IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Digitale muziekdragers en -formaten Volgende pagina
MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 01-02-2003 12:16 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Een topic voor discussie over mp3/wma/ogg en aanverwante bestandssoorten en over de cd/dat/md/sacd/dvd-a en dergelijke enen-en-nullen dragers. (En tjah, als de discussie richting cassette/lp gaat is dat niet erg want die waren er aan het begin van de evolutie en worden nog steeds gebruikt om tussen digitaal en analoog te wisselen)

Ik kwam op het idee om dit topic aan te maken na te hebben opgemerkt dat heel veel MP3 bestanden van mensen gecodeerd zijn met:
1) 44kHz geluidsbereik en...
2) een vaste bitrate
Wat is er nou hiermee mis?

Nou, de CD "standaard" is dat alle geluid tot 41kHz gaat en NIET verder.
(nu wordt m'n kennis wat vager; ben redelijk wat vergeten)
Dus, m.a.w. mensen die hun mp3's coderen met 44kHz winnen alleen RUIS hiermee want de bron (je CD) heeft gewoonweg geen informatie meer daarboven.
(kennis wordt nog vager...)
Dit 41kHz-limiet komt -als ik mij niet vergis- vanwege ons gehoor.

Mensen horen boven 20kHz sowieso niets meer.
De gemiddelde 25-jarige al vanaf 18kHz en 40-jarige al vanaf 14~15kHz niet meer.

Aangezien geluid een golf is (een sinusgolf) moet je 2x het bereik hebben omdat een golf bestaat uit een halve golf positieve "uitslag" en nog een halve golf negatieve "uitslag" (denk maar aan een luidspreker; deze slaat uit de ruststand naar voren en naar achteren voordat het weer tot rust komt)

Vandaar dus die 2x 20kHz op een CD.
Maarja 2x20 is niet 41kHz (of was dat 41100Hz) en ik ben ff vergeten hoe het komt dat er nog 2x500Hz aan vastgeplakt is. Waarschijnlijk iets met het 16-bits stelsel

En vaste bitrates...wat een stom gedoe.
Waarom zou je in helsnaam stille intropassages of volledige stilte willen encoderen met een hoge bitrate (128, 160 en 192 kbps worden vaak gebruikt) want je krijgt in feite 128000~192000 bits per seconde waar het grootste gedeelte tegen je winamp zegt "dit is stilte, speel niks af".
Andersom: als je hele complexe stukken in je muziek hebt zitten zou je graag wat extra resolutie willen om alle instrumenten en hun muzieknoten te kunnen horen.

Dus vandaar dat ik steeds mensen adviseer om VBR te gebruiken bij het encoderen. VBR= Variable BitRate
De 2 bitrategrenzen zijn volledig in te stellen, bijv. 32~320kbps, dan krijg je mp3 bestanden die tijdens stilte 32kbps gebruiken met een maximum van 320kbps voor de meest ingewikkelde stukken.

En trouwens; ik ben volledig afgestapt van MP3's
OGG is mijn muziekformaat "of choice".

Het blijft subjectief maar een overgrote gedeelte van mensen zegt dat OGG's beter klinken dan alle MP3's, en dat terwijl OGG's minder plaats innemen dan MP3. Ik ben het zelf met beide stellingen volledig eens.
Ik vind OGG's -met inachtneming van mijn brakke geluidskaart- bijna niet te onderscheiden van m'n originele CD's.

Ik ga de twee formaten niet vergelijken want ze verschillen in opbouw zoveel dat het appels en peren vergelijken is.
Zo is het bijvoorbeeld dat "bitrate" bij OGG's irrelevant is om de kwaliteit aan te duiden.
OGG VORBIS

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 01-02-2003 12:21 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Heb je een paar goede aanraders voor .ogg-players?

Ik zie één probleem, mocht alles en iedereen op .ogg overgaan (ben zelf best voor nl.): schijfruimte op je-weet-wel-waar.

Zelf encodeer ik ook met VBR BTW, range 128-320 kbps. Klinkt inderdaad stukken beter.

MBMarduk
Usericon van MBMarduk
Posted 01-02-2003 12:22 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

WinAmp speelt OGGs af.

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 01-02-2003 12:25 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Allrighty . Ik zal vandaag eens .ogg proberen te rippen, kunnen jullie fijn Alec Empire uitproberen als .ogg-file.

Hoe zit dat precies met encoding enzo? Kan het met Exact Audio Copy?

MBMarduk
Usericon van MBMarduk
Posted 01-02-2003 12:38 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Ga hier--> http://www.vorbis.com/software.psp
...en klik op "windows"

helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 01-02-2003 12:48 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 1 februari 2003 12:38 schreef MBMarduk het volgende:
Ga hier--> http://www.vorbis.com/software.psp
...en klik op "windows"

Hmm, toen ik daar twee weken terug ging kijken stuurde die link me weer door naar de site van WinAmp, alwaar werd gezegd dat de betreffende plugin niet meer beschikbaar was.

Het probleem is namelijk dat ik al sinds mensenheugenis .ogg files afspeel in m'n windows NT op m'n werk, maar bij een of andere update is er iets missgegaan waardoor WinAmp dit nu niet meer doet.

Maar ik zal vandeweek nog eens kijken dan. Ogg Vorbis blijft ook mijn favoriete formaat. Goede, kleine bestanden die beter klinken dan MP3 (om over WMA nog maar te zwijgen).

I'm not being rude. You're just insignificant.

Neige
aargh
Usericon van Neige
Posted 01-02-2003 12:51 by Neige Wijzig reactieProfiel van NeigeQuote dit berichthttp://users.pandora.be/chiro_mariakerke

quote:
Op 1 februari 2003 12:16 schreef MBMarduk het volgende:
Nou, de CD "standaard" is dat alle geluid tot 41kHz gaat en NIET verder.
(nu wordt m'n kennis wat vager; ben redelijk wat vergeten)
Dus, m.a.w. mensen die hun mp3's coderen met 44kHz winnen alleen RUIS hiermee want de bron (je CD) heeft gewoonweg geen informatie meer daarboven.
(kennis wordt nog vager...)
Dit 41kHz-limiet komt -als ik mij niet vergis- vanwege ons gehoor.

die grens is 44,1 kHz (2*22050 Hz, dit is ook de hoogst weer te geven frequentie)

...beziet de sjaap dat fikt in het wij, zo blei

MBMarduk
Usericon van MBMarduk
Posted 01-02-2003 12:58 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Neige, lul ik nou uit m'n nek (dus, ben ik helemaal de mist in gegaan m.b.t. 41kHz op de CD standaard? Dat denk ik nu.)
Bedankt voor de tip over 44,1kHz

Nu denk ik dat ik eigenlijk bedoelde: 44,1 t.o.v. 48kHz ARGH! Ben de kluts kwijt!

[Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 01-02-2003 13:00]

Fedaykin
Where next to conquer...
Usericon van Fedaykin
Posted 01-02-2003 13:01 by Fedaykin Wijzig reactieProfiel van FedaykinQuote dit bericht

Komen ogc-files eigenlijk ook voor in de zoekresultaten van programma's als Direct Connect en Kazaa?

Five Million christians On A Ride Towards Us. Oh, I Slaughtered The Bunch With One Single Hit (With My Spear)

MBMarduk
Usericon van MBMarduk
Posted 01-02-2003 13:03 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

ogc? OGG! en ik zou't niet weten.

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 01-02-2003 13:03 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Welke VBR gebruik je bij .ogg?

128 kb/sec? 256 kb/sec?

Fedaykin
Where next to conquer...
Usericon van Fedaykin
Posted 01-02-2003 13:04 by Fedaykin Wijzig reactieProfiel van FedaykinQuote dit bericht

LoL, ik heb volgens mij altijd ogc gelezen :D

Five Million christians On A Ride Towards Us. Oh, I Slaughtered The Bunch With One Single Hit (With My Spear)

MBMarduk
Usericon van MBMarduk
Posted 01-02-2003 13:12 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 1 februari 2003 13:03 schreef Dwaallicht het volgende:
Welke VBR gebruik je bij .ogg?

128 kb/sec? 256 kb/sec?

Uit mijn Linux manpage:
quote:

-q n, --quality=n
Sets encoding quality to n, between -1 (low) and 10 (high). This is the default mode of operation, with a default quality level of 3. Fractional quality levels such as 2.5 are permitted. Normal quality range is 0 - 10.

Ik heb hem altijd op 3 gelaten, dus je kan nog 7 levels hoger als je wil en het nuttig vindt/hoort.

En uit de FAQ:
quote:

Features

How big are Ogg Vorbis files? How do they compare to MP3 files at similar bitrates?

Two files encoded at the same bitrate, will always be the same size, if they are both encoded with CBR (Constant Bitrate). The current Vorbis encoder can encode files in VBR (Variable Bitrate) which can produce smaller files with better quality, since it doesn't have to waste data for audio that is easy to encode. Files produced by the Vorbis encoder at the default quality will be similar in size to 110kbps MP3 files, but will sound better.
What is the maximum bitrate at which Vorbis can be encoded?

Theoretically, there isn't one. Vorbis is tuned for bitrates of 16kbps to 128kbps PER CHANNEL. But there's nothing in the spec that says you can't encode a file at 512kbps or 8kbps. The current encoder supports the following bitrates: 64-500kbps stereo and 32-256kbps mono (at 44.1kHz sampling rate). Lower bitrates will be officially available in future versions.
Does Ogg Vorbis have the capability to show song titles and artist information when the file is played or streamed? I don't see any in the test files.

Yes, Vorbis includes a flexible, complete comment field for song and artist info, as well as other track data. The official encoder, oggenc, allows you to enter comment info at encode-time. Other 3rd-party encoding tools also let you enter or edit track data.

Sorry Dwaal, dit is het relevante stuk tekst:
quote:

What does the "Quality" setting mean?

Beginning with libvorbis 1.0rc3, audio quality is no longer measured in kilobits per second, but on an arbitrary scale of 0 to 10, called "quality." This change in terminology was brought about by a tuning of the variable-bitrate algorithm that produces better sound quality for a given average bitrate, but which does not adhere as strictly to that average as a target.

This new scale of measurement is not tied to a quantifiable characteristic of the stream, like bitrate, so it's a fairly subjective metric, but provides a more stable basis of comparison to other codecs and is relatively future-proof. As Segher Boessenkool explained, "if you upgrade to a new vorbis encoder, and you keep the same quality setting, you will get smaller files which sound the same. If you keep the same nominal bitrate, you get about the same size files, which sound somewhat better." The former behavior is the aim of the quality metric, so encoding to a target bitrate is now officially deprecated for all uses except streaming over bandwidth-critical connections.

For now, quality 0 is roughly equivalent to 64kbps average, 5 is roughly 160kbps, and 10 gives about 400kbps. Most people seeking very-near-CD-quality audio encode at a quality of 5 or, for lossless stereo coupling, 6. The default setting is quality 3, which at approximately 110kbps gives a smaller filesize and significantly better fidelity than .mp3 compression at 128kbps.

[Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 01-02-2003 13:14]

MBMarduk
Usericon van MBMarduk
Posted 01-02-2003 13:31 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 1 februari 2003 12:51 schreef Neige het volgende:
die grens is 44,1 kHz (2*22050 Hz, dit is ook de hoogst weer te geven frequentie)

Klopt!
Het kan tegenwoordig nog gekker; SACD heeft een frequentiebereik van 5 - 100000Hz, de eerste speler kwam uit met een 24-bits DAC.
Sommige high-end cd spelers (merken als Wadia van 50000+ euro come to mind) gebruiken 18-, 20- en 24-bits DAC's ook.

Zenial
Usericon van Zenial
Posted 01-02-2003 13:49 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

En ik vind persoonlijk die hele mp3 / ogg / vbr discussie dikke vette BULLSHIT

Ik heb vroeger aardig wat aan trading gedaan, eerst tapetrading (ooh yeah goede oude tijd haha) en daarna overgestapt op mp3 trading, maar godver wat kunnen sommige mensen Zeiken over de kwaliteit en grootte van hun mp3's. "Oh nee 320 kbit cbr is niet genoeg, ik wil wel vbr met een minimumfreq van 192 kbit", "nee ik wil geen mp3, maar hier-en-hier is een nieuw formaat dat beter klinkt". Ik heb zelf maar een stelregel: Als je kwaliteit wil, KOOP DE CD DAN! Voor een kopietje vind ik 128 kbit mp3 meer dan genoeg.
Om nu alle mp3's weer te gaan vervangen door ogg's is ook zo'n onzin. Nou jeuh, zijn ze net iets kleiner. Over een jaartje is er vast weeer een nieuw formaat die weeeer net iets kleiner is en dan moet je weer overstappen? Snap dan dat het voordeel en gemak van een algemeen geaccepteerde standaard vele malen groter is dan die paar Kb winst die je hebt om je muziek weer in een ander nieuw formaat te gaan coderen.
Maar goed, ik ben weer aan het razen... hehehe... iedereen veel plezier met je ogg's en mp3's die net iets kleiner zijn en net iets beter klinken en wat voor obscure formaten ze allemaal nog meer verzinnen, ik hou t simpel en draai mijn mp3'tjes lekker. En om van t gezeik af te zeik ben ik ook bijna compleet gestopt met traden.

Zenial

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 01-02-2003 13:52 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Nou, met die .ogg gaat het iig "".

Geen gezeik met compatibiliteit, Zenial, want mp3 en ogg zijn voor je speler inwisselbaar. Encoden is makkelijk, .ogg is iets betere kwaliteit (wat is daar mis mee als je er geen moeite voor hoeft te doen?) en Exact Audio Copy configureren met de standaard ogg encoder is een eitje. Echt, een kind kan de was doen.

Ik ben om .

MBMarduk
Usericon van MBMarduk
Posted 01-02-2003 14:12 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 1 februari 2003 13:49 schreef Zenial het volgende:
En ik vind persoonlijk die hele mp3 / ogg / vbr discussie dikke vette BULLSHIT

Ik heb vroeger aardig wat aan trading gedaan, eerst tapetrading (ooh yeah goede oude tijd haha) en daarna overgestapt op mp3 trading, maar godver wat kunnen sommige mensen Zeiken over de kwaliteit en grootte van hun mp3's. "Oh nee 320 kbit cbr is niet genoeg, ik wil wel vbr met een minimumfreq van 192 kbit", "nee ik wil geen mp3, maar hier-en-hier is een nieuw formaat dat beter klinkt". Ik heb zelf maar een stelregel: Als je kwaliteit wil, KOOP DE CD DAN! Voor een kopietje vind ik 128 kbit mp3 meer dan genoeg.

Heh, bij trades zit je idd niet te wachten op allrelei voorwaarden en BS. Wat die "koop de cd dan" betreft; ja en nee.
Als ik iets goed vind dan koop ik ook de CD.
Maar wanneer ik in de toekomst bijvoorbeeld een portable ga aanschaffen dan zal het een ogg-speler zijn omdat ik dan WEL de beste kwaliteit voor m'n gehoor wil zonder een bulky CD-speler mee te zeulen.
quote:

Om nu alle mp3's weer te gaan vervangen door ogg's is ook zo'n onzin. Nou jeuh, zijn ze net iets kleiner.

Je moet er zin in hebben ja. Hoe groter je collectie hoe groter de tegenzin. "Don't rock the boat" is dan het devies.
quote:

Over een jaartje is er vast weeer een nieuw formaat die weeeer net iets kleiner is en dan moet je weer overstappen?
Met opslagmedia tegenwoordig zo cheap boeit de grootte niet zozeer. WEL, wanneer mensen willen downloaden EN kwaliteit behouden, zeker als het modemmers zijn. Hetzelfde geldt voor streamcasts. Een OGG-stream zal dus met dezelfde bitrate beter klinken dan een MP3-stream.
[quote]
...
Maar goed, ik ben weer aan het razen... hehehe... iedereen veel plezier met je ogg's en mp3's die net iets kleiner zijn en net iets beter klinken en wat voor obscure formaten ze allemaal nog meer verzinnen, ik hou t simpel en draai mijn mp3'tjes lekker. En om van t gezeik af te zeik ben ik ook bijna compleet gestopt met traden.

Nieuwe formaten kunnen eindeloos blijven komen en gaan, inderdaad. Doch:
Op het MP3 codec (voor decoders en encoders) zitten royalties die aan Thomson Multimedia/Fraunhoffer-IIS moeten worden betaald. Uit hun FAQ:
quote:

What does it cost?

A per unit royalty is taken on mp3/mp3PRO products and applications, such as ripping software, jukebox applications, mp3/mp3PRO-enabled CD/DVD players and portable mp3/mp3PRO players. For companies broadcasting, streaming and distributing mp3/mp3PRO-encoded music, the royalty paid is based on the revenue generated.

Wat dus inhoudt dat de prijs die je betaalt voor alle hedendaagse mp3-enabled spelers duurder vanwege deze rayalties.
Ik wacht wel ff

OGG klinkt beter en kost niks. MP3 is een ISO/IEC MPEG standaard dus de industrie voelt zich nog safe met MP3 maar dat duurt niet eindeloos. Concurrentie zal men ertoe dwingen dat met OGG erin gaat bouwen, eerst naast andere codecs en na verloop van tijd denk ik dat de anderen overbodig zullen worden tenzij als backward-compatibility.

Dus zoals je ziet zit er veel meer achter dan alleen waar jij mp3 voor gebruikte, Zenial.

skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 01-02-2003 14:25 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

zijn er ook nog mensen die net als mij de cd-r de dood in wensen.??

Ik bedoel de gemiddelde cd-r gaat maar een jaar of 10 mee. Doe mij dan maar een orginele of een MD-tje. Zijn er ook mensen hier die gebruik maken van DAT?

Suck my piss

MBMarduk
Usericon van MBMarduk
Posted 01-02-2003 14:31 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Ik zou ze allebei graag eens uitproberen maar voor MD heb ik dus een recorder en een md-man nodig. Beide kosten een dikke duit. En de MD's zelf kosten ook wat.

DAT is al helemaal beperkt in gebruik. Vooral profs (die het ook kunnen betalen).

skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 01-02-2003 14:35 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

klopt helemaal....ik zelf gebruik MD nu een dikke 5 jaar....gewoon bandjes gemak + cd kwaliteit,...mijn deck is als ik kijk naar wat er nu in de winkels staat, erg verouderd....maar doet het dus nog prima. Ik zweer bij MD. Tis idd niet aantrekkelijk vanwege de prijs maar, ik heb er super veel plezier van en het is zo makkelijk.

Suck my piss

Ares
Usericon van Ares
Posted 01-02-2003 14:36 by Ares Wijzig reactieProfiel van AresQuote dit bericht

Even iets rechtzetten:
Dat 44kHz dat winamp aangeeft is de samplerate, niet het ferquentiebereik zoals het woord zou doen vermoeden. Dat 44KHz wil zeggen dat het digitale signaal per seconde word verdeeld in 44100 'samples', wat de geluidskwaliteit bepaald. Sommige mp3tjes hebben 22050kHz als samplerate en dat zul je terug horen in het geluid.

Cd --> 44100Hz
Md --> 48000Hz
Digitale mixers (24 bit) --> 96000Hz

Grimnir
Wodans leger rijdt door de nacht.
Usericon van Grimnir
Posted 02-02-2003 14:07 by Grimnir Wijzig reactieProfiel van GrimnirQuote dit berichthttp://www.myspace.com/RowanRoodbaert

Even een vraagje, ik heb een MP3 speler gehaald en ben begonnen m'n CD collectie te rippen. Ben erg lang bezig geweest met de eerste 50 CD's (and lots to go ). Nou staan er allemaal rare geluidjes tussen door. Erg irritant!

Iemand die weet wat ik moet doen?! Of waar het aan ligt?

Ik heb op 192k geript.

Zenial
Usericon van Zenial
Posted 02-02-2003 15:30 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

quote:
Op 2 februari 2003 14:07 schreef Grimnir het volgende:
Ik heb op 192k geript.

Welke ripper gebruik je?

Zenial

Grimnir
Wodans leger rijdt door de nacht.
Usericon van Grimnir
Posted 02-02-2003 15:44 by Grimnir Wijzig reactieProfiel van GrimnirQuote dit berichthttp://www.myspace.com/RowanRoodbaert

quote:
Op 2 februari 2003 15:30 schreef Zenial het volgende:
Welke ripper gebruik je?

CD-DA X-Tractor

Is er mischien een ripper aan te raden waar je zo iets zowiezo niet hebt?!

Zenial
Usericon van Zenial
Posted 02-02-2003 15:46 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

quote:
Op 2 februari 2003 15:44 schreef Grimnir het volgende:
CD-DA X-Tractor

Is er mischien een ripper aan te raden waar je zo iets zowiezo niet hebt?!

Ik gebruik altijd CDex (te downloaden op http://www.cdex.n3.net ), als je daar instelt dat je de LAME codec gebruikt en dan 192 op high quality krijg je erg goede mp3's...
Als je dan nog rare geluiden krijgt is er denk ik iets mis met je cd-rom speler of je cds...

Zenial

McDoom
[Dit bericht is gemodereerd door zillah-morte]
Usericon van McDoom
Posted 02-02-2003 15:47 by McDoom Wijzig reactieProfiel van McDoomQuote dit bericht

quote:
Op 1 februari 2003 14:25 schreef skullfuck het volgende:
zijn er ook nog mensen die net als mij de cd-r de dood in wensen.??

Ik bedoel de gemiddelde cd-r gaat maar een jaar of 10 mee. Doe mij dan maar een orginele of een MD-tje. Zijn er ook mensen hier die gebruik maken van DAT?

Huh, ik las laatst ergens dat cd-r's langer meegingen dan originele cd's?
Ik wou al compleet op CDR overstappen haha.

Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com