IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Het takketarwetopic (weg met gluten, de opium voor het volk en veroorzaker van depressie) Volgende pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 13-09-2017 14:10 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Ja, gluten zijn dus niet goed voor ons.

Net zoals veel volkeren tolerant (geworden) zijn tov zeewier, lactose (dierlijke melk), arsenicum in grondwater, ... zijn andere "volkeren" nog steeds intolerant (of deels) tov deze producten.
Evolutie wellicht.

uit Wiki:

De wilde en primitieve tarwesoorten hebben een brosse aarspil, waardoor de korrels zich makkelijk kunnen verspreiden. Ook zijn de korrels stevig omsloten door de kafjes en zitten er weinig korrels op een aar. Deze ongewenste eigenschappen zijn door de mens door de eeuwen heen weggeselecteerd. Eenkoorn en emmertarwe werden 4000 jaar v.Chr. veel verbouwd in Noord-Afrika en het Middellandse Zeegebied. Waarschijnlijk kwam eenkoorn veel voor als een ongewenste vermenging met emmertarwe. Na 300 v.Chr. werd durumtarwe met naakte korrels meer en meer verbouwd en na enkele eeuwen had deze soort de emmertarwe verdrongen. Gewone tarwe kwam in 200 v.Chr. voor het eerst voor in het Middellandse Zeegebied. Tegelijkertijd werd ten noorden van de alpen emmertarwe verdrongen door spelt. In de Middeleeuwen werd gewone tarwe en spelt in Europa veel verbouwd. Uiteindelijk is spelt bijna geheel verdrongen door de gewone tarwe.
Door kruising en selectie zijn er van gewone tarwe duizenden rassen gekweekt met verschillende eigenschappen en een steeds hogere opbrengst per ha. Meel van gewone tarwe is afhankelijk van het ras geschikt voor het maken van brood, biscuit en gebak. Pasta's worden meestal van durumtarwe gemaakt.

We eten hier in West-Europa nog niet zo gek lang tarwe dus, en dat heeft gevolgen. Daarbij is het ook sterk verslavend

https://www.researchgate.net/profile/Fred_Brouns

geen probleem, we moeten sowieso eten en verslaafd zijn aan eten is niet zo slecht, ware het niet dat bij mensen die een deficiet hebben aan bepaalde stoffen - van nature of door omstandigheden - die verslaving in de plaats komt van stoffen die je normaal van jezelf hebt. Endorfines bvb. En dan zit je met gluten in de problemen, want dat brengt je huishouding compleet in de war. En ja hoor, door vervuiling, stress, bepaalde medicijnen etc. is dat meer en meer het geval.

en daarnaast is het niet zo, zoals bij lactoseintolerantie dat je meteen ziet van "ja, ok, dat is niet goed voor me", het is veel minder duidelijk.

of je moet coeliakiehebben, of een tarwe allergie. Want anders ben je Gluten sensitief. en met een beetje bad luck ben je gewoon depressief, heb je ADD of ADHD.

maw: weg met gluten. geen risico nemen.

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 13-09-2017 14:12]


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 13-09-2017 14:15 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

BTW

niet ok:

Tarwe, rogge, gerst (gort), spelt, kamut en alle producten waarin deze granen zijn verwerkt zoals couscous, bulgur griesmeel



wel ok


boekweit, quinoa, mais, rijst, gierst, amarant, sorghum, teff, polenta, tapioca, johannesbroodpitmeel, kastanje, soja, maizena, peulvruchten en aardappelen

al is soja ook niet zo great ... omwille van andere zaken


signature


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 13-09-2017 14:19 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Bier niet ok?




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 13-09-2017 14:20 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 13 september 2017 14:10 schreef Hypnos het volgende:
Ja, gluten zijn dus niet goed voor ons.
Oh? Bron?


When your people matter, menstrual health matters


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 13-09-2017 14:20 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Alles met mate, is dat niet gewoon veel simpeler? Anders wordt mijn bezoek aan de Colruyt verlengd met minstens een uur etiketjes lezen e.d. 't Is nu wel een best gezellige winkel, maar ik spendeer m'n tijd liever aan iets anders (ook al wil dat soms zeggen aan flatuleren dat het geen naam heeft).

[Dit bericht is gewijzigd door PandroidJack op 13-09-2017 14:21]


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-09-2017 14:35 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Slotje.

Tuurlijk moet je niet te veel tarwe eten, met ander voedsel ook. Het zit in alles tegenwoordig. En is het meest populair als graan. Maar het eerste stukje van wiki zegt niets. Vervolgens laatste stukje is oude pseudowetenschap.

Wat wel maar weinig mensen weten is dat coeliaki erg heftig is en eigenlijk vrij veel voorkomt. Nu heeft pas 1/10 daadwerkelijk de goede diagnose. Komt toch bij 1 tot 2% van de mensen voor. En die moeten glutenvrij en die kunnen niet eens tegen een kruimeltje.

Edit: Als je nu zelf ook dingen leesr van meneer brouns dan zie je dit artikel ook

https://www.researchgate.net/publication/281969946_THE_WAR_ON_WHEAT_How_unsubstantiated_wheat_and_gluten_related_health_concerns_are_damaging_the_cereal_foods_sector_and_compromising_public_health?ev=prf_high

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 13-09-2017 14:41]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 13-09-2017 14:42 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 13 september 2017 14:35 schreef ElitE het volgende:
Slotje
Idd.


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 13-09-2017 14:56 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 13 september 2017 14:20 schreef Fusion het volgende:
Oh? Bron?


je begrijpt het niet


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 13-09-2017 14:58 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 13 september 2017 14:35 schreef ElitE het volgende:
dinges


imo is het risico behoorlijk groot

daarbij ervaar ik ook zelf een groot verschil, een nog groter verschil dan toen ik gestopt ben met het eten van suiker. Een ander verschil ook. Veel frisser en minder geneigd om te eten tout court (ook al moet ik nu net meer eten ivm sport).


signature


Silence
Usericon van Silence
Posted 13-09-2017 15:05 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Ik herken het zelf wel. Uit de bloedtest komt er geen intolerantie of coeliakie naar voren. Uit een andere bloedtest komen wel verhoogde antiwaarden naar boven.

Na drie maanden gluten mijden, ben ik ze voorzichtig gaan toevoegen; opgeblazen buik, ontlastingsproblemen, enorm vermoeid. Gevoel van algehele malaise.

Waar het dan wel in zit? Geen idee. Ik weet alleen dat mijn lijf er weinig mee kan. En de gemiddelde huisarts schrijft het al gauw weg als "niet zo ernstig" of "PDS".

Verder heb ik inderdaad nog geen gedegen onderzoek gelezen naar het effect van gluten/tarwe. De meest ehebben een zeer kleine testgroep, en komen tot conclusies als "“ Non-celiac gluten intolerance ”may exist, but no clues to the mechanism were elucidated. "


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 13-09-2017 15:20 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

bij mij ook,

toen ik gestopt ben met suikers merkte ik dat mijn "honger" naar brood in feite groter was dan naar suiker (behalve naar Cola dan, dat bleef)

nochtans altijd wat opgeblazen gevoel en meer ... uitlaat bij eten van brood. Klopte niet.

nu geen gluten meer, en voelt frisser. Zelfs opstaan lukt beter. Dat is heel frappant.


signature


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-09-2017 15:21 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 13 september 2017 15:05 schreef Silence het volgende:
Ik herken het zelf wel. Uit de bloedtest komt er geen intolerantie of coeliakie naar voren. Uit een andere bloedtest komen wel verhoogde antiwaarden naar boven.

Na drie maanden gluten mijden, ben ik ze voorzichtig gaan toevoegen; opgeblazen buik, ontlastingsproblemen, enorm vermoeid. Gevoel van algehele malaise.

Waar het dan wel in zit? Geen idee. Ik weet alleen dat mijn lijf er weinig mee kan. En de gemiddelde huisarts schrijft het al gauw weg als "niet zo ernstig" of "PDS".

Verder heb ik inderdaad nog geen gedegen onderzoek gelezen naar het effect van gluten/tarwe. De meest ehebben een zeer kleine testgroep, en komen tot conclusies als "“ Non-celiac gluten intolerance ”may exist, but no clues to the mechanism were elucidated. "


Bloedtest is lang niet voldoende, de enige echte diagnostische standaard is een darmbiopt.

Mn moeder had ook een nietszeggende bloedtest maar omdat mn opa het ook had (en het is redelijk erfelijk) zijn ze wel verder gegaan met endoscopie.

Je huisarts moet je gewoon doorsturen naar een internist als je zo op het dieet reageert.

Maar niet vergeten een glutenvrij dieet kan je alleen doen door veeeeeel bewuster met eten bezig te zijn en echt alles om te gooien. Bijna geen prefab foods meer en degene die je eet zijn sowieso beter.

Ik ben ook uitvoerig getest als aanleiding voor neurologische problemen, voelde me tijdens glutenvrije periode helemaal opleven endoscopie gedaan en: geen coeliakie maar nek/rugproblemen hehe(kwam ik wel pas 2 jaar later achter)


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 13-09-2017 15:36 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

endoscopie is echt strontvervelend


btw, idd, niets van bewerkt voedsel, en dat is heeel veel.

Paleodieet ligt ook vrij dicht in de buurt trouwens.

en beginnen met avocado's is ook niet altijd verstandig. Heel wat mensen zijn ook niet in staat om dat normaal te verteren, hoe hip het ook moge zijn.


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 13-09-2017 15:37 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 13 september 2017 14:56 schreef Hypnos het volgende:
je begrijpt het niet
Ik begrijp het heel goed. Je gevatheid ten spijt.


When your people matter, menstrual health matters


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-09-2017 16:10 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 13 september 2017 15:36 schreef Hypnos het volgende:
endoscopie is echt strontvervelend



Nee dat is de colonoscopie, ik bedoel de gastroscopie

quote:
btw, idd, niets van bewerkt voedsel, en dat is heeel veel.

Paleodieet ligt ook vrij dicht in de buurt trouwens.

en beginnen met avocado's is ook niet altijd verstandig. Heel wat mensen zijn ook niet in staat om dat normaal te verteren, hoe hip het ook moge zijn.


Bewerkt voedsel is al jaren een bewezen kwaad.

Paleo is een van de weinige hypes waar weldegelijk een goede theorie achter schuilt. Maar wat dat precies gegeten moet worden is alleen niet altijd zo duidelijk.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Silence
Usericon van Silence
Posted 13-09-2017 17:42 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

quote:
Op 13 september 2017 15:21 schreef ElitE het volgende:
Bloedtest is lang niet voldoende, de enige echte diagnostische standaard is een darmbiopt.

Mn moeder had ook een nietszeggende bloedtest maar omdat mn opa het ook had (en het is redelijk erfelijk) zijn ze wel verder gegaan met endoscopie.

Je huisarts moet je gewoon doorsturen naar een internist als je zo op het dieet reageert.

Maar niet vergeten een glutenvrij dieet kan je alleen doen door veeeeeel bewuster met eten bezig te zijn en echt alles om te gooien. Bijna geen prefab foods meer en degene die je eet zijn sowieso beter.

Ik ben ook uitvoerig getest als aanleiding voor neurologische problemen, voelde me tijdens glutenvrije periode helemaal opleven endoscopie gedaan en: geen coeliakie maar nek/rugproblemen hehe(kwam ik wel pas 2 jaar later achter)


Fijn om te horen. Inderdaad, de volgende stap is een doorverwijzing vragen naar de internist. Zeker nu darmparasieten e.d. uitgesloten zijn.

En bewust eten, spreek me er niet van. Probeer knoflook en gember maar eens te vermijden, het zit overal in maar hoeft niet vermeld te worden. Ik maak dus erg veel zelf, dat is dan wel weer leuk


yunrio220
Usericon van yunrio220
Posted 24-11-2020 7:45 by yunrio220 Wijzig reactieProfiel van yunrio220Quote dit bericht

Kravitz's comment has received more than 1,360 likes while her Instagram post overall has received more than 396,840 likes as of Sunday evening.

website seo


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 24-11-2020 17:39 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

je verwacht het niet


signature


yunrio220
Usericon van yunrio220
Posted 13-07-2022 8:24 by yunrio220 Wijzig reactieProfiel van yunrio220Quote dit bericht

ause amber and hdetermined out that we had announced the date and referred to as nicole upset that we had booked a marriage on her wedding date. we were careworn because amber and her boyfriend were not even engaged, h

VoIP virtual phone number


BillekeAlwerti
watch?v=dQw4w9WgXcQ
Usericon van BillekeAlwerti
Posted 13-07-2022 10:09 by BillekeAlwerti Wijzig reactieProfiel van BillekeAlwertiQuote dit bericht

Wel ok: mais???

Kijk ff naar Amerika aub

Edit: oh lol oud topic.

[Dit bericht is gewijzigd door BillekeAlwerti op 13-07-2022 10:10]


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 13-07-2022 11:01 by BongoBongo Wijzig reactieProfiel van BongoBongoQuote dit bericht

Moderne tarwe is rommel en gluten vaak niet eens de boosdoener.
Uit onderzoek (ja ja) is gebleken dat mensen die stopten met het eten van tarwe geen problemen meer hadden ook al aten ze bv rogge (wel gluten).


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 13-07-2022 19:07 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

omwille van bewerking of verklooid DNA?


signature


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 13-07-2022 19:40 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Geen problemen meer! Dat lijkt me wel wat!


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 13-07-2022 19:59 by BongoBongo Wijzig reactieProfiel van BongoBongoQuote dit bericht

Moderne tarwe (in de jaren 60 ontwikkeld) is korter en waait dus minder snel om en de graankorrels bijven beter plakken aan de aar, dus dat is allemaal gunstig voor de oogst. Moderne tarwe bevat alleen ook nog nieuwe gliadine isotopen waar we als mens niet zo goed tegen kunnen. In oude rassen zitten deze gliadine isotopen niet.

https://www.allergenenconsultancy.nl/nieuws/brood-bevat-meer-gluten-dan-vroeger


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 13-07-2022 20:18 by BongoBongo Wijzig reactieProfiel van BongoBongoQuote dit bericht

quote:
Op 13 juli 2022 19:07 schreef Hypnos het volgende:
omwille van bewerking of verklooid DNA?


Beide eigenlijk


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 14-07-2022 11:54 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

zelf tarwe kweken in de moestuin?


signature


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen