IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Uitleg van Metaforen in BM
Nolthuar
Usericon van Nolthuar
Posted 28-09-2002 15:17 by Nolthuar Wijzig reactieProfiel van NolthuarQuote dit bericht

Ik ben zeer in metaforen in de muziek geinteresseerd. Nu zie ik als ik naar teksten van bijv. Darkthrone kijk zie ik wel wat duidelijke metaforen maar het is maar wat gokwerk. Ik vraag me af hoe andere mensen dit zien. Ik luister zelf bijna geen BM, vooral Darkthrone en Immortal vooral. Ik vraag hier of iemand mij aan de hand van een tekst de metaforen wil laten zien. Soort analyze van een BM tekst. (Mischien zoek ik wel teveel dingen achter teksten )

Mijn poging tot een interpretatie van

SLOTTET I DET FJERNE

Can you see the castle in the distance?
And its merry, noisy feast
Couples dancing, couples laughing
Couples swimming in unconscious sin

De mensen die buiten de maatschappij proberen te leven. Kijken naar de kuddemensen (hypocriete gelovigen?) En zien hun "onschuldig" doorleven zonder ergens over na te denken

And under the sun whom the dark ones worship
They celebrate new year with feasting and jokes
A shameful sin which gods reckon
As spiritual failure

Dark ones --> waar wijst dit op?
Ze feesten met nieuwjaar dat zou "zondig" zijn volgens de kerk?

And the holes are graves
Which are only for them
With spiritual needles
That will forever...
Torment every limb

Holes are graves --> Heilige grond waarop ze begraven worden

Which are only for them --> Alleen zei mogen daar begraven worden om in de "hemel" te komen.

Het laatste gedeelte kan ik niks uithalen


Can you see the castle in the distance?
From your dark, grim cave
So you can hate for a thousand years
Rejoicing in the pain they receive

Hier kan ik ook vrij weinig uithalen mischien de haat die je zou moeten hebben voor hypocriete gelovigen?


Bedankt alvast


You will never have, what i never had.


Rectum Lobotomy
Usericon van Rectum Lobotomy
Posted 28-09-2002 15:48 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

Ik denk dat wat jij doet meer vrij vertalen is, je zoekt er niet echt iets achter in mijn ogen.

Oh ja, nargaroth- black metal ist krieg.
Wat zal hij met die tekst bedoelen?


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 28-09-2002 16:06 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Te gek topic!

Laat ik beginnen met wat meedenken over 'Slottet I Det Fjerne'.

SLOTTET I DET FJERNE

Can you see the castle in the distance?
And its merry, noisy feast
Couples dancing, couples laughing
Couples swimming in unconscious sin


Ik ben het wel eens met je interpretatie maar ik vind hem iets te specifiek/rigide... Ik zou het uitbreiden naar 'normale' mensen, een ieder die gelooft in goed en kwaad en dat het allemaal wel goed zal komen. Alle 'closet christians' zeg maar dus ook. Het is een behoorlijk nihilistische tekst.

And under the sun whom the dark ones worship
They celebrate new year with feasting and jokes
A shameful sin which gods reckon
As spiritual failure


'Dark Ones' is denk ik een inversie van 'goed en kwaad'. De 'dark ones' zijn dan in dit geval zij die in het Licht geloven, of in het Goede. Het feit dat ze nieuw jaar vieren met een feestje en gelach is dan een 'zonde', of eigenlijk een gebrek aan geestkracht (spiritual failure) -- nieuwjaar is een nacht waarop je binnen moet blijven omdat er dan vreemde krachten in het spel zijn!

And the holes are graves
Which are only for them
With spiritual needles
That will forever...
Torment every limb


Inderdaad worden zij in graven gestopt... de 'spiritual needles' zijn eigenlijk de eigen concepties en geloven van die mensen die begraven worden, van die 'dark ones'... zij laden met hun eigen ideeën het hiernamaals op zich en blijven dus (voor zichzelf) voor altijd ondergeschikt (torment) aan een 'hogere macht' met hun hele ziel en zaligheid (every limb).

Can you see the castle in the distance?
From your dark, grim cave
So you can hate for a thousand years
Rejoicing in the pain they receive


Je 'dark grim cave' is volgens mij gewoon het stinkhok waarin je dit soort gedachten denkt en op het internet pleurt .
Het laatste couplet spreekt de wens uit dat 'wij heidenen' of demonen of metalheads -- call it what you want, 'zij die tegen de normalen zijn', dat wij dus 'winnen' en een nieuw Millennium van het kwaad zullen ingang. Die duizend jaar is gewoon een krachtige manier van zeggen, denk ook aan het Derde Rijk dat duizend jaar ging bestaan volgens Hitler -- gewoon een krachtige manier van uitdrukking.

Oftewel, duizend jaar lang headbangen, bier zuipen en de plees laten poetsen door de christenen .


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 28-09-2002 16:08 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

World ov Worms van Zyklon is 1 grote metafoor.


Enigma
Usericon van Enigma
Posted 28-09-2002 23:03 by Enigma Wijzig reactieProfiel van EnigmaQuote dit bericht

Leuk topic, ik lees altijd dat de txten van burzum - hvis lyset tar oss heel erg goed zijn... iemand misschien een idee hoe die zijn bedoeld?


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 28-09-2002 23:08 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Hvis Lyset Tar Oss is meer een vertelling of uitleg dan een metafoor vind ik.



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 30-09-2002 11:45 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Die teksten leken me wel duidelijk... 'Det Som En Gang Var' ('wat ooit was') is een treurige tekst over wat ooit was, en dat er zoveel weg is, in hele simpele woorden gevat. 'Hvis Lyset Tar Oss' ('wanneer het licht ons neemt') gaat over het Licht dat in het bos schijnt (het licht van gOD), dat pijn doet...

'Gefangen durch das Begraebnis
gequelt durch die Guete Gottes
keine Flammen, kein Hass
du hattest recht - wir kamen in die Hoelle'

we komen in de hel -- de hel is de plek die ontstaat als het licht van gOD overwint, een gezichtsloze wereld waarin iedereen gelijk is en waarin alles van waarde verloren is gegaan. Als het Licht ons neemt, zijn wij verdoemd.

In feite beschrijven die twee nummers dus de huidige 'toestand' waarin wij leven. 'Inn I Slottet Fra Droemmen' ('in het kasteel der dromen') gaat over een trotse ridder die door een donker bos rijdt en dan een kasteel bereikt en daar binnenstapt... dit verbeeldt een leven vol strijd en daarna, de dood. Wat er overblijft zijn herinneringen in onze dromen van die persoon. Het laatste nummer heet 'Tomhet' ('leegte') en dat is precies wat er na de dood is -- niets. Vredig komt het album op z'n eind.




Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 30-09-2002 13:18 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

"Metaphors We Live By" - George Lakoff en Mark Johnson. The University of Chicago Press, London: 1980.

Interessant en nuttig boek in deze context, al moet ik zeggen dat het (het boek dus, niet deze thread) halverwege wel een beetje blabla wordt.


Touché, pussycat!


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 30-09-2002 15:08 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

zijn onze bijnamen als een metafoor op te vatten?


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 30-09-2002 15:10 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Mwah, dat wordt weer zo belegen he.


Legatius
The Crypt has Eyes
Usericon van Legatius
Posted 30-09-2002 18:33 by Legatius Wijzig reactieProfiel van LegatiusQuote dit berichthttp://drink.to/tswaertderduusternesse

Hmm, Mork Grying -Tusen Ar Har Gatt...

: iets van een fetisch voor harige konten?

is nl. +/- Westvloams (aar tussn eur gat)


Je kan me de bout hachelen!


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 30-09-2002 18:37 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 30 september 2002 18:33 schreef Legatius het volgende:
Hmm, Mork Grying -Tusen Ar Har Gatt...

: iets van een fetisch voor harige konten?

is nl. +/- Westvloams (aar tussn eur gat)

Hehe, ja denk het ook


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 30-09-2002 18:56 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

quote:
Op 30 september 2002 18:33 schreef Legatius het volgende:
Hmm, Mork Grying -Tusen Ar Har Gatt...

: iets van een fetisch voor harige konten?

is nl. +/- Westvloams (aar tussn eur gat)


Zeer leuk, maar het is dus (letterlijk): Duizend jaren zijn gegaan



mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 30-09-2002 21:14 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

Curse You All Men Door Emperor

Curse you all men
Who's coil is strong
I recognise the sparrows heart
Beneath the theatre of misery
Disbelivers shalt by dawn
Be forced
To forever mourn


Het vervloeken van de mensen die ogenschijnlijk de macht hebben, maar eigenlijk alleen achter glinsterende dingen aan gaan (ekster/spreeuw) achter het geld aan dus.
Geld in combinatie met vrekkigheid is je ondergang.

Curse you all men
That resent my empire
Cause I have risen again
At war this time
The truth I speak
Is your decease
My word is your defeat


Ditmaal is de oorlog verklaard aan de mensen die mijn waarheid niet aanvaarden.
Als ik spreek, vertel ik de bittere waarheid, deze vernietigt de andere waarheid/leugen.

And thou shalt not
Be able to hide anymore
The prophecy will
Conquer at last
Your sense of reality
With mission to kill
The theatre of misery


De waarheid zo als jullie deze zien zal worden omvergeworpen en veranderd in dat waar wij voor staan.
De lijdensweg van het christendom zal eindigen.

He has risen again
Armed with the source of sin
And as humans shalt fade
He shalt inherit their strength
Men of the damned;
Your will reluctantly
Secure His eternal victory


Onze macht zal groter worden naarmate de tijd verstrijkt, meer en meer mensen zullen inzien dat er geen heil te vinden is in het geloof, en daardoor jullie einde bezegelen.

Yes, you are indeed the few;
I am the one.


De koning van alles wat ik zie, dat ben ik.


Dit slaat nergens op.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 30-09-2002 21:17 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 30 september 2002 18:33 schreef Legatius het volgende:
Hmm, Mork Grying -Tusen Ar Har Gatt...

: iets van een fetisch voor harige konten?

is nl. +/- Westvloams (aar tussn eur gat)


mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 30-09-2002 21:18 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

Maar ach.. Dat is maar subjectief..


Dit slaat nergens op.


Nolthuar
Usericon van Nolthuar
Posted 30-09-2002 21:41 by Nolthuar Wijzig reactieProfiel van NolthuarQuote dit bericht

He has risen again
Armed with the source of sin
And as humans shalt fade
He shalt inherit their strength
Men of the damned;
Your will reluctantly
Secure His eternal victory

Onze macht zal groter worden naarmate de tijd verstrijkt, meer en meer mensen zullen inzien dat er geen heil te vinden is in het geloof, en daardoor jullie einde bezegelen.

Dit kan ik niet volgen, hoe haal je dit hieruit? Kun je het verduidelijken?

[Dit bericht is gewijzigd door Nolthuar op 13-10-2002 16:18]


You will never have, what i never had.


Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen