IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Afschaffen van religieuze scholen?? Vorige pagina | Volgende pagina
Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 28-10-2002 16:09 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Of wat dacht je van de spaanse inquisitie? om maar iets te noemen. Ook heel erg leuk om meer van te weten.

Een objectieve kijk op de wereld religies is volgens mij geen kwalijke zaak, maar ik betwijfel dus de objectiviteit op dat soort scholen. Want dat roept natuurlijk de vraag op waarom "mijn god" wel de enige echte is, en al die honderden andere goden die verzonnen zijn, door diverse culturen, waarom zouden die dan wel verzonnen zijn ?

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 28-10-2002 16:13]



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 28-10-2002 16:11 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 28 oktober 2002 16:09 schreef Azagthoth het volgende:
Of wat dacht je van de spaanse inquisitie? om maar iets te noemen. Ook heel erg leuk om meer van te weten.


Juist!

Of het 'zendelingenwerk'

Zendeling: Gelooft!!!
Inboorling: Que?
Zendeling: [hakt hoofd inboorling eraf]

Zoiets dan..


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 28-10-2002 16:14 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

hehe, en als de inboorling wel meewerkt..

zendeling: Gelooft!
inboorling: nou vooruit, anders verlies ik me hoofd.
zendeling: okay de 1e les, gij zult niet doden...
inboorling:



attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 28-10-2002 16:15 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 27 oktober 2002 17:25 schreef aerodis het volgende:
Enige tijd geleden kwam R. van Boxtel van D66 met het voorstel om religieuze scholen af te schaffen. Ik ga hier binnenkort mijn spreekbeurt over houden (mwa, aanstaande donderdag ).

Ik ben benieuwd wat jullie van deze stelling vinden:

"Religieuze scholen moeten afgeschaft worden"


(help aerodis zijn spreekbeurt door )


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 28-10-2002 16:17 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

(point taken...)



Dark_child
Killing for religion, Something I don't understand
Usericon van Dark_child
Posted 30-10-2002 12:55 by Dark_child Wijzig reactieProfiel van Dark_childQuote dit bericht

Het Idee om riligieuze scholen af te schaven staat mij wel aan, echter vind ik wel dat leerlingen op het basis onderwijs wel iets over de verschillende religies mee moeten krijgen zodat zij weten hoe normen en waarden verschillen per geloof en zij hun eigen mening kunnen vormen


Life is Just The Road To HELL, Welcome To Dying.


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 30-10-2002 13:09 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

Afschaffen, en wel meteen, kerk en staat zijn grontwettelijk gescheiden en scholen worden gefinacierd door de staat dus religie hoort er niet thuis. (ik vind zelfs het bestaan van partijen als CDA, SGP, ChristenUnie dubieus...)


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 30-10-2002 13:12 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

bedrankt ZM'ers!



ik hoop dat Kramy dit topic gaat lezen, ben benieuwd wat hij er van vind!


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 30-10-2002 13:18 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

dus je spreekbeurt is goed gegaan ?



Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 30-10-2002 13:19 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

ow, je hebt hem morgen pas, sorry



aerodis
Usericon van aerodis
Posted 30-10-2002 13:20 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

np.

yep, ik heb um morgen, gaat wel goed komen


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 30-10-2002 13:21 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Zet je spreekbeurt dan online, kunnen we ook lezen



aerodis
Usericon van aerodis
Posted 30-10-2002 13:24 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Enige tijd geleden kwam van Boxtel van D66 met het voorstel om onderwijs met religieuze grondslag af te schaffen. Een revolutionaire visie op het Nederlands schoolstelsel, of slechts een losse flodder uit de atheistische hoek? Ik vind dit een dermate interessante kwestie, dat ik mijn spreekbeurt eraan wil wijden. Het is een kwestie die jullie allemaal aangaat, jullie zitten allemaal op school, toch?
Het onderwerp, of eigenlijk de stelling van mijn spreekbeurt is:
“scholen met religieuze grondslag moeten worden afgeschaft”
Met een korte inleiding zal ik jullie inlichten over de verhoudingen tussen de zogenaamde confessionele bijzondere scholen, en openbare scholen. Ik zal daarna mijn visie over dit onderwerp geven, en daarna enige problemen die ontstaan door het realiseren van het feit dat religieuze scholen afgeschaft moeten worden. Als er dan nog onduidelijk heden bestaan, ben ik bereid om een aantal van jullie vragen te beantwoorden.

Ik zal nu enige achtergrondinformatie geven over religieus en openbaar onderwijs.
In Nederland worden scholen gesticht door gemeenten, of vanuit prive- initiatief. Openbare scholen, die ik vanaf nu ‘neutrale scholen’ zal noemen, worden gesticht door gemeenten. De andere scholen, gesticht door particulieren, zijn de bijzondere scholen. Deze bijzondere scholen zijn onder te verdelen in twee groepen: Neutraal bijzonder onderwijs, zoals ons allen geliefde Dalton-systeem, en Confessioneel Bijzonder Onderwijs, wat hetzelfde betekent als onderwijs vanuit religieuze grondslag.
Dit zijn zwart-wit de twee ‘soorten’ scholen in Nederland. En aangezien Nederland een vrij, democratisch land is, iets wat overigens niet te verwarren is met “vrij democratisch”, mag iedereen in Nederland dus kiezen naar welke school hij of zij gaat. Een kind van christelijke ouders kan naar een christelijke basisschool, en een kind van islamitische ouders kan naar een school waar de Islam gepredikt wordt. Normen en waarden die het kind van huis meekrijgt worden hier verder uitgebouwd, alleen maar positief dus! Maakt deze keuze wel deel uit van de fundamentele godsdienstvrijheid die wij in Nederland hebben?????
Of is het onderwijs belangrijker, het vrije denken van een kind te stimuleren!! Een kind moet op vrijwillige basis kennis leren maken met verschillende levensvisies, waarvan er vele in Nederland zijn vertegenwoordigt. Door religieuze scholen af te schaffen, kan dit bereikt worden. Vrijheid betekent dat iemand kan kiezen wat hij of zij wil, dus dat iemand kan kiezen uit een religie, en dat kan pas in latere levensjaren, niet als iemand nog een kind is. Doordat ouders een kind ook op een school zetten waar gezegd wordt dat ‘het geloof’ het enige geloof is wat goed is, ontstaat bekrompenheid bij het kind. Als een kind naar een neutrale school gaat, word er contact gelegd met meerdere verschillende achtergronden, dit stimuleert onderlinge verdraagzaamheid, en het creëren van een eigen wereldbeeld. Kennis opdoen van meerdere religies werkt horizonsverbredend en is de basis voor een tolerante persoonlijkheid.
Een volgend punt van geloof is dat het ten aanzien van andere overtuigingen niet bijster tolerant is. Religie leidt, in plaats van tot horizonsverbreding, tot bewustzijnsvernauwing, dogmatische bekrompenheid!! Dat is niet goed voor de ontwikkeling van een kind, en zeker niet als dit niet alleen thuis, maar ook op school aan kind word opgedrongen. Een zeer groot deel van een individu wordt op school gevormd, hoe vaak ouders ook zeggen van niet. Is het goed als kinderen op school leren dat voorbehoedmiddelen niet ‘mogen’ van een God? Dat vrouwen ondergeschikt zijn in de maatschappij? Dat alles behalve de eigen ‘overtuiging’ bij voorbaat fout is, en dus blasfemisch?? Ik denk het niet. Dit laatste is tot uiting gekomen op een Islamitische school: Leraren op een Islamitische school hebben bij de kinderen ingepraat dat alle andere bevolkingsgroepen tegen de Islam waren, een duidelijk voorbeeld van het scheppen van intolerantie.


Een volgende factor die het bestaan van religieuze scholen onnodig maakt, is de volgende:
Buiten schooltijd is er genoeg tijd om het geloof te belijden. Ouders kunnen in hun eigen tijd met hun kinderen naar de kerk gaan, aangezien geloof zeer gezinsgebonden is, is het goed om het geloof alleen in huiselijke kring te betrekken. Op school dienen kinderen neutraal, in de breedste zin van het woord, te leren lezen, schrijven, spelen, enzovoorts, zonder steeds ‘het geloof’ er bij te betrekken. Na schooltijd zijn er dus talloze mogelijkheden tot verdieping in het geloof, en het is volstrekt onnodig om op school ook nog met de eigen religie bezig te zijn.

Ik zou nu graag terug willen komen op het aspect van vrijheid van openen van scholen.

Zoals net al is duidelijk geworden, kunnen scholen dus ook privé geopend worden, dit wil echter niet zeggen dat men de wetten aan de laars kan lappen. Voor elke soort school gelden dezelfde overheidseisen, dat wil zeggen dat op elke school dezelfde vakken moeten worden gevolgd. Een school kan dus niet in het statuut opnemen, dat er geen Nederlands of Engels gegeven wordt.
Het aantal religieuze scholen is groter dan het aantal neutrale scholen, geen probleem, op het eerste gezicht. Er is veel meer vraag naar neutrale scholen, het is dus logisch dat de neutrale scholen drukker bevolkt zijn. Een gevolg hier van is dat de klassen voller zijn, en dat de leraar dus minder tijd en aandacht heeft per leerling.

Het verschil in de verhouding leerling/ docent tussen neutrale en religieuze scholen is enorm, dat blijkt. Terwijl bij neutrale scholen grote klassen regelmaat zijn, zijn de klassen bij religieuze scholen relatief klein. Als religieuze scholen worden afgeschaft, kunnen docenten van deze scholen aangesteld worden op neutrale scholen. Gelijke kansen voor iedereen ontstaan hierdoor.
Als de religieuze scholen afgeschaft worden, kunnen leerlingen met een religieuze achtergrond bij elkaar geplaatst worden, waardoor bewustzijnsverbreding optreedt. In plaats van eenzijdige religie, kan er een les worden geschapen waar uit puur objectief oogpunt elke les een religie besproken wordt. De voordelen hiervan zijn duidelijk, dogmatische bewustzijnsvernauwing verdwijnt.

Is het afschaffen van religieuze scholen wel te realiseren? Uiteindelijk zal blijken dat veel mensen in protest komen hiertegen, gelovigen, die hun kinderen naar scholen met de ‘juiste’ visie willen sturen, in plaats van een heidense school. Deze mensen zullen wanhopig proberen de ontkerkelijking tegen te gaan. Deze mensen gaan echter voorbij aan de scheiding van Kerk & Staat die al tijden geleden heeft plaatsgevonden. Onderwijs valt onder verantwoordelijkheid van de staat, en de Staat moet, net als het onderwijs, vrij van religie zijn.

Religie en Onderwijs moeten gescheiden worden, op school moet geleerd worden, en sociale contacten gelegd. Er is geen plaats voor ‘God’ op school, dit dogma leidt slechts tot bewustzijnsvernauwing en is een belemmering voor de ontplooiing van een individu. Daarbij komt nog dat na school genoeg tijd is voor het bezigen van religie.
Ik denk dat mijn menig door dit betoog al naar voren is gekomen, en ik denk dat de voordelen duidelijker staan als de nadelen. Praktische problemen, zoals het leraren tekort zal verdwijnen, en er zullen tolerante, zelfbewuste leerlingen van school komen.
Ik wil jullie bedanken voor jullie aandacht, en als er nog vragen of opmerkingen zijn, dan ben ik nu bereid om te incasseren.



--------------------------------------------

Ja, ik weet het, het is een beetje deftige taal, ik kan het wel


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 30-10-2002 13:34 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 30 oktober 2002 13:09 schreef Dargull het volgende:
Afschaffen, en wel meteen, kerk en staat zijn grontwettelijk gescheiden en scholen worden gefinacierd door de staat dus religie hoort er niet thuis. (ik vind zelfs het bestaan van partijen als CDA, SGP, ChristenUnie dubieus...)


hehehe, precies mijn post


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 30-10-2002 13:49 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Netjes hoor, pas maar op dat je niet van school getrapt wordt, vanwege godslastering..




Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 30-10-2002 14:51 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 30 oktober 2002 12:55 schreef Dark_child het volgende:
Het Idee om riligieuze scholen af te schaven staat mij wel aan, echter vind ik wel dat leerlingen op het basis onderwijs wel iets over de verschillende religies mee moeten krijgen zodat zij weten hoe normen en waarden verschillen per geloof en zij hun eigen mening kunnen vormen


Hier ben ik het mee eens. Geloof neemt (helaas) zo'n belangrijke positie in in de samenleving, dat het de plicht van het onderwijs is, om het kind ook hiervan op de hoogte te brengen: je kunt het niet negeren.

Scholen willen hier niet aan, omdat de vergelijking natuurlijk genadeloos de idiotie en zinloosheid van geloof in het algemeen aantoont...


Dear dirty delightful old drunken old days


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 30-10-2002 14:56 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

quote:
Op 30 oktober 2002 13:49 schreef Azagthoth het volgende:
Netjes hoor, pas maar op dat je niet van school getrapt wordt, vanwege godslastering..




dan was dat allang gebeurd


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 30-10-2002 14:57 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Respect!




aerodis
Usericon van aerodis
Posted 01-11-2002 10:18 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Thanks iedereen

ik had een 8

[elite modus]het hoogste van iedereen[/elite modus]


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 01-11-2002 10:19 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Een 8? Ik had daar geen genopegen mee genomen. Wat waren de redenen voor die 2 punten aftrek ?



aerodis
Usericon van aerodis
Posted 01-11-2002 10:22 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

weet ik niet, ik ga het volgende week bespreken


DeCiPhEr
Usericon van DeCiPhEr
Posted 01-11-2002 10:32 by DeCiPhEr Wijzig reactieProfiel van DeCiPhErQuote dit bericht

quote:
Op 1 november 2002 10:18 schreef aerodis het volgende:
Thanks iedereen

ik had een 8

[elite modus]het hoogste van iedereen[/elite modus]


jij jij jij 1337! gefeliciteerd


Vintersorg
Usericon van Vintersorg
Posted 02-11-2002 21:32 by Vintersorg Wijzig reactieProfiel van VintersorgQuote dit bericht

Afschaffen van religieuze scholen, waarom? Als die christenen of moslims nou zin hebben om met elkaar op school te zitten, boeie! weet ik in iedergeval 1 ding zeker en dat is dat ze niet bij mij zitten


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 02-11-2002 22:34 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

als iemand zonodig godsdienstig onderwijs wil (of "eigen taalles" ) doen ze dat maar lekker in hun vrije tijd. de chinezen kunnen dat ook. en zo gaat het niet ten koste van het reguliere onderwijs


---Spike---
Use the Force, dude.
Usericon van ---Spike---
Posted 07-11-2002 10:10 by ---Spike--- Wijzig reactieProfiel van ---Spike---Quote dit berichthttp://www.pyter.tk

Ik zat op een katholieke basisschool, en nu op een katholieke middelbare school. Der zijn hier in ieder geval interressante mensen. maar ja. Theresialyceum


Do or do not. There is no try.


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen