IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Van harte gefeliciteerd, Ride the Lightning! Volgende pagina
Freduk
Usericon van Freduk
Posted 02-07-2024 12:20 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Deze maand wordt Ride the Lightning precies 40 jaar oud. Voor hoeveel mensen die hier thans op dit forum rondgehangen of hier rondgehangen hebben is dit niet 1 van hun eerste introducties geweest naar een daaropvolgend leven vol black metal of andere, binnen de metalwereld minder goede muziek?

Ik heb voor de gelegenheid het album maar even opgezet. Ja, dat klinkt nog net als de vorige 5000 keer, helemaal prima. Een zonder meer erg goed album.

Wat highlights.
-De tekst "someone help me, oh god please help me" heeft een goede emotionele lading waarvoor de meeste artiesten tegenwoordig niet meer de moeite nemen om op een album te krijgen. Het is allemaal snel wel goed genoeg zo, en dan wat postproduction eroverheen en bla. Hetfield is zo schat ik even af, eerst even goed in de stemming gekomen en heeft daarna die zin er perfect semi-geflipt uitgeknald, mooi.

-Het hele album heeft op een manier dat jaren 70 psychedelische effect over zich als je kijkt hoe de solootjes zijn opgebouwd, van die uitgesponnen bijna Pink FLoyd achtige structuren, top.

-Vul zelf maar in, het is wel veel typen zo voor een post met waarschijnlijk 0 of 1 reactie(s).


Winter is coming


OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 02-07-2024 12:28 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

Ik vind de twee Mustaine nummers nog steeds erg goed. De rest toch vrij saai, zoals het meeste Metallica werk.


Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.


KwelgeestIV
Haat is een deugd!
Usericon van KwelgeestIV
Posted 02-07-2024 12:31 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

Denk wel mijn favoriete Metallica-album. For Whom the Bell Tolls en Creeping Death zijn beide magnifiek. Die eerste is gewoon echt een nummer van hoge klasse. Sterke compositie, gaaf baswerk. Creeping Death daarentegen heeft echt die rauwe jaren'80 thrash/speed metal-agressie! Waarlijke, vuige metal zoals we uit die periode willen horen.
Kill'em All is qua dat betreft eigenlijk meer wat ik in mijn jaren'80 metal zoek. Maar de toevoeging van de conservatoriumkunsten van Burton maakt dat Ride the Lightning gewoon objectief een beter, meer volwassen album is.
Het nummer Master of Puppets is natuurlijk ook een klasse apart (net als One wel), maar over de gehele linie vind ik het toch een zwakker album dat hun eerste twee. AjfA is gewoon dood zaad.

In de jaren'90 hebben ze natuurlijk nog hele aardig radiorock gemaakt. Dat wil ik zeker wel erkennen. Maar ik zet uit mezelf toch echt nooit iets anders dan de eerste drie aan. Ja, tof spul.

Hopen dat deze topic mag openblijven. Voorheen had dit gewoon in de Metallica-topic besproken moeten worden, maar heb niet het idee dat er hier nog actief wordt gemodereerd.



F.Jacobse
van de Tegenpartij
Usericon van F.Jacobse
Posted 02-07-2024 13:03 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ik kan er ook nog steeds goed naar luisteren. Maar escape en trapped under ice waren toen al kut nummers en nog steeds.

Fight fire is toch ook een mustaine nummer. Toch wel het bruutste wat ze ooit opgenomen hebben, imo.




"Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!"


F.Jacobse
van de Tegenpartij
Usericon van F.Jacobse
Posted 02-07-2024 13:09 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Afgelopen weekend trouwens een vrij recente call of ctulhu op 85 inch op youtube gekeken.

Het zullen best ouwe lullen zijn etcetera maar ow ow ow, goed!




"Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!"


F.Jacobse
van de Tegenpartij
Usericon van F.Jacobse
Posted 02-07-2024 13:12 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

quote:
Op 2 juli 2024 12:31 schreef KwelgeestIV het volgende:

Hopen dat deze topic mag openblijven. Voorheen had dit gewoon in de Metallica-topic besproken moeten worden, maar heb niet het idee dat er hier nog actief wordt gemodereerd.


Ipim heeft het opgegeven denk ik haha. Of de interesse verloren.

Beli had ook nog mod rechten dacht ik, maar die is hier 1 keer per jaar nog.




[Dit bericht is gewijzigd door F.Jacobse op 02-07-2024 13:12]


"Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!"


KwelgeestIV
Haat is een deugd!
Usericon van KwelgeestIV
Posted 02-07-2024 13:33 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

quote:
Op 2 juli 2024 13:03 schreef F.Jacobse het volgende:
Ik kan er ook nog steeds goed naar luisteren. Maar escape en trapped under ice waren toen al kut nummers en nog steeds.
Ja de plaat zakt bijnummer 5 en 6 goed in!
Creeping Death maakt gelukkig heel veel goed. The Call of Ktulu is inderdaad ook helemaal niet onaardig. Net als Orion, overigens.

quote:
Fight fire is toch ook een mustaine nummer. Toch wel het bruutste wat ze ooit opgenomen hebben, imo.



Mehhh.. 'kVind Creeping, Hit the Lights, Seek & Destroy en Battery daar toch echt wel overheen knallen.
quote:
Op 2 juli 2024 13:12 schreef F.Jacobse het volgende:
Ipim heeft het opgegeven denk ik haha. Of de interesse verloren.

Beli had ook nog mod rechten dacht ik, maar die is hier 1 keer per jaar nog.



Op zich valt er momenteel ook weinig te modereren. Kabbelt rustig. Paar fake accounts lopen elkaar vliegen af te vangen is de niet-muziektopics. Gewoon niet openen; dan zie je het ook niet.
Ik verbaas me erg eigenlijk oprecht over dat het gehele forum nog bestaat. Maar geeft me wat bezigheden tijdens het niet altijd even drukke werk op de thuiswerkdagen.

Mutilator is er natuurlijk ook nog. Maar die is sinds een paar maanden opeens goed inactief geworden. Beli is volgens mij als snel een decennium in ruste.



F.Jacobse
van de Tegenpartij
Usericon van F.Jacobse
Posted 02-07-2024 13:54 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ik bedoelde met meest brute eigenlijk meest lompe qua riffs. De slaggitaar riff onder de coupletten is zo ontzettend simpel, zo lomp, zo niet Metallica. Vond ik dan. Luciferion speelt een cover van dit, nummer, dan is het nog beter, haha.

Muti is te druk met daten, zie ik wel eens op Facebook.




"Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!"


F.Jacobse
van de Tegenpartij
Usericon van F.Jacobse
Posted 02-07-2024 13:56 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ik vind al die instrumentale nummers op plaat 2,3 en vier trouwens echt zo goed!




"Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!"


KwelgeestIV
Haat is een deugd!
Usericon van KwelgeestIV
Posted 02-07-2024 14:01 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

Ik hoor overigens echt geen jaren'70-psy./Pink Floyd in RtL.



OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 02-07-2024 15:14 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 2 juli 2024 13:03 schreef F.Jacobse het volgende:
Ik kan er ook nog steeds goed naar luisteren. Maar escape en trapped under ice waren toen al kut nummers en nog steeds.

Fight fire is toch ook een mustaine nummer. Toch wel het bruutste wat ze ooit opgenomen hebben, imo.




Nee alleen Ktulu en Ride The Lightning zijn van Mustaine, de muziek dan. En ja Escape en Trapped Under Ice zijn verschrikkelijke zaadnummers . Opener Fight Fire With Fire kan ook niks mee, veels te simpel.

Sowieso is dat de reden dat ik vrij snel uitgekeken raakte op Metallica, het is me allemaal wat te voorspelbaar. Creeping Death en For Whom The Bell Tolls hoef ik om die reden ook niet meer te horen. Ik hoor dat het goed in elkaar zit, maar het is me niet spannend genoeg.

Deze plaat was wel hun doorbraak meen ik. En ik vind het op zich terecht dat ze zo groot zijn geworden, ze hebben er hard voor gewerkt, goeie live shows etc, maar op een enkel nummer na is het niet mijn ding.


Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.


F.Jacobse
van de Tegenpartij
Usericon van F.Jacobse
Posted 02-07-2024 16:10 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Justice is toch wel hun meest technische plaat. Op sommige riffjes heb ik wel lopen zweten vroeger opgitaar. De platen ervoor, allemaal ja, waren best te doen. Of het ook zo strak was als James, dat niet natuurlijk.

Kill em all is natuurlijk nog simpeler dan ride. Ride is al een enorme vooruitgang qua songwriting.

Maar een nummer als no remorse of metal militia. BAM! Dat was na kill wel een beetje klaar. Ook jammer.

Kortom, alle eerste vier platen hebben zo hun eigen charme en daarna ging het mis hahaha.




"Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!"


DuncanMcDane
Usericon van DuncanMcDane
Posted 02-07-2024 16:36 by DuncanMcDane Wijzig reactieProfiel van DuncanMcDaneQuote dit bericht

Ik vind RtL een heel fijn album. Fade to Black, heerlijk nummer naast de hier al genoemde. Hun eerste ook dikke prima maar je gaat onwillekeurig vergelijken met de eerste Megadeth en ja, dan is het toch wel vrij tam. En die riff van Sweet Homa Alabama in the 4 Horsemen...
Voor mij hield het trouwens wel op na MoP. AJfA, kon ik toen al niet naar luisteren naar dat geluid, plaat doorverkocht, paar jaar terug maar weer gekocht en nog steeds niets. Alsof ze een Black Metal album wilden maken en alleen qua productie daarin geslaagd zijn. Alleen Dyers Eve is nog wel ok.
Het valt voor mij overal tussenin, te hard voor dit, te soft voor dat, nummers niet goed genoeg voor "liedjes" en niet interessant genoeg voor "nummers". Van alles net niks. Evenementenband. En eerlijk is eerlijk, ze irriteren me mateloos met dat gekunstelde van die latere platen. Het is de naam nog maar muzikaal vind ik ze niet meer relevant.


Het leven is te kort om naar kutmuziek te luisteren...


KwelgeestIV
Haat is een deugd!
Usericon van KwelgeestIV
Posted 02-07-2024 17:04 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

One is wel heel erg gelijkend op Fade to Black.



OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 02-07-2024 17:12 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 2 juli 2024 14:01 schreef KwelgeestIV het volgende:
Ik hoor overigens echt geen jaren'70-psy./Pink Floyd in RtL.

Nee niet heel direct nee. Op Orion hoor ik wel wat van die invloeden, mooi nummer om die reden.


Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.


F.Jacobse
van de Tegenpartij
Usericon van F.Jacobse
Posted 02-07-2024 19:00 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Door Burton?

Ik snap goed dat mensen ajfa kut vinden klinken, maar ik vond het nooit echt vervelend , die rare productie. Het grote voordeel is dat je de slaggitaren (James) echt kraakhelder kan horen. Ik persoonlijk ben niet zo van de mid tempo nummers van Metallica, juist wel de snelle nummers als blackened en dyer's eve. De eerste keer dat ik blackened hoorde toen ik de cd kocht werd ik echt omver geblazen. Die main riff, sjeez wat vet. En straks.

Er staan fillers op die plaat, maar ik heb dat met elke van de eerste vier platen.

Fade en one zijn qua opbouw een beetje hetzelfde? Ook welcome home sanitarium? Zacht hard zacht hard en nog wat anders qua muziek, de opbouw van de nummers?




[Dit bericht is gewijzigd door F.Jacobse op 02-07-2024 19:03]


"Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!"


DuncanMcDane
Usericon van DuncanMcDane
Posted 02-07-2024 21:55 by DuncanMcDane Wijzig reactieProfiel van DuncanMcDaneQuote dit bericht

quote:
Op 2 juli 2024 19:00 schreef F.Jacobse het volgende:
Ik snap goed dat mensen ajfa kut vinden klinken, maar ik vond het nooit echt vervelend , die rare productie.



Toen ik hem voor het eerst opzette dacht ik dat het aan de naald of het element lag, dat die op was. Serieus.
Had al geen beste installatie ( van die el cheapo Studiotech boxen die vooral hard konden maar verder vrij leeg klonken en zo'n Sony versterker met Bass boost ook nog eens ) maar dit klonk gewoon niet goed. Dus dan even met een andere plaat testen, geen centje pijn, klonk gewoon normaal.
Dus ja, zonde geld.


Het leven is te kort om naar kutmuziek te luisteren...


OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 02-07-2024 22:50 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 2 juli 2024 21:55 schreef DuncanMcDane het volgende:
Toen ik hem voor het eerst opzette dacht ik dat het aan de naald of het element lag, dat die op was. Serieus.
Had al geen beste installatie ( van die el cheapo Studiotech boxen die vooral hard konden maar verder vrij leeg klonken en zo'n Sony versterker met Bass boost ook nog eens ) maar dit klonk gewoon niet goed. Dus dan even met een andere plaat testen, geen centje pijn, klonk gewoon normaal.
Dus ja, zonde geld.


65 minuten speelduur was ook veel te veel om op 1 LP te persen. Even los van de brakke productie.

Edit: in mijn herinnering was het geen dubbelaar toen hij uitkwam, maar ik blijk me te vergissen

[Dit bericht is gewijzigd door OPPEREINDBAAS op 02-07-2024 22:55]


Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.


DuncanMcDane
Usericon van DuncanMcDane
Posted 02-07-2024 23:28 by DuncanMcDane Wijzig reactieProfiel van DuncanMcDaneQuote dit bericht

Was een dubbelaar inderdaad. Ik had de versie met 2 platen in 1 hoes ( MFN-label geloof ik ), een maat had de mooie dubbelelpee met klaphoes. Heb nu een ceedeetje.


Het leven is te kort om naar kutmuziek te luisteren...


F.Jacobse
van de Tegenpartij
Usericon van F.Jacobse
Posted 03-07-2024 7:13 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ik had vroeger master of puppets op 2 keer 12" gekocht, wat een gezeik en omgedraai. Zoiets wilde ik toen niet nog een keer en was blij dat er toen cd's waren hahaha, heb nog steeds die ajfa cd.

Edit. Volgens mij was dit de tweede cd ooit die ik kocht.




[Dit bericht is gewijzigd door F.Jacobse op 03-07-2024 7:20]


"Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!"


OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 03-07-2024 17:12 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 3 juli 2024 7:13 schreef F.Jacobse het volgende:
Ik had vroeger master of puppets op 2 keer 12" gekocht, wat een gezeik en omgedraai.


Erg irritant ja, veel heruitgaves op vinyl zijn tegenwoordig ook vaak 2x 12", dan haak ik meteen af.


Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 03-07-2024 19:34 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

veel albums zijn tegenwoordig te lang op 1 enkele vinylplaat te kunnen zetten. Helaas.
Weerhoudt mij ook vaak van aanschaf.

Ride The Lightning overigens onlangs opnieuw gekocht op vinyl. Ik had vroeger de dubbele DMM versie, nu gewoon weer op 1 plaat. Beter!

Overigens, ik vind alle 4 de Metallica platen gaaf.


lampje


Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 03-07-2024 20:30 by Dypfrys Wijzig reactieProfiel van DypfrysQuote dit bericht

quote:
Op 2 juli 2024 13:54 schreef F.Jacobse het volgende:
Luciferion speelt een cover van dit, nummer, dan is het nog beter, haha.


Kijk, eindelijk iemand die verstandige dingen zegt in dit topic


"What a fantastic song video. I'm driven to tears. Hail Satan!"


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 04-07-2024 8:58 by BongoBongo Wijzig reactieProfiel van BongoBongoQuote dit bericht

quote:
Op 2 juli 2024 17:12 schreef OPPEREINDBAAS het volgende:
Nee niet heel direct nee. Op Orion hoor ik wel wat van die invloeden, mooi nummer om die reden.


Burton heeft veel naar Wishbone Ash geluisterd denk ik.

Luister hier maar eens naar, vanaf 1:40 is het bijna Orion




BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 04-07-2024 9:10 by BongoBongo Wijzig reactieProfiel van BongoBongoQuote dit bericht

Overigens lijkt het eind van Call of Ktulu erg op het eind van dit nummer (op 9:58)




F.Jacobse
van de Tegenpartij
Usericon van F.Jacobse
Posted 04-07-2024 13:10 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Verrek. Op allebei de linkjes. Nooit geweten, maar ik hoor het zeker!




"Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!"


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen