Hérésie |
|
|
|
|
Posted 25-10-2013 0:08 by Hérésie |
|
|
quote: Op 24 oktober 2013 23:58 schreef Helvete het volgende:
Ik denk niet dat het aanbod voor concerten, en ook niet dat voor deel van de muziekgenres, en zelfs niet dat voor enigszins 'kwalitatieve' muziek binnen die genres te klein is. Als dit aanbod toch te klein zou zijn, is dat alsnog niet op te lossen door minder te vragen voor concertkaarten van de grotere artiesten, omdat de vraag naar deze artiesten zichzelf versterkt door de bekendheid van die artiesten en er dus altijd meer vraag dan aanbod zal zijn. Waarom zou het duurder maken van concerten de vraag naar deze concerten niet verminderen? Ik geef je gelijk dat de organisatoren hierdoor wellicht meer winst zullen maken (hier ben ik niet geheel zeker van), maar ik denk dat een ander belangrijk gevolg hiervan zou zijn dat mensen simpelweg hun behoefte naar concerten zullen vervullen door goedkopere (in de praktijk meestal minder bekende) artiesten, waarvan concerten niet uitverkocht raken (en waarvan de prijs voor kaarten dus nauwelijks beïnvloed zal worden door de doorverkopers), zullen bezoeken, of, wanneer ze hier de moeite niet voor willen nemen, simpelweg hun geld aan andere zaken dan concerten zullen besteden. Het is dan jammer dat deze mensen hun geld liever zouden uitgeven om hun favoriete artiesten te zien, maar wiens verantwoordelijkheid is dat? Het lijkt misschien alsof ik hier de doorverkopers verdedig, maar ik weet het gewoon niet zo goed.
Hier volg ik je niet meer... Je lijkt ervan uit te gaan dat artiesten vervangbaar zijn, alsof mensen dan wel gewoon naar andere artiesten zullen gaan kijken waarvan de kaarten goedkoper zijn. Wat ik bedoelde (want ik weet niet zeker of dat duidelijk was): stel dat Metallica morgen optreedt en dat de kaarten, die 100 euro kosten, binnen 4 minuten uitverkocht zijn. Blijkbaar is er dan veel meer vraag dan aanbod. Als er gewoon de dag nadien een tweede concert georganiseerd wordt kunnen zowel Metallica als de organisator daar extra aan verdienen. En er kunnen meer mensen gaan. 200 euro vragen voor de tickets i.p.v. 100 euro betekent niet per se dat maar half zoveel mensen zullen willen gaan. Het kan evengoed binnen enkele keren uitverkocht zijn. Er kunnen gewoon minder mensen gaan dan, punt. En als je het bij één concert houdt is de kans groter dat er meer tickets voor absurde prijzen doorverkocht worden, omdat er meer mensen overblijven die veel geld overhebben om nog een kaart te kunnen kopen. Dat extra geld komt niet toe aan de artiest of aan de organisator, maar aan de mensen die de kaarten doorverkopen. Welk voordeel levert dat op? Organiseer twee concerten in plaats van één, en je kan al veel van dergelijke wantoestanden vermijden denk ik. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je (d.m.v. vraag en aanbod) de prijs zo astronomisch hoog laat worden dat enkel de mensen met heel veel geld kunnen gaan? Hoe fout ben je bezig als zij 'dan maar naar andere artiesten moeten gaan kijken'?
Willekeur en dictatuur!
|