|
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2 | ||||
Auteur: |
|
|
Ja die bestaan dus |
|
Okay dat vroeg ik mij dus af. Toen ik pas een vriend van me die al een tijd gitaar speelt vertelde dat ik pas de batterij van mijn bas had vervangen keek hij me aan alsof ik gek was. Nou doet hij dat wel vaker, meer deze keer was het onterecht vond ik. Ik weet dus heel weinig van gitaren dus vandaar deze vraag |
|
ja, bijv. EMG elementen zijn actief en hebben een batterijtje nodig |
|
Ik heb bv op een gitaar Shaller elementen liggen en die zijn dus actief Hier moet ik dus af en toe een nieuw batterij inzetten |
|
in een actief gitaar/ basgitaar zit dus een klein voorversterkertje dat het signaal dat van je elementen komt versterkt --> hogere output. En dat versterken kost dus stroom, vandaar die batterij (DUH!!) |
|
Op mijn nieuwe bas zit godzijdank ook de mogelijkheid om hem van actief naar passief over te schakelen. Bij mijn eerste bas was dat niet en dan had ik geen reserve batterij mee en dan is je batterij op en dan klinkt je bas net alsof ie 'verkouden' is. Maar actief zorgt er toch niet alleen voor dat je je elementen beter hoort, als je hem bijv. op passief zet dan worden de knoppen die op je bas/gitaar zitten voor low-mid-high tonen uitgeschakelt. Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks - |
|
hmm.. je kan actieve toonregeling hebben ja, maar daarnaast: een potmeter blijft een potmeter, dat verandert niet als je van actief naar passief schakelt. De toonregeling zou nog gewoon moeten werken, alleen wordt de range in passieve mode dan bijv van -12 tot +12 Decibel naar -6 tot +6 Decibel. Minder bereik dus, en je hoort het verschil dus minder goed. |
|
destruction was volgens mij de eerste bekende band, die actieve elementen op hun gitaar hadden zitten. Oud Vuil. |
|
oftewel: je hebt geen actieve gitaar/bas maar actieve ELEMENTEN in je gitaar/bas zitten... sorry, ff mierenneuken (owja, lekker!! ), maar t is wel waar. maar die EMG elementen schijnen wel erg goed te zijn (en duur!!!) toch? |
|
Actieve elementen hebben over het algemeen wat meer ballen. Ik wilde in mijn axe (Ibanez RG7 620) actieve EMG 81's hebben, maar dat kost je gewoon dik 400 euro....) |
|
Maar wat is nou eigenlijk zo goed eraan? En kom niet aan met 'het geluid is gewoon veel beter'. Of is dat echt het enige verscil? Dat er meer 'tonen' tegelijk worden doorgevoerd of dat er minder verloren gaan, zoiets stel ik me er bij voor... |
|
400??? das wel erg duur....ze kosten toch iets van 250 gulden (110€) per stuk? |
|
quote: Voor zover mijn magere kennis reikt, is dat kort samengevat dus wel zo: het geluid is gewoon veel beter! en waarom? Omdat het signaal wat het ontvangt van de snaren versterkt (misshien nog bepaalde filters in die elementen? zou mij nix verbazen iig)!! Dus alle technieken die je maar toepast, waaronder bijv sweeppicking en tapping, zullen beter uit de verf komen dan wanneer je van die suck-elementjes hebben. Bovendien heb je een veel hogere output, waardoor je eindversterker dus ook minder hard hoeft te staan om ook de minder harde geluidjes zuiver te produceren, dat is dus dan ook weer een klein voordeeltje. Snaack, dit klopt toch? quote: Vergeet het maar! Ze zijn idd echt zo duur!!! Anders had ik nu ook wel 2 Humbuckertjes in me gitaar geplaatst [Dit bericht is gewijzigd door Jester666 op 06-07-2002 12:16] |
|
quote: Da's eigenlijk wat ik probeer duidelijk te maken met weinig woorden |
|
van Vox Humana : EMG/81 Humbucker 127.5 EURO |
|
ga naar musicstore in keulen daar kosten actieve emg's maar 85 euro |
|
quote: Ja idd maar dan heb je nog geen elementen voor je 7-string want die dingen zijn dus echt takkeduur........... |
|
quote: Bij dure, actieve elementen is het signaal dat van je elementen komt veel beter/ zuiverder dan bij goedkope elementen. Nu is het wel zo dat alle elementen een andere karakterestiek hebben, oftwel ze hebben allemaal andere klankeigenschappen.. De 1 wil een moddervet clean bluesgeluid, de ander wil krijsende boventonen; Hier heb je dus andere elementen voor nodig. Een voordeel van actieve elementen is dat het signaal dat van je elementen komt, eerst door een mini-voorversterker gaat voordat het je gitaatr verlaat (vandaar dus, wederom, die batterij). Je krijgt dus een hogere output, een toonregeling met een groter bereik en daardoor ook een gedefiniëerdere sound. Actieve elementen zijn daardoor vooral bij jazz- en metalgitaristen in trek, de jazzgitarist gaat voor de zuivere, gedefiniëerde sound, en de metalgitarist heeft een vettere distortion door de hogere output, mooiere boventonen e.d. Meer punch! quote: Dit laatste niet Je hebt dus wel een hogere output, maar dat staat los van het niveau van je eindversterker. Juist doordat je een hogere output hebt, kan je veel meer dynamiek in je spel brengen, nou ja, dit wordt beter hoorbaar.. Dat staat volledig los van het niveau van je eindversterker, die versterkt alleen maar een signaal om je speakerkast(en) aan te kunnen sturen. Een voordeel kan zijn dat door de hogere output je voorversterker eerder gaat vervormen, maar het is zeker voor de metalgitarist een voordeel dat je versterker op 10 met actieve elementen een echt over-the-top geluid geluid produceert door de hogere output. Het is trouwens ook mogelijk om een gitaar met passieve elementen van een 'boost' te voorzien, bijv. de EMG Afterburner.. Dit is dus ook een klein voorversterkertje dat in je gitaar ingebouwd kan worden. Verschil is imo dat actieve elementen elektro-magnetisch werken (oftwel pas magnetisch worden als je er spanning op zet) en passieve elementen 'gewoon' magnetisch zijn. Dat heeft uiteraard ook weer een klankverschil tot gevolg. |
|
is die enorm hoge output nou nog wel nodig als je bijv. een Peavey 5150 hebt? |
|
quote: Ik heb een DImarzio Evolution voor de 7 snaar en die kost EUR 110 ja, maar daarmee heb je nog geen actieve 7 string EMG's... |
|
quote: Probeer het eens uit zou ik zeggen en hoor het verschil!Het gaat er natuurlijk om dat je bijvoorbeeld van vette distortion naar insane kan gaan enne --> lees mijn vorige post eens goed door zou ik zeggen [Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 08-07-2002 15:08] |
|
ja ik dacht dat t om gewoon 6 snarige ging |
|
RG7 620, daarin staat die 7 voor het feit dat het een 7-snarige gitaar betreft |
|
ahaaa maar 7 snarige gitaristen spelen alleen NUmetal en daar heb je juist geen goed gedefinieerde sound voor nodig dus heb je geen EMGs nodig |
|
voor die batterij moet er toch in je body gesneden worden? Word daar zowiezo je geluid niet anders van? |
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2 |
Index / Muziek algemeen | Volgende pagina |