IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Fanisk
Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 23-08-2013 0:10 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Hier en daar al wat aangestipt maar deze band is tof genoeg voor haar eigen topic. Vind ik. En als jij dat niet vindt dan ga je maar weg. Doei.

Fanisk is een Amerikaanse neonazi band, opgericht in 2000 en bestaande uit de heren Eldrig & Vitholf. Eerstgenoemde speelt ook in Eldrig, hoe origineel.

Waarom deze band tot het NSBM genre behoort ontgaat mij nogal. Ik heb de lyrics niet gelezen, maar afgezien van een gezellige Swastika op de hoes van de tweede plaat en een, in Duitsland vrij populaire, vogel op de eerste, merk ik er in ieder geval weinig van. Het zal wel.

Muzikaal gezien is het iig ook geen typische halfbrakke, furieuze jengel-black zoals de Poolse en nog-verder-naar-het-Oosten wonende collega's dat plachten te maken.

Fanisk speelt behoorlijke intense black met erg veel ruimte voor ambient stukken, aangevuld met hier en daar wat folky parts, vleugjes martial en, het belangrijkste wat mij betreft, een duidelijk talent voor songwriting waardoor het allemaal toch aardig proggy aandoet. De ambient in deze is trouwens van de spacey variant, soms zelfs heel licht industrial, en is met name erg aanwezig op de laatste plaat.

Op de eerste plaat klinkt het nogal wat teveel van de hak op de tak soms en is de productie ondermaats en zijn de arrangementen en franjes wat te kwistig gestrooid. Op de tweede plaat laat de band horen dat ze hebben geleerd van hun fouten met een degelijk stuk muziek maar op de erg sterke derde plaat zetten ze echt een een heerlijke sound neer die me hier en daar doet denken aan Nokturnal Mortum's laatste plaat vermengd met de tegenwoordig populaire Cascadian Black stijl maar verder behoorlijk origineel en verfrissend.

Althans, dat vind ik dan. En als jij dat niet vindt dan ga je maar weg. Doei.

Discografie tot dusverre:

Die and Become (2002)

Noontide (2003)

Insularum (2013)

En tenslotte een youtube linkje naar het volledige laatste album:

Heel erg veel plezier met Fanisk, allemaal.

In de woorden van ons aller Hypnos in de shoutbox van Fanisk:

quote:
NS or not, this is hot

Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.

MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 23-08-2013 0:18 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

"Waarom deze band tot het NSBM genre behoort ontgaat mij nogal. Ik heb de lyrics niet gelezen"

"Doei."

Boeiender

Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 23-08-2013 0:21 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 23 augustus 2013 0:18 schreef MR. N het volgende:
"Waarom deze band tot het NSBM genre behoort ontgaat mij nogal. Ik heb de lyrics niet gelezen"

"Doei."

Heb je weer aandacht nodig?

Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.

Buried
Usericon van Buried
Posted 23-08-2013 0:24 by Buried (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BuriedQuote dit bericht

Geen fan van NS, maar deze muziek trek ik wel

Northward
Usericon van Northward
Posted 23-08-2013 18:25 by Northward Wijzig reactieProfiel van NorthwardQuote dit bericht

Noontide veel beluisterd een aantal jaar geleden, en dat vind ik nog steeds wel een sterke plaat met een vrij unieke sound in het genre. Met het eerste en laatste album kan ik niet veel.
Verder is nsbm triest, maar als de muziek de moeite waard is zal ik het er niet minder om luisteren.

Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 23-08-2013 19:22 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

signature

Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com