Ik geloof dat we hier op een principieel verschil van mening stuiten dat weinig meer te maken heeft met de bovenstaande discussie rond de Effenaar, die immers niet om financiele redenen maar om politieke/lokationele redenen herplaatst dreigt te worden.
Desalniettemin wil ik er wel graag een reactie op geven. Het fundamentele verschil van mening zit er voor mij in hoe we de rol van de overheid zien. Ik beschouw die rol op cultureel vlak als die van bewaker van culturele diversiteit en bescherming van de belangen van minderheidsgroepen.
Het feit dat je dit soort succesvolle zelfstandig draaiende initiatieven hier en daar bent tegengekomen is naar mijn mening geen argument dat het daarmee in principe werkt. Immers, ik kan net zo hard tegenwerpen dat er tientallen lokaties zijn waar het niet heeft gewerkt maar die je niet hebt gezien omdat ze al lang en breed over de kop gegaan zijn (of hard die kant op hollen, eg. Effenaar, Doornroosje, Dynamo).
Om twee extremen te nemen, klassieke en metal muziek kunnen beide rekenen op slechts een beperkte aanhang wat betreft concertbezoek. Als we dit afzetten tegen zelfbedruipzaamheid, dan krijg ik het idee dat jij vind dat als een lokatie niet zelfstandig (ongesubsidieerd) in staat is om dit soort concerten/activiteiten te organiseren, ze zich ofwel moeten richten op meer gangbare dingen ofwel geen recht van bestaan hebben.
Mijn idee hierover is dat je in dit geval een situatie krijgt waarbij het aanbod wordt geconcentreerd op een slechts een paar plekken, waarbij beginnende initiatieven nauwelijks kans meer krijgen om zich aan het publiek te tonen en de drempel voor nieuwelingen enorm veel hoger wordt door lange reistijden en massale evenementen.
De overheid zou in mijn optiek ervoor moeten zorgdragen dat ook Jan Klaassen uit Hutteflut in staat is om binnen een straal van 20 kilometer aan zijn directe culturele trekken te komen met enige regelmaat. We betalen allemaal belasting in ruil voor een prettige en stimulerende leefomgeving, en daar hoort ook een cultureel aspect bij.
Maar zoals gezegd, dit is waarschijnlijk een fundamenteel verschil van mening waar we toch niet uit zullen komen. No offense