| KwelgeestIV |
|
 |
 |
|
Posted 27-04-2026 9:15 by KwelgeestIV |
        |
|
Oberhausen was goed bevallen. M’n vriendin wilde Demoncy graag nog een keer gezien. En gezien ik wist dat Freduk, en Zodiac Lung met chaperonne er zouden zijn, leek het ons wel gezellig om ook in Tilburg aan te sluiten. Wat wel een race tegen de klok om optijd te komen. Dat lukte dan ook niet.
Nog drie nummers van Kerberos kunnen meepakken. Ondanks dat het iets duisterder en dieper klonk dan in Oberhausen, blijft mijn kritiek overeind: Hoewel het gitaarspel eigenlijk nog best veel souplesse bevat, moet dit harder, sneller, energieker, en mét live-drummer!
Ares Kingdom regeerde wederom. Eerste nummer klonk geluidstechnisch niet helemaal lekker, en er zaten ook later in de set een paar rommelige momenten in het spel, maar een kniesoor. Dit was wederom geweldig! Eigenlijk vond ik ze nog beter dan in Oberhausen. Iets minder show, maar het spel was vet, en de loopjes en details kwamen net iets beter uit. Geweldig hoe de zanger/bassist het technische gepiel van de gitarist contrasteerde door zijn basgitaar als een neanderthaler te mishandelen, maar er toch correct spel uit te krijgen. Geweldige riffs, maar ook het basspel niet te versmaden. The Unburiable Dead is echt een heel sterk nummer, de riff van Ashen Glory was wederom episch. Het publiek wist welk vlees ze in de kuip had, en de roep om Order from Chaos klonk al vanaf moment één. De heren konden er gelukkig wel om lachen, want eigenlijk is het bij een band van het niveau als Ares Kingdom schandalig om iets anders te willen horen. De bijdrage van Pentacle-zanger Wannes aan Die by Power was overbodig, en kwam knullig over, maar illustreerde wel mooi hoeveel plezier de heren in (hun) muziek hebben. En los daarvan: All hail Pentacle!!!
Demoncy had wederom perfect geluid. Gitzwart; zoals het hoort. En net als Ares Kingdom was Demoncy echt heel goed. Al zullen ze daar zelf waarschijnlijk anders over hebben gedacht. Zware, beklemmende riffs, een claustrofobische duisternis, intense vocalen. Echter had Ixithra blijkbaar problemen met zijn basgitaar. Voor het optreden was er al wat technisch gedoe. Tijdens een paar nummers zette hij’m weg om alleen nog vocalen waar te nemen, en dan tussen de nummers door toch weer op te pakken, om na dit een keer of twee/drie te hebben gedaan, zijn instrument aan de wilgen te handen. Vreemd; want vanaf waar wij in het publiek stonden klonk het niet alsof er wat mis mee was. Het viel mij op dat hij’m anders vasthad dan de dag ervoor in Oberhausen. Maar goed.., Demoncy zonder bas bleek verrassend goed overeind te blijven. De laatste paar nummers miste ik de bas wel, maar het Joined in Darkness-werk bleef verschrikkelijk sterk: Zuigende, verstikkende riffs. Ondanks het baseuvel echt een goed optreden. Echt een hele goede uitvoering van de muziek. Mooi was de totale verwarring in het publiek toen de band, overduidelijk zwaar geïrriteerd, zonder een woord te zeggen het podium verliet, en toch écht niet terugkwam.
Edit: Belachelijk eigenlijk dat deze bands is zulke kleine achterafzaaltjes voor een beperkt publiek staan op te treden. Beide maken gewoon echt hele goede, vette muziek!
[Dit bericht is gewijzigd door KwelgeestIV op 27-04-2026 10:19]
 |