IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : gitaarprobleem..
schaambaard
Usericon van schaambaard
Posted 16-11-2002 14:48 by schaambaard Wijzig reactieProfiel van schaambaardQuote dit bericht

ik heb een ibanez nogwat, halfjaar oud ofzo. sinds de laatste week is hij onstembaar geworden. als ik alle snaren gestemd heb is de eerste alweer een halve tot hele toon lager geworden, volgens mij zit het probleem bij de tremolozooi etc, de brug komt omhoog als ik de snaren aandraai. Ik heb geprobeerd wat dingen te verstellen maar ik kom er niet uit, iemand tips?

Orion
Usericon van Orion
Posted 16-11-2002 14:49 by Orion Wijzig reactieProfiel van OrionQuote dit bericht

ik heb hetzelfde probleem met mijn BC rich.
Wat voor brug heb je,anders moet je ff extra veren kopen.
En hem dan weer goed laten afstellen

[Dit bericht is gewijzigd door Orion op 16-11-2002 14:50]

Mezelf tegen friet! en spotten en al ut andere kansloos gedoe weest wel !?

Shredhead
Usericon van Shredhead
Posted 16-11-2002 14:56 by Shredhead Wijzig reactieProfiel van ShredheadQuote dit bericht

- staat je hals recht?
- staat je brug recht?
- is ie juist ge-intoneerd?

speelt allemaal mee

Bonnie
YEAH
Usericon van Bonnie
Posted 16-11-2002 15:10 by Bonnie Wijzig reactieProfiel van BonnieQuote dit bericht

als ie pas een half jaar oud is, gewoon naar de winkel teruggaan waar je 'm heb gekocht en gratis laten afstellen.

schaambaard
Usericon van schaambaard
Posted 16-11-2002 15:21 by schaambaard Wijzig reactieProfiel van schaambaardQuote dit bericht

m'n hals is recht, brug ook. als ik bijv de e stem, en dan de a komt de brug omhoog, waardoor de e een d# word.

ik zal hem wegbrengen, bedankt voor de tips.

Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 16-11-2002 16:15 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

ziet ernaar uit dat er te weinig spanning op je brug staat idd. extra veer in laten zetten, zo gepiept

Orion
Usericon van Orion
Posted 16-11-2002 16:33 by Orion Wijzig reactieProfiel van OrionQuote dit bericht

quote:
Op 16 november 2002 16:15 schreef Bintmeister het volgende:
ziet ernaar uit dat er te weinig spanning op je brug staat idd. extra veer in laten zetten, zo gepiept

zit daar ook verschil in grote in trouwens??

want ik ken nooit een veer vinden die op me gitaar past

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 16-11-2002 16:33 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 16 november 2002 14:48 schreef schaambaard het volgende:
ik heb een ibanez nogwat, halfjaar oud ofzo. sinds de laatste week is hij onstembaar geworden. als ik alle snaren gestemd heb is de eerste alweer een halve tot hele toon lager geworden, volgens mij zit het probleem bij de tremolozooi etc, de brug komt omhoog als ik de snaren aandraai. Ik heb geprobeerd wat dingen te verstellen maar ik kom er niet uit, iemand tips?

Hmm, klinkt als een standaard "Floyd Rose" probleem..

Toevallig andere snaren gekocht? En dan in het bijzonder dikkere?? Die trekken namelijk harder aan je tremeloveren zodat de brug 'omhoog' komt te staan, zeker als er daarvoor een dunnere set opzat of je lager gestemd stond.

Simpele oplossing -- je snaren iets hoger stemmen, bij de lage e beginnen. Dus je lage e in bijvoorbeeld f stemmen. Als je dan klaar bent staat je gitaar nog niet goed, maar is hij iig niet vreselijk ontstemd. Dit een paar keer herhalen totdat je gitaar zuiver gestemd staat, klaar

Mocht je brug veel te ver naar voren gaan trekken -- plaatje aan de achterkant van je gitaar afschroeven, dan zie je je tremeloveren zitten. Die veren zitten aan de brug vast, en aan een plaatje die met 2 schroeven in je body vast zit. Deze 2 schroeven kan je verstellen. Als je brug te ver naar voren staat is de spanning van je tremeloveren dus te laag (trekt niet hard genoeg terug) dus moet je de schroeven aandraaien.

LET OP! Tussentijds wel bijstemmen als je dit doet, als je die schroeven aandraait wordt de tremelospanning groter --> de veren trekken harder aan je snaren --> de snaren zullen hoger gestemd staan.

Dus: spanning vergroten, gitaar opnieuw stemmen, flink aan de tremelo rukken (om er zeker van te zijn dat de veerspanning niet gaat verlopen), dit net zo lang herhalen totdat de brug horizontaal staat; dat is de juiste stand.

Nog een tip -- als je gitaar gestemd staat na het verwisselen van de snaren, en de topkam zit nog los, even voorzichtig aan de snaren trekken. Hiermee kan je de "rek" uit nieuwe snaren halen zodat je gitaar met nieuwe snaren minder snel ontstemt. Als je klaar bent opnieuw stemmen, topkam aandraaien, en klaar is [fill in your name]

Suc6

Styhn
Usericon van Styhn
Posted 16-11-2002 19:52 by Styhn Wijzig reactieProfiel van StyhnQuote dit berichthttp://n/a

Hmm, bij m'n a snaar klinkt de A gewoon aanslaan en hem op de 12e fret pakken niet hetzelfde, ligt dit aan de intonatie?

11.45: restate my assumptions

Orion
Usericon van Orion
Posted 16-11-2002 19:55 by Orion Wijzig reactieProfiel van OrionQuote dit bericht

quote:
Op 16 november 2002 19:52 schreef Styhn het volgende:
Hmm, bij m'n a snaar klinkt de A gewoon aanslaan en hem op de 12e fret pakken niet hetzelfde, ligt dit aan de intonatie?

offtopic:Hoe zie er dan uit styhn?

JaneDoe
Scan your mind
Usericon van JaneDoe
Posted 16-11-2002 19:56 by JaneDoe Wijzig reactieProfiel van JaneDoeQuote dit berichthttp://www.scanyourmind.com

quote:

Ja, dat ligt aan de intonatie...
Zie het 'gitaarbattle topic' voor een uitgebreide uitleg hierover.

Don't blush when I rip you open

schaambaard
Usericon van schaambaard
Posted 17-11-2002 13:19 by schaambaard Wijzig reactieProfiel van schaambaardQuote dit bericht

ik heb alleen die twee schroeven iets hoeven aan te draaien en hij doet het weer perfect, bedankt!

Orion
Usericon van Orion
Posted 17-11-2002 13:30 by Orion Wijzig reactieProfiel van OrionQuote dit bericht

quote:
Op 17 november 2002 13:19 schreef schaambaard het volgende:
ik heb alleen die twee schroeven iets hoeven aan te draaien en hij doet het weer perfect, bedankt!

die aan de brug neem ik aan?

Als ik jou was zou ik toch maar wat extra veren kopen.

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 17-11-2002 14:10 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 17 november 2002 13:19 schreef schaambaard het volgende:

Yeah

@Orion -- als de brug zo goed staat zijn die extra veren nergens voor nodig.

Styhn
Usericon van Styhn
Posted 17-11-2002 14:32 by Styhn Wijzig reactieProfiel van StyhnQuote dit berichthttp://n/a

quote:
Op 16 november 2002 19:55 schreef Orion het volgende:
offtopic:Hoe zie er dan uit styhn?

que?

Styhn
Usericon van Styhn
Posted 17-11-2002 14:32 by Styhn Wijzig reactieProfiel van StyhnQuote dit berichthttp://n/a

quote:
Op 16 november 2002 19:56 schreef JaneDoe het volgende:
Ja, dat ligt aan de intonatie...
Zie het 'gitaarbattle topic' voor een uitgebreide uitleg hierover.

aah ok

Orion
Usericon van Orion
Posted 17-11-2002 14:35 by Orion Wijzig reactieProfiel van OrionQuote dit bericht

quote:
Op 17 november 2002 14:32 schreef Styhn het volgende:
que?

ja jij

Styhn
Usericon van Styhn
Posted 17-11-2002 14:36 by Styhn Wijzig reactieProfiel van StyhnQuote dit berichthttp://n/a

quote:
Op 17 november 2002 14:35 schreef Orion het volgende:
ja jij

ja, wat is er met mij?

oh wacht, hoe ik eruit zie bedoel je?

Orion
Usericon van Orion
Posted 17-11-2002 14:47 by Orion Wijzig reactieProfiel van OrionQuote dit bericht

quote:
Op 17 november 2002 14:36 schreef Styhn het volgende:
ja, wat is er met mij?

oh wacht, hoe ik eruit zie bedoel je?

ja

Styhn
Usericon van Styhn
Posted 17-11-2002 14:50 by Styhn Wijzig reactieProfiel van StyhnQuote dit berichthttp://n/a

quote:
Op 17 november 2002 14:47 schreef Orion het volgende:
ja

uh.. blond haar, blauwe ogen, 1.90, gespierd, etc.

Orion
Usericon van Orion
Posted 17-11-2002 14:51 by Orion Wijzig reactieProfiel van OrionQuote dit bericht

quote:
Op 17 november 2002 14:50 schreef Styhn het volgende:
uh.. blond haar, blauwe ogen, 1.90, gespierd, etc.

offtopic kom es in het friese metal topic

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 17-11-2002 14:56 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Homeaux

Orion
Usericon van Orion
Posted 17-11-2002 14:57 by Orion Wijzig reactieProfiel van OrionQuote dit bericht

wees maar gerust

darkforrest
www.sephyros.nl
Usericon van darkforrest
Posted 17-11-2002 17:03 by darkforrest Wijzig reactieProfiel van darkforrestQuote dit berichthttp://   www.sephyros/nl

quote:

klopt intonatie (laten)afstellen

Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com