Omdat mijn reactie elders een lang verhaal dreigde te worden, hierbij gewoon een eigen topic voor deze ronduit briljante band.
quote:Op 4 juni 2025 14:41 schreef KwelgeestIV het volgende:
Welk album zou jij (mij) aanraden om te beginnen?
quote:Op 4 juni 2025 14:43 schreef Sater het volgende:
Wil ik ook weten. Te grote discografie om blind in te duiken en vermoed (vrees) dat ze ook nog eens enorm veel relevante live-albums hebben.
Dit is altijd een moeilijke en eigenlijk is er ook geen goed antwoord op. Het gaat bij Grateful Dead niet zo zeer om het studiowerk, maar om de optredens. Er zijn essentiële albums hoor, ik denk aan beide platen uit 1970: Workingman's Dead en American Beauty. Maar als je wil begrijpen waar deze band om draait, dan moet je verder kijken en een paar liveplaten luisteren. Ze hebben duizenden shows gedaan, vaak een uur of drie lang, en hun geluid verschilt enorm van periode tot periode. De nummers van de platen worden daar uitgesponnen tot psychedelische jams van makkelijk een half uur, geen show is hetzelfde. Gelukkig is er enorm veel gedocumenteerd omdat er een grote tapecultuur was.
Op https://archive.org/details/GratefulDead vind je duizenden integrale opnames van concerten, gratis te beluisteren. Daar is natuurlijk geen beginnen aan als je niet weet waar te starten. Gelukkig is er houvast via de officiële livealbums en series van geautoriseerde opnames die door tape archivisten werden en worden uitgebracht. Het bekendst is de Dick's Picks (huhuh) serie, dat zijn eigenlijk zonder uitzondering zeer goede optredens. De CDs gaan voor kapitalen op eBay, maar opnames zijn eenvoudig online te vinden. Als je er via die weg ongeveer achterkomt welke periode je leuk vindt, dan kun je van daar vooruit of achteruit in de tijd zoeken.
Goed, even concreet. Begin bij hun officiële livealbum Europe '72. Die beviel mij destijds zo goed, dat ik er direct een missie van heb gemaakt daarna de hele tour te luisteren. Vervolgens de andere klassieker die vaak wordt genoemd als één van hun beste shows: Barton Hall (Cornell 5/8/77). Tenslotte Live/Dead. Die laatste heeft dan weer één van de mooiste Dark Star uitvoeringen die ik ken en is daarmee een heel specifieke tip voor Kwelgeest. Dat 'nummer' kent een enorme geschiedenis en talloze variaties, en daar zit voor mij eigenlijk de kern van Grateful Dead.
Dan nog even een persoonlijke favoriet, Veneta, Oregon 8/27/72. Die is later nog op DVD uitgebracht onder de titel Sunshine Daydream. Dat is sowieso een prachtig document van die tijd en cultuur.
quote:Op 4 juni 2025 16:29 schreef zodiac lung het volgende:
Die beviel mij destijds zo goed, dat ik er direct een missie van heb gemaakt daarna de hele tour te luisteren.
Ik weet niet of daar de kracht voor heb.
Live/Dead zag ik ook al elders als essentieel voorbij komen. Ik heb nu Blues for Allah aangezet en dat is onverwacht funky!
one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe
zodiac lung
Posted 04-06-2025 19:58 by zodiac lung
Is 'ie. Blues for Allah is ook echt een goed album waar nieuwe stijlen worden aangeboord, best wel jazzy ook. Wat misschien leuk is om hierna te luisteren is dan One from the Vault, een livealbum uit hetzelfde jaar. Ze spelen Blues for Allah volledig, aangevuld met wat andere nummers. OftV wordt ook vaak genoemd als één van de essentiële livealbums. Een heel andere beleving dan het studiowerk.
Even opgezet maar dit is niet direct iets voor mij denk ik. Ik kreeg wel spontaan zin in dit album. Ik hou meer van minimalistischer en donkerder van ondertoon denk ik.
zodiac lung
Posted 06-06-2025 20:12 by zodiac lung
Zo, dat is even een obscuur juweeltje dat je daar ophaalt. Heel goed album vind ik dat.
quote:Op 6 juni 2025 20:12 schreef zodiac lung het volgende:
Zo, dat is even een obscuur juweeltje dat je daar ophaalt. Heel goed album vind ik dat.
Geen idee hoe ik dat ooit ontdekt heb, maar indertijd heb ik direct die reissue op de kop getikt, samen met het Harbinger-album. Die tweede is goed, maar minder sterk dan deze.
On topic: ik was gestart met de Spotify meest beluisterde nrs, ga op basis van die fantastische foto met al die microfoons toch ook eens een live registratie proberen. Ik herinner me nog van vroeger, als jonge tiener, dat ik op basis van 'Dead' in hun groepsnaam altijd dacht dat het een Death Metal groep was
[Dit bericht is gewijzigd door mikkasscar op 07-06-2025 9:10]
zodiac lung
Posted 07-06-2025 18:37 by zodiac lung
Over fantastische foto's gesproken, hier hun 'wall of sound' waarmee ze in '73-'74 tourden.