![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Auteur: |
|
|
![]() TL;DR De vrijwilligers van Stoomtrein Goes Borsele zijn een crowdfunding actie gestart om een NS 2000 diesel locomotief uit Amerika naar Nederland te halen. Deze locomotief staat momenteel in Florida bij een spoorweg museum dat is gesloten en zal worden gesloopt als deze niet naar Nederland kan worden verscheept. Omdat de locomotief niet in een container past is er apart vervoer nodig. Het crowdfunding doel is €25000 en dan hebben we voor het eerst sinds 1960 weer een "NS 2000" op de Nederlandse sporen. Meer informatie over de crowdfunding actie en hoe je eraan kunt bijdragen vind je op de crowdfunding website van de SGB Op de website van Nico Spilt vind je ook een PDF van het artikel dat in de Juli 2016 editie van het Rail Magazine heeft gestaan. Beknopte samenvatting van de crowdfunding actie. In 1941 raken de Amerikanen betrokken bij de tweede wereldoorlog door de Japanse aanval op Pearl Harbour. Het USA Transportation Corps dat deel uitmaakt van het Amerikaanse leger had behoefte aan zware locomotieven om de bevoorradingstreinen te trekken. De firma Whitcomb bouwt in 1941 en 1942 daarvoor 110 vierassige diesellocomotieven met centrale cabine onder het type 65DE14. In 1943 belanden de locomotieven via het Midden-Oosten en Italië in Europa en spelen een belangrijke rol in bet bevrijden van het continent. Op Nederlands spoor NS koopt in de zomer van 1946 twintig van deze locomotieven uit een legerdump en brengt die in juli 1946 over naar Nederland. NS stelt de locomotieven die zij gekocht heeft na het nodige herstelwerk in de loop van 1946 en 1947 in dienst onder de nummers NS 601-619 en in 1953 worden er achttien stuks vernummerd in de NS-serie 2001-2018. Zij worden ingezet in het goederenverkeer, maar bij tijd en wijle ook voor het reizigersvervoer. In latere jaren zijn ze met name ingezet in het goederenverkeer, zoals het verrijden van de zware olietreinen vanuit Schoonebeek. Nadat de aflevering van de nieuwe diesellocs van de serie NS 2200 in 1958 is afgerond worden de 2000’en tussen 1958 en 1960 alle buiten dienst gesteld en gesloopt. Een nieuwe NS 2000? Al langere tijd leeft de wens onder spoorwegliefhebbers om weer een NS 2000 op de baan te zien. In de afgelopen jaren zijn reeds diverse pogingen ondernomen door verschillende mensen om tot de verwerving van een machine te komen. Helaas zijn deze pogingen allemaal gestrand om diverse redenen, maar misschien is er nu toch nog een nieuwe kans om tot een NS 2000 replica te komen. Het ongelukkige toeval wil dat ter nagedachtenis van de veel te vroeg overleden spoorwegliefhebber en oud-STIBANS bestuurslid, Lex Lijsten, de erfgename heeft aangegeven Lex permanent te willen herdenken in de vorm van een spoorwegobject bij een museumlijn. Zij stelt daartoe een bedrag ter grootte van 25.000 euro ter beschikking. Het voorstel is toen gedaan uit te zien naar een Whitcomb-locomotief en deze over te brengen naar Nederland. Speurtocht Afgelopen februari stuitte een van de projectmedewerkers via een Amerikaans spoormuseaforum op een foto van een Whitcomb, gelijkend op de NS-versie, staand bij een klein museum in de plaats Lake Wales in Florida. De begeleidende tekst meldde dat de locomotief samen met een zesassig rijtuig te koop was omdat het verdere onderhoud te veel zou gaan kosten. Sloop dreigde als er zich binnen afzienbare termijn geen koper voor beide spoorobjecten zou aandienen. Na inspectie bleek de machine in en voldoende staat en is een aankoop bedrag afgesproken van $5000 ongeveer gelijk aan de oud-ijzer prijs. Transport Met name omdat de loc niet binnen gangbare containermaten is te plaatsen zijn de transportkosten fors. De kosten voor transport bedragen ruwweg 45.000 euro. Een sponsor voor dit gehele bedrag bleek niet te vinden, maar de firma Spliethoff heeft aangeboden het zeetransport tegen kostprijs uit te voeren!. De firma Mammoet heeft aangeboden het hele logistieke traject uit te willen werken en in kaart te brengen, inclusief de kosten en partijen die een dergelijke speciale klus kunnen klaren. Zeer mooie aanbiedingen, maar de voorwaarde om dit te accepteren is dat eerst het ontbrekende bedrag op tafel moet komen. Daarmee resteert een tekort van circa 25.000 euro op de totale kosten van 50.000 euro om de locomotief aan te schaffen en naar Nederland te vervoeren. Geef dus gul , red deze locomotief en bring een NS 2000weer terug op de Nederlandse sporen. [Dit bericht is gewijzigd door Metzie op 03-09-2016 0:32] ![]() |
|
Flikker op met je tyfustrein, bedelaar. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. ![]() |
|
Hou je niet van treintjes Onweerwolf? ... hoe de hazen lopen ... ![]() |
|
Ik wil ook nog graag de groeten doen aan de Brexittokkiebuurman van Mark. ![]() Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. ![]() |
|
Ik wil graag een crowdfunding actie beginnen om deze in het museum te krijgen. ![]() [Dit bericht is gewijzigd door XXL op 03-09-2016 13:19] Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. ![]() |
![]() |
![]() |
Index / Algemeen | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |