quote:
Op 16 november 2002 14:48 schreef schaambaard het volgende:
ik heb een ibanez nogwat, halfjaar oud ofzo. sinds de laatste week is hij onstembaar geworden. als ik alle snaren gestemd heb is de eerste alweer een halve tot hele toon lager geworden, volgens mij zit het probleem bij de tremolozooi etc, de brug komt omhoog als ik de snaren aandraai. Ik heb geprobeerd wat dingen te verstellen maar ik kom er niet uit, iemand tips?
Hmm, klinkt als een standaard "Floyd Rose" probleem..
Toevallig andere snaren gekocht? En dan in het bijzonder
dikkere?? Die trekken namelijk harder aan je tremeloveren zodat de brug 'omhoog' komt te staan, zeker als er daarvoor een dunnere set opzat of je lager gestemd stond.
Simpele oplossing -- je snaren iets hoger stemmen, bij de lage e beginnen. Dus je lage e in bijvoorbeeld f stemmen. Als je dan klaar bent staat je gitaar nog niet goed, maar is hij iig niet vreselijk ontstemd. Dit een paar keer herhalen totdat je gitaar zuiver gestemd staat, klaar
Mocht je brug veel te ver naar voren gaan trekken -- plaatje aan de achterkant van je gitaar afschroeven, dan zie je je tremeloveren zitten. Die veren zitten aan de brug vast, en aan een plaatje die met 2 schroeven in je body vast zit. Deze 2 schroeven kan je verstellen. Als je brug te ver naar voren staat is de spanning van je tremeloveren dus te laag (trekt niet hard genoeg terug) dus moet je de schroeven aandraaien.
LET OP! Tussentijds wel bijstemmen als je dit doet, als je die schroeven aandraait wordt de tremelospanning groter --> de veren trekken harder aan je snaren --> de snaren zullen hoger gestemd staan.
Dus: spanning vergroten, gitaar opnieuw stemmen, flink aan de tremelo rukken (om er zeker van te zijn dat de veerspanning niet gaat verlopen), dit net zo lang herhalen totdat de brug horizontaal staat; dat is de juiste stand.
Nog een tip -- als je gitaar gestemd staat na het verwisselen van de snaren, en de topkam zit nog los, even voorzichtig aan de snaren trekken. Hiermee kan je de "rek" uit nieuwe snaren halen zodat je gitaar met nieuwe snaren minder snel ontstemt. Als je klaar bent opnieuw stemmen, topkam aandraaien, en klaar is [fill in your name]
Suc6