IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : NEDXXX (avant-garde/experimental black metal, DSO?, Abigor?
Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 17-12-2021 11:31 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht



https://nedxxx.bandcamp.com/

Een album, self-titled.

Eind 2019, over het hoofd gezien maar klinkt best gaaf.

NED moet wel voor NORMA EVANGELIUM DIABOLI staan. Niets officieel bekend, maar zouden leden van DSO en Abigor kunnen zijn volgens de geruchten. Verschillende vocalen die bekend voorkomen, maar ik niet met zekerheid kan linken. Klinkt qua hoog in het gitaarwerk ook aardig vaak als de meer experimentele albums van Abigor, maar dan nog iets rauwer geluid. Lagere en tragere riffs wat meer DSO-ig. Blut Aus Nord schijnt er ook wel doorheen. Over alles wel wat lossere composities dan voornoemde bands, meer vage uitstapjes enzo.


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 17-12-2021 11:37 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

OK, dat laatste mag wel wat meer benadrukt: véél meer losheid en vaagheid dan voornoemde bands. Freaky tracks zitten er tussen. Ergens Naked City aangehaald, dat is het niet, maar neigt er weleens naar. Drums gaan ook lekker raar wanneer het moet.

Een van de zangers moet wel Mikko Aspa zijn. Gitarist van Abigor ook vrij zeker.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 17-12-2021 11:47]


I wish I was a butterfly


Ravnajuv
Satyr
Usericon van Ravnajuv
Posted 17-12-2021 14:15 by Ravnajuv (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van RavnajuvQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com

Ik hoor beide heren van Summoning als zanger en ook Peter van Abigor moet hier ongetwijfeld bij zitten. Sterker, het klinkt heel lang wel heel veel als Abigor.

Dat spoken word/intro rond 10:00 is ook typisch Abigor.


Hafgufa


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 17-12-2021 14:27 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2021 14:15 schreef Ravnajuv het volgende:
Ik hoor beide heren van Summoning als zanger en ook Peter van Abigor moet hier ongetwijfeld bij zitten. Sterker, het klinkt heel lang wel heel veel als Abigor.

Dat spoken word/intro rond 10:00 is ook typisch Abigor.

Summoning nooit zo goed geluisterd, geen idee. Voorbeelden van waar zij zitten?

Weet niet waarom, maar ik vergeet altijd dat beide heren Abigor gitaar spelen Denk dus dat je gelijk hebt. Eens dat er veel Abigor inzit, even vlug proberen te herinneren is dat in de tweede helft een stuk minder.


I wish I was a butterfly


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 17-12-2021 15:05 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 17 december 2021 11:37 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Een van de zangers moet wel Mikko Aspa zijn.

Ik hoop het niet, want die komt hier in het cancel-vakje.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 17-12-2021 15:17 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

Direct maar eens opgezet, niet gek, al mogen ze wel wat kalmer aan doen met de samples. Abigor kan niet missen inderdaad, DSO ook wel terug te horen, maar ik vind vooral DHG en, in de langzamere stukken en baspartijen, zeker ook Ved Buens Ende logische aanknopingspunten. Silenius en/of Protector herken ik totaal niet terug in de vocalen.


One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 17-12-2021 15:32 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2021 15:05 schreef M. het volgende:
Ik hoop het niet, want die komt hier in het cancel-vakje.

Ben inmiddels niet meer zo zeker, maar blijft wel een kandidaat.
quote:
Op 17 december 2021 15:17 schreef zodiac lung het volgende:
Direct maar eens opgezet, niet gek, al mogen ze wel wat kalmer aan doen met de samples. Abigor kan niet missen inderdaad, DSO ook wel terug te horen, maar ik vind vooral DHG en, in de langzamere stukken en baspartijen, zeker ook Ved Buens Ende logische aanknopingspunten. Silenius en/of Protector herken ik totaal niet terug in de vocalen.

DHG en VBE ben ik er ook meer in gaan horen, ja. Vocalen doen me her en der ook aan Aldrahn denken, al heeft die dan weer niet echt een NED- of Abigor-link geloof ik.

Gut, het maakt eigenlijk allemaal niet uit, maar omdat de echte herkenning zo dichtbij ligt wil ik het weten! Ding al vier keer geluisterd vandaag.


I wish I was a butterfly


spectre
Usericon van spectre
Posted 17-12-2021 15:47 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

WOW dit is vet!


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


spectre
Usericon van spectre
Posted 17-12-2021 15:48 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Kijk Fusion.. DIT is nou eens progressieve metal zoals ik denk dat het moet.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Steel Jaw
Usericon van Steel Jaw
Posted 17-12-2021 21:36 by Steel Jaw Wijzig reactieProfiel van Steel JawQuote dit bericht

Ik had ze al eens getipt in het black metal topic jaar of twee geleden denk ik.

Enigste minpunt aan deze plaat zijn de vele samples vind ik. Muzikaal gezien pure genialiteit. Een beetje een voortzetting van 'Time Is The Sulphur In The Veins Of The Saint' in mijn ogen


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 17-12-2021 21:58 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ik vind die gitaarpartijen niet te doen. Als in lelijk gepiel.

Duidelijk niet mijn stijl van metal, 1 1/2 nummer volgehouden, er is me geen stukje muziek bijgebleven.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 17-12-2021 23:46 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Ik kwam met 1 nummer tot 1:19, incl. 30 sec skip.

En daar blijft het ook bij.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Ravnajuv
Satyr
Usericon van Ravnajuv
Posted 18-12-2021 12:41 by Ravnajuv (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van RavnajuvQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com

De teksten en de schrijfstijl daarvan zijn echt DsO vergelijkbaar.

Het gitaarwerk, dat gepiel dus, is Abigor.

Dit is wel het slechtste 'Masked Singers' project ooit tot nut oe


Hafgufa


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 20-12-2021 17:58 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2021 21:58 schreef F.Jacobse het volgende:
Ik vind die gitaarpartijen niet te doen. Als in lelijk gepiel.

Duidelijk niet mijn stijl van metal, 1 1/2 nummer volgehouden, er is me geen stukje muziek bijgebleven.

quote:
Op 17 december 2021 23:46 schreef Natural Disaster het volgende:
Ik kwam met 1 nummer tot 1:19, incl. 30 sec skip.

En daar blijft het ook bij.



Ach ja, jullie hebben het geprobeerd

Je kan nog nummer 7 overwegen, die is (in het begin) wat minder pielerig enzo. Beetje Dimensional Psychosis-gevoel, pielerij/blieperij over harde riffs.
quote:
Op 17 december 2021 21:36 schreef Steel Jaw het volgende:
Ik had ze al eens getipt in het black metal topic jaar of twee geleden denk ik.

Enigste minpunt aan deze plaat zijn de vele samples vind ik. Muzikaal gezien pure genialiteit. Een beetje een voortzetting van 'Time Is The Sulphur In The Veins Of The Saint' in mijn ogen

Klopt! Had ik tot mijn verdriet gemist destijds

Gek genoeg, misschien, kan ik met "Time..." niet zoveel uiteindelijk. Fractal Possession daarentegen wel. Dus voor mij een voortzetting van die plaat

Waarbij ze dan hier bij tijd en wijle echt een heel pak freakier gaan, meer de experimenteerdrift van de (non-metal) avant-garde en (free) jazz. Er zitten hier gitaar- en drummomenten in die zo raar zijn, ongekend voor metal.
quote:
Op 18 december 2021 12:41 schreef Ravnajuv het volgende:
De teksten en de schrijfstijl daarvan zijn echt DsO vergelijkbaar.

Het gitaarwerk, dat gepiel dus, is Abigor.

Dit is wel het slechtste 'Masked Singers' project ooit tot nut oe

Gaat een end die kant op, maar ook wel wat anders. Thematisch, als we naar pre-Furnaces kijken, matcht het wel aardig met DSO. Al zijn die teksten vaak wat subversiever. Qua schrijfstijl is DSO meestal nog wat meer uitgesponnen, zij zijn (zeker nu) meer zelfstandig leesbaar. Toch, eerder DSO dan Abigor, en kan ook geen andere band bedenken die er dichterbij komt.

Dat moet wel, ja.

Weet jij zeker wie er allemaal meedoen?


I wish I was a butterfly


spectre
Usericon van spectre
Posted 20-12-2021 19:22 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Naast Abigor en Deathspell Omega hoor ik er ook flarden in van Mayhem, toen Blasphemer er nog de lakens uitdeelde


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Steel Jaw
Usericon van Steel Jaw
Posted 20-12-2021 19:39 by Steel Jaw Wijzig reactieProfiel van Steel JawQuote dit bericht

quote:
Op 20 december 2021 17:58 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Gek genoeg, misschien, kan ik met "Time..." niet zoveel uiteindelijk. Fractal Possession daarentegen wel. Dus voor mij een voortzetting van die plaat


Ik vind dat bij 'Time...' alles veel natuurlijker in elkaar overvloeit, en het album op die manier aangenamer is om te beluisteren. 'Time...' is sowieso één van mijn all time favoriete black metal albums, samen met Mayhem's 'Ordo Ad Chao' en 'Grand Declaration of War', Dodheimsgard's 'A Umbra Omega' en Deathspell Omega's 'Drought' en 'Chaining The Katechon' EP's


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 21-12-2021 20:40 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

het zal wel niet, maar toch.

Deze Belgische 2021 release al gehoord?



signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 21-12-2021 21:38 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 21 december 2021 20:40 schreef Hypnos het volgende:
het zal wel niet, maar toch.

Deze Belgische 2021 release al gehoord?



Wat meer industrial/ambient/death/electronic/doom dan waar we het hier over ging, maar niettemin gepaste tip! Ga ik nog wat vaker luisteren.

Ah, de instrumentalist doet ook Neptunian Maximalism. Logisch.

----------------

NEDXXX weer een keer of tien luisteren, ga ik daar ook weer verder over.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 21-12-2021 21:49]


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-02-2022 16:42 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 20 december 2021 19:39 schreef Steel Jaw het volgende:
Ik vind dat bij 'Time...' alles veel natuurlijker in elkaar overvloeit, en het album op die manier aangenamer is om te beluisteren. 'Time...' is sowieso één van mijn all time favoriete black metal albums, samen met Mayhem's 'Ordo Ad Chao' en 'Grand Declaration of War', Dodheimsgard's 'A Umbra Omega' en Deathspell Omega's 'Drought' en 'Chaining The Katechon' EP's

Moet ik toch Time... weer eens aanslingeren.

Verder allemaal zéér puike releases die je daar noemt. Voor DSO zou ik 'de trilogie' er ook nog bijpakken, verder per band heb ik precies dezelfde toppers


I wish I was a butterfly


Steel Jaw
Usericon van Steel Jaw
Posted 05-02-2022 0:36 by Steel Jaw Wijzig reactieProfiel van Steel JawQuote dit bericht

quote:
Op 4 februari 2022 16:42 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Moet ik toch Time... weer eens aanslingeren.

Verder allemaal zéér puike releases die je daar noemt. Voor DSO zou ik 'de trilogie' er ook nog bijpakken, verder per band heb ik precies dezelfde toppers

Wat de trilogie van DsO betreft: met Si Monvmentvm heb ik nooit veel gehad. Fas Ite is dan weer heel lang geleden dat ik die beluisterd heb. Paracletus vind ik van de trilogie de beste denk ik, maar eigenlijk ben ik nog veel meer fan van die twee EP's die ik opnoem. Das hun beste materiaal imho.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-02-2022 16:03 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 5 februari 2022 0:36 schreef Steel Jaw het volgende:
Wat de trilogie van DsO betreft: met Si Monvmentvm heb ik nooit veel gehad. Fas Ite is dan weer heel lang geleden dat ik die beluisterd heb. Paracletus vind ik van de trilogie de beste denk ik, maar eigenlijk ben ik nog veel meer fan van die twee EP's die ik opnoem. Das hun beste materiaal imho.

In het algemeen ben ik meer van albums dan van EP's, puur omdat ik het fijn vind om lang ergens in te hangen. Dat kleurt vermoedelijk mijn beeld van de trilogie vis-à-vis de EP's. De verbintenis die ik zie tussen de trilogie en die twee EP's maakt het ook moeilijk om favorieten te kiezen (Kénôse vind ik er om nu niet te rationaliseren wijze buiten vallen.)

Goed. Goede redenen voor een aandachtige luistersessie voor alles wat in die tijd opgenomen is

edit: Fas en Paracletus heb ik beiden erg hoog, Si ook wel, maar toch minder. Mijn favoriet is denk ik Fas, al zet ik Paracletus vaker op, omdat het makkelijker te volgens is :v

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 07-02-2022 16:05]


I wish I was a butterfly


Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen