een moraal is je eigen gevoel omtrent iets. Als je iets doet dat tegen je moraal is, gaat dat de mogelijkheid tot volledig gelukkig zijn wegnemen (door schuldgevoel en dergelijke) en ga je minder blij zijn met eventueel succes dat je hebt. Ben je dan echt gelukkig?


maar in hoeverre is het je eigen moraal? Weet je niet pas of je je eigen morele grenzen overtreden hebt eens je het objectief hebt ontvangen/veroverd? Is het niet zo dat je die antwoorden pas hebt na de catch?


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 21:01 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 20:54 schreef stigma het volgende:
een vicieuze knuffelcirkel.

Hmmm,
quote:
Op 7 juni 2011 20:56 schreef Hypnos het volgende:
AG ik vind het behoorlijk concreet (voor jouw doen )



Kleine aanvulling, ik denk dat als je jezelf wegcijfert je jezelf echt enorm tekort doet. Het is een teken van zwakte, mensen zullen je zoals gezegd als minder zien en zullen ook minder aandacht aan je werk besteden. Daardoor ontloop je kritiek (dat is mogelijk prettig als je niet met kritiek kan omgaan), maar dat zorgt er dus voor dat je je eigen leren/beter worden remt omdat je niet hoort hoe iets beter zou kunnen.
quote:
ik vraag me wel af of niet-voluit gaan voor je wensen uit morele overwegingen en de trots die daaruit volgt, het haalt van de spijt en frustratie van het voorbij laten gaan van een kans op succes.

Ik weet niet welke morele overweging ten opzichte van anderen daar bij hoort, maar ik kan me er geen voorstellen die het compenseert.


I wish I was a butterfly


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 07-06-2011 21:02 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Een moraal leer je aan door anderen, maar als je jezelf niet kunt neerleggen bij de moraal van een andere, ga je dat snel genoeg van je afschudden, lijkt me.

Komma's to the max.

@ Bartnos.

[Dit bericht is gewijzigd door BenKnuckles op 07-06-2011 21:02]


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 21:07 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

professioneel is het niet meteen duidelijk, dat moraal in de weg staat van persoonlijk succes. Al kun je wel door doelgericht te visie door te drijven andere collega's uit de weg ruimen, frustreren, achter je houden, naar beneden duwen. Bewust of onbewust, als middel of als tussenstap naar een doel.

Maar ook privé kun je door bepaalde gedragingen te stellen, een niet bepaald moreel geïnspireerde bocht maken rond obstakels, om je levenswandel verder te zetten.

Ik denk maar aan diefstal, maar ook relationele zaken, die je toelaten een bepaalde basis te hebben waaruit je kan vertrekken om jezelf af te zetten. Zonder dat je de nodige kwaliteit investeert. Is maar een voorbeeld


ik bedoel maar, is het bereiken van een vorm van persoonlijk succes door middel van een "minder morele" weg echt "minder aangenaam" wanneer je het bereikt.
of maakt wroeging succes echt bitter? Is wroeging immanent?

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 07-06-2011 21:09]


signature


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 07-06-2011 21:18 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 21:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Hmmm,
Heb jij een Ferrari?


quote:
Kleine aanvulling, ik denk dat als je jezelf wegcijfert je jezelf echt enorm tekort doet. Het is een teken van zwakte, mensen zullen je zoals gezegd als minder zien en zullen ook minder aandacht aan je werk besteden. Daardoor ontloop je kritiek (dat is mogelijk prettig als je niet met kritiek kan omgaan), maar dat zorgt er dus voor dat je je eigen leren/beter worden remt omdat je niet hoort hoe iets beter zou kunnen.


Kwam er laatst achter dat ik dat wegcijferen ook doe. Misschien is dat zwakte maar naar mijn idee doe ik dat omdat ik niet trots mag zijn tot ik mijn doel behaald heb. Werd er laatst op gewezen dat ik ook trots mocht voelen omdat ik mijn doel nastreef en daar alles voor over heb.
Het probleem met dat 'pas trots zijn als..' is dat je vaak je doelen bijstelt of verlegt en dat dat moment van trots in de toekomst blijft liggen.


Subtiel kamerolifantje


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 21:18 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 21:07 schreef Hypnos het volgende:
professioneel is het niet meteen duidelijk, dat moraal in de weg staat van persoonlijk succes. Al kun je wel door doelgericht te visie door te drijven andere collega's uit de weg ruimen, frustreren, achter je houden, naar beneden duwen. Bewust of onbewust, als middel of als tussenstap naar een doel.

Maar ook privé kun je door bepaalde gedragingen te stellen, een niet bepaald moreel geïnspireerde bocht maken rond obstakels, om je levenswandel verder te zetten.

Ik denk maar aan diefstal, maar ook relationele zaken, die je toelaten een bepaalde basis te hebben waaruit je kan vertrekken om jezelf af te zetten. Zonder dat je de nodige kwaliteit investeert. Is maar een voorbeeld


ik bedoel maar, is het bereiken van een vorm van persoonlijk succes door middel van een "minder morele" weg echt "minder aangenaam" wanneer je het bereikt.
of maakt wroeging succes echt bitter? Is wroeging immanent?

Pfft, ik zou het niet kunnen denk ik. Als ik daardoor succes zou halen zou ik me er niet gelukkig bij voelen.


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 21:20 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 21:18 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Pfft, ik zou het niet kunnen denk ik. Als ik daardoor succes zou halen zou ik me er niet gelukkig bij voelen.


maar is daardoor niet "ondanks"
het feit dat je het er voor over hebt om regels te breken om succesvol te zijn, is dat niet net een extra indicatie dat het er voor jezelf echt wel toe doet om het te halen


ben beetje advocaat van de duivel wellicht nu


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 21:23 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 21:18 schreef stigma het volgende:
Heb jij een Ferrari?

Als jij het vraag wel, ja
quote:
Kwam er laatst achter dat ik dat wegcijferen ook doe. Misschien is dat zwakte maar naar mijn idee doe ik dat omdat ik niet trots mag zijn tot ik mijn doel behaald heb. Werd er laatst op gewezen dat ik ook trots mocht voelen omdat ik mijn doel nastreef en daar alles voor over heb.
Het probleem met dat 'pas trots zijn als..' is dat je vaak je doelen bijstelt of verlegt en dat dat moment van trots in de toekomst blijft liggen.

Denk je dat je het anders gaat (leren te) doen?

Zelf ben ik denk ik 'tijdens' ook nog niet zo trots, maar ik voel op bepaalde momenten zeker wel trots, ongeacht de kritiek/het commentaar (functioneringsgesprekken, paper, vakevaluatie, optreden, after-scharrel-weekend ).


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 21:25 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 21:20 schreef Hypnos het volgende:
maar is daardoor niet "ondanks"
het feit dat je het er voor over hebt om regels te breken om succesvol te zijn, is dat niet net een extra indicatie dat het er voor jezelf echt wel toe doet om het te halen


ben beetje advocaat van de duivel wellicht nu

Als ik ondanks dat succes zou hallen zou ik me er nog steeds niet gelukkig bij voelen Nee, doelbewust mensen aan de kant zetten / achterhouden ligt echt niet in mijn aard. Hoe graag ik het ook wil, ik wil het halen op basis van mijn prestaties en niet op basis van het afbreken van andermans prestaties

Ach, mogelijk wordt het wel anders als iemand het bij mij probeert te flikken


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 21:26 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 21:23 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Als jij het vraag wel, ja

Denk je dat je het anders gaat (leren te) doen?

Zelf ben ik denk ik 'tijdens' ook nog niet zo trots, maar ik voel op bepaalde momenten zeker wel trots, ongeacht de kritiek/het commentaar (functioneringsgesprekken, paper, vakevaluatie, optreden, after-scharrel-weekend ).



dat laatste

the monkey comes out of the sleeve


ik wou gewoon dat ik er een soort consequent gedrag kon in ontwikkelen ipv grillig om te gaan met die zaken.
De weg naar individueel succes zou geen constant emotioneel beïnvloedbare route mogen zijn maar een in oorsprong subjectief ingestelde koers :s Anders wijk je alleen maar af van je pad naar semi-succesvolle doelen die uiteindelijk toch niet zijn wat je eigenlijk wil, het ligt alleen in de buurt (letterlijk en figuurlijk )

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 07-06-2011 21:27]


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 21:26 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

@mezelf: Veel te veel gepraat weer *trots*
quote:
Op 7 juni 2011 21:26 schreef Hypnos het volgende:
dat laatste

the monkey comes out of the sleeve


ik wou gewoon dat ik er een soort consequent gedrag kon in ontwikkelen ipv grillig om te gaan met die zaken.
De weg naar individueel succes zou geen constant emotioneel beïnvloedbare route mogen zijn maar een in oorsprong subjectief ingestelde koers :s Anders wijk je alleen maar af van je pad naar semi-succesvolle doelen die uiteindelijk toch niet zijn wat je eigenlijk wil, het ligt alleen in de buurt (letterlijk en figuurlijk )

Dit punt vind ik echt moeilijk te omschrijven. Ik heb nu qua werk een redelijk go-with-the-flow iets voor elkaar, ik weet ook niet waar de koers heen leidt, laat staan dat ik weet hoe de koers eruit ziet. Kleine stapjes die prettig voelen, dat is het Maar, in die zin is de koers misschien wel emotioneel beïnvloedbaar?

Weet niet of dat aansluit bij hoe jij het zou willen zien

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 07-06-2011 21:30]


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 21:28 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

ja dat hoort er ergens gewoon bij toch.


signature


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 07-06-2011 21:29 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 21:23 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Als jij het vraag wel, ja

Ach gossie. *knuffel*

quote:
Denk je dat je het anders gaat (leren te) doen?
Ik ga het wel proberen. Probeer altijd wel iets te doen met nieuwe inzichten.

quote:
Zelf ben ik denk ik 'tijdens' ook nog niet zo trots, maar ik voel op bepaalde momenten zeker wel trots, ongeacht de kritiek/het commentaar (functioneringsgesprekken, paper, vakevaluatie, optreden, after-scharrel-weekend ).

Maar wanneer is 'na'? Wanneer mag je trots voelen bedoel ik dan.


Subtiel kamerolifantje


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 21:33 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 21:29 schreef stigma het volgende:
Ach gossie. *knuffel*

*glee*
quote:
Ik ga het wel proberen. Probeer altijd wel iets te doen met nieuwe inzichten.


quote:
Maar wanneer is 'na'? Wanneer mag je trots voelen bedoel ik dan.

Tsja. Bij het behalen van minidoelen ofzo? Tijdens een studie: het afronden van opdrachten, tentamens, et cetera. Nog zelfs voor de beoordeling, gewoon 'zo, dat heb ik ook weer gedaan'.

In feite mag je je trots voelen wanneer je wil Als je iets gedaan hebt wat je moeite kostte, hoe klein het ook is, is dat toch trots waard?


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 21:36 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Satisfaction is the death of desire

denk ik dan

maar misschien ook het begin van onverzadigbaarheid.

Bestaat er zoiets als mensen die op mentaal vlak nymfomanisch zijn? een soort anhedonia net voor het behalen van succes. Die mentaal niet kunnen klaarkomen wanneer ze hun doel voor het grijpen hebben?



signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 21:37 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 juni 2011 21:28 schreef Hypnos het volgende:
ja dat hoort er ergens gewoon bij toch.

Bij mij wel, van tevoren weet ik ook niet echt wat mijn mening is en moet ik door te praten/schrijven uit mijn rondzwervende gedachten halen. Ofzo


I wish I was a butterfly


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 07-06-2011 21:38 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

Hmmz misschien is het wel een goed plan om wat subdoelen op te stellen en daar ook bewust bij stilstaan.
Kleine successen zijn immers ook successen.


Subtiel kamerolifantje


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-06-2011 21:42 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht



Ik ben nu in ieder geval trots op je


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-06-2011 22:03 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

rondje applaus voor onszelf!


signature


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 07-06-2011 22:08 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

.

[Dit bericht is gewijzigd door stigma op 08-06-2011 7:34]


Subtiel kamerolifantje


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 13-08-2016 15:31 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

geloof even weg


signature


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 13-08-2016 19:03 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

PMA voor Bart!


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen