|
Auteur: |
|
|
hier is al een topic over, geloof ik. of iets dergelijks Dit slaat nergens op. |
|
Volgens mij hebben vele mensen stukken van Olympia gezien; dat was toch gewoon haar verfilming van de Olympische spelen in Duitsland? Zo getalenteerd was ze trouwens niet; in de eerste plaats vooral nazi-regisseuse en de regisseurs die de propagandistische elementen gejat hebben zoals Paul Verhoeven zijn ook niet bepaald de top. nogal loos dus [Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 11-01-2003 9:48] The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
Denk je? Paul Verhoeven is misschien niet je van het qua films, maar hij weet wel hoe je iets op een duidelijke, krachtige manier in beeld moet brengen. Een goede film regisseren, daarbij komt meer kijken dan alleen maar mooie beelden, natuurlijk. Bovendien is een regisseur nooit in z'n eentje verantwoordelijk voor een film (met een slecht script en een goede regisseur bv. heb je nog steeds een flutfilm). Maar goed... 'Triumph des Willens' is wel tof om eens te zien. De massaliteit van het geheel is overweldigend, de film duurt alleen te lang. Op een gegeven moment ben je behoorlijk murw gebeukt door wèèr een schuin door het scherm marcherende (één van de technieken die ze uitgevonden schijnt te hebben) parade. |
|
Vooral de scene uit Star Wars waar Darth Vader aan komt lopen met aan weerszijden rijen Imperial stormtroopers is een regelrechte rippoff uit Triumph des Willens. The Empire heeft sowieso veel weg van Nazi's qua uniforms enzo. Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd. |
|
quote: Ja, precies. Het wordt nog steeds als een van de beste sport-verslag-films allertijden gezien.. ze was revolutionair met bijv rijdende camera's, camera's van onder af (vanuit gaten in de grond), of weer van 40 meter hoogte), maar vooral door de estetische manier waarop ze de gespierde mannen in beeld bracht (overigens niet te verwarren met propagandistisch) quote: Ze was helemaal niet 'vooral nazi-regisseuse', .. ze maakte alleen Triumph.D.W. voor Hitler, en wist zo weinig van het nazi-gebeuren af (ze kon niet eens de SA van de SS uit elkaar houden) dat ze in eerste instantie het niet eens wilde doen. Hitler echter wilde juist een film die het derde rijk op een zeer kunstige wijze neerzette, geen nieuws-filmpje ofzo. De NSDAP heeft er zelfs nog behoorlijk wat aan gedaan om te voorkomen dat ze die film maakte, omdat ze het niet eens waren met Hitler. Al met al is ze ontzettend getalenteerd, ze heeft Hitler bijv. door de shots van onderaf, etc. zo weten neer te zetten als de man zelf over zich dacht. Na T.d.W. heeft ze geen nazifilms meer gedaan, al wordt over Olympia nog wel getwist (of het propaganda is of niet), maar aangezien daar ook zwarte atlethen in voorkomen... Omdat ze door T.d.W. na de oorlog nauwelijk films meer kon uitbrengen als 'nazi-hure' is ze maar overgestapt op fotografie Ze is dus niet vooral een naziregisseur, ze heeft alleen haar bekendheid verworven bij de massa als zodanig, en dit heeft zo'n stempel op haar gedrukt dat ze altijd maar als nazi-wijf wordt beschouwt quote: Dat is bij Starship Troopers ook het geval: de amerikanen lopen in ss uniformen en vechten letterlijk tegen 'het ongedierte' , als kijker ben je voor de mensheid, en tegen die insecten, en dus eigenlijk voor de nazi's.. En nazi's zijn het, want het begint al zo leuk op die high-school, waar een geschiedenisleraar zijn leerlingen voorhoudt dat ze alleen maar goede burgers kunnen worden door vrijwillig dienst te nemen in het leger -> waar alleen de slimste en knapste leerlingen naar de piloot worden of andere hoge posten krijgen, om vervolgens elkaar totaal gehersenspoeld weer tegen te komen tijdens die oorlog. NB: Morke, de search is pleite, maar volgens mij bestaat er nog geen Riefenstahltopic. Er zijn wel discussies gevoerd, maar die zitten her en der verspreid over de verschillende film-topics [Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 11-01-2003 11:18] |
|
. [Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 11-01-2003 11:17] |
|
quote: Bepaalde fragmenten uit de verfilming van Frank Herbert's "Dune" door David Lynch (uit de jaren '80) lijken mij ook door "Triumph des Willens" geïnspireerd. Net als in "Starship Troopers" heb je hier te maken met een maatschappijbeeld waarbij de nadruk op het militaristische aspect komt te liggen. Ganse planeten worden beheerst door aristocratische huizen met een sterk martiaal karakter, en een ganse militaire kaste verbindt zich aan die aristocratische families op grond van persoonlijk charisma en een soort feodaal aandoende loyaliteit. De massascenes herinneren net als die van Star Wars aan T.d.W., de uniformen verhullen ook de bron van inspiratie niet en het aspect van de haast messianistische leider wordt door de camera ook extra in de verf gezet. |
|
Het zit misschien via via in nog wel meer films als je denkt... Dit slaat nergens op. |
|
quote: Het zit zelfs in Calvin Klein parfum reclames... (de manier waarop Riefenstahl de atlethen weergaf in "Olympia" ) |
|
De site van Leni Riefenstahl: http://www.leni-riefenstahl.de/ Weet iemand waar je die films kan downloaden? |
|
quote: Op riefenstahl.org staat geloof ik een videoframent uit Olympia |
|
in de Lion King zitten ook hele stukken uit Triumph des Willens... ik heb alleen die fragmenten gezien bij kunstgeschiedenis, maar dat was op zich wel geinig om te zien... het gaat vooral om de stukken waar de hyena's (?) door hun grot ofzo marcheren... |
|
quote: Zo zie je maar weer .. Titanic heeft ook veel overgenomen uit Riefenstahl's "Tiefland" (een latere film). Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen! |
|
Hitler was de beste regisseur die Riefenstahl zich had kunnen wensen, alleen jammer voor haar dat hij de oorlog verloor. |
|
Ik ben niet erg bekend met haar werk (ken wel wat fragmenten en haar werk is wel eens besproken geweest tijdens college), maar vorige maand stond er nog een exemplaar van Olympia in International Theatre & Film Books (=een boekentoko op het Leidscheplein 26 in Amsterdam, maar hebben ook wat video's). Dus misschien is dat een optie...Als je het wil aanschaffen, kan ik hier wel het iemeeladres of tel.nr posten. Rammstein heeft stukken van Olympia gebruikt voor een oude videoclip als ik mij niet vergis.... Riefenstahl heeft inderdaad grote invloed gehad op de beeldende kunst. Dat ze daarmee een totalitair systeem ondersteunde is natuurlijk niet erg fijn, maar in een democratie zou er nooit behoefte geweest zijn aan dergelijke beeldtaal. Het politieke klimaat heeft haar geïnspireerd in haar stijl, die dankzij het vernieuwende karakter en de psychologische lading die door de kadering aan het beeld gaf, een verpletterende impact had. Ze was gewoon een Duitse filmmaakster die zich voegde naar het systeem zoals het grootste deel van haar volk ook deed. Nieuwe politieke systemen genereren altijd een nieuwe beeldtaal om er gestalte aan te geven. Blabla....nu stop ik met typen... [beetje Off-topic]: let op vanavond het NOS-journaal! Beelden van de Noord-Koreaanse staats-TV, over propaganda gesproken (" four legs good! "). [/tot zover off-topic] ...the man on moon smiles and he says: www.audiovisueelontwerp.nl & www.soundclick.com/bands/5/extinguishedfire.htm |
|
quote: Ja.. Daar dacht ik ook aan toen ik dat zag! Vooral toen ik hoorde dat ze masaal gingen juichen toen ze te horen kregen dat het raket-verdrag tijdelijk werd opgeheven, .. puur gepropagandeerd volk dat.. Ook in de manier waarop het er aan toe gaat in Amerika zit veel propaganda .. wat dat betreft is Triumph. niet alleen een terugblik naar het verleden |
Index / Algemeen |