IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Leni Riefenstahl
Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 10-01-2003 23:55 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

In het kader van een studie-opdracht ben ik op dit moment veel aan het uitzoeken over Leni Riefenstahl.

Ze zal niet iedereen even bekend in de oren klinken maar de beelden van Triumph des Willens zullen bij de meeste zeker wel bekend voorkomen. Zij maakte deze propagandafilm in opdracht van Hitler, en doordat de film zo omstreden is heeft ze haar naam eigenlijk nooit meer kunnen zuiveren.
Nog steeds zijn er mensen die haar haten om die ene film. Toch laat die film zien hoeveel talent Riefenstahl heeft, of toen al had. Zelfs filmmakers van nu zijn soms nog beinvloed / geinspireerd door Leni. (bijvoorbeeld Paul Verhoeven (starship troopers) , en ook Star Wars heeft dingen overgenomen uit Triumph des Willens .. (voor de mensen die T.d.W. of stukken ervan nog helemaal nooit gezien denken te hebben; de kans is zeer groot dat de oorlogsbeelden van Hitler die je op de middelbare school gezien hebt uit deze film komen)

Inmiddels is ze 100 jaar (!) en heeft ze een succesvolle fotografiecarriere achter de rug, is ze op haar 71ste nog begonnen met duiken en heeft ze vier maanden geleden nog een film uitgebracht (een docu/film over het onderwater/diepzee leven) .. en ze is nog niet op..

Wat ik me vooral afvroeg is of er mensen zijn die toevallig nog andere films gezien hebben van/met haar (bijvoorbeeld Olympia, Der Blauwe Licht of Tiefland.


mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 11-01-2003 0:01 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

hier is al een topic over, geloof ik. of iets dergelijks


Dit slaat nergens op.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 11-01-2003 9:47 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Volgens mij hebben vele mensen stukken van Olympia gezien; dat was toch gewoon haar verfilming van de Olympische spelen in Duitsland?

Zo getalenteerd was ze trouwens niet; in de eerste plaats vooral nazi-regisseuse en de regisseurs die de propagandistische elementen gejat hebben zoals Paul Verhoeven zijn ook niet bepaald de top.

nogal loos dus

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 11-01-2003 9:48]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-01-2003 10:49 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Denk je? Paul Verhoeven is misschien niet je van het qua films, maar hij weet wel hoe je iets op een duidelijke, krachtige manier in beeld moet brengen. Een goede film regisseren, daarbij komt meer kijken dan alleen maar mooie beelden, natuurlijk. Bovendien is een regisseur nooit in z'n eentje verantwoordelijk voor een film (met een slecht script en een goede regisseur bv. heb je nog steeds een flutfilm).

Maar goed... 'Triumph des Willens' is wel tof om eens te zien. De massaliteit van het geheel is overweldigend, de film duurt alleen te lang. Op een gegeven moment ben je behoorlijk murw gebeukt door wèèr een schuin door het scherm marcherende (één van de technieken die ze uitgevonden schijnt te hebben) parade.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 11-01-2003 10:55 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Vooral de scene uit Star Wars waar Darth Vader aan komt lopen met aan weerszijden rijen Imperial stormtroopers is een regelrechte rippoff uit Triumph des Willens. The Empire heeft sowieso veel weg van Nazi's qua uniforms enzo.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 11-01-2003 11:09 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 9:47 schreef Mutilator het volgende:
Volgens mij hebben vele mensen stukken van Olympia gezien; dat was toch gewoon haar verfilming van de Olympische spelen in Duitsland?


Ja, precies. Het wordt nog steeds als een van de beste sport-verslag-films allertijden gezien.. ze was revolutionair met bijv rijdende camera's, camera's van onder af (vanuit gaten in de grond), of weer van 40 meter hoogte), maar vooral door de estetische manier waarop ze de gespierde mannen in beeld bracht (overigens niet te verwarren met propagandistisch)

quote:

Zo getalenteerd was ze trouwens niet; in de eerste plaats vooral nazi-regisseuse en de regisseurs die de propagandistische elementen gejat hebben zoals Paul Verhoeven zijn ook niet bepaald de top.



Ze was helemaal niet 'vooral nazi-regisseuse', .. ze maakte alleen Triumph.D.W. voor Hitler, en wist zo weinig van het nazi-gebeuren af (ze kon niet eens de SA van de SS uit elkaar houden) dat ze in eerste instantie het niet eens wilde doen. Hitler echter wilde juist een film die het derde rijk op een zeer kunstige wijze neerzette, geen nieuws-filmpje ofzo. De NSDAP heeft er zelfs nog behoorlijk wat aan gedaan om te voorkomen dat ze die film maakte, omdat ze het niet eens waren met Hitler.
Al met al is ze ontzettend getalenteerd, ze heeft Hitler bijv. door de shots van onderaf, etc. zo weten neer te zetten als de man zelf over zich dacht.

Na T.d.W. heeft ze geen nazifilms meer gedaan, al wordt over Olympia nog wel getwist (of het propaganda is of niet), maar aangezien daar ook zwarte atlethen in voorkomen...

Omdat ze door T.d.W. na de oorlog nauwelijk films meer kon uitbrengen als 'nazi-hure' is ze maar overgestapt op fotografie

Ze is dus niet vooral een naziregisseur, ze heeft alleen haar bekendheid verworven bij de massa als zodanig, en dit heeft zo'n stempel op haar gedrukt dat ze altijd maar als nazi-wijf wordt beschouwt


quote:
Op 11 januari 2003 10:55 schreef Heiden het volgende:
Vooral de scene uit Star Wars waar Darth Vader aan komt lopen met aan weerszijden rijen Imperial stormtroopers is een regelrechte rippoff uit Triumph des Willens. The Empire heeft sowieso veel weg van Nazi's qua uniforms enzo.


Dat is bij Starship Troopers ook het geval: de amerikanen lopen in ss uniformen en vechten letterlijk tegen 'het ongedierte' , als kijker ben je voor de mensheid, en tegen die insecten, en dus eigenlijk voor de nazi's.. En nazi's zijn het, want het begint al zo leuk op die high-school, waar een geschiedenisleraar zijn leerlingen voorhoudt dat ze alleen maar goede burgers kunnen worden door vrijwillig dienst te nemen in het leger -> waar alleen de slimste en knapste leerlingen naar de piloot worden of andere hoge posten krijgen, om vervolgens elkaar totaal gehersenspoeld weer tegen te komen tijdens die oorlog.


NB: Morke, de search is pleite, maar volgens mij bestaat er nog geen Riefenstahltopic. Er zijn wel discussies gevoerd, maar die zitten her en der verspreid over de verschillende film-topics

[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 11-01-2003 11:18]


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 11-01-2003 11:15 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

.

[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 11-01-2003 11:17]


Ineluki
Usericon van Ineluki
Posted 11-01-2003 12:08 by Ineluki Wijzig reactieProfiel van InelukiQuote dit bericht

quote:
Op 10 januari 2003 23:55 schreef Valorian666 het volgende:
Zelfs filmmakers van nu zijn soms nog beinvloed / geinspireerd door Leni. (bijvoorbeeld Paul Verhoeven (starship troopers) , en ook Star Wars heeft dingen overgenomen uit Triumph des Willens ..


Bepaalde fragmenten uit de verfilming van Frank Herbert's "Dune" door David Lynch (uit de jaren '80) lijken mij ook door "Triumph des Willens" geïnspireerd.

Net als in "Starship Troopers" heb je hier te maken met een maatschappijbeeld waarbij de nadruk op het militaristische aspect komt te liggen. Ganse planeten worden beheerst door aristocratische huizen met een sterk martiaal karakter, en een ganse militaire kaste verbindt zich aan die aristocratische families op grond van persoonlijk charisma en een soort feodaal aandoende loyaliteit.

De massascenes herinneren net als die van Star Wars aan T.d.W., de uniformen verhullen ook de bron van inspiratie niet en het aspect van de haast messianistische leider wordt door de camera ook extra in de verf gezet.


mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 11-01-2003 13:23 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark


Het zit misschien via via in nog wel meer films als je denkt...



Dit slaat nergens op.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 11-01-2003 13:24 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 13:23 schreef mörke het volgende:
Het zit misschien via via in nog wel meer films als je denkt...




Het zit zelfs in Calvin Klein parfum reclames... (de manier waarop Riefenstahl de atlethen weergaf in "Olympia" )


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 11-01-2003 13:41 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

De site van Leni Riefenstahl:

http://www.leni-riefenstahl.de/


Weet iemand waar je die films kan downloaden?


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 11-01-2003 13:48 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 13:41 schreef Iskariot het volgende:
De site van Leni Riefenstahl:

http://www.leni-riefenstahl.de/


Weet iemand waar je die films kan downloaden?


Op riefenstahl.org staat geloof ik een videoframent uit Olympia


Xcalibur
Usericon van Xcalibur
Posted 11-01-2003 19:30 by Xcalibur Wijzig reactieProfiel van XcaliburQuote dit berichthttp://www.dubbelepunt.com

in de Lion King zitten ook hele stukken uit Triumph des Willens... ik heb alleen die fragmenten gezien bij kunstgeschiedenis, maar dat was op zich wel geinig om te zien...

het gaat vooral om de stukken waar de hyena's (?) door hun grot ofzo marcheren...


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 11-01-2003 20:03 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 19:30 schreef Xcalibur het volgende:
in de Lion King zitten ook hele stukken uit Triumph des Willens... ik heb alleen die fragmenten gezien bij kunstgeschiedenis, maar dat was op zich wel geinig om te zien...

het gaat vooral om de stukken waar de hyena's (?) door hun grot ofzo marcheren...


Zo zie je maar weer .. Titanic heeft ook veel overgenomen uit Riefenstahl's "Tiefland" (een latere film).


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


TekNoir
Usericon van TekNoir
Posted 11-01-2003 20:33 by TekNoir Wijzig reactieProfiel van TekNoirQuote dit bericht

Hitler was de beste regisseur die Riefenstahl zich had kunnen wensen, alleen jammer voor haar dat hij de oorlog verloor.


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 11-01-2003 21:06 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Ik ben niet erg bekend met haar werk (ken wel wat fragmenten en haar werk is wel eens besproken geweest tijdens college), maar vorige maand stond er nog een exemplaar van Olympia in International Theatre & Film Books (=een boekentoko op het Leidscheplein 26 in Amsterdam, maar hebben ook wat video's). Dus misschien is dat een optie...Als je het wil aanschaffen, kan ik hier wel het iemeeladres of tel.nr posten.

Rammstein heeft stukken van Olympia gebruikt voor een oude videoclip als ik mij niet vergis....

Riefenstahl heeft inderdaad grote invloed gehad op de beeldende kunst. Dat ze daarmee een totalitair systeem ondersteunde is natuurlijk niet erg fijn, maar in een democratie zou er nooit behoefte geweest zijn aan dergelijke beeldtaal. Het politieke klimaat heeft haar geïnspireerd in haar stijl, die dankzij het vernieuwende karakter en de psychologische lading die door de kadering aan het beeld gaf, een verpletterende impact had. Ze was gewoon een Duitse filmmaakster die zich voegde naar het systeem zoals het grootste deel van haar volk ook deed. Nieuwe politieke systemen genereren altijd een nieuwe beeldtaal om er gestalte aan te geven. Blabla....nu stop ik met typen...


[beetje Off-topic]:
let op vanavond het NOS-journaal! Beelden van de Noord-Koreaanse staats-TV, over propaganda gesproken (" four legs good! ").
[/tot zover off-topic]



Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 11-01-2003 21:37 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2003 21:06 schreef White Tree het volgende:

[beetje Off-topic]:
let op vanavond het NOS-journaal! Beelden van de Noord-Koreaanse staats-TV, over propaganda gesproken (" four legs good! ").
[/tot zover off-topic]


Ja.. Daar dacht ik ook aan toen ik dat zag! Vooral toen ik hoorde dat ze masaal gingen juichen toen ze te horen kregen dat het raket-verdrag tijdelijk werd opgeheven, .. puur gepropagandeerd volk dat..

Ook in de manier waarop het er aan toe gaat in Amerika zit veel propaganda .. wat dat betreft is Triumph. niet alleen een terugblik naar het verleden


Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen