Bijzondere avond gisteren. Mijn hoofd stond totaal niet naar een avond metal en mensen, dus het was moeilijk opstarten bij
Sadistic Goatmessiah, op het geweldige tijdstip van 17.30u. Duurde een nummer of wat, maar toen kwam ik toch wel in de ban van dit speedmetalgezelschap dat goed heeft geluisterd naar de oude black- én heavymetalgoden. Primitief, rauw en energiek, goede punkinvloeden, en met een stortvloed aan OUGHs. Gaaf.
Het Chileense
Mayhemic was daarna de positieve verrassing van de dag. Rete- maar dan ook echt RETEsnelle thrash metal met genoeg black metal in het geluid om het lekker kwaadaardig te laten klinken. Referenties: oude Slayer, Destruction, Kreator, Nifelheim. Als Sadistic Goatmessiah energiek was, dan ging er hier nog een schep bovenop. Wat een spelplezier en enthousiasme. Ben normaal niet zo’n thrashliefhebber, maar dit was echt genieten. Zeer, zeer cool.
De 'ancestral' blackmetal van
Invunche ging er daarna goed in. Duidelijk welke band het populairst was vanavond want het stond hier echt goed vol. Voor de goede orde: in de concertzaal, niet het café dat meestal voor de Back Alley Rituals wordt gebruikt. Stuk minder gruizig en punky dan op plaat – juist door de toetsen en achtergrondzang en vrij cleane leads qua geluid de meest toegankelijke band van de avond. Meer spacen en dansen dan headbangen hier. Wederom een kwalitatief hoogstaande band aan het werk. Minpuntje voor de wat lange pauzes tussen de nummers en het abrupte einde. Had gerust een kwartiertje langer mogen duren.
Oude rotten
Antropomorphia tenslotten brachten, voor zolang het duurde, verrotte death metal. Zag er luguber uit op het podium, met een stapel schapen(?)koppen en de met bloed overgoten tronies. Best van staan genieten tot het na een paar nummers helemaal fout ging. Drummer onwel, die lag plots met zijn hoofd op een tom. Zaallicht aan, politie en ambulance erbij, einde. Weet niet wat er gebeurde, maar het zag er slecht uit, ik hoop dat hij in orde is. Als je een hartaanval in Willemeen krijgt ben je de lul. Vanaf het podium werd geroepen om een AED, die gelukkig niet nodig bleek. Bij de bar verwezen ze me naar de kassa, waar iemand suggereerde dat ik het misschien op kantoor kon proberen. Niemand had een idee. Leermomentje, jongens.
Wat verder nog opviel: gemengd publiek. Naast het vergrijzende, gebruikelijke publiek ook best wat jonge koppen aanwezig. Veel Duitsers en wat Belgen. Kids met corpsepaint op in een Metallica shirt, goed bezig. Man in compleet NSBM-sketchvest, gedurfd. Kreeg van iemand nog een ongevraagd en zeer warrig verhaal te horen over nazi’s die door de security gevraagd werden de zaal te verlaten (maar hij niet!!, alsof ik reden had dat te veronderstellen), maar geen idee of dat ergens op gebaseerd was. Afijn, mooi avond, leuke mensen gesproken, waaronder een oud-ZM’er wiens username me ontglipt. Helaas kan ik eerstvolgende editie niet, hopelijk volgen er daarna nog meer.