IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Vage films Volgende pagina
Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 09-12-2015 9:46 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Een mashup van het Vage Topic en het Film Topic.

Ik ben de laatste tijd behoorlijk aan 'de vage film'. Een toffe blog, met recensies die absoluut de moeite waard zijn: http://366weirdmovies.com/

De laatste tijd gezien:

Gummo
The Holy Mountain
Stalker
Visitor Q
Enter the Void
Naked Lunch
Amer
Berberian Sound Studio


Meningen heb ik, maar die volgen nog. Tips zijn welkom!

Vage shit forever. Aight!

PS mods, als er al iets dergelijks bestaat... Gooi deze maar in de prullemand. Ik kon echter zo 123 niets vinden.




Sater
Usericon van Sater
Posted 09-12-2015 10:13 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Holy Motors van Leos Carax

Misschien wel mijn favoriete 'vage' film.



Verder Werner Herzogs My Son, My Son, What Have Ye Done en L'Étrange Couleur des Larmes de Ton Corps van de makers van Amer. Je zou The Limits of Control (goede soundtrack) van Jim Jarmusch, Ryan Goslings Lost River en mijn persoonlijke film van het jaar Inherent Vice een kans kunnen geven. Deze zijn misschien niet 'vaag' genoeg, maar ook niet direct toegankelijk.

[Dit bericht is gewijzigd door Sater op 09-12-2015 10:14]


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 09-12-2015 10:16 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Toevallig staan Lost River en Inherent Vice op mijn watchlist. Sowieso ben ik best fan van PTA. Bedankt voor de tips!



Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 09-12-2015 10:18 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Mooie vent



Door bovenstaande filmpje heb ik Visitor Q een kans gegeven. Eerder al wel een stuk of 5 Miike films gezien, waaronder de totaal van de pot gerukte Gozu. Heerlijk!



Sater
Usericon van Sater
Posted 09-12-2015 10:24 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Ha, er is ook een film verschenen over Jodorowsky's gestrande poging om Dune te verfilmen (wat David Lynch uiteindelijk wel 'lukte' - de enige Lynch die ik nooit heb afgekeken).



one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 09-12-2015 10:31 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Precies spijtig dat die film er nooit gekomen is.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 09-12-2015 10:38 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

Maar goed ook. Was een interessant project geweest, maar niets meer dan een curiositeit, en waarschijnlijk nog harder geflopt dan de versie van David Lynch. Niet in het minst door de idiote afwijkingen van het boek.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 09-12-2015 10:41 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2015 10:24 schreef Sater het volgende:
Ha, er is ook een film verschenen over Jodorowsky's gestrande poging om Dune te verfilmen (wat David Lynch uiteindelijk wel 'lukte' - de enige Lynch die ik nooit heb afgekeken).




Prachtige docu. Kortgeleden gezien ook. Waarschijnlijk was de film compleet ontoegankelijk en eindeloos lang geweest. Precies mooi dus . Ik had het graag gezien, hoewel het vast tegen zou vallen.



Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 09-12-2015 10:42 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Sater, wat vond jij eigenlijk van Lost River? De meningen zijn flink verdeeld. Ik ben zelf erg benieuwd.



Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 09-12-2015 10:44 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Love (die van William Eubank)? Is dat vaag genoeg?


When your people matter, menstrual health matters


Klaaz
Internet Geneesheer
Usericon van Klaaz
Posted 09-12-2015 10:54 by Klaaz Wijzig reactieProfiel van KlaazQuote dit bericht

Niet heel erg obscuur maar ik ben fan van David Lynch, en dan met name Mulholland Drive, Inland Empire, Blue Velvet en Lost Highway. Kan er niet echt een vinger op leggen maar deze films grijpen me meer aan dan de beste horrorfilms qua in je broek kakken zeg maar.

Heb je Dogtooth al gezien?





PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 09-12-2015 10:57 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Inland Empire vond ik veel te vaag, veel te veel symboliek, zodat je al een handleiding nodig hebt om het verhaal enigzins te snappen. En de beelden op zich waren niet betoverend genoeg om dat euvel te verhelpen.

'Holy Motors' is, wat mij betreft, in hetzelfde bedje ziek.

[Dit bericht is gewijzigd door PandroidJack op 09-12-2015 10:58]


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


williamblake
Usericon van williamblake
Posted 09-12-2015 11:04 by williamblake Wijzig reactieProfiel van williamblakeQuote dit bericht

De oudere films van Lars Von Trier zoals Europa en Forbrydelsens element (The element of crime) mogen ook wel in dat lijstje.
Los daarvan de voor de hand liggende regisseurs zoals Lynch, Gilliam en Cronenberg. Kafka van Soderbergh is ook nog degelijk, zij het dat die oude verfilmingen van The trial nog meer de bevreemdende sfeer van het werk van Kafka oproepen.



Sater
Usericon van Sater
Posted 09-12-2015 11:06 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2015 10:42 schreef Dirge for november het volgende:
Sater, wat vond jij eigenlijk van Lost River? De meningen zijn flink verdeeld. Ik ben zelf erg benieuwd.


Cinematografisch (Benoit Debie) fantastisch, schitterende decors en soundtrack en ook de sfeer vond ik erg goed. Het script was wat onevenwichtig - wilde Gosling nou een sociaal-kritische of magisch realistische film maken? - en naar het einde volgen alle gebeurtenissen zich wat snel op, maar ik vond in tegenstelling tot veel recensenten de personages absoluut niet verkeerd en vond dat het 'style over substance'-gehalte niet te groot was.


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 09-12-2015 11:07 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Ook fan van David Lynch. Inland Empire is daarentegen veel te lang en nodeloos vaag op een manier dat het saai wordt. Hij pakte me niet.

De sfeer die David Lynch neerzet komt nog het meest in de buurt van het surrealisme van een nachtmerrie. Logica is ver te zoeken, maar dat versterkt de droomsfeer. Dat trekt mij wel. Inderdaad 'enger' dan de gemiddelde horrorfilm.

Dogtooth gezien ja. Bijzonder

Thanks voor de tips verder guys! Oude Lars von Trier ben ik niet zo bekend mee. Behalve Riget. Heeft me flink doen grinniken. Mooi.

[Dit bericht is gewijzigd door Dirge for november op 09-12-2015 11:08]



Klaaz
Internet Geneesheer
Usericon van Klaaz
Posted 09-12-2015 11:11 by Klaaz Wijzig reactieProfiel van KlaazQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2015 10:57 schreef PandroidJack het volgende:
Inland Empire vond ik veel te vaag, veel te veel symboliek, zodat je al een handleiding nodig hebt om het verhaal enigzins te snappen. En de beelden op zich waren niet betoverend genoeg om dat euvel te verhelpen.



Ik vraag me af of het de bedoeling is dat je er in concrete zin iets van snapt. Ik zie die film als een abstract schilderij maar dan in de vorm van een film, en ik kan er moeilijk naar kijken omdat het gevoel dat ik vooral bij die specifieke film krijg (en ook bij Mulholland Drive) overeenkomt met beklemmende nachtmerries die ik had als kind zijnde. Ofzo.

Nu is Mulholland wat dat betreft wat minder wazig (alhoewel nog wazig genoeg) dan Inland Empire maar heb er ooit analyses van gelezen waar je als normale edoch beoefende filmkijker nooit op zou komen qua referenties maar die dan toch wel hout sneden. Die dingen intrigeren me wel.



Klaaz
Internet Geneesheer
Usericon van Klaaz
Posted 09-12-2015 11:11 by Klaaz Wijzig reactieProfiel van KlaazQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2015 11:07 schreef Dirge for november het volgende:

De sfeer die David Lynch neerzet komt nog het meest in de buurt van het surrealisme van een nachtmerrie. Logica is ver te zoeken, maar dat versterkt de droomsfeer. Dat trekt mij wel. Inderdaad 'enger' dan de gemiddelde horrorfilm.



Dat ja.


Sater
Usericon van Sater
Posted 09-12-2015 11:14 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Inland Empire van Lynch vond ik niet te doen. Ellenlange zit.

Lars von Trier is ook een aanrader. Al vond ik Europa vele malen beter dan The Element of Crime.

Kafka is inderdaad een aanrader, maar geef ook de expressionistische films uit de Weimartijd, waar Soderbergh zo opzichtig naar verwijst, een kans.

Verder nog erg benieuwd naar deze film:


Edit: verkeerde trailer geplakt



[Dit bericht is gewijzigd door Sater op 09-12-2015 11:16]


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 09-12-2015 11:15 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Mullholland Dr. en bijv. Lost Highway (of zelfs Eraser Head) zijn ook zeer moeilijk te begrijpen maar zijn stilistisch een stuk coherenter wat mij betreft. En ze geven je de hele film lang de illusie dat er een clue verstopt zit die je nog gaat vinden, net als bij bijvoorbeeld Donnie Darko. Inland Empire vond ik tot op een bepaald punt boeien en dan wordt het inderdaad een soort collage van de binnenkant van het hoofd van David Lynch. Sfeer is er nog wel, maar verveling ook. Hij slaat wat mij betreft, net als bij Fire Walk With Me, gewoonweg de plank mis op de een of andere manier.



Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 09-12-2015 11:19 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

•The film began as a series of individual short films shot on digital video, as Lynch was exploring the new format. After Laura Dern suggested working on a project with the director, Lynch later noticed recurring themes in the shorts he was shooting, and decided to put them together into a feature film.
•Lynch reported that he wrote the film scene by scene, working without a finished script and trusting that connections would appear.

Dat verklaart mogelijk het een en ander. Thematisch verbonden shorts, met een achteraf toegevoegde 'continuïteit'.

[Dit bericht is gewijzigd door Dirge for november op 09-12-2015 11:20]



bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 09-12-2015 11:26 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

Zardoz



Met Sean Connery!


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 09-12-2015 11:35 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Gummo


signature


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 09-12-2015 11:41 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2015 11:35 schreef Hypnos het volgende:
Gummo


Eergisteren gezien dus! Tegen mijn verwachtingen in was ik behoorlijk onder de indruk. Vooral de tegenstrijdigheden spraken me aan. Te lui om te vertalen: mijn minireview:

I was transfixed by this movie. Actually what I miss in most comments is the ernest love that sometimes shines through. Actually most people are ‘nice’ and ‘try’. Even though they obviously don’t know how. They aren’t inherently bad. They just don’t know better.

What I loved about this movie: the contrasts. Between the weird and the utterly realistic. Even though there’s bacon taped to the walls (weird), the movie feels so entirely realistic. After watching the movie, I felt like I knew the characters. Like they were my neighbours.

And it made me think. That even people we don’t understand have a story, a milieu they grew up in that shaped them. Real humans.

A completely unexpected 8 out of 10 for me.

edit: overigens onverwachts een verrassing wat betreft soundtrack. O.a. Burzum en Bethlehem. En Sleep!


[Dit bericht is gewijzigd door Dirge for november op 09-12-2015 11:43]



Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 09-12-2015 12:03 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Moet ook The Lobster nog zien. Is die vaag genoeg?


When your people matter, menstrual health matters


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 09-12-2015 12:08 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Zowel Love, als die je nu noemt ken ik niet. Dus dat kan ik niet beoordelen. Vast wel Dus indirect bedankt voor de tips uiteraard!



williamblake
Usericon van williamblake
Posted 09-12-2015 12:17 by williamblake Wijzig reactieProfiel van williamblakeQuote dit bericht

π en the fountain van Aronofsky + Memento van Nolan en vermoedelijk nog wel een pak dingen die me nu niet te binnen schieten.

[Dit bericht is gewijzigd door williamblake op 09-12-2015 12:18]



Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen