Retardo |
Vet Ziek |
|
|
|
Posted 26-08-2013 17:38 by Retardo |
|
|
quote: Op 26 augustus 2013 13:06 schreef doktersatan het volgende:
Ik heb aan een aantal vinyl releases gewerkt, en een paar 7" in eigen beheer uitgebracht,. Kwa mix moet je oppassen met het extreem hoge en extreem lage, niks onder 50hz bijvoorbeeld. Ook is het verstandig meer op je stereobeeld te letten (probeer extreme panning te vermijden, dat er nooit enkel uit 1 kanaal iets klinkt) en met name de phase in de + te houden (je mix dus af en toe in mono checken), en niet te brickwallen met compressie maar ook weer in gedachten blijven houden dat het dynamisch bereik op vinyl en cassette een heel stuk kleiner is dan digitaal, en dus niet te zacht mixen.
Veel mensen spreken trouwens over de puurheid van de analoge geluidsdragers, maar nemen hun muziek allemaal alsnog digitaal met pro tools op, jammer!
Voor kleine oplagen blijft vinyl (samen met cassette) het leukst. Een geperste cd is pas enigszins rendabel met enorm grote oplagen, denk aan 1000+ stuks.. daaronder zijn de meeste cd releases eigenlijk gedupliceerd, cdR... en dat is nou eenmaal een prul medium, te kieskeurig welke cd spelers ze ook daadwerkelijk pakken, slijten snel, en omdat het te dichtbij staat met wat iedereen met een computertje en een 10tje kan doen zie ik ook veel minder animo bij concerten ze te kopen.
Mensen spreken over vinyl revival, maar in mijn beleving is de LP nooit weggeweest. Split 7" blijft een betaalbare manier een mooi product aan de man te kunnen brengen en is nooit verdwenen uit de punk scene.
recordindustry had als ik het me goed herinner allemaal eisen met het hele buma/stemra mafia gedoe. Ik heb goede ervaringen met GZ in Tsjechie en my45 in Duitsland.
my45 is idd ook een goeie.
GZ = Piratepress.
|