IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Shakespeare
pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 30-11-2002 13:57 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

Wat vinden jullie van hem?
Ik vind hem de meest geniale schrijver ooit.

Tot nu toe heb ik al Macbeth ,Romeo and Juliet en Hamlet gelezen en nu ben ik begonnen aan King Lear , helaas heb nog geen opvoeringen gezien


true disco chick


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-11-2002 16:51 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

er zijn wel betere schrijvers.

Ik had romeo en julia gezien op school.
En ik moet zeggen, dat ik er niet echt veel aan vond.

[Dit bericht is gewijzigd door wladimir op 30-11-2002 16:52]


winters rage
I am my own savior
Usericon van winters rage
Posted 30-11-2002 17:53 by winters rage Wijzig reactieProfiel van winters rageQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2002 16:51 schreef wladimir het volgende:
er zijn wel betere schrijvers.

Ik had romeo en julia gezien op school.
En ik moet zeggen, dat ik er niet echt veel aan vond.

dat zal wel aan de "acteurs" gelegen hebben als het een schoolvoorstelling was


My madness, my sadness


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-11-2002 18:01 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2002 17:53 schreef winters rage het volgende:
dat zal wel aan de "acteurs" gelegen hebben als het een schoolvoorstelling was
Dat zal het vast zijn
Maar ik vond die film ook niet zo leuk.
Misschien kan ik beter stukken lezen in plaats van films/opvoeringen zien


Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 30-11-2002 18:12 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

Ik snap niet wat men zo goed aan shakespeare vind.. Zijn stukken zijn niet origineel en langdradig..


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 30-11-2002 18:12 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2002 16:51 schreef wladimir het volgende:
er zijn wel betere schrijvers.

.
Welke zijn dat dan?


true disco chick


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 30-11-2002 18:15 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2002 18:12 schreef Phaestus het volgende:
Ik snap niet wat men zo goed aan shakespeare vind.. Zijn stukken zijn niet origineel en langdradig..
Ehm, toen wel denk ik,het is ook wel al 5 eeuwen geleden


true disco chick


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-11-2002 20:46 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2002 18:12 schreef pale enchantress het volgende:
Welke zijn dat dan?
Tolkien

en Dwaallicht zo Nietsche zeggen


Nolthuar
Usericon van Nolthuar
Posted 30-11-2002 20:49 by Nolthuar Wijzig reactieProfiel van NolthuarQuote dit bericht

De verhalen bij shakespeare slaan nergens op natuurlijk daar gaat het ook niet om

Het gaat om de achterliggende gedachtes en metaforen e.d. die er heel veel zijn dat maakt het wereldliteratuur.


You will never have, what i never had.


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 01-12-2002 15:53 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2002 20:46 schreef wladimir het volgende:
Tolkien

en Dwaallicht zo Nietsche zeggen
Tolkien is idd ook een geniale schrijver, maar de genres zijn totaal anders en zijn bijna niet met elkaar in verband te brengen,net zoals Nietschze die schreef toch meer een soort filosofische verhandelingen ,niet?

In zijn genre verslaat niemand Shakespeare


true disco chick


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 01-12-2002 15:56 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2002 20:49 schreef Nolthuar het volgende:
De verhalen bij shakespeare slaan nergens op natuurlijk daar gaat het ook niet om

Het gaat om de achterliggende gedachtes en metaforen e.d. die er heel veel zijn dat maakt het wereldliteratuur.

idd alles wat hij schrijft heeft een achterliggende gedachte of roept een bepaald beeld op,om zijn stukken echt te 'begrijpen' moet je ze verschillende keren gelezen hebben, je ontdekt er altijd nieuwe dingen in


true disco chick


Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 02-12-2002 14:22 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

quote:
Op 30 november 2002 20:49 schreef Nolthuar het volgende:
De verhalen bij shakespeare slaan nergens op natuurlijk daar gaat het ook niet om .
Pardon?

quote:

Het gaat om de achterliggende gedachtes en metaforen e.d. die er heel veel zijn dat maakt het wereldliteratuur.
Op één na zijn alle toneelstukken van Shakeseare niet VAN Shakespeare maar DOOR Shakespeare. Hij heeft oude verhalen geleend, samengevoegd en aangepast.

De grootste verdienste van Shakespeare is het taalgebruik. Hij was een groot vernieuwer van de Engelse taal. Dat gaf de stukken die hij heeft geproduceerd een meerwaarde.

Ook een sterk punt is dat hij precies de goede stukken koos (en ze op de juiste manier bewerkte) waardoor ze niet alleen in zijn tijd actueel waren (op bepaalde gebeurtenissen/ontwikkelingen inspeelden), maar ook nu nog.

Maar hij was natuurlijk niet alleen een toneelschrijver, hij heeft ook nog een hele zooi gedichten geschreven (ook al zijn zijn toneelstukken in principe ook poëzie). Het bekendst zijn natuurlijk de sonnetten, maar hij heeft ook een aantal epische klassiekers vertaald/herverteld.

Shakespeare is dus al met al in de literatuurwereld een held, maar of je ervan geniet, is nog altijd een kwestie van smaak (die uiteraard sterk beïnvloed wordt door studie naar de stukken), maar het hangt er vaak ook helemaal vanaf hoe de stukken worden opgevoerd.


Touché, pussycat!


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 02-12-2002 14:35 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

ik heb (nog) niks van Shakespeare gelezen. wel een aantal films gezien, op school.

Ik ben alleen niet zo'n fan van monologen.


Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 02-12-2002 15:15 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

quote:
Op 2 december 2002 14:35 schreef aerodis het volgende:
Ik ben alleen niet zo'n fan van monologen.
Goed voordragen is een kunst.


Touché, pussycat!


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 02-12-2002 16:51 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Ik heb vorig jaar The Complete Works of William Shakespeare gelezen in het kader van mijn studies en ik vind het waarlijk geniale lectuur.

Shakespeare (al is het zo goed als zeker dat dat een pseudoniem was voor van een adelijke figuur) heerscht!!!!


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


Nightraven
De Haardos
Usericon van Nightraven
Posted 03-12-2002 21:12 by Nightraven Wijzig reactieProfiel van NightravenQuote dit berichthttp://www.x-tinxion.com

quote:
Op 30 november 2002 13:57 schreef pale enchantress het volgende:
Wat vinden jullie van hem?
Ik vind hem de meest geniale schrijver ooit.

Tot nu toe heb ik al Macbeth ,Romeo and Juliet en Hamlet gelezen en nu ben ik begonnen aan King Lear , helaas heb nog geen opvoeringen gezien


Shakespeare is echt kei geweldig!

Al weer een tijdje geleden trouwens, dat ik iets van 'm gelezen heb, zou ik weer 's een keertje moeten doen.



Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen