|
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: lekker belangrijk ...info... Verder nog andere diepgaande opmerkingen? |
|
Ja. Vertel dan eens wat meer over wat het dan wél is. Gelders dreven zijn de mooiste van ons dierbaar Nederland |
|
quote: 't is moeilijk om het ff kort allemaal op te lepelen, maar het is er wel interessant genoeg voor omdat het een diepe waarheid bevat waar ik het totaal mee eens ben. Hieronder een stukje, maar mensen met wat kennis hierover nodig ik graag uit om het aan te vullen. Het Boeddhisme komt voort uit het Hindoeisme maar heeft geen kastensysteem. Het Boeddhisme stelt dat er geen god is (Boeddha zelf is een mens), maar wel een kosmische orde. Boeddha was een Prins die opgroeide in een paleis en was nog nooit buitengekomen. Je snapt dus zijn aanvankelijke wereldbeeld... Toen kwam hij in aanraking met een zwakke oude man, een zieke man, een stout rouwenden met een dode en een tevreden monnik die tevreden van de bedelarij leefde. Hij ging zich afvragen waar het lijden vandaan komt. Enfin; hij uitzoeken en alles meemaken... Het antwoord is: door begeerte. De begeerte dient uitgeschakeld te worden door op te gaan in het niets. (Het Nirwana betekent: De uitgedoofde kaars oftewel de toestand van de vlam nadat ie is uitgedoofd.) Dat 'opgaan in het niets' kan misschien overkomen als nihilistisch, maar dat is het toch niet; er zit nl. een hele spirituele gemoedstoestand achter die voor geluk zorgt. De Dalai Lama, de spirituele leider en belichaming van de gereincarneerde ziel van Boeddha stelt bijvoorbeeld dat lachen de geest ontspant. Diep respect voor de natuur en in omgang met de medemens is ook een pré. Dan heb je ook nog het Zen Boeddhisme; dat gaat over het afbreken van je geest. (Zen betekent: Het geluid van 1 klappende hand; het klinkt vaag ik weet het) Dit gaat dmv van meditatietechnieken dat je niet zomaar beheerst en gaat dus nog wat dieper. Ikzelf doe er overigens niet aan. Nogmaals: de kern is de begeerte uitschakelen en je los kunnen maken van alles waar je je aan hecht tot in de kleinste details. Met name je ego loslaten is essentieel; flowen dus en geen ijdelheid/ trots. Ambitie bijv. zoals in deze maatschappij wordt aangemoedigd, wordt dus in het Boeddhisme bepaald niet aangemoedigd; ambitie is namelijk een gemis in jezelf creeeren om dat vervolgens weer op te vullen. Het gaat kort gezegd om 'zijn' en niet om 'worden'. Klinkt simpel, maar het is een diepere waarheid die volgens mij velen in de vaart der volkeren zijn vergeten. Bovenstaand stuk klinkt erg simpel, en de kans dat ik deze leer (géén religie!) tekort doe is hiermee groot, zie dit dus niet als een gesloten omschrijving, want er zijn vele vele relevante boeken geschreven waarvan het I tsjing (zo'n 4000 jaar oud) waarschijnlijk de bekenste is, maar als een simplistische inleiding. [Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 22-05-2002 17:37] The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
ik heb niet alles gelezen . ik denk dat als je meer wil weten over ,wat er achter het Boeddhisme zit dat het goed is je te verdiepen in Tantra /Tantrisch Boeddhisme (dit is geen religie). het is niet zozeer de wil uitschakelen ,maar deze onder controle krijgen door het af en toe uit te schakelen en dan jezelf te obeserveren ,maar daarna ook weer de wil te ervaren en deze ten goede van je ontwikkeling te gebruiken ,de wil is heel belangrijk en de ontwikkeling hiervan om doelen te bereiken (ook het af vragen waarom je iets wil ). [Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 22-05-2002 4:19] |
|
De I-Tjing is niet Boeddhistisch maar Tao-istisch volgens mij. Gelders dreven zijn de mooiste van ons dierbaar Nederland |
|
quote: nou dan moet ik maar eens wat bij leren geeft deze link goede info?? http://www.xs4all.nl/~wzweers/dossiers/boeddh a/ [Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 22-05-2002 9:37] |
|
Ik heb nu geen tijd om de site echt goed te bekijken. Wat ik er zo ff van zie ziet het er wel goed uit. Wel lijkt het mij persoonlijk moeilijk om er zo alleen via text wijs uit te worden. |
|
quote: Klopt.... I-Tjing heeft voor zo ver ik weet ook niets met Boeddhisme te maken. |
|
Mensen hier schijnen overtuigd te zijn van het feit dat iets pas een religie is als het een Godheid kent. Dit is niet waar. Godsdienst is slecht een van de drie betekenissen die aan dit woord verbonden is. De andere twee zijn geloof en eredienst. Boeddhisme is een geloof, de aanhangers geloven in de leer van hun stroming. Boeddhisme is een eredienst, Boeddha wordt immers vereerd zij het niet als een God erkend. Bovendien maken alle religies gebruik van Dogma, zogenaamde leerstellingen, de basis van het geloof. Boeddhisme kent dit ook, het voorbeeld is het 8-voudige pad. Conclusie: Boeddhisme is wel degelijk een religie. [Dit bericht is gewijzigd door DimmuChild op 22-05-2002 10:46] |
|
Tja mij maakt het persoonlijk niet zo veel uit of men het nou wel of niet als religie wilt zien. Ik heb altijd geleerd dat dat het niet was. |
|
quote: misschien dat voor sommige buitenstaanders en voor Boeddhisten het Boeddhisme een geloof is ,maar als je er echt bewust mee bezig bent is het juist geen geloof . ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen esoterie spiritualiteit en geloof . spirituele ontwikkeling gaat dmv van ervaren en ook kijken of het daadwerkelijk klopt , meer te vergelijken met wetenschap .(wetenschap,echter gaat door middel van denken en gedachtes , bij spiritualiteit overstijg je het denken ,denken is slechts een onderdeel , wat je ook onder controle kan krijgen of tijdelijk kan laten gaan ,ervaren is belangrijker, ) geloof is iets aannemen zonder te kijken of het klopt . Geloof laat de conditioneringen toenemen . wil je spiritueel ontwikkelen zal je eerst moeten deconditioneren . al je veronderstellingen en gedachtes laten gaan en zo 'wat echt waar' is ervaren . [Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 22-05-2002 13:01] |
|
Wat mooi gesproken zeg. Ik heb ooit en docent gehad die dat ervarings wetenschap noemde hi hi hi |
|
quote: Jullie hebben gelijk; dat was een suffe opsomming van mij, want het I tsjing is zo'n 4000 jaar oud, terwijl Boeddha z'n bergrede gaf rond 500 BC. In het begin van de thread werd Confucius genoemd en dat maakt me trouwens wat in de war, want dioe hoort ook bij het Taoisme. Maar zijn jullie het verder wel eens met mijn verdere uitleg? Ik vind het nl. erg moeilijk het uit te leggen omdat het idd heel snel verkeerd kan overkomen voor mensen die het -nog- niet hebben ervaren. [Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 24-05-2002 4:30] The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
quote: Kun je hier wat droge, zo simplistisch mogelijk verwoorde info over geven? The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
|
|
quote: Laat ik het zo zeggen , het is een grappige poging, en klinkt best redelijk. Mij lijkt het vrijwel onmogenlijk om dat in zo weinig woorden uit een te zetten. |
|
Het boeddhisme wordt inderdaad een leer of levenswijze genoemd. Het is een filosofische levensbeschouwing, die gebaseerd is op ontkenning. In deze leer streeft men naar een algehele verlossing uit de samsara (de eewige keten van dood, geboorte en wedergeboorte). Het heeft tot doel de uiteindelijke rust te vinden in de absolute negatie van alle bestaan. Boeddha was een man uit een bepaald geslacht, in de 6e eeuw voor Christus, die Siddhartha heette. Hij heeft het systeem uitgedacht en opgeschreven. Zijn aanhangers noemden hem boeddha. Zzoals ik al zei is het doel de 'rust' te vinden, het nirvana, het niets. Als een mens zich los weet te maken van alles (bestaansdrang, haat, liefde, vreugde en verdriet), zal er na zijn dood geen karma overblijven. Dan is de persoon tijdens zijn leven al in het nirvana overgegaan. God hates us all... |
|
Ik wou ff onderstrepen dat ontkenning niet verwisseld dient te worden met onverschilligheid. Als ik persoonlijk praat gaat 'em om de kentering van gevoelens, niet om een eventuele voorafgaande uitschakeling. Simpel gezegd: niet blijven hangen in gevoelens, maar er overheen stappen. Ijdelheid (trots) is een wapen tegen de eventuele kwaadwillende buitenwereld, maar uiteindelijk dien je er/ (jezelf) bovenuit te stijgen. [Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 26-05-2002 4:03] The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
quote: het begin klopt nog wel maar....... het is absoluut niet bedoelt om je los te maken van je gevoelens zoals liefde en verdriet!!!! dan heb je het echt niet goed begrepen. Wel is het en mooi steven om je vrij te maken van begeerte, maar dat zijn totaal verschillende dingen!!! |
|
Nog een belangrijk ding wat ik was vergeten ... Boeddha heeft het niet "bedacht", hij heeft het een en ander ERVAREN en dat maakt een heel groot verschil! Het is zo'n beetje de essentie |
|
Ik ben er zeker van dat ik het niet verkeerd heb begrepen, hoor. Ik heb de essentie van het boeddhisme heel beknopt weergegeven, omdat het simpelweg niet mogenlijk is om het hele boeddhisme hier uit te leggen. De essentie van het boeddhisme draait om het bereiken van het Nirvana, en dat kan toch echt maar op èèn manier. En Boeddha heeft het wel degelijk bedacht, en ja, ook ervaren. Maar iets bedenken hoeft niet altijd in een negatieve zin te worden opgevat. het boeddhistme is een ongeloofelijk ingewikkeld verhaal. Plus dat er ook nog eens verschillende versies van zijn. Het is heel goed mogelijk dat jij iets anders hebt gehoord dan ik. En het is ook heel goed mogelijk dat jij andere dingen in het boeddhistme na zou kunnen streven dan ik. God hates us all... |
|
quote: Yepz. Het schijnt dat -Shaolin- Kung fu vanuit het Boeddhisme is ontstaan. Klopt dat? The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
Correct. de monniken hebben deze vechtsport bedacht om hun Gonpa (klooster) te verdedigen. is een hele mooie sport, maar niet voor iedereen weggelegd. God hates us all... |
|
quote: Mooi lijkt me een understatement; ik heb de indruk dat deze mensen een zeldzaam niveau bereikt hebben in geestesgesteldheid & lichaamscontrole. Opdrukken op 2 vingers per hand; mediteren al hangend aan een boom met alleen een strop om je nek, buikspieren zo kunnen beheersen dat je een bord op je buik vastzuigd, meerdere malen keihard tegen je ballen getrapt worden en geen krimp geven, een speerpunt op je keel zetten en via die speer een jeep achteruit duwen...soort supermensen zijn dat!!!! Het zou me niets verbazen dat als die aan de Olympische spelen zouden meedoen, ze in alle sporten riant zouden winnen. [Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 03-06-2002 0:00] The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Vorige pagina | Volgende pagina |