quote:
Op 29 januari 2013 16:02 schreef Kvelgeest het volgende:
Het is maar een banaal voorbeeld en niet echt een argument, maar fiscal cliff in de V.S.
Daar kan Obama niet als uiterste oplossing tussen partijen gaan onderhandelen zoals bijvoorbeeld koning Albert van België nog wel eens als smeerolie wil functioneren. Obama is een van de partijen, hij is die ander.
Dat kan inderdaad mínder goed met een president. Maar het kan wel degelijk.
quote:
Zou kunnen, maar zijn achterkamertjes niet juist een politieke zegen? Zeker in een coalitieland als Nederland. Die juist onderhandelingen gemakkelijker en compromissen mogelijk maken omdat het in het 'duister' geschiedt? Zodat verliezen minder duidelijk en daarmee minder hard en meer verdedigbaar worden?
Transparantie kan ook verstokkend werken omdat niemand meer over zijn schaduw heen durft te stappen.
Klopt helemaal. Maar die achterkamertjes blijven er ook gewoon als je geen koning meer zou hebben, dus ik snap niet zo goed wat je hiermee wil aantonen

Het gaat mij niet om de achterkamertjes an sich, daar was ik niet duidelijk in. Van mij hoeft het dus niet volledig transparent, maar ik vind het wel een fijn idee dat slechts (in)direct gekozen zich in de achterkamertjes begeven.
quote:
Volkssoevereiniteit is een van de meest perverse vruchten van het ressentiment.
Het individu is soeverein, wat botst met volkssoevereiniteit, wat niets anders is dan een onderwerping van de succesvollen aan de grillen van de massamens.
Volkssoevereiniteit is de doodssteek voor individuele vrijheden.
Door volkssoevereiniteit hebben we de monarchie gekregen, toch? De uiteindelijke legitimatie van de Koning is de grondwet, en 'wij' zelf hebben die grondwet gemaakt.
Dat we nu een Koning hebben maakt die onderwerping van de
succesvollen aan de grillen van de massamens niet minder.
quote:
Op grond waarvan?
Zelfs bij de autoritaire Hobbes en de charlatan Rousseau gaat het oprichten van een 'staat' met unanieme instemming en het instellen van staatsvorm democratisch.
Ik heb nooit een contract ondertekend, nooit voor een democratie, koning of president kunnen stemmen.
Bij mijn conceptie was ik tot op zekere hoogte tot de betrekkelijke (on)vrijheid van een constitutionele monarchie met parlementaire democratie veroordeelt.
Waarom is deze ene arbitrairiteit te verkiezen boven de andere?
Het is inderdaad beiden arbitrair, en we worden inderdaad in beide gevallen gedwongen ons naar de geldende grondwet te schikken. Dus, hoe dan ook komt de soevereiniteit van het individu er bekaaid van af, en al helemaal het ongeboren individu.
Gezien we toch tot een staat en grondwet moeten komen, ik zie althans geen echt betere opties, dan heb ik liever een grondwet die niet "macht door geboorte" als inherent concept kent omdat er dan amper bijsturing mogelijk is van waar die macht dan precies terecht komt. Dat lukt met een (in)direct gekozen president bvb. beter.
quote:
Waarom iets dat functioneert veranderen zonder bewijs dat de verandering verbetering brengt?
Ja, goede vraag, dat is ook de primaire reden dat ik er niet altijd over zeur
quote:
”Gott ist neutral, wie eine conservatief ist muss der hierarchie acceptieren”.
Heil Gott!
Er zijn in ieder geval wel excessen rond de monarchie die we kunnen aanpakken voor de monarchie eraan moet, in ieder geval. Zoals hoe de zaak rond de "waxinelichthoudergooier" verlopen is. Die man heeft 30 maanden vastgezeten (november vrijgekomen) en is vrijdag uiteindelijk tot 5 maanden veroordeeld. WTF is dat voor rechtsgang? Nu is dit natuurlijk de directe verantwoordelijkheid van justitie, maar dat dit überhaupt gebeurt, damn... Kan me ergens moeilijk voorstellen dat dit zo liep zónder monarchistische inmenging, maar al heeft de koningin hier geen schuld aan; waarom heeft zij het niet voorkomen dat iemand zo lang voor niks vast zat?
Dus, hoewel ik hierboven pleit voor een mogelijke afschaffing, als we dan toch een monarch hebben moet deze zich wel goed gedragen en haar invloed aanwenden voor het goede